Kedvenc márkák ajándékcsomagban
Töretlenül kedvelt ajándékozási megoldások a karácsonyi csomagok, amelyek gyors, kényelmes és többnyire kedvező árú opciókat kínálnak a fogyasztók számára. A gyártók és forgalmazók népszerű hagyományos termékeik mellett innovatív megoldásokkal is készülnek, gyakran kisebb-nagyobb kiegészítő ajándékokkal is izgalmasabbá teszik összeállításaikat.
Szőke Nikolett, az Unilever Magyarország Kft. brand managere úgy látja, a karácsonyi csomagok piacán a sikerességet legjelentősebb mértékben befolyásoló tényezők a márka, az ár, valamint a csomagban található termékek típusa/formátuma. Mindemellett fontos szerepet játszik maga a csomagolás is, mely esetén a méret, a formatervezés, illetve a dizájn a meghatározó szempontok.
– A 2021-es szezon az Unilever karácsonyi csomageladásainak szempontjából igen sikeres volt. Ahogy a Nielsen adatai is tükrözik, a piac a 2020-as csökkenések után mind értékben, mind mennyiségben újra növekedésnek indult, amit gyártói szinten is elmondhatunk. További piacrészt tudtunk nyerni, megtartva piacvezető szerepünket, mely a karácsonyi csomagok eladása tekintetében a női szegmensben piacvezető Dove, illetve a férfi szegmensben növekvő Axe márkáknak köszönhető legnagyobb mértékben. Az idei szezonra további növekedést és piaci részesedésünk erősödését tervezzük.
Szőke Nikolett azt is elárulja, hogy a top csomagok között leginkább a tusfürdőt és dezodort/izzadásgátlót tartalmazó, 2-3 komponensű csomagok szerepe a domináns. Bár a piacon jellemzően a klasszikus, papíralapú csomagolás található meg, az értékbeli eladások tekintetében a top 3 csomag Dove neszesszeres ajándékcsomag volt.
– A csatornák tekintetében továbbra is a drogériák és a hipermarketek viszik el az értékesítés jelentős részét, amiben nem számítunk változásra a jövőben sem. Az árszegmenseket vizsgálva azt látjuk, hogy az 1000–2000 Ft közötti csomagok részesedése a legnagyobb, de a prémium, 4000 Ft feletti csomagok is növekedést mutatnak – jelzi a brand manager.
Fehér Nóra, a dm Kft. szortimentmenedzsere arról informálja lapunkat, hogy a karácsonyi csomagok esetében legtöbbször tervezett vásárlásról van szó, csupán az alkalmak negyedében beszélhetünk impulzusvásárlásról. A vásárlók többsége az üzletekben és a szórólapokon találkozik először a kínálattal, az üzleteken belül pedig kifejezetten karácsonyi kihelyezésen keresi a választékot.
– A döntési tényezők sorrendjében az előző évekhez képest 2021-ben változás következett be, megfordult a sorrend. A legfontosabb szempont az ár és a csomagban található termékek összetétele lett, majd kevéssel lemaradva ezt követi a márkaválasztás. A döntési tényezők közé tartozik még a csomagban található termékek száma, a csomagolás és a csomagban található ajándék – avat be a szakember. Hozzáteszi: a 2021-es évben a drogéria csatorna erősödni tudott, és forgalomban átvette a vezető helyet a szezonális csomagok eladásaiban.
A vállalat minden szempontból nagyon eredményes karácsonyi szezont tudhat maga mögött.
– A kialakult gazdasági környezetben nehéz lenne megjósolni, hogy mit hoz a 2022-es szezon. Amit a sikeresség érdekében megtehettünk, azt megtettük, árfekvésében, márka- és termékkínálatában széles, színes választékkal várjuk idén is vásárlóinkat.
A L’Oréal Magyarország Kft. márkái mind értékben, mind mennyiségben jelentős, két számjegyű növekedéssel zárták a tavalyi évet a karácsonyi csomagok tekintetében és 2022-ben is hasonló eredményekre számítanak.
