Korszellem a palackban
A palackozott vizek csomagolásával és szállításával járó környezetszennyezés mértékét is jelentősen csökkentheti a szűrt vizek használata a vendéglátásban. Használatuk nemcsak jól illeszkedik a fenntarthatóságnak a modern ember számára egyre fontosabbá váló trendjeibe, de üzleti előnyökkel is jár.
A cikk a Trade magazin 2023/8-9. lapszámában olvasható.
– A szűrés azt jelenti – magyarázza el a folyamat lényegét Olasz Marianna, a HELL Energy Magyarország Kft. FloeWater senior brand managere –, hogy kiszűrjük a csapvízben található nemkívánatos anyagokat, szennyeződéseket, vagy csökkentjük azok koncentrációját. Alkalmazunk aktívszenes szűrőket, amelyek a szűrés során az értékes oldott ásványi anyagok mennyiségét nem csökkentik. Használatuk során a szűrt víz kellemesebb, selymesebb, finomabb lesz.
Magasabbra pozicionált éttermekben egyáltalán nem idegen fogalom a szűrt víz. A piacon már több lehetősége is van a vendéglátóegységeknek, hogy olyan technológiát használjanak, amellyel nem károsítják a környezetet, és amellyel időt, pénzt és tárolóhelyet tudnak megtakarítani.
Partnerünk, a FloeWater esetében a vevő a teljes körű szolgáltatásért fizet. A tárgyalás során díjmentesen felmérjük szervizes kollégáink segítségével a vízszűrő berendezés potenciális helyét, a beszerelés lehetőségét, illetve szükség esetén az adott helyszín vízminőségét is előre ellenőrizzük. Évente általános karbantartást biztosítunk, valamint félévente szűrőcserét, amit mi kezdeményezünk, partnerünknek ezt nem kell számon tartania.
– A szűrt víz 6-7 évvel ezelőtt még meglephette az étterembe betérőket – véli Komáromi Gábor, a BWT Hungária Kft. értékesítési vezetője –, ma már egyre többen keresik és választják az ásványvíz helyett. Mivel a háztartások is egyre nagyobb számban használnak otthoni vízszűrőt, így nem szorul magyarázatra, hogy ez miért fenntarthatóbb, mint az előre palackozott víz. Azt tapasztaljuk, hogy a vendéglátóhelyek esetében is történt egy jelentős szemléletváltás, a fenntarthatóság számukra is egyre fontosabbá válik. A víz az, amire talán a legkönnyebb megtalálni a környezetbarát alternatívát azáltal, hogy nem szállíttatják a palackozott vizeket akár több száz kilométerről, hanem helyben szűrt vizet kínálnak.
A BWT vízszűrői eltávolítják a vízben lévő kellemetlen ízeket és szagokat okozó anyagokat, mint például a klór, de a víz alapvető ásványianyag-összetételéhez nem nyúlnak, és nem kell kompromisszumot kötni az íz tekintetében sem, hiszen a BWT Magnesium Mineralizer technológiájával prémium vizet tudnak a vendéglátóhelyek kínálni, méghozzá saját logózott üvegben – ezt nagyon kedvelik partnereink, hiszen ezzel is tudják erősíteni saját márkájukat.
Sokféleség
– A hálózati vízből szénszűrőink úgy távolítják el az üledéket, a klórt és más szennyeződéseket – emeli ki a technológia előnyét Nagy Tünde, a Waterlogic Magyarország sales managere –, hogy közben átengedik a természetben előforduló és hasznos ásványi anyagokat, így garantálva a kiváló ízű, tiszta szűrt vizet. Visszajelzéseink szerint a Purezza kellemes, lágy íze miatt a prémium ásványvizekkel is felveszi a versenyt. Ezen kívül a fogyasztóknak egyre fontosabb a környezettudatosság, és kedvelik a helyben előállított termékeket.
A Purezza vízadagolóknak két típusa van. Az egyik a pult alatti, amelyhez egy csapolótorony tartozik, a másik pedig a pultra helyezhető. A vízgépek hűtött mentes és szénsavas vizet adagol, de egyes termékeink hűtés nélküli mentes vizet is adnak. Gépeink Ice Bath vízhűtőrendszerrel is fel vannak szerelve, ami nagy mennyiségű jéghideg vizet szolgáltat, és egyenletes hidegvíz-kibocsátást biztosít. 120–160 l/h adagolási sebességgel képesek kiszolgálni azokat a vendéglátóhelyeket, ahol nagy teljesítményre van szükség. Természetesen a kisebb helyek részére is kínálunk testhez álló megoldásokat.
A háromhavonta karbantartott berendezések mellett üvegeket, mosogatógépkosarakat és tárolórekeszeket is biztosítunk. 350 ml és 750 ml-es csavarzáras kupakkal ellátott Petalosa palackjaink növelik a felhasználói élményt.
