Kólaadó az Egyesült Államokban
Előbb-utóbb szövetségi szinten is extra adót vetnek ki az Egyesült Államokban az üdítőitalokra – jósolják iparági elemzők, miután egyre több állam és város vezetése igyekszik ily módon leszoktatni az embereket az egészségtelen édes italokról.
New York állam kormányzója, David Paterson és Michael Bloomberg New York-i polgármester arra kérte a helyi törvényhozókat, hogy fogadják el egycentnyi adó kivetését az italokhoz adott cukor vagy más édesítőszer minden unciájára (28,3 gramm). Paterson szerint tarthatatlan, hogy az italgyártók nem járulnak hozzá az elhízásból fakadó betegségek kezelésének állami szinten évi 7,6 milliárd dollárra becsült költségéhez. Az adóból 1,2 milliárd dollárnyi bevételre számítana a kormányzó.
Tucatnyi más amerikai államban is napirenden vannak hasonló tervek, és Kelly Browne, a Yale Egyetem professzora arra számít, hogy hamarosan a washingtoni kongresszus is foglalkozik a kérdéssel. Barack Obama elnök már a választási kampányában állást foglalt a „kólaadó” mellett, ez szövetségi szinten tíz év alatt 50 milliárd dollárnyi egészségügyi megtakarítást és 150 milliárdnyi adóbevételt eredményezhetne. Az amerikaiak kétharmada túlsúlyos, és egyre több szakértő látja úgy, hogy az édes italok ellen indokolt volna a dohánytermékeknél alkalmazottakhoz hasonló szigorításokat bevezetni.
Az iparág természetesen foggal-körömmel tiltakozik a szerintük nem egészségvédelmi, hanem fiskális szempontokat követő adótervek ellen. Larry Young, az amerikai italgyártók szövetségének (ABA) elnöke szerint kiegyensúlyozott életmódra való neveléssel kellene javítani a lakosság egészségét. Hogy mennyire komolyan veszi az ágazat a törvényhozói oldalról rájuk leselkedő veszélyt, azt a lobbikiadások ugrásszerű emelkedése is jelzi.
Obama hatalomra jutása előtt, 2008-ban az ABA és a három legnagyobb gyártó mindössze 4,7 millió dollárt fordított szövetségi szinten érdekkijárásra – tavaly már 40,4 milliót – írja a Reuters nyomán a Világgazdaság Online.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Íz és minőség nélkül nem maradnak versenyben a növényi alapú márkák
Ian Hepburn, a Flora Food Group marketingigazgatója figyelmeztetett: a növényi…
Tovább olvasom >Elmarad a Kroger és az Albertsons egyesülése
Az Albertsons bejelentette, hogy felbontja a Krogerrel kötött, 25 milliárd…
Tovább olvasom >Felvásárolja a Zalando az About You-t
A Zalando bejelentette, hogy megvásárolja német versenytársát, az About You-t.…
Tovább olvasom >