Körkép a hazai táplálkozási szokásokról
A magyar lakosság közel kétharmada szerint a fokozott zöldség- és gyümölcsfogyasztástól lesz a táplálkozásuk egészséges, a legtöbben pedig a cukros ételekről mondanának le a legkönnyebben – derült ki a Nestlé Hungária kutatásából.
A magyarok egészséges táplálkozáshoz való hozzáállásáról és a húsfogyasztási szokásairól készített reprezentatív kutatást a Nestlé Hungária. A felmérés a külföldön egyre népszerűbb vegán január (Veganuary) kezdeményezés hazai fogadtatására is rákérdezett: a húsételeket és az állati eredetű élelmiszereket a többség ugyan nem tudná teljesen mellőzni, 52%-uk mégis nyitott lenne arra, hogy legalább részlegesen csökkentse a fogyasztásukat. Az is kiderült, hogy bár a világszerte egyre népszerűbb kezdeményezés 2014 óta létezik, Magyarországon a lakosság csupán 13%-a hallott a kifejezésről, akik többsége egyébként is érdekelt valamilyen speciális étrendben – derült ki a kutatásból. Arról, hogy mi az egészséges táplálkozás kulcsa, igencsak eltérő elképzelések élnek a köztudatban, de a bőséges zöldség- és gyümölcsfogyasztás szerepe szinte megkérdőjelezhetetlen: a legtöbb megkérdezett (64%) ezt jelölte meg az egészséges táplálkozás alapfeltételeként. Ugyan a cukor fogyasztása Magyarországon a felnőttek körében a nemzetközileg elfogadott ajánlásokat nem lépi túl, elhagyása és csökkentése (60%), valamint a tartósítószerek, színezékek (59%) elkerülése szintén fontos szempontnak bizonyult, akárcsak a rostdús ételek fogyasztása, ami közel minden második megkérdezett (47%) szerint pozitívan hat az egészségre.
Többségünk nyitott a növényi alapú alternatívákra is
A tudatosság ellenére nehezen változtatunk a berögzült szokásainkon: a megkérdezettek 41%-a semmilyen áldozatot nem hozna az étkezésével kapcsolatban. Ha mégis le kellene mondaniuk valamiről, a legtöbben a cukros ételeknek, a csokoládénak intenének búcsút, ezt követik a feldolgozott húskészítmények (például felvágottak), valamint a vöröshús-ételek. Érdekesség ugyanakkor, hogy utóbbi kettőhöz a férfiak átlagon felül ragaszkodnak, míg a nők könnyebben kiiktatják az étrendjükből. Pozitív képet fest a lakosság egészségtudatosságáról, hogy a legtöbben a gyümölcsöt (63%) és a zöldséget (57%) tartják leginkább nélkülözhetetlennek az összes élelmiszer közül. Ezt követi a sajt (54%), a fehérhús-ételek (51%) és a tojás (49%) a kihagyhatatlan élelmiszerek listáján. A társadalom többsége rendszeres húsfogyasztó, de a gyakoriság tekintetében megoszlik a minta: a kitöltők 36%-a napi szinten, 57%-a pedig heti szinten eszik húsételeket, ennél ritkábban pedig 5%-uk iktatja be az étkezésébe.
A válaszadók 81%-a nem tud elképzelni olyan szcenáriót, hogy az összes állati eredetű élelmiszerről lemondjon, ugyanakkor több mint felük (52%) hajlandó lenne legalább egyet mellőzni közülük. Jó hír, hogy az állati eredetű élelmiszerek helyettesítésére ma már számos növényi alapú alternatíva elérhető, melyekről már a magyar fogyasztók többsége (85%) is hallott. Ráadásul azok közül, akik még nem próbálták ezeket a termékeket, 44%-uk tervezi, hogy megkóstolja majd.
„A kutatásból kitűnik, hogy a magyar fogyasztók az egészséges táplálkozás fontos részeként tekintenek a zöldségekre és gyümölcsökre, ami rendkívül biztató – értékelte az eredményeket Szűcs Zsuzsanna, az MDOSZ elnöke. – Akár már egy-egy húsmentes nap beiktatásával, a cukor, a só és a telített zsírsavak fogyasztásának csökkentésével, valamint a zöldségfélék, a gyümölcsök, a hüvelyesek és a teljes értékű gabonafélék rendszeres fogyasztásával sokat tehetünk a leggyakoribb civilizációs betegségek kialakulása ellen.” //
A cikk a Trade magazin 2023.2-3. számában olvasható
Kapcsolódó cikkeink
Több, mint hőhullám: a változókor és a megváltoztatott étrend szerepe az egészséges életmódban
A változókor, amely a nők életének egyik természetes, mégis kihívásokkal…
Tovább olvasom >Gyerek OKOSTÁNYÉR®
A Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége (MDOSZ) egy hiánypótló táplálkozási útmutatót…
Tovább olvasom >A MIND étrend az agy egészségéért – egy egyre nagyobb figyelmet kapó táplálkozási irányzat
Az elmúlt évtizedek során egyre nagyobb figyelmet kapott a demencia…
Tovább olvasom >További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Digitális formában is elérhetővé válik a SZÉP-kártya 2025-től
2025. szeptember 1-jétől jelentős változás lép életbe a SZÉP-kártya felhasználásában:…
Tovább olvasom >Megnyílt a SHEIN első magyarországi üzlete
2024. december 10-én délben megnyílt a SHEIN első magyarországi üzlete…
Tovább olvasom >