Közeledik a papírmentes ügyvitel kora
Amikor elektronikus kereskedelemről beszélünk FMCG-cégek esetében, akkor az úgynevezett core businesshez tartozó tevékenységek folyamatainak elektronizálásáról van szó – mondja Springel János, a T-Systems vezető konzulense.A szakember szerint a régi marketingérvek, hogy az elektronikus folyamatok gyorsabbak, pontosabbak, kevesebb a papírfelhasználás, kevesebb a reklamáció, élőmunkát takarít meg a cég, igazak, de ma már sokkal meggyőzőbb érvek szólnak az új technológiák bevezetése mellett. A nagy kereskedőcégek az egyre erősödő piaci verseny miatt kénytelenek növelni a hatékonyságot, csökkenteni a költséget. Ennek érdekében elektronikus folyamatokkal váltják fel a régi papíralapú folyamatokat, a papírdokumentumok feldolgozásának költséges és lassú rendszerét. Az FMCG-szektor nagy cégei, áruházláncok és nagy beszállítók, az új technológiák bevezetésével növelik hatékonyságukat, segítségükkel gyorsan tudnak reagálni a változásokra. A kis cégek az elmúlt években nem sokat profitáltak az elektronikus kereskedelmi módszerek alkalmazásából, számukra ez nem jelentett jelentős megtakarítást, és szerepük is elég passzív volt, mint az elektronikus megrendelések fogadói. Springel János szerint a beszállító kisebb cégeknek jelenleg a piaci hasznot az jelenti, hogy bekerülhetnek, illetve bent maradnak a nagy üzletláncok beszállítói körében. Számukra alapvető, hogy a nagy ügyfelek folyamataihoz igazodjanak. Azonban a közeljövőben jelentős változás következhet be, hiszen az elektronikus számlázás feltételeinek megteremtésével a kis beszállítók is aktív részeseivé vállnak az elektronikus folyamatoknak, mint az elektronikus számlák kibocsátói.
Igény van a szolgáltatásra
Springel János szerint egy országos hálózattal rendelkező üzletlánc évi 300-350 ezer számlától 1-1,5 millió számláig fogad be. Ezek rendszerezett, szakszerű tárolásához óriási tárolókapacitásra van szükség. A folyamatok elektronizálása következtében a folyamatok nem csak gyorsabbakká és egyszerűbbé válnak, de megszűnhet a papírdokumentumok tárolása is. Ugyanakkor az elektronikus dokumentumok tárolására a jogszabályok komoly előírásokat, követelményeket fogalmaztak meg, ami nem minden felhasználó számára teljesíthető, vagy csak nagyon költségesen.
Ezt a piaci igényt felismerve a Magyar Telekom egy olyan archiválási szolgáltatás bevezetését tervezi, amely a jelenlegi jogszabályi előírásoknak megfelelően, hiteles módon tárolja az elektronikus számlákat. A szolgáltatás segíti majd felhasználóit abban is, hogy az ügyfelek az archivált számlák „előkeresésekor” az archivált fájlon felül, csatoltan megkapják az APEH által előírt megjelenítési formában is a számlát! A T-Systems a következő negyedévben tervezi bevezetni az EDI-alapú számlát, az azt követő negyedévben pedig a digitálisan aláírt és időpecséttel ellátott számlák és egyéb dokumentumok archiválását. Az archiválási szolgáltatás kialakításánál, bevezetésénél alapvető szempont a T-Systems számára, hogy a szolgáltatás 100 százalékosan feleljen meg a hazai törvényi és hatósági előírásoknak.
Elektronikus írógép
Az EDI-szolgáltatások kialakításakor mindenképp szem előtt tartják, hogy a kis- és közepes vállalkozásoknál inhomogén az informatikai infrastruktúra, változatos a rendelkezésre álló szaktudás is. Nehezebb a szükséges (és a jogi szabályozásokat is kielégítő) informatikai hátteret megteremteni ahhoz, hogy az elektronikus számlakibocsátás valósággá váljék. Ezért a szolgáltatásokat úgy alakították ki, hogy minimális informatikai tudásra legyen szükség annak használatához. A T-Online által kínált webEDI szolgáltatás Springel János szerint annyira felhasználóbarát, hogy alkalmazásához nem kell nagyobb szakismeret, mint egy elektronikus írógéphez. C. I.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Indul a karácsonyi roham a játékpiacon
Kezdetét veszi a hazai játékpiac legforgalmasabb időszaka: a karácsony előtti…
Tovább olvasom >Többutas csomagolások jövője – mire készüljön a kereskedelmi szektor?
Az Európai Parlament 2024. április 24-én jogalkotási állásfoglalást adott ki…
Tovább olvasom >10 éves a magyar Black Friday – az akcióvadászattól a tudatos vásárlásig
A Black Friday Magyarországon 10 év alatt sokat változott: míg…
Tovább olvasom >