Jófogás: a Black Friday sokaknak vásárlási kényszert jelent
Vásárlási kényszer, felesleges termékek vásárlása, túlköltekezés, vásárlásfüggőség, avagy ismét nyakunkon a Black Friday. A túlfogyasztást a végtelenségig pörgető időszakban még fontosabbá válik a tudatos fogyasztással kapcsolatos jó gyakorlatok kiemelése és a negatív környezeti hatások említése. A Black Friday antitéziseként létrehozott Circular Monday alkalmából a Jófogás felmérést is készített, középpontban a túlfogyasztást érintő kérdéskörökkel. Az online kérdőívet több mint 4 ezer felhasználó töltötte ki.

Sokan vásárolnak szinte kényszerből
A Jófogás felmérésének eredményei szerint minden 5. ember érzett már vásárlási kényszert a kiemelt Black Friday időszakban, és minden 10. vásárolt meggondolatlanul a promóciók nyomására felesleges terméket vagy költekezett túl – egyesek akár 1 millió forintnál is többet. A kitöltők egyharmadának ráadásul van olyan közvetlen családtagja vagy ismerőse, akit vásárlásfüggőnek tekinthetünk.
A vásárlási láz közepette a felmérésben résztvevők kétharmada kifejezetten aggódik a túlfogyasztás negatív hatásai miatt, és több mint egyharmaduk érezte már úgy, hogy szüksége lenne teljesen vásárlásmentes időszakra. A bolygónk és társadalmunk egészét érintő problémára nyújthat ésszerű alternatívát az idén a mai napon esedékes Circular Monday, ami korántsem a vásárlással való totális leállást, hanem a körkörösséget népszerűsíti.
Vagyis fogyaszthatunk akármennyit, ha azt a repair, reuse, rent, recycle (javítás, újrafelhasználás, bérlés, újrahasznosítás) négyesfogat tiszteletével tesszük, és így nem pazaroljuk Földünk energiaforrásait.
„2020 és 2022 közötti adatainkat áttekintve, hirdetésszámok tekintetében, a november a Jófogáson is a legerősebb hónapok között van és a legnépszerűbb termékkategóriáink is átfedést mutatnak az általános Black Friday statisztikákkal. Vagyis nálunk is a Műszaki cikkek/elektronika, Szabadidő/sport, Otthon/háztartás és Divat/ruházat kategóriákba tartozó termékek futnak a legjobban. Ezért is rendkívül örömteli számunkra, hogy a válaszadók csaknem 60%-a mondott már nemet a túlfogyasztásra, és Black Friday akciók helyett inkább használt termékeket vásárolt ebben az időszakban. A Jófogás továbbá most első magyar márkaként jelezte csatlakozási szándékát a Circular Monday mozgalomhoz, hogy ezzel is példát mutathasson fogyasztói és vállalati színtéren egyaránt”
– emelte ki Takács Borbála, a Jófogás marketingigazgatója.
A Circular Monday-ről
A 2017-ben White Monday-ként (Fehér Hétfőként) meghirdetett, 2020 óta pedig Circular Monday nevet viselő globális kezdeményezést a Black Friday ellenpontjaként hívták életre a körkörös gazdaság alapelveit szem előtt tartó vállalatok, élen a használt cikkekkel foglalkozó piaci szereplőkkel.
Az elmúlt 5 év során összesen 30 országból több mint 800 cég, nonprofit szervezet és véleményvezér csatlakozott a kezdeményezéshez: vannak, akik elsősorban szemléletformálással vagy kapcsolatépítéssel, és vannak, akik például használtcikk-vásárlást vagy kapcsolódó szolgáltatások igénybevételét ösztönző akciókkal.
Kapcsolódó cikkeink
Milyen italízeket hozott a nyár?
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >A lakosság harmada keresi még, hogyan tudna egészségesebben étkezni, és csak minden negyedik magyar táplálkozik tudatosan
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >PwC: Ötéves mélypontra mérséklődhet idén az ünnepi költés az USA-ban
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >További cikkeink
Súlyos jogsértéseket tárt fel a fogyasztóvédelmi hatóság a Wolt cégcsoportnál
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Felvásárolta a Super A üzletláncot a Carrefour Argentínában
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Új gyárat épít a Coca-Cola Europacific Partners a Fülöp-szigeteken
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >