Magazin: Kevesebbre nem telik!
Az ünnepi sütemények és édességek, meg persze hozzávalóik forgalma időben előbbre tolódott, és az alapanyagok minden csoportjában ott vannak az ételintoleranciától szenvedőknek készült termékek – ezek a piac néhány meghatározó szereplőjének megkérdezésével készült év végi körképünk legfontosabb konklúziói.
Az ünnepi időszakban továbbra is a tradicionális magyar termékek uralják a piacot, de a modernizáció persze nálunk is tetten érhető, ennek eredménye például a sütőtökös bejgli – állapítja meg Németh Gergely, a Chef Market Food Service Company kereskedelmi igazgatója. – A trendek mentén szinte minden ünnepi desszertből kaphatók a tej-, glutén- és cukormentes változatok is. Az ünnepek előtt egyértelműen megnő a kereslet a HoReCa-partnereink részéről a pék- és cukrásztermékek alapanyagai iránt. Főleg a nagy termelőkapacitással rendelkező üzemek vásárlásai emelkednek meg, amelyek a retailben értékesítik termékeiket. A rendelések nagy része a karácsonyi szezon fő alapanyagaiból áll össze: mák-, dió- és vajértékesítésünk legalább 40 százaléka az ünnep előtti 3 hónapra koncentrálódik. A fogyasztók ünnepi édességvásárlása előre tolódott időben, az áruházak korai szezonkezdésének köszönhetően – már novemberben beszerzik az első bejglit, szaloncukrot, amelyek általában nem bírják ki az ünnepekig, így az előkóstolás után újabb vásárlási kör következik. Ezt természetesen felismerték a gyártók és a pékségek is, és alkalmazkodtak az új szokásokhoz.
Az év vége és a karácsony kiemelten fontos időszak számunkra, hiszen ilyenkor azok is belevágnak a sütemények, édességek készítésébe, akik év közben ritkán szánnak időt erre – állapítja meg Besenyei Zsófia, a Dr. Oetker Magyarország Élelmiszer Kft. termékmenedzsere. – Termékeinkkel szeretnénk egyszerűbbé tenni a finomságok elkészítését, széles választékot kínálni és kreatív ötletekkel inspirálni a családokat. Választékunkban így a házi süteménykészítést segítő termékek népszerűsége ugrik meg év végén: a sütőpor, vanillincukor, pudingporok, élesztő és a kakaó. A Bourbon vaníliás cukor, valamint a vaníliarúd, paszta és folyékony aroma formájában elengedhetetlen kellékei az ünnepnek, akárcsak a reszelt citromhéjunk.
Ebben az időszakban érhető el szezonális termékkínálatunk, amely az ilyenkor készített sütemények gyorsabb és kényelmesebb elkészítését segítik, például a mézeskalács- és a habcsókalapporok. Az év végén bővül dekorszortimentünk is olyan termékekkel, mint a több dekorálófejjel ellátott díszítő cukormázak, hópehely és fenyő formájú dekorcukrok.
Ahogy beköszönt a hideg idő
Az év végi szezon igen erős cégünk életében – hangsúlyozza Csicselyné Biró Henrietta, a Thymos Hungária Kft. kereskedelmi igazgatója –, választékunkban egyaránt megtalálhatók a sós és édes ételek, italok elkészítéséhez elengedhetetlen fűszerek. Ez az időszak évről évre hamarabb kezdődik, és egyre több részre bontható, ami a médiában megjelenő új trendi vagy éppen a hagyományokat felfrissítő recepteknek is köszönhető. Az év végi sütés-főzés időszaka nemcsak az ünnepekre koncentrálódik, amikor az édes sütési termékek, kakaóporok, adalékanyagok, aromák és ételfestékek forgalma megtöbbszöröződik, hanem már a hideg időjárás megérkezésekor elkezdődik. Ilyenkor a legkeresettebek az egész csillagánizs, fahéj, szegfűszeg, gyömbér, kardamon, szerecsendió, szegfűbors, édeskömény és persze az ünnepi italokhoz, édességekhez jól illő borsmenta. A legtöbb ünnepi asztalon ottlévő mézessüteményekhez speciális fűszerkeveréket, az italokhoz pedig a forralt bor és puncs fűszerkeverékeinket ajánljuk.
Az ünnepi menü megtervezésekor a háziasszonyok ma már tudatosan írják fel a család kedvenc aszalt gyümölcseit és olajos magvait a bevásárlólistáikra, akár más, kevésbé egészséges élelmiszerek alternatíváiként is – véli Barcsai Nikolett, a Kalifa márkát forgalmazó Gilan Trading Kft. marketingreferense. – Az év utolsó hónapjaiban egyértelműen a cukrozott darált dió, a darált mák, a mazsola és a kókuszreszelék a legnépszerűbb, de megnő a diákcsemege, a fügekoszorú és a datolya forgalma is. Az aszalványok közül egyre kedveltebb a szilva, a sárgabarack, a füge, a datolya és az áfonya, a magvak között pedig a natúr és szeletelt mandula, a natúr kesudió és a héj nélküli tökmag a favorit. Legújabb termékeink a snack csicseriborsó-termékcsalád és a gyorsan népszerűvé vált hántolt, natúr pisztácia.
