Magazin: Jó reggelit kívánok!
A New York-i székhelyű marketingkutató cég, az NPD Group előrejelzése szerint 2021-ben a vendéglátás teljesítményének már 15%-át adja a reggeli. A szakemberek állítják: a legnagyobb potenciál a területen belül a to-go reggeliben van. De hogyan intézi a nap első étkezését a magyar fogyasztó? Trendelemzésünkben a piac kiemelkedő szereplői is segítséget nyújtottak.
Szerző: Ipacs Tamás
Előreláthatóan a reggeliztetés a pandémia után a leggyorsabban regenerálódó terület a vendéglátásban – mondja el Bősze Ákos, a METRO Horeca üzletfejlesztési vezetője. – Az amerikai gyorséttermek szövetségének információja szerint a szervezet tagjainak üzleteiben az újranyitás után drasztikusan emelkedett reggeli-délelőtti forgalom, és a szakemberek további növekedést várnak.
A COVID-válság előtti időszak a reggeliztetés aranykora volt Budapesten (különösen a főváros belső részein), de néhány vidéki nagyvárosban is.
Nagy potenciál volt a reggeliben, több okból is. A turistáknak az a hatalmas hányada, akik az AirBNB-renszerben foglaltak maguknak szállást, azok jó része valamiféle vendéglátóhelyen reggelizett. Komoly célcsoportot képeztek az albérletekben élő egyetemisták, akik többnyire nem akartak vagy nem tudtak „otthon” reggelizni, ők ugyancsak a vendéglátás valamilyen szintű szolgáltatását vették igénybe – ha nem helyben, akkor elvitelre vagy to-go fogyasztásra berendezkedve.
Ami a helybelieket illeti: megszokott látvány volt a belvárosi iskolák környékén – bár ez a gyakorlat az újranyitással újraéledni látszik –, hogy apukák, anyukák teszik ki gyermekeiket az autókból, azok pedig reggelivel kezdenek valahol, később pedig gyakran ugyanezek az anyukák ülnek be, talán ugyanoda, barátnőikkel. A baráti diskurzusok után a következő hullám az üzleti megbeszéléseké: tárgyalásoké, nyugodt körülmények között folytatható beszélgetéseké. Mindez így működött 2020 márciusáig!
Újrakezdés
Az újranyitás jócskán átrendezte a szcénát; a korábbi reggeliző célcsoportok némelyike egyelőre még nem, vagy csak részben tért vissza a vendéglátóhelyekre. Megjelentek viszont a home office-osok a maguk laptopjaival, e-meetingjeikkel, annyira aktívan – sokszor zajosan és kis fogyasztással –, hogy itt-ott már szeparálni próbálják őket. A profi láncokban segítik őket: ellátják a megfelelő csatlakozókkal és a munkájukhoz szükséges további eszközökkel.
A vendégek igényei nőnek, így a jó minőségre megvan a kereslet. A kínálat premizálódásának eredménye többek között az is, hogy az éttermek egyre többször építenek ki közvetlen kapcsolatot a pékségekkel.
A másik irány a pékségek fejlődése: a szakma rájött, hogy friss péksütemények mellett érdemes foglalkozni azok feldolgozott változatával, a jóval nagyobb árréssel értékesíthető szendvicsekkel is. Vannak pékségek, amelyek ezt a koncepciót alkalmazzák, és mondjuk, csak 7 és 13 óra között nyitva tartva dübörögnek.
Minőségi pékségek nemcsak a nagyvárosokban működnek – ez ugyancsak az igények növekedésére utal vissza –, ahol pedig van helyi fizetőképes kereslet, ott a turisták hiánya sem fájó annyira. Sikerhez az vezet, ha a pék, a vendéglátós a tömegtermékekhez képest jobb reggelit tud adni – persze jó ár-érték aránnyal! Hozzáteszem, helyben, mert a reggeli házhozszállítása marginális területnek számított még a pandémia idején is.
Ami a horeca szektorban a reggeli termékek közül igazán divatosnak tekinthető – az örökzöld és ugyancsak a premizálódás folyamatát élő kávé mellett –, az napjainkban a croissant: a reneszánszukat élő péksüteményeknek önmagukban és szendvicsalapanyagként is óriási a sikerük.