– Jelen gazdasági környezetben a magas infláció vagy az energiaárakban történő változások következtében meglehetősen kiszámíthatatlan, hogy pozitív vagy negatív irányba fog-e elmozdulni az ajándékcsomagok piaca – osztja meg gondolatait Gózon-Karajz Zsófia, trade marketing manager.
Az árakat illetően azt tartja fontosnak megemlíteni, hogy bár érzékelhető némi eltolódás a valorizált, prémiumabb csomagok irányába, de továbbra is jelentős a kedvezőbb árú csomagok eladásának súlya.
A Henkel Magyarország Kft. az idei szezonra egyszerűsített az eddigi masszív portfólióján, és a vásárlói szokások, trendek figyelembevétele alapján módosította az ajánlatait a prémium, fenntartható szegmens felé húzva.
– Úgy gondoljuk, hogy ezzel a változással még többen választják majd csomagjainkat az ünnep közeledtével – jegyzi meg Novák Rebeka, senior brand manager.
Ajándék az ajándékban
A felmérések alapján többségében nők adnak karácsonyi csomagot ajándékba, ennek előnye, hogy gyors, egyszerű, kényelmes vásárlást, széles körű választékot és tervezhető költséget jelent.
– A dm-ben 2021-ben tovább nőtt a kereslet az adventi kalendáriumok és a magasabb árfekvésű kozmetikai csomagok iránt. A női változatok a teljes karácsonyi csomageladás majdnem 50%-át teszik ki a dm-ben, a férfi szettek az összes eladás közel egyharmadát jelentik. A fennmaradó részen az élelmiszercsomagok, a gyerekcsomagok és a textilcsomagok osztoznak – tudjuk meg Fehér Nórától.
A vásárlóknál a márkahűség fontos szempontként jelentkezik a karácsonyi csomagok kiválasztásánál. A gyártók piacra dobják a jól bevált illatokat, formátumokat tartalmazó összeállításaikat, azonban minden évben készülnek az aktuális trendeknek megfelelő innovatív termékeket tartalmazó csomagokkal is.
– A dm polcain a karácsonyi csomagok széles választékát kínáljuk mind a tradicionális, mind az innovatív, trendi csomagok terén, valamint évről évre bemutatkozási lehetőséget adunk magyar márkáknak is. A hagyományos típusok főként szappant, tusfürdőt, dezodort tartalmaznak, de a kínálatban természetesen találkozunk hajápolással, sminkeléssel kapcsolatos szettekkel, valamint nagyon sikeresek a férfiaknak és gyermekeknek szóló kompozíciók is. A kozmetikai csomagokon kívül top termékeink között találhatók a különböző teaválogatások, illetve évről évre egyre nagyobb népszerűséggel kínálunk textiltermékeket tartalmazó csomagokat is. Különösen kedveltek azok a szettek, amelyek valamilyen plusz ajándékot rejtenek, ezek közül is kiemelkednek a neszesszeres, gyertyás, sportolással kapcsolatos ajándékot tartalmazó verziók – fejti ki a szortimentmenedzser.
Szőke Nikolett azt tapasztalja, hogy a karácsonyi csomagok vásárlói között az 50 év feletti nők szerepe kimagasló, akik leginkább a családi és baráti körben ajándékoznak szívesen szépségápolási ajándékcsomagot.
– Azok tudnak a legjobban teljesíteni, amelyek olyan formátumokat, variánsokat tartalmaznak, melyek alapvetően erősek. A top variánsok mellett azonban minden évben igyekszünk széles választékot, valamint újdonságokat kínálni a fogyasztóinknak, így több innovációt tartalmazó csomagot is polcra helyezünk minden szezonban. A korábbi évekhez hasonlóan a tusfürdőt, dezodort/izzadásgátlót tartalmazó csomagok száma dominál, de természetesen a megfelelő portfólió felépítéséhez elengedhetetlen a kiegészítő kategóriák jelenléte. A karácsonyi csomagok lehetőséget nyújtanak kipróbáltatásra, valamint penetrációépítésre, így a diverz, keresztkategóriás csomagokat tartalmazó portfólió alapvető feltétel a sikerhez – emeli ki az Unilever Magyarország Kft. brand managere.
Novák Rebeka is egyetért abban, hogy a karácsonyi piac egyik legizgalmasabb szegmense a plusz ajándékot tartalmazó prémium csomagok. A Henkel Magyarország Kft. számára fontos ilyenkor, hogy olyan termékkapcsolással jelenjen meg a polcokon, ahol az ajándék illeszkedik a márkához mind pozicionálás, mind image tekintetében, így teremtve hozzáadott értéket a vásárlónak.
A L’Oréal Magyarország Kft. csomagjai kialakítása során egyensúlyra törekszik, így az ikonikus termékeikből álló összecsomagolások mellett a legsikeresebb innovációik is helyet kapnak, ezáltal szélesebb vásárlói igényt tudnak kielégíteni.
– Nagy népszerűségnek örvendenek a különböző adventi kalendáriumok, így az idei évben mi is megjelenünk majd egy ilyen összeállítással, méghozzá a textilmaszk szegmensben, a Garnier márkánkkal – vetíti előre Gózon-Karajz Zsófia.
Ikonikusak és innovatívak
A dm az elmúlt évben több mint 250-féle karácsonyi csomagot kínált a vásárlóknak, és ez 2022-ben sem lesz másként. Az idei év egyik újdonsága, hogy a teljes karácsonyi csomagválaszték elérhető lesz az online csatornán, amelynek jelentősége az elmúlt évben ebben a termékkörben is tovább nőtt.
– Az adventi kalendáriumok és a teás csomagok választékát tovább bővítettük, mert az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatják, hogy ezeket a termékeket nagyon szívesen vásárolják az emberek ajándékként. Saját márkás csomagjaink is egyre nagyobb választékban töretlen népszerűség mellett érhetők el, így a saját márkás minőséget kereső vásárlóink is széles kínálatból válogathatnak – sorolja Fehér Nóra.
A karácsonyi csomagok a boltokban külön kihelyezést kapnak, online és offline kommunikáció is segíti majd a termékek értékesítését, használják a legnagyobb médiafelületeket, illetve saját kommunikációs csatornáikat, készülnek online shop vonalon és a törzsvásárlói programban is extra ajánlatokkal.
– A szokásos marketingtámogatás mellett egy újdonsággal is készülünk, a dm App „Live Shopping” funkciójával a vásárlókat élő, minőségi, hiteles tartalmakkal segítjük a választásban. Az applikáción belüli élő bejelentkezések egyediek, hiszen eddig csak a dm social media felületén találkozhattak hasonlóval a vásárlók. A termékeket bemutató élő bejelentkezéseket a beszállító partnereinkkel közösen, vagy akár önállóan valósítjuk meg influencerek bevonásával.
Az Unilever Magyarország Kft. 2022-ben egy megújult, izgalmas portfóliót kínál, teljesen friss dizájnt hozva minden márkán, innovációkat felsorakoztatva, új csomagolási megoldásokkal és ajándéktárgyakkal. Csomagjaikkal több árszegmenst is lefednek, a klasszikus csatornákon túl extra fókuszt helyezve az online jelenlétre.
– Eladásösztönző eszközök tekintetében az egyik legjelentősebb szerepe a bolti kihelyezéseknek van, amire továbbra is kiemelt figyelmet fogunk helyezni. – mondja Szőke Nikolett.
A Henkel Magyarország Kft. idén is egy izgalmas Syoss-About You együttműködéssel érkezik.
– A divat, a trend mindig is fontos eleme volt a Syoss márkának, az About You kupon által most a megajándékozottak is kedvezményesen tudnak hozzájutni a vágyott ruhadarabokhoz, kiegészítőkhöz. Emellett a prémium Barnängen csomagunk egy hangulatos illatgyertyával, az egyik Nature Box csomagunk pedig egy szilárd terméktartóval egészül ki – jelenti be Novák Rebeka.
A L’Oréal Magyarország Kft. a „jól bevált”, ikonikus termékei mellett az idei év legsikeresebb bevezetéseit is elérhetővé teszi ajándékcsomag formájában, többek között az Elseve hyaluron plump termékcsaládot.