– Nem mindegy, hogy a természetes vízből mi mindent szűrünk ki, távolítunk el – hangsúlyozza Pintér Csaba, a BRITA vízszűrőket fogalmazó Coffee & Drink Systems Kft. kereskedelmi igazgatója is. – Ha teljesen kiszegényítjük a vizet, az hatással lesz az ízére és egyéb tulajdonságaira is. A BRITA különböző felhasználási célokra más-más, de az adott helyre a víz szükséges értékeit megőrző szűrőmegoldásokat kínál, amelyek képesek a víznek az adott felhasználási helyen szükséges értékeit megőrizni. A vendéglátásban például más vizet igényel a pultba beszerelt adagolórendszer, más kell a kávé ízének kiteljesedéséhez és más a mosogatógép cseppmentes munkájához.
Direkt és indirekt előnyök
A BRITA szűrőpatronjai cserélhető rendszerben működnek – folytatja a kereskedelmi igazgató –, üzembehelyezésükkor a szűrőpatron kapacitását és a fej beállításait a hálózati vízkeménység tulajdonságaihoz igazítják. Egy átfolyásmérővel figyelemmel kísérhető a kapacitás, az adott patron élettartama. Különböző kapacitásokra, teljesítményekre és elvárásokra méretezve ajánljuk a berendezéseket; egyszerű szűrt víz, hűtött szűrt víz, enyhén szénsavas, szénsavas, forró szűrt víz is elérhető lehet egy készüléken. Az ügyfél személyre szabott berendezést vásárol a funkcióknak megfelelő kiegészítőkkel és kellékekkel – tudunk például mosogatógépbe, az adott palacktípushoz méretezett betétet is biztosítani. Emellett előre beállított adagolás is hozzárendelhető az egyes palack- és pohárméretekhez.
– Az éttermek tárolóhelyet és hűtőhely-felhasználást is megtakaríthatnak a FloeWater segítségével – mutat rá Olasz Marianna. – Innentől kezdve nem kell bajlódni a leltárral, készletfigyeléssel és a palackozott vizek újrarendelésével sem, de a hulladékkezelés és szemétszállítás sem okoz problémát. Az adott vendéglátóhelyeken érdemes számszerűsíteni a korábban vásárolt ásványvizek mennyiségét; a szolgáltatás havidíja egy nagyobb étterem esetén 1-2 nap alatt is megtérül.
A szűrt ivóvíz felhasználható a post mix gépekhez, ahol a szirup a szűrt ivóvízzel sokkal élvezhetőbb elegyet alkot, mint a szűretlen ivóvízzel. Jégkocka készítése során tapasztalható, hogy míg a szűretlen vízből készült jégkocka opálos a klór miatt, addig a szűrt ivóvízből készült tiszta, áttetsző. A szolgáltatás ára minden esetben tartalmazza a szűrőberendezés mellé adott palackokat, amelyeket most már két méretben is biztosítani tudunk partnereink számára: 0,35 l-es és 0,75 l-esek közül tudnak választani. Mosogatógépbe helyezhető kosarakat is biztosítunk, hogy a palackok tisztítása ne jelentsen gondot. A palackokon felül van kétfajta kulacsunk, melyet akár adott étterem vagy iroda munkavállalóinak kínálunk.
Társadalmi felelősségvállalás
– Ha üzleti oldalról nézzük, akkor a helyben szűrt víz legnagyobb előnye az extra profit – érvel Komáromi Gábor –, amit ezen tudnak realizálni a vendéglátóhelyek, szemben az előre palackozott vizekkel. Amennyiben egy hely úgy dönt, hogy lecseréli a palackozott vizeket és beruház egy BWT AQA Bár rendszerbe – amely történhet bérleti konstrukcióban, de meg is vásárolhatja –, akkor nem csak sima szűrt vizet, de szénsavas és hűtött vizet is csapolhat a pultban. Mindehhez karbantartási szolgáltatást is nyújtunk, ami az üzemeltetés terhét is leveszi a partnerei válláról.
A helyben szűrt vízzel a kávézók, éttermek a karitatív programunkhoz is csatlakoznak, így részesei lehetnek a BWT Change the world, sip by sip kampányának.
A lokális megoldások mellett a globális vízkrízist is szeretnénk enyhíteni. Néhány éve elindult egy projektünk, amely során Gambia és Tanzánia elmaradott régióiban telepítünk ivókutakat; a cél 10 000 kút telepítése. A partnereinkkel kötött együttműködés során ők is részesei lehetnek ennek a kezdeményezésnek, és hozzá tudnak járulni e területek lakosainak biztonságos vízhez jutásához – ezt ők is kommunikálhatják CSR-kommunikációjukban.
– A fogyasztók egyre inkább elutasítják a nem fenntartható gyakorlatokat – állítja Nagy Tünde –, vagyis a szűrt víz legerőteljesebb üzenete a fenntarthatóság. Purezzával a vendéglátós egy olyan mozgalom részesévé válik, amely évente 30 millió egyszer használatos palackot akar kivonni a vendéglátásból globális szinten. Emellett a frissesség és a higiénia is nyomós érvek. Kézzelfogható haszna pedig az, hogy használata kevesebb kezelést, tárolást és munkaerőt igényel; segítségével egyszerű, olcsó, ám magasabb árbevételt termelő szénsavas italok állíthatók elő. Partnereink gyakran szirupokat, szörpöket, gyümölcsöket adagolnak hozzá: kézműves üdítőket, jegesteákat, koktélokat, alkoholmentes koktélokat és moktélokat készítenek belőle.