Meggyőződésem viszont, hogy a snackek növekvő trendje nincs igazán hatással a reggeliztetés világára. Annál inkább bizonyos „külső” tényezők: egyrészt növekvő mobilitásunk, másrészt idő- és gasztrotudáshiányunk (azaz képességünk az étel elkészítésére). A reggeli sietéskor még nagyobb jelentősége van az előrendeléses applikációk megjelenésének; ma megtehetem, hogy ilyen üzenetet küldök: 08.14-kor szeretném felvenni a lattémat és a szendvicsemet!
A reggeliztetés fejlődése fontos és jó irány a horecában, és sikert ígérő, hiszen az adódó problémákra sok jó válasz létezik.
Kiszállítás
Az elmúlt másfél évben folyamatosan nőtt a reggelit házhoz rendelők száma, és ez a trend azóta sem változott – elemez Blaumann Debóra, a foodpanda marketingigazgatója. – A rendelések számában nyáron érzékeltünk némi megtorpanást, ám a szezonalitás az egész ételrendelési piacra is jellemző a nyaralások és szabadságok idején.
Az átlagos költés viszonylag stabilan 2900 és 3100 Ft körül mozog a reggeli időszakban, tavasszal azonban kiugró volt az átlagos kosárérték: 3450 Ft-ra emelkedett.
Legnépszerűbb a nagy gyorsétteremláncok reggeli kínálata; a baconös és sajtos fogások igencsak kelendőek voltak, de rendes választékukból is jócskán fogyott már a reggeli órákban is.
Az ismert nagy élelmiszeráruház-láncok csatlakozásával, illetve a saját élelmiszerüzlet-hálózatunkkal azon dolgozunk, hogy a már ismert gyors megoldások mellett a friss, magyar – akár a termelői – termékek is elérhetőek legyenek, így még több alternatívát tudunk nyújtani a több mint kétmilliós megrendelői bázisunk számára mind étel-, mind élelmiszer-rendeléskor a reggeli órákban is.
Természetesen a reggelirendelés gyakorisága ritkább, mint az ebéd- és vacsorarendeléseké. Megfigyelhető, hogy felhasználóink átlagosan havonta nagyjából 1,5-szer rendelnek reggelit, de vannak kifejezetten gyakran, akár heti többször is reggelit rendelő fogyasztóink is. A reggelik nem csak Budapesten népszerűek, Szegeden például kifejezetten nagy az érdeklődés a témában.
Vidéken – Szeged mellett – Debrecenben a legnépszerűbb a reggelirendelés. Csak érdekességként: Budapesten belül a Lőportárdűlő városrészre szállítunk a legtöbbet (1134-es irányítószám), legtöbbször pedig az elmúlt félévben egy 10. kerületi cég címére rendeltek reggelit.
Mi van a csomagban?
Tavaly szeptemberhez képest mostanra megduplázódott a reggelizőhelyek és kávézók száma a foodpanda (korábban NetPincér) kínálatában, több mint 120 erre dedikált hely elérhető rajtunk keresztül, és vannak olyan éttermek is, amelyek kínálatából már a reggeli órákban is lehetőség van választani.
Folyamatosan bővül a foodpanda kínálata olyan üzletekkel, amelyek friss pékárut, zöldséget-gyümölcsöt vagy tejterméket kínálnak. A saját élelmiszerüzlet-láncunk, a panda market esetében is tudatosan fejlesztjük a reggeli termékek portfólióját, így már különböző vegán vagy gluténmentes termékek is elérhetőek – célunk, hogy az összes nagyobb magyar városban lehessen tőlünk friss termékeket rendelni már reggelire is.
Tapasztalataink alapján alapvetően a brunch jellegű (meleg, kiadósabb) reggelikre a legnagyobb az igény. A reggelit is kínáló gyorsétteremláncok (főleg Burger King, KFC) rendes kínálata is népszerű, így a burgerek előkelő helyet foglalnak el a reggeli rendelésnél népszerű ételek között.
