Kevésbé fontos a magyaroknak a fenntarthatóság idén, mint tavaly karácsonykor volt
Alapvetően kevésbé figyel a lakosság a környezettudatosságra ezen a karácsonyon – derül ki a Rondo Hullámkartongyártó Kft. tavalyi és idei kutatási eredményeinek összehasonlításából. Az elmúlt évhez képest csökkent azok aránya, akik hajlandóak lennének többletköltséget vállalni a környezetbarát csomagolóanyagért, és az online vásárlók prioritásai is megváltoztak a fenntartható csomagolással kapcsolatban.
A Rondo Hullámkartongyártó Kft. a magyarok ajándékcsomagolási szokásait vizsgálta a közelgő ünnepek alkalmából. A tavalyi eredményekkel összehasonlítva idén kevesebben lesznek, akik letéphetik majd a mintás papírt az ajándékukról a fa alatt – hiába számít ez fenntarthatósági szempontból is a legjobb megoldásnak. A válaszadók többsége (42%) ugyan még mindig csomagolópapírba csomagolja a meglepetéseket karácsonykor, ez azonban visszaesés a tavalyi 59 százalékhoz képest. A válaszadók 21 százaléka használ idén papírzacskót vagy papírdobozt, míg tavaly még a válaszadók 36 százaléka döntött így.
A válaszokból kiolvasható, hogy a környezetbarát csomagolóanyagok használata nem döntő fontosságú a válaszadók számára: a megkérdezettek fele mondta azt, hogy inkább nem ez alapján dönt, amikor ajándékot vásárol. Ez az arány sokat változott a tavalyi eredményekhez képest, hiszen akkor még csak 38 százalékuk nyilatkozott így.
Tavaly a megkérdezettek több mint harmada (37%) még nagyrészt szem előtt tartotta a környezetbarát csomagolás fontosságát, idén már csak a válaszadók negyede (27%) válaszolt így. Csökkent azoknak az aránya is (14%-ról 9%-ra), akik fő szempontként tekintettek ajándékvásárláskor a környezetbarát csomagolásra.
Jól érezhető a magyarok árérzékenysége is a fenntarthatósággal kapcsolatban. Többletköltséget mindössze a megkérdezettek 7 százaléka vállalna egyértelműen a környezetbarát csomagolás érdekében, 37 százalékuk pedig egyáltalán nem hajlandó többet fizetni környezetbarát csomagolásért. A képet tovább árnyalja az az adat, hogy a megkérdezettek 13% százaléka egyáltalán nem vásárol idén karácsonyi ajándékot.
A környezetbarát online vásárláshoz kapcsolódóan is sokat változott a lakosság attitűdje. A válaszadók 59 százaléka mondta azt, hogy nem döntő fontosságú számára online vásárláskor a környezetbarát csomagolás, míg tavaly mindössze 47 százalékuk válaszolt így. Idén már csak az online vásárlók mindössze 28 százalékának fontos valamilyen mértékben a környezetbarát csomagolás, tavaly még a válaszadók 38 százalékára volt ez jellemző.
Noha az árérzékenység jellemzően befolyásolja a fenntarthatósági törekvéseket, csökkent azonban az ünneplők lelkesedése azokon a területeken is, amik egyébként nem kerülnek pénzbe: a fenntartható karácsony kivitelezéséhez a magyarok 56 százaléka gyűjti szelektíven a szemetet, szemben a tavalyi 69 százalékkal, és a tavalyi 23 százalék helyett idén már csak 20 százalékuk vesz környezetbarát csomagolóanyagot az ajándékokhoz. Míg tavaly csak a válaszadók 9 százaléka nem tett karácsonykor a fenntarthatóságért, idén már 15 százalékra nőtt azok aránya, akik így nyilatkoztak. Pedig apró lépésekkel, kis döntésekkel is hozzájárulhatunk a zöldebb karácsonyhoz:
„A kutatási eredményeink rávilágítanak arra, hogy a magyar fogyasztók árérzékenyek és nehezebb gazdasági helyzetben a fenntarthatóság kevésbé játszik szerepet a döntéseikben”
– tette hozzá Miklós Zsolt, a Rondo Hullámkartongyártó Kft. ügyvezető igazgatója.
„Ilyen körülmények között is fontos azonban a papírhulladék szelektív gyűjtése, hiszen a körforgásos gazdaság működési elveinek megfelelően 100 százalékban lebomló hullámkarton készülhet belőle.”
Kapcsolódó cikkeink
Újabb támogatások segítik az állattenyésztőket
Összesen 22 milliárd forint keretösszeggel két, teljesen új intézkedéssel támogatja…
Tovább olvasom >„Kukába az élelmiszerpazarlással” – plakáttervező pályázatot hirdet a Nébih Maradék nélkül programja
A Fenntarthatósági Témahét alkalmából „Kukába az élelmiszerpazarlással” címmel indít plakáttervező…
Tovább olvasom >Nem biztos, hogy a papírcsomagolás a legjobb
A csomagolások környezeti hatásai egyre nagyobb figyelmet kapnak a fenntarthatóság…
Tovább olvasom >További cikkeink
BH AgrárTrend Index: stabilizálódtak a magyar élelmiszer-gazdaság kilátásai
Stabilizálódott a magyar élelmiszer-gazdaság szereplőinek korábbinál kedvezőbb helyzetértékelése 2024 első…
Tovább olvasom >GVH: Indokolt a versenytörvény egyes módosításainak halasztása
A Gazdaság Versenyhivatal (GVH) egyetért a versenytörvény egyes tervezett módosításainak…
Tovább olvasom >Ezekből a RevoCupokból ihatunk idén
Több mint 400 mű érkezett a VÍZió nevű grafikai pályázatra,…
Tovább olvasom >