Magazin: Kevesebbre nem telik!

Szerző: Tisza Andrea Dátum: 2019. 11. 27. 07:16

Az ünnepi sütemények és édességek, meg persze hozzávalóik forgalma időben előbbre tolódott, és az alapanyagok minden csoportjában ott vannak az ételintoleranciától szenvedőknek készült termékek – ezek a piac néhány meghatározó szereplőjének megkérdezésével készült év végi körképünk legfontosabb konklúziói.

Németh Gergely
kereskedelmi igazgató
Chef Market Food Service
Company

Az ünnepi időszakban továbbra is a tradicionális magyar termékek uralják a piacot, de a modernizáció persze nálunk is tetten érhető, ennek eredménye például a sütőtökös bejgli – állapítja meg Németh Gergely, a Chef Market Food Service Company kereskedelmi igazgatója. – A trendek mentén szinte minden ünnepi desszertből kaphatók a tej-, glutén- és cukormentes változatok is. Az ünnepek előtt egyértelműen megnő a kereslet a HoReCa-partnereink részéről a pék- és cukrásztermékek alapanyagai iránt. Főleg a nagy termelőkapacitással rendelkező üzemek vásárlásai emelkednek meg, amelyek a retailben értékesítik termékeiket. A rendelések nagy része a karácsonyi szezon fő alapanyagaiból áll össze: mák-, dió- és vajértékesítésünk legalább 40 százaléka az ünnep előtti 3 hónapra koncentrálódik. A fogyasztók ünnepi édességvásárlása előre tolódott időben, az áruházak korai szezonkezdésének köszönhetően – már novemberben beszerzik az első bejglit, szaloncukrot, amelyek általában nem bírják ki az ünnepekig, így az előkóstolás után újabb vásárlási kör következik. Ezt természetesen felismerték a gyártók és a pékségek is, és alkalmazkodtak az új szokásokhoz.

Besenyei Zsófia
termékmenedzser
Dr. Oetker Magyarország

Az év vége és a karácsony kiemelten fontos időszak számunkra, hiszen ilyenkor azok is belevágnak a sütemények, édességek készítésébe, akik év közben ritkán szánnak időt erre – állapítja meg Besenyei Zsófia, a Dr. Oetker Magyarország Élelmiszer Kft. termékmenedzsere. – Termékeinkkel szeretnénk egyszerűbbé tenni a finomságok elkészítését, széles választékot kínálni és kreatív ötletekkel inspirálni a családokat. Választékunkban így a házi süteménykészítést segítő termékek népszerűsége ugrik meg év végén: a sütőpor, vanillincukor, pudingporok, élesztő és a kakaó. A Bourbon vaníliás cukor, valamint a vaníliarúd, paszta és folyékony aroma formájában elengedhetetlen kellékei az ünnepnek, akárcsak a reszelt citromhéjunk.

Ebben az időszakban érhető el szezonális termékkínálatunk, amely az ilyenkor készített sütemények gyorsabb és kényelmesebb elkészítését segítik, például a mézeskalács- és a habcsókalapporok. Az év végén bővül dekorszortimentünk is olyan termékekkel, mint a több dekorálófejjel ellátott díszítő cukormázak, hópehely és fenyő formájú dekorcukrok.

Ahogy beköszönt a hideg idő

Csicselyné Biró
Henrietta
kereskedelmi igazgató
Thymos Hungária

Az év végi szezon igen erős cégünk életében – hangsúlyozza Csicselyné Biró Henrietta, a Thymos Hungária Kft. kereskedelmi igazgatója –, választékunkban egyaránt megtalálhatók a sós és édes ételek, italok elkészítéséhez elengedhetetlen fűszerek. Ez az időszak évről évre hamarabb kezdődik, és egyre több részre bontható, ami a médiában megjelenő új trendi vagy éppen a hagyományokat felfrissítő recepteknek is köszönhető. Az év végi sütés-főzés időszaka nemcsak az ünnepekre koncentrálódik, amikor az édes sütési termékek, kakaóporok, adalékanyagok, aromák és ételfestékek forgalma megtöbbszöröződik, hanem már a hideg időjárás megérkezésekor elkezdődik. Ilyenkor a legkeresettebek az egész csillagánizs, fahéj, szegfűszeg, gyömbér, kardamon, szerecsendió, szegfűbors, édeskömény és persze az ünnepi italokhoz, édességekhez jól illő borsmenta. A legtöbb ünnepi asztalon ottlévő mézessüteményekhez speciális fűszerkeveréket, az italokhoz pedig a forralt bor és puncs fűszerkeverékeinket ajánljuk.

Barcsai Nikolett
marketingreferens
Gilan Trading

Az ünnepi menü megtervezésekor a háziasszonyok ma már tudatosan írják fel a család kedvenc aszalt gyümölcseit és olajos magvait a bevásárlólistáikra, akár más, kevésbé egészséges élelmiszerek alternatíváiként is – véli Barcsai Nikolett, a Kalifa márkát forgalmazó Gilan Trading Kft. marketingreferense. – Az év utolsó hónapjaiban egyértelműen a cukrozott darált dió, a darált mák, a mazsola és a kókuszreszelék a legnépszerűbb, de megnő a diákcsemege, a fügekoszorú és a datolya forgalma is. Az aszalványok közül egyre kedveltebb a szilva, a sárgabarack, a füge, a datolya és az áfonya, a magvak között pedig a natúr és szeletelt mandula, a natúr kesudió és a héj nélküli tökmag a favorit. Legújabb termékeink a snack csicseriborsó-termékcsalád és a gyorsan népszerűvé vált hántolt, natúr pisztácia.

