Jófogás: a Black Friday sokaknak vásárlási kényszert jelent
Vásárlási kényszer, felesleges termékek vásárlása, túlköltekezés, vásárlásfüggőség, avagy ismét nyakunkon a Black Friday. A túlfogyasztást a végtelenségig pörgető időszakban még fontosabbá válik a tudatos fogyasztással kapcsolatos jó gyakorlatok kiemelése és a negatív környezeti hatások említése. A Black Friday antitéziseként létrehozott Circular Monday alkalmából a Jófogás felmérést is készített, középpontban a túlfogyasztást érintő kérdéskörökkel. Az online kérdőívet több mint 4 ezer felhasználó töltötte ki.
A Jófogás felmérésének eredményei szerint minden 5. ember érzett már vásárlási kényszert a kiemelt Black Friday időszakban, és minden 10. vásárolt meggondolatlanul a promóciók nyomására felesleges terméket vagy költekezett túl – egyesek akár 1 millió forintnál is többet. A kitöltők egyharmadának ráadásul van olyan közvetlen családtagja vagy ismerőse, akit vásárlásfüggőnek tekinthetünk.
A vásárlási láz közepette a felmérésben résztvevők kétharmada kifejezetten aggódik a túlfogyasztás negatív hatásai miatt, és több mint egyharmaduk érezte már úgy, hogy szüksége lenne teljesen vásárlásmentes időszakra. A bolygónk és társadalmunk egészét érintő problémára nyújthat ésszerű alternatívát az idén a mai napon esedékes Circular Monday, ami korántsem a vásárlással való totális leállást, hanem a körkörösséget népszerűsíti.
Vagyis fogyaszthatunk akármennyit, ha azt a repair, reuse, rent, recycle (javítás, újrafelhasználás, bérlés, újrahasznosítás) négyesfogat tiszteletével tesszük, és így nem pazaroljuk Földünk energiaforrásait.
„2020 és 2022 közötti adatainkat áttekintve, hirdetésszámok tekintetében, a november a Jófogáson is a legerősebb hónapok között van és a legnépszerűbb termékkategóriáink is átfedést mutatnak az általános Black Friday statisztikákkal. Vagyis nálunk is a Műszaki cikkek/elektronika, Szabadidő/sport, Otthon/háztartás és Divat/ruházat kategóriákba tartozó termékek futnak a legjobban. Ezért is rendkívül örömteli számunkra, hogy a válaszadók csaknem 60%-a mondott már nemet a túlfogyasztásra, és Black Friday akciók helyett inkább használt termékeket vásárolt ebben az időszakban. A Jófogás továbbá most első magyar márkaként jelezte csatlakozási szándékát a Circular Monday mozgalomhoz, hogy ezzel is példát mutathasson fogyasztói és vállalati színtéren egyaránt”
– emelte ki Takács Borbála, a Jófogás marketingigazgatója.
A Circular Monday-ről
A 2017-ben White Monday-ként (Fehér Hétfőként) meghirdetett, 2020 óta pedig Circular Monday nevet viselő globális kezdeményezést a Black Friday ellenpontjaként hívták életre a körkörös gazdaság alapelveit szem előtt tartó vállalatok, élen a használt cikkekkel foglalkozó piaci szereplőkkel.
Az elmúlt 5 év során összesen 30 országból több mint 800 cég, nonprofit szervezet és véleményvezér csatlakozott a kezdeményezéshez: vannak, akik elsősorban szemléletformálással vagy kapcsolatépítéssel, és vannak, akik például használtcikk-vásárlást vagy kapcsolódó szolgáltatások igénybevételét ösztönző akciókkal.
Kapcsolódó cikkeink
Ez okozza a legnagyobb kihívást otthon a magyaroknak az IKEA felmérése szerint
Szeretnénk rendezett környezetben élni, de sokaknak okoz nehézséget az otthonuk…
Tovább olvasom >Lényegesen optimistábbak a közép-európai pénzügyi vezetők a Deloitte felmérése szerint
A Deloitte friss felmérése szerint a közép-európai pénzügyi vezetők sokkal…
Tovább olvasom >A kártyás fizetés teret teremt a „zökkenőmentesebb” fizetési formátumoknak
Egy új globális felmérés szerint a hitelkártyás és betéti kártyás…
Tovább olvasom >További cikkeink
Magyarország 20 éve az EU-ban: hogyan változott a lakosság fogyasztása?
2004. május 1-én tíz új állam csatlakozott az Európai Unióhoz,…
Tovább olvasom >Gondtalan fogyasztók? Jókora különbségek a középkorúak táborában
Bár az infláció visszahúzódott, a középkorúak jövedelme nem emelkedett jelentősebben,…
Tovább olvasom >18+! Az energiaital után a kóla lesz a következő?
A Magyarországon érvénybe lépő új szabályozás értelmében tilos lesz energiaitalokat…
Tovább olvasom >