Az elmúlt időszak adatai alapján csak a megrendelések kevesebb mint egyharmadában vásároltak egyetlen terméket, a rendelések további egyharmada tartalmaz kettőt, de sokan rendelnek három, négy vagy több terméket is egyszerre. Bár érdekes lenne, de a rendelkezésünkre álló adatokból azt nem tudjuk megállapítani, hogy a sokfélét rendelők több étkezésre maguk fogyasztják el az ételeket, vagy más emberek társaságában.
Statisztikáink azt mutatják, a kávérendelés partnereink között nem meghatározó, jellemzően a reggeli rendelések 5-10 százaléka tartalmaz kávét is, legtöbb esetben lattét.
A jövőben is számítunk a reggeli rendelések számának emelkedésére, bár ennek biztosítéka elsősorban az, hogy folyamatosan szélesedik éttermi és üzleti partnereink köre is, emellett a saját élelmiszerüzlet-hálózatunk szélesítése és az egyre nagyobb számban csatlakozó élelmiszerüzletek is hozzájárulnak a növekedéshez.
A reggeli templomai
A reggeli iránt egyre nagyobb az igény a pékségekben, legyen szó péksüteményről, szendvicsről, sőt, egyre inkább a street food jellegű reggelikről – elemez Septe József, a Magyar Pékszövetség elnöke. – Tény: egyre kevesebben reggeliznek otthon. A reggelizési szokások terén különbséget kell tenni az ország egyes régiói közt is, ahogyan általában a péktermékek népszerűségében is. Például amíg a Dunántúlon inkább a rozsos, teljes kiőrlésű, magvas kenyereket keresik, addig a Hajdúságban a klasszikus fehérkenyér a legnépszerűbb. A fiatalabb korosztályok a take-away termékeket részesítik előnyben – a gyorsan fogyasztható, csomagolt darabárut. A paradicsomos, olívás termékek népszerűek ugyan, de nem szorították ki a hagyományos termékeket, például a rendkívül kedvelt szendvicset.
A pandémia után érezhetően megnőtt az igénye az embereknek arra, hogy beüljenek valahova egy jó kávéra, és ezt sokan egy pékségben teszik meg, ahol egyúttal a reggelit is el tudják fogyasztani, főleg társaságban. A 9 óra után érkező vásárlók azok, akik sokkal nyugodtabban, komótosabban vásárolnak, van idejük beülni kávézni. Ők más fogyasztói réteghez tartoznak, mint akik a kora reggeli órákban vásárolnak. A reggeli sokszor összecsúszik az ebéddel, illetve kitolódik az ebéd ideje a kora délutáni órákra.
Nem örömteli tendencia: egyes pékségek tejből lényegesen kevesebbet adnak el, mint energiaitalból, amelyekből meg is követelik tőlük a széles ízválasztékot. Az otthon nem reggeliző középiskolások és az általános iskola 7-8. osztályosai között nem ritka, hogy reggeli helyett csak energiaitalt vásárolnak a pékségekben.
Pékség 1.1
Összehasonlításként tesszük mindehhez: a világ nagy hányadában (Ázsiában is) a városi pékségek átlagos fejlettségi szintje magasabb, mint nálunk, annak ellenére is, hogy Magyarországon is egyre több remek választékú, vonzó enteriőrű péküzlet nyílik, kevés az olyan, amelyikhez nem tartozik kis kávébár vagy teaszoba. Gyakori a pick-up pontok kialakítása, néhol kemencés látványpékségek működnek, kenyérsütő kurzusokat szerveznek. Rengeteg pékáru készül alternatív lisztekből és/vagy zöldségekből, nem elfelejtve, hogy a klasszikus ízek mennyire fontosak vásárlóiknak.
Zökkenőmentes integráció alakul a fizikai és a digitális vásárlás világa között – a fogyasztó szeret jelen lenni, élvezni az élményt, az illatokat, ugyanakkor elvárja, hogy telefonjával gyorsan rendelhessen és fizethessen, és még a termékajánlást is digitálisan kapja. (Talán nem véletlen, hogy a figitális kifejezést – a fizikai és a digitális szavak összevonása – először egy sütőipari online konferencia előadójától hallottuk.)
– A reggeli kiválasztásakor a fogyasztók az édes termékeket részesítik előnyben – állítja Kelemen Szilárd, a Fornetti Group nemzetközi franchise és concept üzletág igazgatója, bár azok száma is jelentős, akik a „kiadósabb”, sós termékeket keresik. Előbbi kategóriába főként az iskolások tartoznak, utóbbiba pedig a munkába igyekvők. A fehér pékáruk, a kistestű, kenyérjellegű termékek (zöldséges kocka, magvas kocka, kiflik, zsemlék, stanglik…) értékesítése folyamatosan, kiugró számok nélkül zajlik a nap bármely szakában, vagyis a szendvicsalapanyagként definiálható termékeink iránt nemcsak reggel, hanem egész nap nagy a kereslet.
A kínálatban megjelentek a csökkentett energiatartalmú, a mindenmentes, a vegetáriánus és a vegán termékek; sokszínű, valós hozzáadott értékkel rendelkező termékcsaládok kerülnek az egészségtudatos fogyasztók látókörébe.
A sós finom pékáruk iránti kereslet trendszerűen növekszik, így a fejlesztésekben ma már egyre nagyobb szerepet játszanak a forma- és ízvilágban, valamint a töltelékezésben gazdag, akár az ebédet is kiváltó pékáruk.
Sütemény, tejtermék, kávé
– A reggelire fogyasztott termékeket vizsgálva elmondható – húzza alá dr. Tóth Zoltán, a Lipóti Pékség ügyvezető igazgatója –, hogy a fogyasztók többsége a hagyományos összeállításokat kedveli leginkább: a péktermékeket, felvágottat, szalámit. Legtöbbször otthon reggelizünk, de itt is megfigyelhetők a kor szerinti, a generációs, illetve a lakóhely szerinti különbségek.
A vírushelyzet idején hozott rendelkezések, amelyek megakadályozták az üzletekben történő fogyasztást, valamint az online oktatás és a home office rendszere, átmenetileg átalakították a fogyasztói igényeket, és ezáltal a pékségek kínálatát is. Az említett időszakban kevesebb „készterméket” kerestek a vásárlók, ehelyett a nagyobb tömegű, hosszabb ideig eltartható kenyereket és különböző más pékárukat részesítették előnyben, amelyhez megvásárolva a kiegészítő alapanyagokat, saját maguk készítették el a család reggeli betevőjét.
– A fiatalok körében megnőtt az otthonon kívüli fogyasztás szerepe, köztük a tejtermékek közül a tej- vagy joghurtitalok és a szeletes termékek a legnépszerűbbek – mutat rá Kajtár Nóra, az Alpro brand manager. – Ezzel együtt a kis kiszerelésű, uzsonnásdobozba pakolható tejtermékek iránti igény is folyamatosan nő – meg is figyelhető az iskolakezdéskor jellemző szezonális keresletnövekedés. A vásárló szülők számára a gyermekek preferenciáin túl szempont a hűtés nélküli eltarthatóság, a könnyű fogyaszthatóság is.
A laktózérzékeny vagy tejterméket egyéb okokból nem fogyasztók köre egy határozottan növekvő célcsoportot jelent, ezen belül pedig egyre nagyobb az igény a nem szójából készülő növényi alapú innovációkra. Szinte minden fogyasztó egyre inkább figyel az egészségtudatosságra – itt is fontos a termék növényi alapja –, a trend a 25–40 éves korosztály körében a legerősebb. A fejlesztéseket az is befolyásolja, hogy sokan keresik a cukormentes vagy hozzáadott cukrot nem tartalmazó termékeket.