– A termékmix kialakítása során fontos szempont volt, hogy ne csak alaptermékek kerüljenek a csomagokba, mint a sampon vagy az arckrém, de olyan extra ápoló gesztusok, mint a hajszérum, lamellás kondicionáló, arcszérum vagy a szemmaszk. A L’Oréal Paris csomagok egységes megjelenést kaptak kategóriától és termékcsaládtól függetlenül, amire a korábbi években nem volt példa – nyilatkozza Gózon-Karajz Zsófia. //
Megdobja a játékpiacot a karácsonyi szezon
Még mindig érezhetőek a járványhelyzet okozta bezártság játékpiacra gyakorolt jótékony hatásai. Sokan kényszerültek arra, hogy otthon foglalják el magukat, ezért jelentős mennyiségű társas-, puzzle, kreatív- és készségfejlesztő játék fogyott az üzletekben. Ráadásul többen az elmúlt két évben fedezték fel először felnőttként a játék adta örömöket, és ők azóta is szívesen játszanak, visszatérő vásárlók lettek.
– A REGIO Játék 2021-ben közel 14%-os növekedés mellett 16,031 milliárd forint nettó árbevételt ért el – avat be Gyaraki Dávid, a REGIO Játék marketingvezetője, akitől azt is megtudjuk, hogy a játékpiac legerősebb időszaka minden évben a karácsonyt megelőző egy hónap. Ennek része a Black Friday is, ami tovább növeli az ünnepi időszak forgalmát.
– 2021-ben több mint 4,5 milliárd forintért vásároltak nálunk játékot, darabszámra ez közel 100 ezer online és kb. 1 millió hagyományos bolti értékesítésben eladott játékból áll össze. Idén eddig 15%-os növekedésnél tartunk az elmúlt évhez képest, ami nagyon jó eredmény, és bízunk benne, hogy tudjuk is tartani.
A társasjátékok és puzzle-k továbbra is töretlen sikert élveznek, de a LEGO készletekre és kreatív játékokra is óriási az érdeklődés.
– Nem tudnék olyan játéktípust kiemelni, amelyre érezhetően kisebb lenne az érdeklődés, szezonalitás kérdése is, hogy éppen milyen típusú játékok a legkelendőbbek. Egyre több vásárlónk keresi az újrahasznosítható vagy újrahasznosított anyagból készült játékokat. Játéktípus szerint pedig minden évben nő a készségfejlesztő játékok iránti kereslet, valamint a modern világ vívmányait magába foglaló, pl. a programozható vagy a kiterjesztett valósággal operáló játékokat is sokan választják – fejti ki Gyaraki Dávid.
A REGIO Játék marketingvezetője azt tapasztalja, hogy általában véve a magyar vásárlók nagyon árérzékenyek, ami a játékoknál a nagyobb értékűek, pl. kifejezetten a LEGO esetében figyelhető meg jobban.
– A teljes éves forgalom 60%-a realizálódik a karácsonyi szezonban. Jellemző, hogy a magyar családok egyre korábban kezdik el beszerezni a karácsonyi ajándékokat, ehhez igazodva pedig extra bolti árukészlettel készülünk, valamint nagyon fontosnak tartjuk, hogy a vásárlóinkat felkészített, szakképzett eladók segítsék az üzleteinkben – tájékoztat a szakember. //
Ez a cikk a Trade magazin 2022.08-09. 39-41. oldalán olvasható.
Kapcsolódó cikkeink
Visszafogott év után erős az ünnepi szezon
Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az…
Tovább olvasom >A brit Tesco szerint minden eddiginél több alkoholmentes ital fogyhat idén karácsonykor
A brit Tesco idén karácsonykor minden eddiginél nagyobb keresletre számít…
Tovább olvasom >Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fogyasztóvédelmi kiválóságok díjazása: elismerték a 2024. év legjobbjait
Az idei év kiemelkedő fogyasztóvédelmi referensei és különdíjazottjai vehették át…
Tovább olvasom >Adni Öröm! – nehéz sorsú embereknek gyűjtenek tartós élelmiszereket a SPAR-üzletekben
Elindult mától a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelés 0,2 százalékkal mérséklődött októberben
Októberben az ipari termelés volumene 0,2, munkanaphatástól megtisztítva 3,1 százalékkal…
Tovább olvasom >