Koktélkifestő
A koktélok, kávék, desszertek ízesítésére használt szirupok és szörpök szó szerint színes világáról – ízpreferenciákról, trendekről, piaci eredményekről – kérdeztük a hazai piac néhány jelentős gyártóját és forgalmazóját.
A cikk a Trade magazin 2024/6-7. lapszámában olvasható.
– A pandémia vége óta a szirupok forgalma csaknem 50%-kal növekedett – mondja el Tulkán Tímea, a METRO sajátmárka-vezetője. – A vásárlások 65%-a vendéglátóhelyi felhasználáshoz kötődik, ezen a területen rendkívül széles szirupválasztékkal rendelkezünk, amelyben brand és saját márkás termékek egyaránt megtalálhatók. Saját márkáink közül a Rioba égisze alatt kínálunk szirupokat, de limonádékhoz, koktélokhoz, desszertekhez és fagylaltokhoz METRO Chef márkájú gyümölcspüréinket is ajánljuk. Úgy gondolom, ha egy vendéglátósnak többféle ízű szirup és gyümölcspüré is a rendelkezésére áll, akkor a hűsítő limonádék, fagylaltok, valamint az alkoholos és alkoholmentes koktélok széles választékával járhat a vendégei kedvében.
– A Panna Cocktail Kft. a több mint 150 ízzel szirupokat forgalmazó Monin márka kizárólagos magyarországi disztribútora – emeli ki Gyarmati Erika, a Pannaco key account managere. – A pandémia alatt HoReCa értékesítéseink visszaestek, ami szerencsére mostanára helyreállt, viszont a retail forgalom a COVID-időszak alatt szignifikáns növekedést mutatott.
Folyamatosan alkalmazkodunk az aktuális trendekhez, igényekhez, minden évben 2-3 új ízzel, esetenként teljesen új termékcsaláddal jelentkezünk.
Manapság az ízesített kávé az egyik legkeresettebb italtípus a kávézókban, de ezeket jellemzően a fiatal felnőtt és a középkorú korosztály fogyasztja, az idősebb korosztályok kisebb arányban nyitnak az újdonságok felé kávézás terén. A kiskereskedelemben viszont egészen vegyes a vásárlók összetétele, hiszen szirupjaink ízesített limonádékhoz, koktélokhoz, sütemények alapanyagaként és kávékban egyaránt felhasználhatók.
– A Kikimix Co. Kft. Európa legnagyobb gyümölcsmanufaktúrája – árulja el dr. Garamvölgyi Krisztián, a Kikimix Kft. ügyvezető igazgatója –, több mint 240 termékkel, köztük közel 150 sziruppal, szörppel és gyümölcspürével; ezek összevontan az Ambassador márkanév alatt kerülnek forgalomba.
Számunkra a vendéglátás kiemelt szegmens, retail forgalmunk bár hónapról hónapra erősödik, ám még mindig nem meghatározó.
A szirup korábban divatos italok, mint a Piña Colada, a Tequila Sunrise és hasonlók fontos összetevője volt, ma leginkább színezésre használják őket, valamint kávé, forrócsoki ízesítésére. Ha az íz a lényeg, prémium püréinket kényelmi termékként – készre kevert, hígításra szánt sűrítményeinket – használják.
Limonádé és más divatok
A pandémia óta egyre több kis- és őstermelő jelent meg a piacon – folytatja a szakember. – Mi a legmagasabb kategóriával kezdtük, 100%-os gyümölcstartalommal. A COVID-időszak végén a HoReCa számára hoztuk létre alacsonyabb árkategóriás termékcsoportunkat, a Limonádé válogatást, amely hazai vonatkozásban is még mindig top prémiumnak minősül 51% gyümölcstartalmával. Eredeti kategóriánk, a Professional 100% azóta fokozatosan veszi vissza a helyét az értékesítési listán.
– Az Eldorado szirupcsaládot gyártjuk és értékesítjük – mondja el Moravcsik Péter bártender és oktató, a Profi Lemon Kft. tulajdonosa –, ami egy hazai szirupmárka. Mivel az Eldorado szirupokkal leginkább a HoReCa-szektort szolgáljuk ki, így a pandémia alatt jelentősen visszaesett a forgalmunk. Viszont ahogy rendeződött a helyzet, jelentősen megugrott az értékesítés.
A régi klasszikus koktélok, amelyeken szakmai múltam elején nevelkedtem, mint például a Swimming Pool vagy Piña Colada, már kevésbé népszerűek, helyette a gin-tonik és a spritzek pörögnek. Így egyes helyeken az ízesített szirupok is visszaszorulnak, de szerencsére a limonádé ma reneszánszát éli, és még mindig népszerű. Köszönhető ez annak is, hogy a helyben készített italokat 5% áfával kell beütni a pénztárgépbe, szemben egy palackos vízzel vagy üdítő 27%-ával.
