Kihívások és lehetőségek között egyensúlyoz a magyar édesipar
A 2024-es év nyertesei az eladott mennyiség alapján sorrendben a jégkrém (+10%), a cukorka (+4%) és a csipsz (+6%) voltak, közölte a Magyar Édességgyártók Szövetsége (MÉSZ). Minden más kategória eladása csökkent, beleértve a táblás csokoládét (–8%), a desszertet (–5%) és a kekszet (–2%) is.
A cikk a Trade magazin 2025/5. lapszámában olvasható.
A magyar édességpiac 2024-ben is folytatta alkalmazkodását a globális és hazai kihívásokhoz. Stagnáló mennyiségek mellett a forgalom értéke nagyjából 7%-kal nőtt, tehát a számos árfelhajtó hatás ellenére az édességek átlagos áremelkedése lényegében nem tért el az élelmiszerárak KSH által mért 6%-os szintjétől. Eközben a nyersanyagárak drámai ingadozása, az energiaköltségek emelkedése, a munkaerőhiány és a csomagolóanyagok árának növekedése egyaránt nyomást gyakorolt a gyártókra. Egy tonna kakaó ára például 12 ezer dollár fölé emelkedett decemberben, a cukor pedig világszinten mintegy 50%-kal drágult.
A piac bizonytalanságai kiegészülnek a szigorodó szabályozási környezettel, beleértve az EPR-díjat, a közelgő EUDR-t és a NETA-terheket is, amelyek különösen a kisebb vállalkozások számára jelentenek komoly adminisztratív és versenyképességi kihívást.
Az édességgyártók még ezek között a körülmények között is őrzik alkalmazkodóképességüket. A hazai gyártók a hagyományos értékekre építve, de folyamatos innovációval – új ízekkel, textúrákkal és formátumokkal – igyekeznek kielégíteni a változó fogyasztói igényeket. A karamellás, mézeskalácsos vagy rizspelyhes csokoládé termékek például sikeres újdonságként jelentek meg, és a magyar fogyasztók sem mondanak le az édességekről.
A gyártók a kereslet ingadozására felkészülve optimalizálják termékportfóliójukat, növelik a digitális marketing és e-kereskedelmi csatornák szerepét. Az export bővítése is egy lehetséges kitörési pont, de a nemzetközi piacokon is megugrandó akadályokat jelentenek: a költségek, az alapanyagárak hektikus mozgása és a szigorodó uniós szabályozások.
A 2025-ös évre a szektor stabil, de továbbra is kihívásokkal teli időszakot vár. További nyersanyag- és energiaár-ingadozásokra, valamint munkaerőköltség- és logisztikai díjnövekedésre lehet számítani. Az inflációkövető adóemelések és a helyi adók tovább is emelkedő terheket rónak a vállalatokra. Egy ponton túl a költségek extrém szintje már közvetlen hatással lesz a gazdasági teljesítményre is. //
Kapcsolódó cikkeink
400 millió euróból épít csokigyárat a Fazer Finnországban
A finn Fazer csoport bejelentette, hogy mégis megvalósítja új csokoládégyárának…
Tovább olvasom >Drágul a csokoládé, mégis veszik: fényes árbevétel, olvadó profit a Lindtnél
A Lindt & Sprüngli svájci csokoládégyártó idén ismét bebizonyította, hogy…
Tovább olvasom >Eladta venezuelai jégkrém üzletágát az Unilever
Az Unilever bejelentette, hogy értékesítette venezuelai jégkrém üzletágát a kolumbiai…
Tovább olvasom >További cikkeink
45 millió fontos beruházást indít a Müller brit tejüzemében
A német Theo Müller csoporthoz tartozó Müller 45 millió fontot…
Tovább olvasom >NewPrinces Group veszi meg a Carrefour olaszországi üzletei
Megállapodást kötött a Carrefour a NewPrinces Group-pal olaszországi tevékenységeinek értékesítéséről.…
Tovább olvasom >Tovább nőtt a fair trade Németországban
A németországi fair trade forgalom 2024-ben 11%-kal, 2,6 milliárd euróra…
Tovább olvasom >