Kollégák mondják!
Tavaly az ipartestület vezetése a tagoktól több, a forgalom csökkenéséről szóló visszajelzést kapott az előző év azonos időszakához képest. A helyzet és a szakma problémáinak felmérésére az elnökség kérdőívet küldött ki, amit idén megismételt. Cikkünkben a kutatás eredményeiről szóló beszámoló első részét olvashatják.
A cikk a Trade magazin 2025/11. lapszámában olvasható.
A hatékony érdekképviseleti munkához szükség van a problémák feltárására és arra, hogy az ipartestület hiteles adatokkal alátámasztott kérésekkel fordulhasson támogatásokért az ágazatirányításhoz, illetve olyan jogszabály-változtatásokat kezdeményezhessen, amelyek pozitív hatással lehetnek a szakma működésére.
A felmérés idén is az év első hét hónapos időszakára vonatkozott; a kérdések egy része megegyezett az előző évivel, ami lehetőséget adott a két év adatainak összehasonlítására. A kérdőívbe néhány új, a vendéglátó cukrászdák gazdasági nehézségeivel kapcsolatos téma is került, a harmadik blokkban pedig nyitott kérdések is szerepeltek a vendéglátó cukrászdák gazdasági nehézségeivel kapcsolatosan, melyekre szöveges válaszokat adhattak a tagok.
Íme az érintett területek!
Az értékesítés túlnyomórészt vegyes formában zajlik, hiszen a válaszadók közel 90%-a mind az elvitel, mind a helyben fogyasztás lehetőségét biztosítja. Ez azt mutatja, hogy a cukrászdák többsége vendéglátóegység. Csupán 9,3% működik kizárólag elviteles rendszerben, míg kizárólag helyben fogyasztásra specializálódott egységek aránya mindössze 2,3%.
Az üzletek elhelyezkedése alapján egyértelműen megfigyelhető a főváros és annak vonzáskörzetének dominanciája: a válaszadók közel fele (48,8%) Budapesten vagy annak környékén tevékenykedik. A vidéki eloszlás jóval egyenletesebb, de kisebb arányokat képvisel: Dél- és Délnyugat-Magyarország egyaránt 9,3%-kal szerepel, míg a többi régió 2,6% és 7% között oszlik meg.
A dolgozói létszám eloszlása azt mutatja, hogy a legtöbb üzlet mikro- és kisvállalkozásként működik. A legnagyobb arányban (27,9%) a 11–20 fős létszám kategória jelenik meg, amit a legkisebb (1–5 fő, 23,3%) és a 6–10 fős (20,9%) vállalkozások követnek. A nagyobb, 21 és 31 fő feletti létszámú egységek aránya egyaránt 14%-ot tesz ki.
Forgalom és választék
Fagylaltot (97,7%) és süteményt (95,3%), szinte mindenki értékesít, és az egyadagos desszertek is egyre népszerűbbek (70%). A kenyér, pékáru (30%), reggeli, szendvics (28%) és csokoládé termékek (37%) kisebb arányt képviselnek, de még így is fontos szerepet játszanak a kínálatban. Az utóbbi három termékkategória több mint 20%-kal nőtt a tavalyihoz képest, ami azt mutatja, hogy sok kolléga bővíti kínálatát pékáruval, szendvicsekkel és/vagy csokoládétermékekkel.
A válaszadók 62,8%-ánál a sütemények adják a forgalom legnagyobb részét, 18,6%-uk jelölte meg a tortákat, míg csak 16,3%-nál jelenti a fagylalt a legnagyobb bevételt.
Az eredmények alapján a megkérdezettek túlnyomó többsége, 86% árbevétel-változást tapasztalt, míg 14%-uk szerint nem történt változás az előző év azonos időszakához képest. (Ugyanez az érték tavaly 95%/5% volt.)
A változásról beszámolók közül 51% említett negatív, 49% pozitív tendenciát. A helyzet javulását mutatja, hogy ez az arány 2024-ben 71-29% volt.
Akik árbevételük csökkenését tapasztalták, közülük 60,9% szerint 5–10% közötti volt a visszaesés, 30,4-uk 10–20% közötti, 8,7%-uk 20–30% közötti csökkenést jelzett.
Ugyanez növekedésben a másik oldalon: 57,9% szerint 5–10% közötti volt a növekedés, 26,3% 10–20% közötti, míg 15,8% 20–30% közötti pozitív változást jelzett.
A felmérés adatai szerint minden válaszadó emelte árait az előző évhez képest, míg a tavalyi felmérésben ez az érték csak 90% volt.
Az emelés mértéke a válaszadók többsége (51,2%) szerint meghaladta az 5%-ot, 37,2% több mint 10%-ot emelt, míg 11,6% 15% feletti áremelést hajtott végre. Az emelések mértéke idén valamivel kisebb volt a tavalyinál.
Az előző évhez képest a dolgozói létszám a nyilatkozók többsége (53,5%) szerint nem változott. 32,6% jelezte, hogy kevesebben lettek, míg 14% arról számolt be, hogy többen dolgoznak most, mint egy évvel ezelőtt. 2024-gyel összehasonlítva 5%-kal nőtt a „többen lettünk”, 4%-kal csökkent a „kevesebben lettünk” válasz.
Kapcsolódó cikkeink
MEGJELENT A TRADE MAGAZIN LEGFRISSEBB SZÁMA!
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Ember tervez…
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Változó szokások
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >További cikkeink
A világ legszebb gasztrovloggere – A nap videója
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Elindult a 10. Olasz Gasztronómiai Világhét – az olasz ízek, kultúra és innováció ünnepe
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Fröccsenésmentes piszoár
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >


