K&H: Már ezen is spórolni kényszerülnek a kkv-k
Kevesebb új munkavállalóval tervezik a következő évet a vállalkozások: felére esett vissza a munkaerőfelvételt tervezők aránya, miközben létszámleépítésben utoljára 10 évvel ezelőtt gondolkoztak ilyen sokan. A K&H kkv-k körében végzett kutatásának eredményeiből az is kiderül, hogy béremelésre a vállalkozások kétharmada készül, a cafeteria juttatásokat viszont erősen visszafogják.
A KSH legfrissebb adatai szerint elindult felfelé a munkanélküliségi ráta: a 2022. június-augusztusi időszakban a munkanélküliek átlagos létszáma 166 ezer fő volt és a munkanélküliségi ráta a május-júniusi 3,3 százalékról 3,4 százalékra nőtt. A mikro-, kis- és középvállalkozások következő egy évre vonatkozó várakozásait vizsgáló K&H kkv bizalmi index kutatás legutóbbi eredményei szerint pedig még tovább nőhet a munkanélküliek száma.
„Habár a vállalkozások többsége (70%) azonos dolgozói létszámmal tervez az előttünk álló egy évben, a munkaerőfelvételben gondolkodó cégek aránya a felére csökkent (16%), az elbocsátást tervezők aránya pedig duplájára (11%) nőtt az előző negyedévhez képest. Ilyen sokan legutóbb 10 évvel ezelőtt, 2012 év végén gondolkoztak létszámleépítésben. Ennek hátterében feltehetően az áll, hogy a cégek ilyen formában is igyekeznek megállítani a költségnövekedést”
– mondta el Rammacher Zoltán, a K&H kkv marketing és értékesítés támogatás vezetője.
A visszafogott tervek a fizetéseknél és egyéb juttatásoknál is megfigyelhetők. Az elmúlt egy évben hullámzó volt a fizetésemelési szándék. Jelenleg a cégek kétharmada (66%) tervez fizetésemelést, ami elmarad az előző negyedévekre jellemző 80 százalék körüli értéktől, de még mindig magasabb a koronavírus megjelenésének első évében mért 40-50 százalék körüli aránytól. A béremelés mértékét tekintve átlagosan 9 százalékkal magasabb fizetésre számíthatnak a kkv dolgozók a következő 12 hónapban.
A cafeteria juttatások tervezésénél viszont jelentősebb visszaesés figyelhető meg. Az előző negyedévhez képest 60 százalékról 40 százalékra csökkent a béren kívüli juttatást tervező cégek aránya, így megszakadt az elmúlt egy évre jellemző növekvő trend. A visszaesést követően már nincs markáns különbség a különböző juttatási formák között: közlekedési költségtérítésben a cégek 20 százaléka, 13. havi fizetésben, jutalomban vagy prémiumban 19 százalék, SZÉP Kártyában pedig 18 százalékuk gondolkodik.
„Közeledve az év végéhez a cégek már elkezdik tervezni a következő évi költségeket, többek között a béren kívüli juttatások keretét is. A jelenlegi gazdasági helyzetben feltehetően jóval óvatosabbak a vállalkozások, de remélhetőleg a mostani visszaesés csak átmeneti és a jövőben újra tartósan legalább 50 százalék felett lehet a cafeteriát tervező cégek aránya”
– mondta el a szakértő.
Kapcsolódó cikkeink
Tényleg a krízismenedzsment az üzleti világ legfontosabb készsége?
November közepén, egy a vállalati digitalizáció témában megtartott konferencián az…
Tovább olvasom >ESG: miért mindenki csak a nagyvállalatokról beszél?
Az ESG szempontok a fenntarthatóság kulcsfontosságú mérőeszközei. Mégis, amikor ESG-megfelelésről…
Tovább olvasom >Kétéves összevetésben 180 százalékkal nőtt az okostelefonos fizetésekhez köthető forgalom
Tíz hónap alatt 469 milliárd forintnál többet költöttek a K&H-sok…
Tovább olvasom >További cikkeink
Íz és minőség nélkül nem maradnak versenyben a növényi alapú márkák
Ian Hepburn, a Flora Food Group marketingigazgatója figyelmeztetett: a növényi…
Tovább olvasom >Elmarad a Kroger és az Albertsons egyesülése
Az Albertsons bejelentette, hogy felbontja a Krogerrel kötött, 25 milliárd…
Tovább olvasom >Felvásárolja a Zalando az About You-t
A Zalando bejelentette, hogy megvásárolja német versenytársát, az About You-t.…
Tovább olvasom >