Keljfeljancsi – ledönthetetlenek az energiaitalok!
Az energiaitalok piaca egyfajta csodabogárnak számít, hiszen míg a legtöbb élelmiszeripari (és más) szegmenst az elmúlt időszak kedvezőtlen gazdasági eseményei erőteljesen megtépázták, ez a kategória sziklaszilárdan állta a viharokat, sőt, növekedést is tudott produkálni.
Ez a cikk a Trade magazin 2023.5. számában olvasható
Izgalmas időszak ez minden gyártó számára, hiszen a folyamatos innovációk mellett új piaci szereplők megjelenése és régi márkák újraéledése is fokozza a versenyt ebben az eleve kihívásokkal teli környezetben.
Az energiaitalok piaca 2022-ben értékben jelentősen, több mint 25%-kal nőtt a megelőző évhez képest. Az értékbeni növekedés hátterében a NETA kiterjesztése (amely az energiaitalokat is érintette), valamint a piacon tapasztalható áremelkedések álltak, a piaci szereplők a megemelkedett költségeik egy részét kénytelenek voltak beemelni a termékek áraiba. A gyártóknak a taurin tartalom mellett olyan összetevőkre is figyelnie kellett, mint például a ginseng, ha nem akartak a magasabb adócsoportba tartozni. Ennek ellenére az energiaital-piac folyamatos növekedést mutató, válságálló kategória: egyre többen vásárolják a termékeket, egyre gyakrabban, az áremelkedéseknek köszönhetően egyre magasabb áron, ráadásul nem jellemző rá a downtiering sem.
Frissülő csomagolás és receptúrák
A HELL esetében valamennyi csatorna növekedni tudott 2022-ben, kiemelt hangsúllyal a kisebb formátumú boltokra – diszkontokra, független csatornákra.
– HELL márkánkkal 2022 kora őszén elértük a valaha volt eddigi legnagyobb piaci részesedést a kategórián belül, tovább növelve domináns piacvezető pozíciónkat – emeli ki Vecsei Márton, a HELL ENERGY Magyarország Kft. senior brand managere.
A szakember azt tapasztalja, hogy az emberek környezettudatosabban gondolkodnak, mint korábban, ami a csomagolások terén is megmutatkozik. Ebben kérdésben a HELL cégcsoport példát mutatott a nemzetközi multiknak, termékeik több mint 95%-a 100%-ban és végtelenszer újrahasznosítható csomagolásban, vagyis aludobozban kerül forgalomba.
– Kiemelt figyelmet fordítunk a prémium alapanyagokra, a jó ár-érték arányra és a széles körű elérhetőségre – mutat rá Vecsei Márton.
2023 februárjában megérkezett a HELL Black Cherry, fekete cseresznye ízben és lila-fekete csomagolásban. Az új termék a már jól megszokott 32 mg/100 ml koffeintartalommal és 5-féle B-vitaminnal, tartósítószer-mentesen, valamint végtelenszer újrahasznosítható csomagolásban érhető el. Ezenfelül megújították a jól ismert HELL FOCUS+ és HELL MULTI+ termékeket, annak érdekében, hogy mindenki megtalálja azt a pluszt, amire igazán szüksége van. A nyári szezonra izgalmas, limitált kiadású, egyedülálló csomagolású különlegességekkel készülnek.
Dráguló alapanyagok
Az energiaital kategóriában a független kiskereskedelmi csatorna jelenleg a legnagyobb értékesítési csatorna az értékbeni eladások tekintetében. A csatorna éves forgalma mintegy 20 milliárd forintra rúg. Folyamatos növekedésben van párhuzamosan a diszkonterekkel, melyek azonban jóval kisebb súlyt képviselnek ebben a kategóriában.
– A termékeink előállításához szükséges szinte valamennyi alapanyag jelentősen drágult, és a népegészségügyi termékadó kiterjesztése az energiaital kategóriát is jelentősen érintette. A változásokra a teljes piacnak reagálnia kellett, így tettünk mi is, át kellett gondolnunk az árazási és promóciós stratégiánkat, valamint a receptúrákat – jelzi a Palkó András, Coca-Cola HBC Magyarország marketingigazgatója.
Újdonságok egész évben
A Coca-Cola HBC Magyarország által forgalmazott energiaital-márkák, a Monster és a Burn is növekedtek értékben a tavalyi évben.
– Büszkék vagyunk rá, hogy 2022-ben rekord mennyiségű terméket értékesítettünk az energiaital kategóriában Magyarországon. Márkáink kimagaslóan teljesítenek a piacon. A NielsenIQ adataiból is látszik, hogy a Monster megőrizte második helyét az értékbeni piacrészek összehasonlításában – avat be Palkó András.
Az energiaital kategória fogyasztóira jellemző a kipróbálási hajlandóság, épp ezért a kategória remek lehetőségeket ad az innovációra.
– Ahogyan azt már fogyasztóink megszokhatták, a Burn és a Monster márkáinkon is érkeznek újdonságok az idén. Már megtalálható a boltok polcain a görögdinnye ízesítésű, cukormentes Burn Zero Watermelon, a Monster esetében pedig áprilisban lépünk új termékkel a piacra. Folyamatosan keressük az újdonságokat, amelyek felkeltik az érdeklődést és izgalmas élményeket generálnak. Ameddig a fogyasztóink jelenleg is tapasztalható nyitottsága megmarad az új ízek és összetevők iránt, folytatjuk megkezdett innovációs stratégiánkat – tudjuk meg a marketingigazgatótól.
Tuttifrutti, az örök klasszikus
Az energiaitalok iránti kereslet folyamatosan nő, aminek oka, hogy a fogyasztók keresik a felfrissülést okozó, energizáló hatású italokat. A vásárlási döntés meghozatalakor fontos szerepe van a márkának, ugyanakkor egyre több fogyasztó a természetesebb alternatívák felé fordul, ahogy a tudatos életmód felé mozdulás egyre nagyobb teret kap.
– Az energiaitalok piacára jellemző a folyamatos termékinnováció, valamint egyre gyakoribb a különböző, 0,25 literes vagy 0,5 literes kiszerelések megjelenése is. Ízben a klasszikus tuttifrutti íz továbbra is magabiztosan vezet, azonban a fogyasztók nyitottságának köszönhetően egyre inkább terjednek a különféle gyümölcsös ízek is – tájékoztat Peter Schenk, a Szentkirályi Magyarország marketingigazgatója.
A piac régóta tartó növekedésére és a fogyasztói igényekre reagálva a Szentkirályi Magyarország 2022 év elején dobta piacra a Guarana No Sleep energiaitalt, amely terveiknek megfelelő növekedést tudott bemutatni az elmúlt évben.
2023. év elején debütált a boltok polcain a Guarana No Sleep Brainer, amely merész és különleges, fogyasztási alkalomra fókuszáló kommunikációjával (gaming, tanulás) egyedi színt képvisel a magyar energiaital-piacon. Görögdinnye ízű, amely egyre népszerűbb a hazánkban is, emellett pedig ginkgo biloba kivonat tartalmával biztosítja az éberséget.
– Korai eladási adataink alapján úgy látjuk, hogy a fogyasztók nagyon nyitottak az újdonságra, bizakodóak vagyunk az ízzel és a pozicionálással kapcsolatban. A Szentkirályi Magyarországnál íz- és termékportfóliónk kialakításánál is arra törekszünk, hogy a rég kedvelt termékek mellett olyan újdonságokat kínáljunk a fogyasztóknak, amelyek által márkáink folyamatosan izgalmasak tudnak maradni számukra – nyilatkozza Peter Schenk.
Méltó versenytársak a saját márkás termékek
Az értékesítési helyszínek között nem elhanyagolható ma már a dohányboltok csatornája sem.
– A diszkontláncok térnyerésükkel ebben a kategóriában is lépést tartanak a gyártókkal – a saját márkás energiaitalok méltó versenytársak, mind az ízválaszték, az összetevők, mind pedig a csomagolás tekintetében. Ugyanis tapasztalataink szerint évek óta ezek a fő szempontok, ami alapján a fogyasztók döntenek – osztja meg lapunkkal Horváth Adrienn, a Márka Üdítőgyártó Kft. marketing- és HR-igazgatója.
– Az Adrenalin energiaital-család, illetve brand bizonyított az elmúlt években, így várakozásokkal és felelősséggel álltunk a megújításának, amikor a Márka Üdítőgyártó Kft. tulajdonába került 2022 év végén – újságolja Horváth Adrienn.
– A korábbi, szintén rendkívül széles termékpalettát kezdésre racionalizáltuk, a kedvenc ízek csapásirányát megtartottuk, csak újra gondoltuk és továbbfejlesztettük. Így került például a klasszikus tuttifruttiízű verzióba egy speciális, négy növényi kivonatot felölelő növényi mix, mely további energialöketet ad a cukron és koffeinen túl, és hasonlóképpen született meg a kaktuszízesítés „jogutódja”, illetve tökéletesítettük a görögdinnye ízét is. Természetesen új ízzel is megjelentünk, ami a sárkánygyümölcs. Az új komponenseket új köntösbe is csomagoltuk, megújítottuk a teljes arculatot – a csomagolások ráadásul egy, a magyar piacon egyáltalán nem, de még a nemzetközin is ritkán fellelhető extra borítást kaptak, ami a „matt-tactile”, azaz érdes bevonat, lakkozás. Az arculat, a szlogen és a csomagolás már úgy készült, hogy nem csak Magyarországon, de külföldön is kitűnjön a kínálatból és a nagyon színes polcokról – részletezi a marketing- és HR-igazgató. //
Feltörekvőben a cukormentes energiaitalok
Az energiaital piaca a 2022. február – 2023. januári időszakban közel 60 milliárd forintos összforgalmat generált. Ez 28%-kal több, mint az előző év azonos periódusában. Összesen 65 millió liter landolt a magyar vásárlók kosarában, ami 4%-os volumenbeli növekedést is jelent a kategóriának.
