Magazin: Kontroll a káosz felett (1. rész)

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2017. 12. 13. 07:37

A Trade magazin olvasói közül sokan tartoznak a kis- és középvállalkozói körbe – ők legtöbbször magányosan küzdenek az elemekkel. Havonta megjelenő sorozatunkkal szeretnénk segítséget nyújtani számukra az önjáró, nyereséges vállalkozás kiépítésében, a több mint két évtizedes FMCG-tapasztalattal rendelkező üzleti coach, Szilágyi László közreműködésével.


Szilágyi László
üzleti coach
Forward Progress Consulting

 

szegedi Vitamin Szalon hálózat üzleteiben kivételes kép fogad bennünket: az eladótér tiszta és rendezett, az áru gyönyörűen van kipakolva, elektronikus ártáblák tájékoztatnak az árakról, táblák jelzik, hogy az adott termék melyik termelőtől származik, a képet pedig a tudatosan középre kihelyezett akciós termékek teszik teljessé.

De üzleti coach szemmel talán nem a szemet gyönyörködtető kialakítás a legnagyobb érték itt, hanem a minden részletre kiterjedő tudatosság, hiszen egy hagyományos üzlethez képest itt (szinte) minden az objektív számokról szól. Az egész működést egy jól felépített számítógépes kasszarendszer támogatja, amely valós időben ad információt az egyes üzletek mutatóiról, az alapvetőnek számító árbevétel, vevőszám, készlet mellett naprakész adatokat biztosít a kosárérték, a selejt, a termékenkénti forgási sebesség alakulásáról. A kategória jellegéből adódóan a hetente változó árak (melyeket központilag állítanak be és automatikusan frissülnek az
ártáblákon) és az akciók sem zavarják meg a rendszert, így a készlet és persze a jövedelmezőség is valós idejű.

Az így kapott adatok egy dedikáltan ezzel foglalkozó kolléga elemzései révén válnak információvá, a havi riportokban, a havonta ismétlődő boltvezetői értekezleteken a tendenciákat értékelve határozzák meg a további fejlődési irányokat és számszerű elvárásokat, ekkor már a működés költségeivel kiegészítve. A rendszer a működés közel 100%-os lefedésén túl a dolgozók motiválását is nagyban segíti.

Külön ki kell térni a szolgáltatás minőségét leíró információkra, hiszen egy negatív árverseny leginkább értéknövelt szolgáltatásokkal kerülhető el a piacon. Esetünkben a visszatérő vásárlók számának fejlődése, a kosarak összetételének változása fejezi ki többek között a munka minőségét, vagyis ad képet a személyzet „személyes varázsáról” és persze szakmai hozzáértéséről.

Mit üzen mindez nekünk? Az ActionCOACH módszertanának kezdőpontja a vállalkozásokban gyakran jelenlévő káosz állapotának a megszüntetése. Minden működés jól leírható számokkal, erre számos példa található a fentiekben. A számok birodalmának kiépítési kényszere magával vonja a folyamatok, feladatok rendszerbe foglalását is – ez az első lépés egy önjáró vállalkozás kiépítésének útján.

A rendelkezésre álló adatbázis alapján egyszerűbb meghatározni a következő időszak elvárásait. A vezetés nem a „levegőbe beszél” , hanem a korábbi adatok alapján jelöli ki a további fejlődési utat.

Az ördög a részletekben lakozik, rendszerszinten kell egyre mélyebbre merülni az adatokban, erre a legjobb megoldást az ismétlődő riportok jelentik. Egy vállalkozás esetében a hatékonyság, vagyis a ráfordítások és eredmények aránya határozza meg a profitot, ennek vizsgálata pedig egy, a céget „lefedő” mutatórendszerrel lehetséges csak, így nem szabad szó nélkül hagyni a dedikált elemző munkatárs jelentőségét. Az ő munkája révén válnak láthatóvá a tendenciák, megalapozva a helyes vezetői döntéseket. Az ő végterméke az átláthatóság, melynek eredményeképpen a tulajdonos úgy érezheti, hogy egy biztos lábakon álló, piacképes vállalkozást vezet. Hogy erre az alapra hogyan lehet építkezni, arra a következő számban térünk majd vissza. //

Kapcsolódó cikkeink