– A szálláshelyekhez kapcsolódó reggeliztető gépek esetében mára minden valamirevaló szálloda, panzió eljutott arra a szintre – véli Gulyás Tamás, a Pannon Kávé marketingigazgatója, hogy a vendégek reggelije mellé ne egy „olcsósított”, kevésbé jó minőségű instant gépi kávét vagy bármely más gazdaságosnak vélt kávéitalt kínáljon, hanem minőségi, lehetőleg frissen őrölt kávéból készült italválasztékot nyújtson. Ehhez már rendelkezésre állnak olyan automata berendezések, amelyek nem igényelnek személyzetet, külön baristát – a modern LCD kijelzős, képi vagy akár mozgófilmes vizuális anyagok lejátszására is képes kávégépek a lehető legszélesebb választékot képesek viszonylag rövid időintervallum alatt produkálni a vendégek számára. Így a termékek képi megjelenítése – no, meg az egyszerű kezelhetőség miatt – nem alakul ki hosszú sorban állás a gépek előtt, mégis viszonylag rövid idő alatt készülhetnek el kiváló minőség italok.
Mindenhol jó, de legjobb a reggeli!
De vissza a vendéglátóhelyi reggeliztéshez! Ott tartottunk, hogy a reggeli tehát alapvetően jó üzlet lehet, csak meg kell találni kiaknázásának lehetőségeit. Hogy a reggeliztetésre mindenhol van igény, nemcsak a nagyvárosokban, arra szerintünk a legmeggyőzőbb bizonyítékot a gyorséttermek szolgáltatják. Ám hogy mennyire (és hogyan) lehet erre üzletet építeni, vagy legalább az üzlet által termelt profitot növelni, az valóban nagyban függ a helytől és a vendégkörtől. Nyilván nem ugyanazt reggelizi a Nógrád megyei kisvárosban regnáló, modern berendezésű, de meglehetősen lepukkant környezetben nyílt pékség vásárlója, mint a budai elitkörnyékén működőé.
Ám jó reggelizőhelyek nemcsak a fővárosban működnek. A győri Morgen például Az Év Boltja versenyről 4 éve hoz innovációs díjakat. A remek enteriőrű üzlet egyészséges friss és egészséges helyi alapanyagokból, észszerű választékban kínál reggelit helyben és elvitelre, szellemes ötleteket alkalmazva a promócióknál – különösen szeretjük az ajándékkal megtoldott Büro packot: szendvics, kávé, szárazsütemény – hat személyre! Igazán nagy „dobások” ugyanakkor a Nébih és a Felelős Gasztrohős díjai, amiket fenntartható termékpalettájuk, maximálisan környezetbarát működésük és jótékonykodásuk miatt kaptak (eladatlan készszendvicseiket a közeli hajléktalanszállóra szállítják).
Elitéttermek társaságában a Balatonra „költözni” önmagában nem túl eredeti ötlet, de mindehhez a lánc alapkoncepciójába is belenyúlni, az már vagány! Nyáron Badacsonyban nyitotta meg első, nem fővárosi reggelizőjét a Cserpes Tejivó, ahol a jól bevált választék mellett bort is kínálnak (akár prémium sonka- és sajtválogatással), a sörínyenceknek pedig ott van szinte teljes repertoárjával a Hedon kraft sörfőzde.
Világtrendek
Hogyan látja a reggeliztetés és a reggelizés trendjeit a világ? Az internetről számos európai és amerikai forrásból gyűjtöttük össze az előrejelzésekben legtöbbször előforduló elemeket.
A to-go reggeliben rejlő potenciálról feljebb már írtunk, de hasonló fejlődésre számíthat a take-away területe is. Viszik a kávét, a hagyományos reggelit és a különféle reggeli inspirálta fogásokat, amelyek alternatívát jelentenek a klasszikus brunchoknak, sőt, az ebédnek és a vacsorának is. Nő a reggelirendelések száma, nemcsak a nagyvilágban, nálunk is – ezt bizonyítják a Netpincér idézett adatai is.
Mindez a reggelizni-egész-nap-jó attitűdnek is köszönhető, ehhez a trendhez igazodnak a nagy gyorsétteremláncok is, a McDonald’s például sok országban egész napra elérhetővé tette reggelikínálatát.
Bár az emberek jó része hisz abban a felfogásban miszerint reggel ehetsz, mint egy király, az egészségtrendek lassan a reggeli étkezésünket is meghatározzák: itt is elvárttá válik a növényi alapú, a funkcionális, valamint az organikus és a természetes alapanyagok használata.
