Klímaváltozás: Drámai mértékben nőtt az aggodalom
Világszerte drámaian nőtt a klímaváltozás miatti aggodalom az elmúlt hat hónap során, és a fogyasztók mindenütt a kormányok felelősségére apellálnak.
A Nielsen piackutató vállalat és az Oxfordi
Egyetemi Környezetváltozási Intézet, közös közvéleménykutatása rámutatott arra,
hogy a nemzetközi közvélemény fokozódó nyugtalansággal figyeli az elmúlt fél
évben a klímaváltozás kiváltotta időjárási szélsőségeket. – A világ 47
országában megkérdezett Internetezők 80 százaléka aggódik a környezet miatt.
Véleményük szerint a politikusoknak és a kormányoknak oda kell figyelniük a
fogyasztók akcióra hívó szavára, bolygónk megmentése érdekében – jelentette ki Nevihostényi
Éva, a Nielsen marketing igazgatója.
Magyarországon a megkérdezett Internetezők
70 százaléka aggódik a környezet miatt.
Legmagasabb, 96 százalékos az arányuk Portugáliában, míg legalacsonyabb
Hollandiában, 55 százalékkal.
A környezet miatt aggódó magyarok 85
százalékát nyugtalanítja a klímaváltozás. Arányuk ebből a szempontból szintén
megfelel a világátlagnak. Földünkön legmagasabb a mutató Brazíliában, 96
százalékkal, míg legalacsonyabb Oroszországban, 56 százalékos aránnyal.
A közvélemény-kutatás egyik eredménye, hogy
öt megkérdezettből két fogyasztó (42 %) szerint a kormányoknak korlátozniuk
kellene a széndioxid és más szennyező anyagok kibocsátását. Szintén ötből két
Internetező síkra száll azért, hogy a kormányok támogassák a környezetbarát és
energiatakarékos megoldások kutatását és alkalmazását.
A kutatás feltárta, hogy a különböző
országok fogyasztói szerint egyénileg nem sokat tehetnek a klímaváltozás ellen.
A légi közlekedés csökkentése lehetne például ilyen eszköz, de a megkérdezettek
mindössze 3 százaléka említette lehetőségként. Ennél magasabb arányban
csökkentenék a légi közlekedést Nagy-Britanniában és Németországban, ahol a
sajtó napirenden tartotta ezt a témát az utóbbi időben. Újabb hírek szerint
Németországban fellendülőben van a belföldi turizmus, mert a fogyasztók
környezetkímélő megfontolásból inkább saját hazájukban nyaralnak. Hasonló trend
érzékelhető Nagy-Britanniában is.
A világ legnagyobb online felmérését a
klímaváltozásról 2007 áprilisban végezték el, valamennyi földrészen, összesen
47 országban, 26 500 Internet-használó megkérdezésével. A G8+5 ország közül a
környezet miatt legnagyobb arányban aggódnak Svájcban, Franciaországban,
Ausztráliában és Kanadában. Legkevésbé pedig az USA-ban, valamint
Oroszországban.
– Az 1980-as évek óta nem tapasztaltunk
hasonló drámai nyugtalanságot a nyilvánosság részéről, a klímaváltozással
kapcsolatban. A befolyásoló tényezők közé tartozik, hogy a probléma a
nagypolitika napirendjére került, továbbá riasztó jelentések érkeztek, többek
között súlyos dél-afrikai áradásokról, a svájci Alpokból pedig a hóesés
csökkenéséről. Ugyanakkor a média világszerte példátlanul nagy teret szentelt a
klímaváltozásnak, és ezzel ráirányította a közvélemény figyelmét – állapította
meg dr. Max Boykoff oxfordi kutató.
A Nielsen félévenként végzett globális
online felmérése feltárta, hogy a különböző országok fogyasztói számára a
globális felmelegedés okozza a negyedik legnagyobb gondot, a gazdaság, az egészség
és a munkahelyek biztonsága után.
##
A környezet miatt aggódó
Internetezők részaránya egyes országokban.
A válaszadók százalékában.
Ország |
Százalék |
Világátlag |
80 |
Portugália |
96 |
Lengyelország |
89 |
Ausztria |
88 |
Németország |
83 |
Csehország |
80 |
Oroszország |
72 |
Magyarország |
70 |
Svédország |
70 |
Hollandia |
55 |
Forrás: Nielsen piackutató vállalat
Táblázat.
A társadalom leginkább mivel tud
hozzájárulni a klímaváltozás problémáinak megoldásához?
A válaszadók
százalékában.
Intézkedés |
Válaszadók százaléka |
Ki intézkedjen? |
Intézkedés jellege |
Széndioxid és más szennyező anyagok |
42 |
Kormány |
Szabályozás |
Tudományos-technológiai kuatások |
41 |
Kormány irányítsa |
Kutatás |
Kormányzati kezdeményezések kellenének |
31 |
Kormány |
Önkéntes kezdeményezés |
Az embereknek újrahasznosíthatóvá kellene |
31 |
Egyes ember |
Önkéntesség |
A kormányoknak beruházniuk kellene jobb |
22 |
Kormány |
Kormány költségvetése |
Energiatakarékos világító testekre, |
21 |
Egyes ember |
Önkéntesség |
Forrás: Nielsen piackutató vállalat
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
10 éves a magyar Black Friday – az akcióvadászattól a tudatos vásárlásig
A Black Friday Magyarországon 10 év alatt sokat változott: míg…
Tovább olvasom >77 ezer forint: ennyit terveznek idén költeni a magyarok karácsonyi ajándékra
Szeretteinkkel szívesebben találkozunk személyesen karácsonykor, az ajándékokat viszont egyre gyakrabban…
Tovább olvasom >A diabétesz előszobája: az elhízás megháromszorozza a cukorbetegség kialakulásának kockázatát
Miközben a cukorbetegséghez és annak szövődményeihez köthető halálozás folyamatosan nő…
Tovább olvasom >