Még a nassolás is egészségtudatos

Az egészségtrendek nyilvánvalóan hatnak az ünnepi édességek piacára is, de ezek részesedése még mindig 10 százalék alatt van – elemez Németh Gergely. – Viszont a fogyasztók sokkal tudatosabban válogatnak, értik és keresik a minőségi hozzávalókból álló süteményeket. Az alacsonyabb árkategóriájú édességeket ma már csak a kimondottan árérzékeny fogyasztók keresik. A prémiumizációs hatást inkább a HoReCa-szektorban érezzük, hiszen a legtöbb vendéglátóegység nem engedi már meg magának, hogy spóroljon az alapanyagon. Érdekes, az elmúlt években erősödő tendencia, hogy a konkrét ünnepi időszakban az éttermek és a cukrászdák is tele vannak; az emberek kimerültek az előkészületekben, nem főznek egy hétre előre. Régen a legtöbb cukrászda csak januárban nyitott újra, ma már karácsony másnapján sokan látogatnak el hozzájuk

A mai rohanó világban kevesebb idő jut a sütésre, így a fogyasztók keresik a mindennapjaikat megkönnyítő megoldásokat – érvel Besenyei Zsófia –, főként az ünnepi időszakban. Ilyenkor szívesen választják a jobb minőségű termékeket. Egyre fontosabb szempont az egészségtudatos táplálkozás ebben az időszakban is, a vásárlók a jól bevált termékek mellett már a minél letisztultabb összetevőket tartalmazó termékeket keresik.

Az élelmiszer-intoleranciára a karácsonyi időszakban is figyelni kell – véli Barcsai Nikolett is. – Termékeink többsége könnyen beilleszthető a szigorúbb étrendekbe is, hiszen aszalt gyümölcseink, magvaink és alapanyagaink többsége nem tartalmaz sem hozzáadott ízfokozót, sem adalékanyagokat vagy laktózt. Az ünnepi időszakban persze most is a klasszikus édes és sós süteményeké a főszerep: a bejgli és a kókuszgolyó majd minden magyar család asztalán helyet kap, de csokis termékeink forgalma is jelentősen megemelkedik.

A különböző főzőműsoroknak, blogoknak, közösségi fórumokon megtalálható recepteknek köszönhetően folyamatosan nő a kereslet a különleges, reform- és egészségre jótékony hatású alapanyagok iránt – emeli ki Csicselyné Biró Henrietta. – Az ételallergiások igényeire reagálva sok termékünk nátriumglutamát-, valamint tartósítószer-mentes és visszazárható csomagolásban kapható. Ünnepek idején igen keresettek – elsősorban a szuper- és hipermarketekben – az úgynevezett Big Pack csomagolású termékeink, egyedülálló, praktikus filteres fűszereink és fűszerkeverékeink pedig időt spórolnak meg használóiknak.

Ünnepi hajrában

Partnereinket az ünnepi időszakban is jelentős akciókkal segítjük – húzza alá Németh Gergely. – Ilyenkor tematikus, a karácsonyi menü alapanyagaiból álló árakciókat szervezünk. A két éve újragondolt web­shopunk forgalma hónapról hónapra nő, és az ünnepek közeledtével még nagyobb növekedést várunk, hiszen ilyenkor fontos csak igazán, hogy gyorsan, pár kattintással le tudják adni rendeléseiket.

Az ünnepi időszakban a hagyományos tv-kampány mellett idén is elkészül a jól ismert Dr. Oetker Karácsonyi receptesfüzet, amely női és gasztromagazinokba kerül behúzásra – fejti ki Besenyei Zsófia –, illetve a boltokban is elérhető lesz. Megjelenünk online kampánnyal is, ami a több mint 8000 receptet tartalmazó sütnijó.hu weboldalunkra irányítja a fogyasztókat, ezzel is segítve a megfelelő sütemény kiválasztását, a boltokban pedig látványos display-k teszik könnyen elérhetővé kínálatunkat.

Kereskedő partnereink online értékesítését támogatjuk – mondja Csicselyné Biró Henrietta –, és több üzlethálózatban display-s kihelyezéseket, kóstoltatásokat, valamint a vásárlásokhoz azonnali ajándékos promóciókat tervezünk.

Márkahűségre csak akkor számíthatunk, ha cserébe megfizethető és minőségi termékeket kínálunk vásárlóinknak – hangsúlyozza Barcsai Nikolett –, a Kalifa lassan három évtizede követi ezt az alapelvet. Folyamatos árakciókat szervezünk: például új termékeink bevezetésekor novemberben és decemberben a másodlagos kihelyezésekre fókuszálunk – ez kereskedelmi lánconként változó. A hiper- és szupermarketekben a szezon ideje alatt fontos szerepet kapnak a raklapos és szigetes kihelyezések, amelyeket karácsonyi díszítéssel látunk el. HoReCa-partnereinket gasztro-nagykereskedői akciókon keresztül országos szinten segítjük az ünnepi időszakban.

Ipacs T.

Kapcsolódó cikkeink