Még a nassolás is egészségtudatos
Az egészségtrendek nyilvánvalóan hatnak az ünnepi édességek piacára is, de ezek részesedése még mindig 10 százalék alatt van – elemez Németh Gergely. – Viszont a fogyasztók sokkal tudatosabban válogatnak, értik és keresik a minőségi hozzávalókból álló süteményeket. Az alacsonyabb árkategóriájú édességeket ma már csak a kimondottan árérzékeny fogyasztók keresik. A prémiumizációs hatást inkább a HoReCa-szektorban érezzük, hiszen a legtöbb vendéglátóegység nem engedi már meg magának, hogy spóroljon az alapanyagon. Érdekes, az elmúlt években erősödő tendencia, hogy a konkrét ünnepi időszakban az éttermek és a cukrászdák is tele vannak; az emberek kimerültek az előkészületekben, nem főznek egy hétre előre. Régen a legtöbb cukrászda csak januárban nyitott újra, ma már karácsony másnapján sokan látogatnak el hozzájuk
A mai rohanó világban kevesebb idő jut a sütésre, így a fogyasztók keresik a mindennapjaikat megkönnyítő megoldásokat – érvel Besenyei Zsófia –, főként az ünnepi időszakban. Ilyenkor szívesen választják a jobb minőségű termékeket. Egyre fontosabb szempont az egészségtudatos táplálkozás ebben az időszakban is, a vásárlók a jól bevált termékek mellett már a minél letisztultabb összetevőket tartalmazó termékeket keresik.
Az élelmiszer-intoleranciára a karácsonyi időszakban is figyelni kell – véli Barcsai Nikolett is. – Termékeink többsége könnyen beilleszthető a szigorúbb étrendekbe is, hiszen aszalt gyümölcseink, magvaink és alapanyagaink többsége nem tartalmaz sem hozzáadott ízfokozót, sem adalékanyagokat vagy laktózt. Az ünnepi időszakban persze most is a klasszikus édes és sós süteményeké a főszerep: a bejgli és a kókuszgolyó majd minden magyar család asztalán helyet kap, de csokis termékeink forgalma is jelentősen megemelkedik.
A különböző főzőműsoroknak, blogoknak, közösségi fórumokon megtalálható recepteknek köszönhetően folyamatosan nő a kereslet a különleges, reform- és egészségre jótékony hatású alapanyagok iránt – emeli ki Csicselyné Biró Henrietta. – Az ételallergiások igényeire reagálva sok termékünk nátriumglutamát-, valamint tartósítószer-mentes és visszazárható csomagolásban kapható. Ünnepek idején igen keresettek – elsősorban a szuper- és hipermarketekben – az úgynevezett Big Pack csomagolású termékeink, egyedülálló, praktikus filteres fűszereink és fűszerkeverékeink pedig időt spórolnak meg használóiknak.
Ünnepi hajrában
Partnereinket az ünnepi időszakban is jelentős akciókkal segítjük – húzza alá Németh Gergely. – Ilyenkor tematikus, a karácsonyi menü alapanyagaiból álló árakciókat szervezünk. A két éve újragondolt webshopunk forgalma hónapról hónapra nő, és az ünnepek közeledtével még nagyobb növekedést várunk, hiszen ilyenkor fontos csak igazán, hogy gyorsan, pár kattintással le tudják adni rendeléseiket.
Az ünnepi időszakban a hagyományos tv-kampány mellett idén is elkészül a jól ismert Dr. Oetker Karácsonyi receptesfüzet, amely női és gasztromagazinokba kerül behúzásra – fejti ki Besenyei Zsófia –, illetve a boltokban is elérhető lesz. Megjelenünk online kampánnyal is, ami a több mint 8000 receptet tartalmazó sütnijó.hu weboldalunkra irányítja a fogyasztókat, ezzel is segítve a megfelelő sütemény kiválasztását, a boltokban pedig látványos display-k teszik könnyen elérhetővé kínálatunkat.
Kereskedő partnereink online értékesítését támogatjuk – mondja Csicselyné Biró Henrietta –, és több üzlethálózatban display-s kihelyezéseket, kóstoltatásokat, valamint a vásárlásokhoz azonnali ajándékos promóciókat tervezünk.
Márkahűségre csak akkor számíthatunk, ha cserébe megfizethető és minőségi termékeket kínálunk vásárlóinknak – hangsúlyozza Barcsai Nikolett –, a Kalifa lassan három évtizede követi ezt az alapelvet. Folyamatos árakciókat szervezünk: például új termékeink bevezetésekor novemberben és decemberben a másodlagos kihelyezésekre fókuszálunk – ez kereskedelmi lánconként változó. A hiper- és szupermarketekben a szezon ideje alatt fontos szerepet kapnak a raklapos és szigetes kihelyezések, amelyeket karácsonyi díszítéssel látunk el. HoReCa-partnereinket gasztro-nagykereskedői akciókon keresztül országos szinten segítjük az ünnepi időszakban.
Ipacs T.
Kapcsolódó cikkeink
Hideg konyha
A funkcionalitás igénye, a digitalizáció folyamatának felgyorsulása, a fogyasztói trendek…
Tovább olvasom >A HoReCa-piac kihívásai nem múlnak, csak változnak – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
Közel 1100 „diák” iratkozott be az FMCG Szabadegyetemre, hogy szeptember…
Tovább olvasom >Mérsékelt optimizmussal
Az ágazat legnagyobb értékesítési csapatát foglalkoztató METRO-áruházlánc munkatársai évi 180…
Tovább olvasom >További cikkeink
Új zseb nyílik a SZÉP-kártyán Aktív magyarok névvel
Mindenki a saját egészségének a kovácsa, az Aktív Magyarország program…
Tovább olvasom >MTÜ: tovább erősítik a hazai vendéglátás versenyképességét a kormány javaslatai
Tovább erősítik a hazai vendéglátás versenyképességét a kormány javaslatai a…
Tovább olvasom >A 2024-es év bejglijei: Karl Cukrászda és Még1kiflit Pékség a dobogón
A Magyar Cukrász Ipartestület idén is meghirdette az Év bejglije…
Tovább olvasom >