Jövő? Jelen!
Szabó Péter, a Microsoft Magyarország ügyvezető igazgatója – aki maga is 17 évig dolgozott az FMCG-szektorban, 7 éve pedig a Microsoft sorait erősíti – az idei Innovációk napja konferencián a digitalizáció demokratizálódásáról és a chatGPT-ről tartott előadást.
A cikk a Trade magazin 2023/6-7. lapszámában olvasható.
Mit jelent egy Microsoft típusú tech cégnek, vagy konkrétan a Microsoftnak az innováció? Nos egyfelől a digitalizációt, de ami még ennél is fontosabb: a „digitalizáció demokratizálódását”.
Szabó Péter megjegyezte, hogy valójában a Microsoft egész története egy ilyen demokratizálódás, és ilyenformán komoly hatással van a világ alakulására, és ez a jövőben is így lesz. Amikor Paul Allen és Bill Gates 1975-ben azt mondták, hogy ezek az – akkor még nagyon kezdetleges – számítógépek semmit nem érnek szoftverek nélkül, tulajdonképpen az első olyan startupot indították el, amely az exponenciális növekedés logikáját próbálta kihasználni. Vagyis, hogy megírnak egy adott szoftvert egyszer, majd eladják nagyon sokszor, amiből rengeteg pénzt tudnak csinálni.
A Windowstól a ChatGPT-ig
Aztán amikor a 80-as években bejött a grafikus operációs rendszer, már a háztartások szintjén is használhatóvá és értelmezhetővé – majd pedig mindenki számára elérhetővé, és megfizethetővé – váltak ezek a rendszerek. Aztán megjelent az Office és a levelezőrendszerek, majd egy újabb nagy ugrás volt a felhősödés.
A felhő nagyon leegyszerűsítve egy óriási nagy adatközpont. Bárki tud felhőt építeni magának, de azok eltörpülnek a Microsoft gigászi szerverparkjaihoz képest. És pont ez a gyakorlatilag korlátlan kapacitású, hiperméretű felhő az, amire szükség volt ahhoz, hogy olyan technológiák, mint a chatGPT, megvalósulhassanak.
A Microsoft 10 milliárd dollárt fektetett be az Open AI startupba, de ezalatt elsősorban nem pénzt kell érteni, hanem a hiper méretű felhő számítási kapacitását, mert anélkül nemigen lehetett volna a chatGPT-t megcsinálni.
A szoftver használata egyszerű, felhasználóbarát és szerethető, vagyis bárki számára könnyen elérhető, akkor is, ha egyébként nem szakember. Az őt körülvevő hype másik oka az a segítség, amit az AI nyújtani tud a felgyorsult élet, a megannyi impulzus és összefüggés értelmezésében.
Mi is ez, és mit tud?
– A chatGPT egy nagy nyelvi modell, amelyet az OpenAI fejlesztett ki. A GPT (Generative Pretrained Transformer) a mesterséges intelligencia egyik típusa, amely képes nyelvi feladatokra, mint például a szöveggenerálás, a fordítás, a kérdések-válaszok adása, és még sok más – mutatta be saját magát a chatGPT.
175 milliárd paraméteren van betanítva (más szóval brutálisan sok adatot dolgoztak fel hozzá), kellően jól beszél rengeteg nyelven, többek között magyarul is ahhoz, hogy igazi segítség tudjon lenni. Bár nem tökéletes, és előfordul, hogy hibázik, de mindenesetre egy olyan asszisztenst kaptunk, aki egy átlagos embernél biztosan jobb tudásbázissal rendelkezik, és nagyon komplex kérdésekben is nagyon jó választ tud adni.
Az AI amellett, hogy el tud végezni egy csomó emberi feladatot, a sokszor többórás, vagy akár napokat igénylő – ráadásul általában monoton – munkákkal másodpercek alatt végez, ezzel rengeteg értékes időt spórolva meg nekünk.
Képes kérés alapján prezentációkat készíteni, gigászi táblázatokat elemezni, sziszifuszi adatokat visszakeresni, Teams megbeszéléseket leiratozni, majd a szöveg lényegét röviden összefoglalni, idegen nyelvű szöveget feliratozni. Sőt, olyan összetett feladatokra is, mint hogy a hírek és adatok alapján megállapítsa, mondjuk mely beszállítókat érinthette pl. az árvíz, sőt a nekik küldendő e-mail vázlatát is megírja az összes szükséges rendelési számmal és minden egyéb adattal együtt, hogy nekünk elég legyen csak átnézni és elküldeni azt.
Ráadásul erre is igaz a demokratizálódás, mivel ez a technológia pár hónapon belül bárki számára elérhető lesz.
Szabó Péter szerint szükségünk van egy „mindset changing”-re, vagyis gondolkodásváltásra: meg kell szeretnünk ezeket a technológiákat, beleértve az AI-t is. Hatalmas lehetőségek vannak ezekben a technológiákban, és fel kell készülni a digitális jövőre – mert a digitális jövő már itt van. //
Kapcsolódó cikkeink
Ezt várjuk a mesterséges intelligenciától: hatékonyabbak leszünk és többet szórakozunk
Az Ipsos 2024-es AI Monitor jelentése átfogó képet nyújt arról,…
Tovább olvasom >Mesterséges intelligenciával küzd a brit Co-op 40 millió fontnyi vesztesége ellen
A brit Co-op szupermarketlánc mesterséges intelligenciát (AI) alkalmaz a tolvajok…
Tovább olvasom >Világszerte elismert vezetőkkel indít úttörő szolgáltatást az EY Magyarország
AI Confidence néven indít új szolgáltatást az EY, amely integrált…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fogyasztóvédelmi kiválóságok díjazása: elismerték a 2024. év legjobbjait
Az idei év kiemelkedő fogyasztóvédelmi referensei és különdíjazottjai vehették át…
Tovább olvasom >Adni Öröm! – nehéz sorsú embereknek gyűjtenek tartós élelmiszereket a SPAR-üzletekben
Elindult mától a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelés 0,2 százalékkal mérséklődött októberben
Októberben az ipari termelés volumene 0,2, munkanaphatástól megtisztítva 3,1 százalékkal…
Tovább olvasom >