Kevesebbet költhetnek idén a fogyasztók a karácsonyra

Szerző: Trademagazin Dátum: 2022. 11. 28. 12:03

Érezhető az infláció hatása, vagyis világosan látszik: a havi jövedelem már nem elég a karácsonyra – derül ki az ATV Híradó riportjából, amiben Várkonyi Balázs, az eMAG igazgatótanácsának az elnöke is levonja az idei Black Friday tanulságait, amiből következtetni enged a karácsony forgalomra is.

Tudatosabban költenek a vásárlók

„Idén az emberek tudatosabban vásárolnak, olcsóbb kategóriájú termékeket választanak, és fontos szempont lett az energiatakarékosság. Körülbelül a tavalyi szezonhoz lehet a legjobban hasonlítani az idei Black Friday-t is, amiből azt lehet már feltételezni, hogy a karácsony is körülbelül a tavalyi karácsonyhoz fog nagyon hasonlítani. Vannak cikkek, amik vesztesek és keveset fogynak és vannak olyanok, amik nyertesek, például az energiatakarékos vagy rezsicsökkentők, amivel a háztartásban lévő áram vagy gázszámlát esetleg lejjebb lehet vinni”

– mondta Várkonyi az ATV-nek.

A szépségápolással vagy utazással kapcsolatos termékek viszont az idén háttérbe szorultak. A szakértő szerint a rekordmagas infláció miatt az üzletek akciói sem voltak olyan kiemelkedőek, mint korábban, kevesebb termékre, kisebb árengedményt tudtak adni. Hornyák József úgy véli, az idei karácsonyi szezon kedvezőtlenebb lesz, a korábbi években megszokottnál.

„Az emberek igyekeznek spórolni, illetve, hogyha el is költik az összes jövedelmüket, akkor abból már kevesebb terméket és szolgáltatást tudnak vásárolni, mint a tavalyi évben. Az év végére pedig a kereseteknek a vásárlóereje is még tovább fog csökkenni, ami szintén visszavetheti majd a kiskereskedelemnek az alakulását”

– fejtette ki Hornyák József, a Portfolio makroelemzője.

Hornyák József hozzátette: a havi jövedelem már nem elég arra a plusz kiadásra, amit a karácsony jelent, így a következő hetek nagy kérdése, hogy az emberek mennyit tudnak beáldozni az ünnepekre a megtakarításaikból.

Kapcsolódó cikkeink