– Mayer márkanév alatt forgalmazunk prémium minőségű szörpöket 23-féle ízben – számol be Galajda Péter, a Mayer Szörp tulajdonosa –, ezek közül 3 hozzáadott cukor nélküli. A pandémia óta egyre nagyobb a kereslet a hazai termékekre, az eladások lassan, de biztosan növekszenek. Forgalmunk nagyjából fele-fele arányban oszlik meg a vendéglátás és a kiskereskedelem között.
Szörpjeinket főleg a gyümölcsös long drink jellegű koktélokban használják a „klasszikus” szirupok mellett/helyett. Egyre keresettebbek a különleges extra ízek, nálunk például a Gabko chilivel közös chilis málnának és a chilis mangónak is nagy sikere van.
– A szirupok termékfejlesztése során követjük az aktuális trendeket – húzza alá Tulkán Tímea –, hiszen mindig vannak felkapott divatízek, ugyanakkor a nagy klasszikusok is tartják pozíciójukat. A sós karamell, a kókusz, a kékáfonya és a passiógyümölcs szirupok azt jelzik, hogy a különlegességek piacán mindig van bővülés. Az új ízek megjelenését – és maguknak a koktéloknak és kávékoktéloknak a népszerűségét – a fiatal vendégek élménykereső magatartása, változatosságot követelő kíváncsisága gerjeszti. A diéta- és egészségtrendekkel párhuzamosan a csökkentett cukortartalmú és a cukormentes szirupokra és gyümölcspürékre is növekszik az igény, erre a szortiment alakításával reagálunk. 2024-ben a kávékoktélok területén jelentkező újításoknak köszönhetően a pisztácia és a kevert ízek (például mogyoró-csokoládé) felfutására számítok a szirupok piacán.
– A szezonális ajánlatok mindig pozitívan befolyásolják az adott szirupízek retail forgalmát is – véli Gyarmati Erika. – A COVID-ot követően a vásárlói magatartás egyértelműen az egészségesebb termékek fogyasztása irányába tolódott. Emiatt hozzáadott cukrot nem tartalmazó szirupjaink is egyre népszerűbbek.
Mivel a nyugati mintát követve várható, hogy hazai partnereink is szem előtt tartják az egészségtudatosságot, így a Monin Pure termékcsalád, illetve a hozzáadott cukrot nem tartalmazó szirupok népszerűségére számítunk a nyári szezonban.
Kávét? Rázva vagy keverve?
– Hazai tapasztalataim alapján mondhatom – magyarázza dr. Garamvölgyi Krisztián –, hogy 3-4-féle ízesítés szinte mindenhol megtalálható, ahol kávét készítenek, legyen szó étteremről, cukrászdáról, büféről. Ahol nagyobb hangsúlyt fektetnek a kávékészítményekre, ott 10-15-féle íz is elérhető. Nálunk a vásárlók nem a népszerű, esetleg a láncokban ismertté vált ízeket keresik, hanem amikkel máshol nemigen találkoznak. Termékeink főként az úgynevezett trendi helyeken, illetve a fiatalokat megcélzó üzletekben fogynak.
2017 óta vannak mentes és hozzáadottcukor-mentes termékeink is. Bár forgalmuk évről évre nő, de még most sem jelentős. Úgy tűnik, egyedi ízeink – madártej, pisztácia, bourbon vanília és rumos gesztenye – népszerűsége is tovább növekszik idén:
– A kávézók közül főként a nagyobb láncok árulnak ízesített kávékat – állítja Moravcsik Péter –, a ma igen népszerű speciality kávézókban az ízesített kávék nem férnek be a kínálatba. A középkorú és fiatal korosztály fogyasztja az ízesített kávékat, az egyetemisták és a nálunk tanuló külföldi diákok körében népszerűek ezek a termékek.
A sütőtök ma igencsak keresett íz lett, szezonálisan a kávézók is kínálnak sütőtökös lattét vagy valamilyen ízesített kávét. A fogyasztók ezeket szeretik otthon is fogyasztani, tehát megveszik a kiskereskedelemben is.
Tudatos és egészséges táplálkozásunk része az alacsony cukorbevitel is. Magyarországon az Eldoradónak van a legszélesebb cukormentes szortimentje, portfóliónkban több mint 20-fajta cukormentes szirup található.
Idén lettünk kész egy nagy fejlesztéssel, a limonádéalappal, amellyel egyszerűen, mindig ugyanolyan, egységes ízű limonádét lehet készíteni. Ezzel a HoReCa-egységek munkáját könnyítjük, hiszen ebben a fluktuációs környezetben népszerűek lesznek az egyszerűen és gyorsan elkészíthető termékek.
– A speciality kávézókban szinte sehol nem találkozunk ízesített kávékkal – hangsúlyozza Galajda Péter is –, azonban a hagyományosokban szinte mindenhol megtalálhatóak ezek az italok. A nagy kávézóláncok sikeres ízei gyorsan megjelennek a kisebb kávézókban és a boltok polcain is. A vendéglátó egységeinkben azt látjuk, hogy szinte minden korosztályból választanak az ízesített kávék közül, de évről évre csökken a kereslet e termékek iránt.
