Kézenfekvő

Szerző: Ipacs Tamás Dátum: 2025. 03. 28. 20:11

A finger foodok folyamatosan fejlődő világa elsősorban a street foodból, az aktuális gasztronómiai trendekből és a helyi hagyományokból meríti inspirációit. A szegmenst formáló HoReCa-vállalkozások és nagy élelmiszeripari cégek néhány szakértőjét a munkájukat meghatározó piaci igényekről, lehetőségekről, trendekről kérdeztük.

A cikk a Trade magazin 2025/4. lapszámában olvasható.

Kőrössy Zoltán
társtulajdonos
Eventrend

Ma már mindent lehet trendi finger food méretben kínálni – állítja Kőrössy Zoltán, az Eventrend cégcsoport társtulajdonosa –, és mi összes egységében fontosnak tartjuk, hogy ezek a fogások a helyet jól reprezentáló ételek legyenek (például a Centrálban a nagy klasszikusok). A finger food kínálat a lehető legjobban épüljön az étterem állandó étlapi kínálatára, és legyenek benne húsos, húsmentes, tejmentes, gluténmentes tételek is.

A Centrál Grand Cafe & Bar 1887 Irodalmi Zsúr programja miatt itt a különféle pogácsák a legnépszerűbbek, de a mini dobostorta, mini Eszterházy-torta és mini Rákóczi-túrós is nagyon felkapott.

A gazdaságos finger foodok nem kevésbé finomak, mint a drága alapanyagokból készülők; gyakran zöldségalapúak. A fogások megjelenését jól fel lehet dobni egyedi, meghökkentő poharak, üvegedények alkalmazásával, mini befőttesüvegekkel, bambusz tálkákkal, bambusz leveseskanalakkal vagy miniserpenyőkkel. A megjelenés és az ízvilág minden esetben emberi kreativitást és szakismeretet feltételez, ráadásul a kereslet és a mennyiség is igen hektikus, így a finger food ételek gépesítését nem találjuk indokoltnak.

Minőség és hatékonyság

Semsei Rudolf
tualjdonos
Budapest Party Service

– A finger food esetében az apró, precízen kidolgozott falatok komoly munkaráfordítást igényelnek – emeli ki Semsei Rudolf, a Budapest Party Service tulajdonosa –, hiszen minden egyes kompozíció aprólékos, szinte művészi összeállítást kíván, ezért is emelkednek ki az átlagos catering szolgáltatások közül megjelenésben és árban is. Egy exkluzív koktélpartin például elengedhetetlen a flying ser­vice, amikor a pincérek tálcán, folyamatos mozgásban kínálják a hideg és meleg falatokat a vendégeknek, ami jóval több felszolgálót igényel, mint egy hagyományos állófogadás.

Bizonyos esetekben a hatékonyság növelhető, például kényelmi termékek – mint például töltött jalapeno, csirkefalatok, vagy éppen lazacos blini – előállításával. Mindig ügyfeleink igényeihez igazodunk, hiszen mindkét verzió finom, de az előbbi exkluzívabb megjelenést biztosít – ha tehetjük, mi inkább ezt a megoldást javasoljuk és választjuk.

Régen a klasszikus finger foodokat vegyesen kínálták porcelán- vagy fémtálcákon, kis koktélkardokkal és zászlócskákkal díszítve. A pincér egyik kezében a vegyesen tálalt tálat tartotta, a másik kezében egy tányéron koktélszalvétát és egy üres poharat, amibe a vendég a pálcikát dobhatta. Manapság az egyadagos, igényesen komponált tálalási formák a meghatározók, amelyek lehetnek porcelán-, fém-, üveg-, netán bambusz- vagy akár plasztikkínálók is. Utóbbi kettőt a lazább, kevésbé protokolláris eseményeknél (autóbemutató, nyílt területen történő fogadás) tudjuk jól használni. Ma már sokszor adunk kínálópohárkákban is leveskülönlegességeket, likvid falatokat, deepeket. A meleg ételeknél az apró falatokat sokszor felváltja a bowlfood, amelyeket live cooking formában a vendég előtt fejezünk be és tálalunk.

Magyary Jenő
ügyvezető igazgató
Gundel

– A finger food ma már nem csupán fogadófalatokként vagy kiegészítőként jelenik meg – mutat rá Magyary Jenő, a Gundel ügyvezető igazgatója –, hanem sok esetben egy teljes állófogadás vagy koktélparti menüsoraként is. Finger food kínálatunk kialakításánál alapvetően a Gundel Nemzeti 11 ikonikus magyar ételeiből indulunk ki, de ha a megrendelő nemzetközi ízeket szeretne, azokat is magas színvonalon tudjuk biztosítani.

