Kilábalni látszik a kelet- és közép-európai HoReCa kávépiac a válságból
A HoReCa kávépiac helyzete Közép- és Kelet-Európában, így Magyarországon, Csehországban, Szlovákiában, Szlovéniában, Horvátországban, Szerbiában és Boszniában jelentősen javult a pandémia óta – állapította meg tanulmányában az Interconnection Consulting. 2023-ban a gyártók bevételei a régióban elérték a 217,4 millió eurót, ami meghaladta a 2019-es, járvány előtti szintet (206,4 millió euró). Bár a közép- és kelet-európai gasztrokávé-piac volumene 2022-ben 27,1%-kal nőtt, az értékesítés 2023-ban 1,8%-kal, 13.343 tonnára csökkent.
Magyarországon a spórolás áldozatául esett a kávé
Különösen Magyarország jelent kihívást, mivel itt a HoReCa-kávépiac volumenalapon 17,0%-kal zsugorodott. A gyártók bevételei mérsékelten, 2,2%-kal 24,7 millió euróra csökkentek 2023-ban. A kétszámjegyű inflációs ráta Magyarországon reálbércsökkenéshez vezetett, és az emberek nyilvánvalóan a luxusnak minősülő kávén is spóroltak. Ezzel szemben Horvátországban 2023-ban pozitív növekedés volt tapasztalható: a piac 4%-kal 2500 tonnára bővült. A trendet támogatták a számottevő turisztikai költések, ugyanis rekordot döntött az országban eltöltött vendégéjszakák száma.
Csehországban és Szlovákiában az őrölt kávé a fontos
Az országspecifikus különbségek bonyolítják a helyzetet: az őrölt kávé piaci részesedése a Cseh Köztársaságban (2023: 10,5%) és Szlovákiában (2023: 9,9%) jelentősen magasabb, mint a régió hét országban mért átlaga, míg Horvátországban, Szlovéniában, Szerbiában és Boszniában az őrölt kávé piaci részesedése 2023-ban is 3% alatt marad. Az őrölt kávé összesített piaci részesedése a KKE-régióban 2027-ig várhatóan tovább csökken.
Másrészt a HoReCa kávépiacot túlnyomórészt az egész szemes kávé uralja, melynek részesedése 2027-re 93,5%-ra fog nőni.
Emellett jelentős szerepet játszik a sütő- és cukrászipari szegmens (KKE összesített átlag 2023: 7,4%) Magyarországon, Szlovákiában és a Cseh Köztársaságban, ami megkülönbözteti őket a régió többi országától.
Továbbra is erőteljes a Julius Meinl jelenléte a régióban
A vizsgált hét országban a főbb szereplők közé tartozik az Atlantic Grupa, a Franck, a Jacobs Douwe Egberts, a Julius Meinl és a Lavazza. A Julius Meinl mind a hét országban erőteljesen jelen van, míg a Franck Horvátországban, Szlovéniában és Boszniában tűnik ki.
– Piacelemzésünkből kiderül, hogy a kisebb szereplők jelentős piaci részesedéssel rendelkeznek, ami a kiskereskedelmi szektorhoz képest alacsonyabb korlátokat jelez a Ho.Re.Ca szegmensben – fejtette ki Barla László, a tanulmány szerzője.
– Átfogó elemzésünk rávilágít a közép- és kelet-európai Ho.Re.Ca kávépiac árnyoldalaira. E dinamikák megértése kulcsfontosságú azon vállalkozások számára, amelyek szeretnének eligazodni e sokszínű és fejlődő piacokon – tette hozzá a szakember.
Kapcsolódó cikkeink
Hideg konyha
A funkcionalitás igénye, a digitalizáció folyamatának felgyorsulása, a fogyasztói trendek…
Tovább olvasom >A HoReCa-piac kihívásai nem múlnak, csak változnak – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
Közel 1100 „diák” iratkozott be az FMCG Szabadegyetemre, hogy szeptember…
Tovább olvasom >Mérsékelt optimizmussal
Az ágazat legnagyobb értékesítési csapatát foglalkoztató METRO-áruházlánc munkatársai évi 180…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >