Körkép a hazai táplálkozási szokásokról
A magyar lakosság közel kétharmada szerint a fokozott zöldség- és gyümölcsfogyasztástól lesz a táplálkozásuk egészséges, a legtöbben pedig a cukros ételekről mondanának le a legkönnyebben – derült ki a Nestlé Hungária kutatásából.
A magyarok egészséges táplálkozáshoz való hozzáállásáról és a húsfogyasztási szokásairól készített reprezentatív kutatást a Nestlé Hungária. A felmérés a külföldön egyre népszerűbb vegán január (Veganuary) kezdeményezés hazai fogadtatására is rákérdezett: a húsételeket és az állati eredetű élelmiszereket a többség ugyan nem tudná teljesen mellőzni, 52%-uk mégis nyitott lenne arra, hogy legalább részlegesen csökkentse a fogyasztásukat. Az is kiderült, hogy bár a világszerte egyre népszerűbb kezdeményezés 2014 óta létezik, Magyarországon a lakosság csupán 13%-a hallott a kifejezésről, akik többsége egyébként is érdekelt valamilyen speciális étrendben – derült ki a kutatásból. Arról, hogy mi az egészséges táplálkozás kulcsa, igencsak eltérő elképzelések élnek a köztudatban, de a bőséges zöldség- és gyümölcsfogyasztás szerepe szinte megkérdőjelezhetetlen: a legtöbb megkérdezett (64%) ezt jelölte meg az egészséges táplálkozás alapfeltételeként. Ugyan a cukor fogyasztása Magyarországon a felnőttek körében a nemzetközileg elfogadott ajánlásokat nem lépi túl, elhagyása és csökkentése (60%), valamint a tartósítószerek, színezékek (59%) elkerülése szintén fontos szempontnak bizonyult, akárcsak a rostdús ételek fogyasztása, ami közel minden második megkérdezett (47%) szerint pozitívan hat az egészségre.
Többségünk nyitott a növényi alapú alternatívákra is
A tudatosság ellenére nehezen változtatunk a berögzült szokásainkon: a megkérdezettek 41%-a semmilyen áldozatot nem hozna az étkezésével kapcsolatban. Ha mégis le kellene mondaniuk valamiről, a legtöbben a cukros ételeknek, a csokoládénak intenének búcsút, ezt követik a feldolgozott húskészítmények (például felvágottak), valamint a vöröshús-ételek. Érdekesség ugyanakkor, hogy utóbbi kettőhöz a férfiak átlagon felül ragaszkodnak, míg a nők könnyebben kiiktatják az étrendjükből. Pozitív képet fest a lakosság egészségtudatosságáról, hogy a legtöbben a gyümölcsöt (63%) és a zöldséget (57%) tartják leginkább nélkülözhetetlennek az összes élelmiszer közül. Ezt követi a sajt (54%), a fehérhús-ételek (51%) és a tojás (49%) a kihagyhatatlan élelmiszerek listáján. A társadalom többsége rendszeres húsfogyasztó, de a gyakoriság tekintetében megoszlik a minta: a kitöltők 36%-a napi szinten, 57%-a pedig heti szinten eszik húsételeket, ennél ritkábban pedig 5%-uk iktatja be az étkezésébe.

Csőben sült tészta sütőtökkel és zöldséggolyókkal
A válaszadók 81%-a nem tud elképzelni olyan szcenáriót, hogy az összes állati eredetű élelmiszerről lemondjon, ugyanakkor több mint felük (52%) hajlandó lenne legalább egyet mellőzni közülük. Jó hír, hogy az állati eredetű élelmiszerek helyettesítésére ma már számos növényi alapú alternatíva elérhető, melyekről már a magyar fogyasztók többsége (85%) is hallott. Ráadásul azok közül, akik még nem próbálták ezeket a termékeket, 44%-uk tervezi, hogy megkóstolja majd.

Tavaszi quinoasaláta zöldséggolyókkal
„A kutatásból kitűnik, hogy a magyar fogyasztók az egészséges táplálkozás fontos részeként tekintenek a zöldségekre és gyümölcsökre, ami rendkívül biztató – értékelte az eredményeket Szűcs Zsuzsanna, az MDOSZ elnöke. – Akár már egy-egy húsmentes nap beiktatásával, a cukor, a só és a telített zsírsavak fogyasztásának csökkentésével, valamint a zöldségfélék, a gyümölcsök, a hüvelyesek és a teljes értékű gabonafélék rendszeres fogyasztásával sokat tehetünk a leggyakoribb civilizációs betegségek kialakulása ellen.” //
A cikk a Trade magazin 2023.2-3. számában olvasható
Kapcsolódó cikkeink
KitKat Ball 36 g, 140 g
A KitKat Ball falatnyi, könnyen megosztható drazsék formájában járul hozzá…
Tovább olvasom >Nestlé Fitness újdonságok: hozzáadott cukrot nem tartalmazó gabonapelyhek, kétféle ízben
A Nestlé Hungária Kft. Fitness termékcsaládja a fogyasztói trendeket figyelembe véve,…
Tovább olvasom >Meghittség, mosoly, marketing – 2024 legszebb karácsonyi reklámjai
A Trade magazin 2024-ben második alkalommal hirdette meg a Karácsonyi…
Tovább olvasom >További cikkeink
Országos Kereskedelmi Szövetség: az árrés nem profit!
Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) nemzetközi élelmiszer-kereskedő tagvállalatai az elmúlt…
Tovább olvasom >Orbán Viktor a Kossuth Rádióban: a kereskedők 10 százaléknál többet nem rakhatnak rá a beszerzési árra
Március közepétől a kormány 10 százalékban maximalizálja az árrést 30…
Tovább olvasom >GKI Elemzés: Miért drágulnak folyamatosan az élelmiszerek?
Az elmúlt időszakban kiemelt figyelmet kapott az alapvető élelmiszerek –…
Tovább olvasom >