A szakma Jolly Jokerei
Létezik egy olyan munkakör a vendéglátásban, amelyet papíron sokan művelnek ugyan, de kevesen értenek hozzá igazán: a szaktanácsadóé. Ám milyen hírnév, mekkora tapasztalat kell ahhoz, hogy egy külsős szakember véleményét kérje, elfogadja a kritikus magyar vendéglátós – erről kérdeztük Jakabffy Lászlót, a terület specialistáját, akit ma kétségkívül a legtekintélyesebb személyiségeként ismerel a szakma.
– Lehet-e definiálni a szaktanácsadó munkakörét?
– Pontosan valószínűleg nem. Szerződésben le lehet írni, mit vár a megbízó, de egy komplex feladat megoldása során bármi változhat: ez egyfajta alkalmazott művészet. Ami biztos: a tanácsadó nem vezető, nem munkáltató, és főleg nem munkaerő-közvetítő! Javaslatokat tesz, szervez, „közbenjár”, figyel a törvényi előírások betartására, de jogviszonyban kizárólag a megbízóval van.
– Kinek van szüksége segítségre?
– Jó ideje jellemző már a szakmára, hogy a komoly befektetést igénylő üzleteket a tőkeerős vállalkozók nyitják, akik a hősidők látványos bukásai után hamar rájöttek, hogy hozzáértés nélkül nem lehet éttermet működtetni. Ők azok, akik igénylik és megfizetni is hajlandók a tudás átadását.
Mindez persze nem jelenti azt, hogy a megbízók konkrét elképzelések nélkül érkeznek: személyes tapasztalataikból kiválasztják a nekik tetsző dolgokat – sokszor pont az ezekhez való alkalmazkodás jelenti a legnagyobb kihívást munkánk során.
– Kiből lesz a tanácsadó?
– Többnyire azokból, akikről tudja a szakma, hogy nagy tapasztalattal rendelkeznek saját területükön, sikereket értek el – bár olyanok is vannak a pályán, akik feltehetően hibáikból tanulva próbálják a helyes utat megmutatni –, és már nem akarnak, vagy nem tudnak saját vállalkozást indítani. Ez a munka a bizalomra épül, akárcsak az orvos és a beteg kapcsolata. Részterületekkel többen is foglalkoznak, rutinos séfektől például sokszor kérnek segítséget konyhák étlapjuk kialakításához.
Ám a teljes spektrumot kevesebben látják át; tízen sincsenek, akik ma rendszeresen és magas színvonalon dolgoznak tanácsadóként.
– Ön volt a legelső?
– Nem lehet tudni, hiszen a vendéglátóipari szaktanácsadás jószerével csak egy SZJ-szám a KSH-nál, de ami a gyakorlatot illeti, 50 év rutinjával biztosan kevesen rendelkeznek. Én 1967-ben kezdtem a szakmát, végigjártam a ranglétrát, voltam a feketemosogatótól az étteremvezetőig minden poszton, ismerem a francia és az angol szervizprotokollt, vezettem à la carte éttermet, kerthelyiséggel rendelkező üzletet, számos külföldi tapasztalatot szereztem – sorolni sem tudom – ezeket a tapasztalatokat mind hasznosítani tudom munkám során. Már csak komoly szakmai sikereim miatt is sokan keresnek meg.
– Milyen felkéréseket vállal el?
– Szeretem a „zöldmezős” projekteket, ahol az étterem minden elemén ott a kézjegyem, és ahol nemcsak a konyha, a vendégtér, a koncepció, az alkalmazotti és beszállítói kör kialakításának klasszikus feladatai az enyémek, hanem a 21. századi üzleti elveknek megfelelő tevékenységek is, mint például a piac- és kockázatelemzés, a bevételtervezés. Persze vállalom részproblémák megoldását is.
A döntésemnél sokat számít az első benyomás – volt olyan, akitől elnézést kérve hamar elbúcsúztam. Az abszolút prioritást a megbízó tisztességes szándékai élvezik. Nem vállalom az úgynevezett ráncfelvarrást, mint ahogy azokat a helyeket sem, amelyek nem tetszenek (különösen a konyhájuk), de a tulajdonosok nem akarnak változtatni rajta.
Minden megbízást meghatározott időre kötött szerződésben pontosítunk; a munkámról írásban számolok be, ahogy „jegyzőkönyvezzük” azokat a helyzeteket is, amikor a véleményemet nem veszik figyelembe. Egyedül dolgozom, de többnyire állandó alvállalkozókkal, akikkel én nem kötök szerződést, csak ajánlom őket a megbízónak, akárcsak a szakácsokat, akikben megbízom.
– Melyik munkájára a legbüszkébb?
– Nehéz választani, mert minden munkámat teljes erőbedobással végzem. Az életem a vendéglátás: néha még álmomban is éttermet építek. Ahogy étteremvezetőként, úgy szaktanácsadóként is úttörő voltam sok mindenben. Talán a tatai Platánt és az esztergomi Prímás Pincét tartom a legszebb eredménynek, de büszke vagyok arra is, hogy már egy tanítványom, az egyik legelismertebb magyar szakács, Bicsár Attila is sikeres tanácsadó.
I.T.
Kapcsolódó cikkeink
Borravaló vagy szervizdíj
Gyakran nagy bizonytalanság övezi a témát: a mára szinte mindenhol alkalmazott…
Tovább olvasom >A legendás étteremkalauz visszatér Magyarországra!
Világszerte elismert szereplővel gazdagodik a magyar gasztronómiai élet. A francia…
Tovább olvasom >Magyar fejlesztésű AI-szoftver írja át a nemzetközi üzleti világot a vendéglátóiparban
A 100%-ban magyar fejlesztésű Everguest Intelligence AI-szoftver nem csupán egy…
Tovább olvasom >További cikkeink
Mit meg nem tesznek a frissességért! – A nap képe
A skandináv országokban kultusza van a friss élelmiszereknek – íme…
Tovább olvasom >Új zseb nyílik a SZÉP-kártyán Aktív magyarok névvel
Mindenki a saját egészségének a kovácsa, az Aktív Magyarország program…
Tovább olvasom >