Az olyan népszerű klasszikus termékek, mint a bodza, málna, eper, szerintem letaszíthatatlanok a képzeletbeli dobogóról, a nyári szezonban pedig az egzotikus gyümölcsök lehetnek még sikeresek, például a mangó és a passion fruit.
Egy nagy felfutás után az utóbbi két évben 10-11% körül állt be a hozzáadott cukor nélküli szörpök részesedése termékpalettánkban. //
Kávészirupízek
A kávészirupok ízfejlesztőit is elsősorban a komplex italfogyasztási trendek inspirálják.
Az olyan fűszerek, mint a fahéj, a kardamom, a szerecsendió és a gyömbér hozzáadásával melegítő, megnyugtató hatású kávék készülhetnek, amelyek illeszkednek az italok fűszeres ízesítésére irányuló közelmúltbeli trendhez. Ugyancsak nemzetközi trend a szezámmag, a pisztácia vagy a makadámia hozzáadása a szirupokhoz.
Sok gyümölcsfajtából készülő szirup illeszkedhet jól a kávé szokásos, egyenlítői régiókban jellemző terroirjához: magvas gyümölcsök – sárgabarack, cseresznye, datolya –, vagy trópusiak, mint a banán és a mangó.
Felkapottak a népszerű desszertekéhez, például a tiramisuhoz vagy a biscottihoz hasonlító szirupízek. A levendula, a rózsa vagy a hibiszkusz olyan ismerősek virágos jegyek, amelyek párosíthatók a kávé ízvilágával, és a pihenésre asszociálnak.
A fiatalabb kávézók vitalitást és energiát szeretnének kapni a kávéjuktól. A funkcionális előnyök hozzáadása a kávékhoz – például vitaminok vagy ásványi anyagok használata az ízesített kávészirupok dúsítására – ugyancsak új pozicionálási lehetőséget ad a kávénak. Sokak szerint a koffein önmagában nem biztosít energiát, jobb összpontosítást vagy fizikai teljesítményt, de az olyan összetevők, mint a guarana vagy a ginzeng, amelyeket már használnak a kávéval bizonyos értelemben versenyző energiaitalokban és teákban, itt másik lehetőséget jelentenek. //
A szirupok unokatestvérei
A fagylaltöntetek nem túl távoli rokonai a szirupoknak; kérdéseinket a témában Szabados Norbertnek, az azokat klasszikus és gyümölcsös ízekben is kínáló FABBRI brand & key account managerének is feltettük.
Mivel ez kiegészítő termékcsoport – érvel a szakember –, értékesítése töredéke a fagylaltalapanyagok, paszták, variegatók forgalmának.
A Fabbri ikonikus terméke az Amarena meggy szirupban, amely nemcsak a fagylaltok kiegészítője lehet, de koktélkészítéshez, süteményekhez is alkalmazható, Két hasonló specialitás az elmúlt évből az eper, illetve gyömbér szirupban.
Minden öntetünk glutén- és pálmaolajmentes, és nagyobb részük laktózmentes is. Használatuknál tekintettel kell lenni arra, milyen mentes fagylalthoz használják, hiszen csak így érvényesülhet az öntetek mentessége is. Több termékünket vegán életmódot folytatók is fogyaszthatják.
Saját tapasztalatunk alapján – a legkedveltebb fagylaltízekhez hasonlóan – az öntetek között is a csokoládé- és eperízek a legkelendőbbek, de mellettük ott van az erdei gyümölcs, málna is. Az öntetetek területén a termékfejlesztés többnyire nem önálló innovációkat jelent, inkább, hogy az újabb fagylaltfajtákhoz kell megtalálni az ízben harmonizáló termékeket.
//
Kapcsolódó cikkeink
Az Országos Kereskedelmi Szövetség élelmiszerkiskereskedői karácsonykor is a rászorulók mellett állnak
A Szövetség 7 élelmiszerkereskedő tagja (Aldi, Auchan, Lidl, Penny, SPAR,…
Tovább olvasom >Szörpök az árviharban
A szörpök piaca dinamikus változásokon megy keresztül, amit a fogyasztói…
Tovább olvasom >Piacismeret, kapcsolatépítés, marketing
Nem feltétlenül egyforma tapasztalatokkal a hátuk mögött, de egyformán meghatározó…
Tovább olvasom >További cikkeink
2025 lesz a magyar sörturizmus éve?
18 magyar, kisüzemi sörfőzdébe kalauzol el a Bakancslista 2025 –…
Tovább olvasom >Macsó megközelítés a vásárlásban – A nap képe
Az USA-ban működik (legalább) egy olyan hipermarket, ahol a bevéárláshoz…
Tovább olvasom >Új szabályozás a munkaegészségügyi vizsgálatok terén: mit jelent ez a szállodaipar számára?
2024. szeptember 28-tól jelentős változások léptek életbe a munkaegészségügyi vizsgálatok…
Tovább olvasom >