– Az étterem, szálloda vagy más szolgáltató – elemez Pintér Csaba – könnyen kiszámolható megtakarításokat realizálhat szállítási és göngyölegköltségeken, energiafelhasználáson. Egyértelműen erősen csökken a hulladék, főként műanyaghulladék mennyisége és az ezzel járó költségek is. A jelenlegi környezettudatossági trendek, zöld törekvések keresik és üdvözlik ezeket a megoldásokat. A logózott, elegáns üvegpalack pedig a brandépítés része – ezeket mosható, újrafelhasználható eszközökként kínáljuk többféle stílusban és méretben.
Kávégépek, italautomaták és a fentebb már sorolt berendezések üzembiztonsága, élettartama, karbantarthatósága javul, ha odafigyelünk és tudatos módon, szabályozottan, a célnak megfelelő beállításokkal üzemeltetett szűrőrendszert alkalmazunk hozzájuk. Az italok íze és látványa, krémessége is jelentősen megváltozik, ami fokozza a vendégélményt, és ezzel megnövelheti az eladott italok számát is! //
Vízválasztó
Magyarországon szinte ugyanannyian fogyasztanak otthoni csapvizet, mint ásványvizet (41, illetve 44%), a fennmaradó 15% szűrt vizet iszik – derül ki a világ egyik vezető víztechnológiai vállalata, a Xylem „State of Water” online kutatásából. A falun élők körében az átlagosnál jóval magasabb, 53% az ásványvizet választók aránya, a budapestiek között azonban fordított a helyzet, a válaszadók 38% preferálja az ásványvizet, a csapvizet választók aránya pedig 45%.
A csapvizet mellőzők leginkább azért döntenek így, mert egészségesebbnek tartják az ásványvizet (39%), de viszonylag sokan vannak, akik azért nem isznak csapvizet, mert nem jó az íze (28%). További 26% pedig azt jelezte, hogy túl zavaros, klóros a csapvíz, ezért kerüli a fogyasztását, 7% pedig azért dönt így, mert nem jó a szaga.
A kutatás eredményei azt mutatják, hogy az elmúlt évek szemléletformáló aktivitásai, illetve az aszályokkal, átmeneti vízhiánnyal kapcsolatos tapasztalatok jelentős mértékben erősítették a tudatos vízhasználatot. //
Vízautomaták az utcán
A Szovjetunió legelterjedtebb vendingautomatája vizet árusított, és megtalálható volt a hatalmas ország városainak szinte minden pontján. Gazirovannaja vodát, azaz szénsavas vizet kínált 1 kopejkáért, 3 kopejkáért pedig ugyanezt sziruppal ízesítve – ennek egyébként semmi köze nincs a lajtos kocsikból árult kvászhoz. Felirat- (és rögzítés) nélküli, közönséges vizespoharak voltak benne, amelyek sokkal inkább törés, mint lopás miatt hiányoztak időnként.
Ami a poharak tisztaságát illeti, azon lehet vitatkozni: lefelé fordítva, egy lukacsos fémlap megnyomására hideg víz zuhanyozta ki a poharak belsejét. Néha ketten-hárman sorban állva is figyelték, meddig mos poharat az előttük álló, és persze, ha kevés volt a pohár – ami nem volt gyakori –, azt is, hogy mennyi idő alatt issza meg a tartalmát.
Egyébként sört is lehetett nagyon hasonló automatákból vásárolni, de azokat nem ennyire könnyen hozzáférhető módon állították fel, és mivel az oroszok nem isznak alkoholt zakuszka nélkül, pultok is álltak mellettük, amelyekből száraz perecet, főtt virslit és garnélát árultak.
//
Kapcsolódó cikkeink
Ceres ZRt.: Fenntarthatósági mérföldkő a győri üzem tetején
A fenntarthatóságot és az innovációt tűzte zászlajára a Ceres ZRt.,…
Tovább olvasom >Megtérül a fenntarthatóság
Az EY 2024-es Fenntartható Érték Tanulmánya szerint a fenntarthatósági beruházások…
Tovább olvasom >Az élelmiszeripar jövője: a vállalatok 50%-a fenntartható megoldások bevezetését tűzi ki célul – A Tetra Pak felmérés eredményei
Az élelmiszergyártás továbbra is energiaigényes folyamatokra és fosszilis tüzelőanyagokra támaszkodik,…
Tovább olvasom >További cikkeink
2025 lesz a magyar sörturizmus éve?
18 magyar, kisüzemi sörfőzdébe kalauzol el a Bakancslista 2025 –…
Tovább olvasom >Macsó megközelítés a vásárlásban – A nap képe
Az USA-ban működik (legalább) egy olyan hipermarket, ahol a bevéárláshoz…
Tovább olvasom >Új szabályozás a munkaegészségügyi vizsgálatok terén: mit jelent ez a szállodaipar számára?
2024. szeptember 28-tól jelentős változások léptek életbe a munkaegészségügyi vizsgálatok…
Tovább olvasom >