A fogyasztók a nap első étkezésében is keresik a fehérjét, már csak azért is reggeli kedvenc marad a tojás.
A cereáliák nem veszítenek szerepükből, ehhez kell, kellett persze az is, hogy gyártóikat fejlesztésekre kényszerítette olyan gyorsan fejlődő „versenytársaik” jelenléte egyre nagyobb nagy választékban a piacon, mint az édes és sós sütemények, péksütemények, snackszeletek, joghurtok és smoothie-k.
Ugyancsak nő az étkezést helyettesítő italok népszerűsége.
A reggeliburger meghódítja a nap első felét is – legtöbbször darált hús nélkül, viszont bacon, sajt, tojás nagy valószínűséggel –, és ha már reggeliről beszélünk: sok gyorsétterem az ilyen menühöz süteményt is ad.
A palacsinta és társai mindig sztárok lesznek, de közülük most a gofrik korszakát éljük – édes és sós fogásokban egyaránt szerepelnek a kínálatban.
A hétvégi reggelikhez, főleg a brunch-gazdagságúakhoz, mindinkább hozzátartoznak az alkoholtartalmú italok – persze nem a másnaposságra kínált vodka, hanem laza pezsgő- és borkoktélok.
A szállodákban, reptereken egyre több fogy a porridge-okból, a reggelitálakból (bowl) és a mentes joghurtokból.
És ahogy természetesnek vesszük az élelmiszeriparban és a vendéglátásban zajló premizálódási folyamatokat, a reggelitermékeknél is egyértelmű: a fogyasztó igényli a különleges ízeket, a meglepő alapanyagokat, no meg a lehető legszofisztikáltabb csomagolásdizájnt.//
Trendek és hagyományok
A modern trendeket követve egyre több, kimondottan a reggeli fogalmát körülölelő termékkörre szakosodott üzlet nyílik. Ezt a trendet követve, franchise-hálózatunkon belül is a Lipóti Pékség mintaboltjai szolgáltatásaikat helyben fogyasztható reggelit kínálva egészítik ki. Ezekben az üzletekben a szendvicsekhez, rántottákhoz stb. az anyacég által gyártott fagyasztott termékekből készülő friss, forró ropogós pékárut használják.
Technológusgárdánk igyekszik lépést tartani napjaink folyamatosan változó ételfogyasztási szokásaival. Ennek köszönhetően szortimentünkben a hagyományos szendvicsalapok mellett megtalálhatóak a teljes kiőrlésű, magas rosttartalmú vagy akár a telítetlen zsírsavakban gazdag bagettek, cibatták és hasonlók. E pékáruk elősütve, fagyasztva kerülnek üzleteinkbe, ezzel megkönnyítve a készletgazdálkodást.
Az elmúlt félévre visszatekintve örömmel konstatáljuk, hogy üzleteinkbe visszatért az élet, vásárlóink a reggeli kávé mellé szívesen fogyasztják el reggelijüket a mintaboltjainkban, melyhez továbbra is biztosítjuk finom, egészséges termékeinket és egy mosolyt, hogy mindenkinek jól induljon a napja. //
Joghurt on-the-go
A reggeli termékeknél a COVID-időszakban az otthoni fogyasztást célzó natúr termékek fogyasztása nőtt, míg a nem otthoni fogyasztást célzó kényelmi reggeli termékek házon kívüli forgalma csökkent. Fogyasztói felmérések alapján reggelire a natúr termékeket, joghurtot, kefirt fogyasztják a vásárlók. Ezeket péksütemény, szendvics mellé eszik, vagy gyümölccsel, müzlivel, mézzel kiegészítve.