Üzlettípusokon átívelő jelenség az értékbeli eladás két számjegyű gyarapodása. Mennyiségben a 2500 négyzetméternél nagyobb üzleteken kívül mindenhol növekedést regisztrált a NielsenIQ kiskereskedelmi indexe. A fogyasztók leginkább a 200 négyzetméternél kisebb üzletek és drogériák együtteséből szerezték be kedvenc energiaitalaikat – ezek piaci részaránya értékben 44%. A 401–2500 négyzetméteres üzletek másodikak a sorban, ezek 29%-nyi piacrésszel bírnak.
Erős a gyártói márkás energiaitalok szerepe: a literre vetített átlagos árszínvonalbeli jelentős különbség ellenére a gyártói termékek változatlanul 92%-ot vittek el a kategória forintban mért forgalmából, s emellett mennyiségben is növekedni tudtak, 4%-kal. Ezzel szemben a saját márkás termékek eladása volumenben 5%-kal megcsappant. Míg utóbbiak átlagos literenkénti ára 500 forint volt az elmúlt 12 hónapos időszakban, a gyártói termékek esetében ez közel 960 forint volt.
A cukormentes változatoknál 45%-os értékbeli és 39%-os mennyiségi gyarapodás történt, így a szegmens 2 százalékpontos növekedéssel már kicsivel több, mint a piac egytizedét hasította ki. Noha a cukrot tartalmazó variánsok értékben emelkedtek, mennyiségben nem tudtak bővülni.
A trendek azt mutatják, hogy egyre inkább az ízesített energiaitalok felé fordult a piac. 41-ről 46%-ra ugrott részesedésük mellett volumenben is jelentősen növekedni tudtak. Az ízek palettáját szemügyre véve megállapíthatjuk, hogy a legkeresettebb íz az alma és almás kombinációk voltak, ezt követte a görögdinnye, végül a harmadik helyet a vörösszőlő-íz foglalta el.
Kiszerelés tekintetében a 201–250 milliliteres csomagolás a leggyakoribb, a kategória több mint négyötödét adják, mindemellett mennyiségben is növekedett a kiszerelésméret eladása, 2 millió literrel többet fogyasztottunk belőlük. //
Energiaital: 2020-hoz képest mennyiségben 17%-os növekedés!
Energiaital esetében a vásárlások nagy hányada történik benzinkút, trafik, kisbolt csatornában – a háztartáspanelen az értékesítésnek azt a részét látjuk, amit hagyományos élelmiszer-vásárlás során vesznek a háztartások. Nos, ez a mennyiség – amit a háztartási bevásárláskor vesznek – 2021-ben az előző évhez képest 14%-kal nőtt mennyiségben, de 2022-ben is folytatódott a növekedés, további 3%-os mennyiségi növekedést látunk.
Mennyiségben az összes energiaital 29%-át diszkontokban veszik a háztartások, a diszkontok szerepe növekvő, mennyiségben és értékben is – ennél a kategóriánál is. A szupermarketek évről évre több energiaitalt adtak el, ha az elmúlt évet vizsgáljuk, ezzel szemben a hipereknek volt egy 2021-es csúcs éve, ehhez képest alacsonyabb eladást produkáltak a hiperek 2022-ben. A csatorna mennyiségi részesedése 3 százalékponttal esett vissza. Érdemes kiemelni, hogy a legnagyobb forgalmi növekedést (+82%!) éppen a legkisebb üzletek produkálták 2022-ben.
Diszkontokban a magyar háztartások több mint negyede vett energiaitalt 2022-ben, hiperekben a háztartások ötöde vásárolt. A magyar láncoknál is évről évre nő az energiaital penetrációja.
Fiatal kategória. Értékben az összes értékesítés közel 70%-át 50 év alatti háztartások veszik.
A vásárló háztartások kevesebb mint ötöde budapesti. Az energiaitalt vásárló háztartások több mint 30%-a kis településen, kevesebb, mint 5000 lakost számláló községben él.
A diszkontok térnyerése ellenére ez egy olyan piac, amit még szilárdan tartanak a márkák. Mennyiségben 83%-ot visznek a márkás termékek, értékben 88%-ot adnak a márkázott energiaitalok.
//
Kapcsolódó cikkeink
Díjeső a 15. POP versenyen
Ötödik alkalommal nyerte el a Coca-Cola HBC nevezése az „Év…
Tovább olvasom >Fenntartható nem kell, de bio legyen?
Németországban jelentősen visszaesett a fenntartható termékek iránti kereslet, ami új…
Tovább olvasom >Új saját márkát indított a Jumbo Hollandiában és Belgiumban
Jumbo’s néven új saját márkás termékcsaládot vezetett be a Jumbo…
Tovább olvasom >További cikkeink
Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Liptai Zsolt lett az év bortermelője
A Magyar Bor Akadémia (MBA) Év Bortermelője Magyarországon 2024 elismerését…
Tovább olvasom >Tippek a bankkártyás csalások elkerülésére az ünnepi forgatagban
A karácsonyi időszak a vásárlás öröméről szól, ám ilyenkor a…
Tovább olvasom >