Mindez azonban jelentős mennyiségi és munkaerőbeli kihívásokat jelent. Ha egy eseményen a finger food az egyetlen étkezési forma, akkor 5-7 adag vált ki egy teljes főétkezést.

Mivel a finger food falatok ilyenkor tálalva, egyenként szervírozva érkeznek, kevesebb a büféasztalnál történő önkiszolgálás, így 10-15 vendégenként van szükség egy felszolgálóra.

A finger food önmagában nem számít gazdaságos catering formának, mivel magas a kézimunka-igénye; a költségek csökkentésében az alapanyagok típusa játszhat szerepet, de jellegéből adódóan soha nem lesz alacsony költségű megoldás.

Jelenleg nem látunk reális lehetőséget a finger foodok gépesítésére; nemcsak az elkészítése, de a precíziós tálalás és díszítés is nagy odafigyelést és emberi kéz munkáját igényli.

A minőségi finger food készítéséhez konyhai háttér szükséges – enélkül az előre csomagolt sós és édes termékek jelenthetnek kompromisszumos megoldást, de ezek sem ízvilágban, sem minőségben nem versenyezhetnek egy frissen készített finger food fogással.

Ipari megközelítésben

Pásztor Norbert
operatív igazgató
Marnevall

– A finger food piac folyamatos növekedést mutat – mondja Pásztor Norbert, a Marnevall operatív igazgatója –, amit innovációink is támogatnak. Az alapanyagok beszerzési költségei sajnos emelkedtek, és az élelmiszer-infláció is negatív hatással volt az árakra. Ennek ellenére hiszünk abban, hogy kényelmi termékeink értéket teremtenek, hiszen időt spórolnak a családok számára, hogy minőségi időt tölthessenek együtt.

Kínálatunkban számos, kézben könnyen elfogyasztható termék található, amelyek a fogyasztók és a vendéglátás igényeit egy­aránt kielégítik. Ilyenek például a pácolt, panírozott csirkeszárnyak, valamint a formázott termékek – mint a pops, nuggets és csíkok –, melyek a snack kategóriában is népszerűek. A különböző ízesítésű csirkecsíkokat változatos bevonatokkal kínáljunk, például cornflakes-es, kentucky stílusú, szezámos vagy tökmagos panírral. 2024-ben több új terméket vezettünk be, például a Ripp-Ropp Gourmet Spicy Nuggetset és a Kentucky Stílusú Csirkemellcsíkokat, melyek gyorsan népszerűvé váltak a hazai retail és gasztronómiai szektorban.

Termékeinket egyre több catering cég használja állófogadásokon, svédasztalos étkezéseken, valamint számos street-food vendéglátóhely is. A tudatos táplálkozás térnyerésével egyre nagyobb hangsúlyt fektetünk az egészségtudatos fejlesztésekre. Követjük a hazai és nemzetközi trendeket mind formavilágban, mind fűszerezésben, miközben egyedi, saját arculatunkat is megőrizzük – erre kiváló példa hortobágyi húsos palacsintánk.

A finger food termékek iránti kereslet nemcsak a street food és rendezvénygasztronómiában nőtt, hanem a szezonális vendéglátásban, munkahelyi étkeztetésben és közétkeztetésben is egyre nagyobb szerepet kap, melyet a termékportfóliónkban mi is igyekszünk lekövetni.

Szirbek András
kereskedelmi és
marketingigazgató
Bonduelle

– Nemzetközi trend főleg a fiatalok körében – hangsúlyozza Szirbek András, a Bonduelle Central Europe Kft. kereskedelmi és marketingigazgatója –, hogy útközben vagy munkahelyen is snack jellegű ételeket fogyasztanak. A Bondu­elle most egy új termékcsaládot vezet be, amelynek a neve Croustis. Ez a francia elnevezés a roppanós külsőre utal, amivel ezek a termékek be vannak borítva, a lágy belső pedig fűszerezett zöldségek, hüvelyesek és gabonafélék kombinációja egy kis olvadó sajttal.

A Croustis termékcsalád három kategóriában jelenik meg: a hosszúkás formájú nuggetsek, amelyeket saláta mellé ajánlunk, egy pogácsa alakú termék, elsősorban vegán hamburgerhez, és végül, de nem utolsósorban a mini kerek falatkák, amelyeket érdemes valamilyen szószba mártogatni és akár két étkezés között nassolni. //

Kapcsolódó cikkeink