Közel száz vállalkozás kerülhet fel a fogyasztóvédelmi pozitív listára
Az elmúlt három hétben elvégzett vizsgálatok alapján eddig közel száz kereskedelmi és szolgáltatóipari vállalkozásnak van esélye arra, hogy felkerüljön a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) pozitív listájára – jelentette be a szervezet főigazgatója csütörtöki, zalaegerszegi sajtótájékoztatóján.
Pintér István kifejtette: az eddigi gyakorlattal szemben nem a szankcionálásra, hanem a megelőzésre helyezi a hangsúlyt a hatóság, ezért is döntöttek úgy, hogy készüljön nyilvános lista azokról a vállalkozásokról, amelyek ellenőrzésekor pozitívak a tapasztalatok. Ez a lista az előzménye lesz a jövő évtől bevezetni tervezett fogyasztóbarát emblémának, amelynek részletes feltételeiről a vállalkozói szervezetekkel és a civil fogyasztóvédelmi szervezetekkel tárgyalnak majd.
A főigazgató azt mondta: az idén három országos témavizsgálat eredményeként kerülhetnek a cégek a névsorba. Vizsgálják az árképzés szabályainak betartását, a fogyasztók minőségi kifogásának kezelését és hozzáveszik majd a nyári idegenforgalmi ellenőrzések tapasztalatait.
Akkor kerülhet a listára egy-egy vállalkozás, ha a megyei felügyelőségek nem tárnak fel jogsértést, az előző egy évben nem szabtak ki szankciót, illetve ha nem volt megalapozott fogyasztói bejelentés. A hatóság ekkor ad ki egy igazolást, ami kifüggeszthető az üzletben, és az NFH honlapján is megtalálható lesz a cég neve.
Pintér István elmondta: azoknak a vállalkozásoknak, amelyekhez nem jutottak el az ellenőrök, de szeretnének szerepelni a pozitív listán, kérvényezniük kell az átfogó ellenőrzést. Ha mindent rendben találnak náluk, akkor ők is szerepelhetnek a névsorban.
Mindezek után a jövő évtől tervezik a fogyasztóbarát embléma bevezetését, de ennek elnyeréséhez plusz szolgáltatásokat is fel kell mutatnia az adott vállalkozásnak. A hatóság elképzelései szerint ezeket a kezdeményezéseket a határmenti együttműködések keretében a szomszédos országokra is kiterjesztenék, ennek érdekében Szerbiával és Szlovákiával még az idén közös pályázatot nyújtanak be uniós forrásokra.
Pintér István azt mondta: minden száz ellenőrzésből 30 esetében találnak hiányosságokat. A fennmaradó 70 százaléknyi vállalkozás közül nagyjából minden harmadik teljesíti mindazokat a kritériumokat, amelyek révén szerepelhetnek a pozitív listán.
Erdei Lehel, a Zala Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelőségének megbízott vezetője a megyében gyűjtött tapasztalatok alapján kijelentette: idén januárban már érezhető volt javulás a vállalkozások jogkövető magatartását illetően. Ez azonban még korántsem kielégítő, ezért folytatódnak az átfogó vizsgálatok Zalában is.
Rigó Csaba, a Zala Megyei Kormányhivatal kormánymegbízottja arról beszélt, hogy nemcsak a fogyasztók, hanem az adott cégekkel kapcsolatban álló más vállalkozások is tájékozódhatnak partnereikről a pozitív lista jóvoltából. Emlékeztetett arra, hogy a közigazgatásban is az az alapelv, hogy nagyobb hangsúlyt kap a megelőzés, mint a szankcionálás, és minden területen – így a hatósági munkában is – kiemelkedően fontos az ügyfélbarát hozzáállás – írja az mfor.hu.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Mesterséges intelligenciával küzd a brit Co-op 40 millió fontnyi vesztesége ellen
A brit Co-op szupermarketlánc mesterséges intelligenciát (AI) alkalmaz a tolvajok…
Tovább olvasom >Íz és minőség nélkül nem maradnak versenyben a növényi alapú márkák
Ian Hepburn, a Flora Food Group marketingigazgatója figyelmeztetett: a növényi…
Tovább olvasom >Elmarad a Kroger és az Albertsons egyesülése
Az Albertsons bejelentette, hogy felbontja a Krogerrel kötött, 25 milliárd…
Tovább olvasom >