Az AI és a közösségi média felforgatta a vásárlási szokásokat
A technológia fejlődésével a fogyasztói magatartás is jelentősen átalakult, a mesterséges intelligencia (MI) és a közösségi platformok egyre nagyobb szerepet kapnak a vásárlási döntések meghozatalában. A Capgemini Kutatóintézet legfrissebb jelentése szerint a generatív MI nemcsak az online keresések hatékonyságát javította, hanem egyre inkább befolyásolja a fogyasztók döntéseit is – írja a Pénzcentrum.
Az MI hatása az online vásárlásra
A kutatás szerint a fogyasztók 71%-a igényli a mesterséges intelligencia által nyújtotta személyre szabott vásárlási élményt, míg 46%-uk kifejezetten üdvözlé a generatív MI online vásárlásra gyakorolt hatásait. Az MI-alapú termék- és szolgáltatásajánlások egyre elterjedtebbek: a fogyasztók 58%-a már nem hagyományos keresőmotorokat, hanem mesterséges intelligencia eszközöket használ információgyűjtésre.
Emellett a fogyasztók 68%-a szeretné, ha az MI integrálná az online keresőmotorok, a közösségi média platformok és a kiskereskedők weboldalainak keresési eredményeit, hogy a lehető legjobb ajánlatokat kapják.
A közösségi média szerepe a vásárlásban
A Z és Y generáció különösen nyitott a közösségi platformok hatására. 2024-ben a Z generáció 70%-a influenszerek ajánlásai alapján fedez fel új termékeket, szemben a 2023-as 45%-kal. Az Instagram és a TikTok egyre nagyobb befolyást gyakorol a kiskereskedelemre, hiszen a fogyasztók több mint fele ezen platformokon keresztül talál rá új termékekre.
Az MI-influenszerek is teret hódítanak: a fogyasztók negyede bízik bennük, és kifejezetten az általuk ajánlott termékeket vásárolja meg.
Az azonnali kiszállítás iránti igény nő
A q-commerce, vagyis az azonnali kiszállításra épülő kiskereskedelem egyre népszerűbb. 2024-re a fogyasztók 70%-a hajlandó többet fizetni a gyors kiszállításért, szemben a 2023-as 41%-kal. Ez különösen igaz olyan piacokra, mint India, Németország, Franciaország, Svédország, Spanyolország és Hollandia.
Az online hirdetések hatása
A kutatás szerint a fogyasztók 67%-a figyel fel az online hirdetésekre, amikor termékre keres. Az elmúlt 12 hónapban az online vásárlások közel egyharmadára volt hatással egy digitális hirdetés. Ezzel szemben a hagyományos bolti hirdetések kevésbé hatékonyak: a fogyasztók 53%-a inkább személyre szabott hirdetéseket látna az üzletekben, intelligens bevásárlókocsik vagy interaktív kijelzők segítségével.
A fenntarthatóság szerepe
A fenntarthatóság egyre meghatározóbb szempont a fogyasztói döntésekben. A fogyasztók 64%-a fenntartható termékeket keres, és 67%-uk hajlandó kiskereskedőt váltani, ha az nem kínál ilyen termékeket. Ugyanakkor a felár fizetési hajlandóság csökken: az elmúlt két évben egyre kevesebben hajlandóak 5%-nál magasabb felárat fizetni a fenntartható termékekért.
A fogyasztók egyre tudatosabbak, és az olyan kezdeményezések, mint a szénlábnyom feltüntetése vagy az élelmiszer-pazarlás csökkentése, nagy visszhangot keltenek körükben.
Kapcsolódó cikkeink
KPMG: Hogyan lehet etikus és versenyképes az AI használata a hitelkockázat-elemzésben
Várhatóan a pénzintézetek és pénzügyi szolgáltatók lehetnek az egyik legnagyobb…
Tovább olvasom >AI-generált kampányforradalom: az Unilever új szintre emeli a marketinget
Az Unilever látványos újítással reformálja meg marketingfolyamatait: mesterséges intelligencia segítségével…
Tovább olvasom >Százból huszonkét magyar tart a humanoid robotoktól
Ha valakinek van felesleges 12–14 millió forintja, januártól már Magyarországon…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI-elemzés: árréstop – mentőöv a vásárlóknak, béklyó a piacnak
Nagy Márton miniszter bejelentésé alapján, 2025 márciusában a Magyar kormány…
Tovább olvasom >Zsigó Róbert: 874 élelmiszernek csökkent az ára az árrésstopnak köszönhetően
Az új adatok szerint 874 élelmiszernek csökkent az ára az…
Tovább olvasom >Az Európai Bizottság vészhelyzeti tartalék felhalmozását javasolja az uniós lakosságnak
Az Európai Bizottság szerint az Európai Uniót is érintő jelenlegi…
Tovább olvasom >