Erre a célra fejlesztettük ki kényelmi termékként az Activia reggelit, amelyből ősszel érkezik egy új, gyümölcsös íz. E termékekben a joghurt mellett külön rekeszben van granola, zabpehely – ezek a joghurttal összekeverhetőek. Termékfejlesztéskor figyelünk az útközben fogyasztás növekvő trendjére is. Ezért több itallal, hűtés nélkül, pár órán át eltartható termékkel, és a gyermekek kedvencével, a tasakos joghurttal jelentünk meg a piacon. Szintén fontos trend az on-the-go kávézás, amelyre növényi kávénk nyújt alternatívát a vegán vagy laktózmentes étrendet követőknek. A vendéglátóhelyeken pedig a növényi italainkkal vagyunk jelen, elsősorban a habosítható Alpro Barista termékkel, amely tökéletes növényi habot biztosít a kávéhoz. //
Folyamatos termékfejlesztés
A hazai piacon talán egyedülálló módon a Fornetti termékszortimentjében szereplő termékek szinte kivétel nélkül megfelelnek a reggelire fogyasztott pékáruk iránti elvárásoknak. Ezt bizonyítja az is, hogy forgalmunk jelentős részét a reggeli időszakban realizáljuk.
Megjelentek kínálatunkban a csökkentett energiatartalmú, a mindenmentes, a vegetáriánus és a vegán termékek; a Fornetti innovációi azt a célt tűzték ki, hogy minél sokszínűbb, minél több igényt kielégítő, valós hozzáadott értékkel rendelkező termékcsaládokat kínáljunk az egészségtudatos fogyasztóinknak.
A fejlesztésekkel a pandémia idején sem álltunk le, és gyorsan alkalmazkodtunk a helyzethez: olyan, otthon süthető termékcsaládot dobtunk piacra, amely a fogyasztók bizalmatlanságát hivatott tompítani, és kényelmessé, könnyen elérhetővé tette a friss pékárukhoz való hozzájutást. A vendéglátás számára a klasszikus mellett a dedikált termékszortiment fejlesztése a válság elmúltával újra fókuszba került. //
Ha reggel, akkor szendvics
A reggeli időszakban a szendvicsek nagyon közkedvelt finomságok. Az idei évben közel 25 új cikkel jelent meg a piacon a SPAR enjoy. convenience üzem, a fejlesztések pedig a következő években sem állhatnak meg, hiszen Magyarországon is megfigyelhető ennek a területnek a fejlődése, melynek középpontjában a friss szendvicsek és saláták állnak. A SPAR enjoy. convenience üzem szendvicsei és salátái közül minden egész nap fogyasztható.
Az iskola hiánya és a home office kihatással volt természetesen a szendvicsértékesítésre is: amikor beköszöntött a járvány, közel 50 százalékkal esett vissza az értékesítése ezen cikkeknek. //
Mindenkinek a magáét
A Dallmayr mind a kávék, mind pedig a teák terén rendkívül széles választékkal rendelkezik. Mindenki megtalálja az ízlésének legmegfelelőbb fajta kávét, legyen az intenzív, koffeinben gazdag, lágy, krémes, vagy akár koffeinmentes. Nem csupán az ízlésre, de az elkészítési módokra is nagy hangsúlyt fektet a gyártó. Ez lehetőséget ad arra is, hogy az egyéni preferenciák szerint készítsük kedvenc kávénkat. Vegyük például a klasszikus eszpresszót vagy annak bármilyen tejes variációit. Ez készülhet hagyományos „kotyogós” kávéfőzővel, ugyanakkor „karos” géppel, vagy éppen a rendkívül népszerű kapszulás berendezésekkel. Természetesen a németes ízvilágnak megfelelően, a filteres kávék kedvelői is válogathatnak a különböző kávék között. Az utóbbi esetében a mai napig a cég legismertebb márkája, a prodomo vonzza a legtöbb vásárlót.
A Dallmayr egy nagy múltú, tradicionális – családi – cég, ahol a kávé- és teaszakértők nagy műgonddal fejlesztik a termékeket, melyek mindegyike gondosan válogatott termőhelyekről származó, válogatott minőségű alapanyagokból készül, a németországi gyárakban. Egyértelműen éreztük a pandémia hatásait, annál is inkább, mivel a fogyasztás áthelyeződött a munkahelyekről, vendéglátóhelyekről az otthonokba – főként az otthoni munkavégzés arányának növekedése miatt. //
Univerzális reggeli-alapanyag
Camping sajtjaink számos fajtája alkalmas reggeli melegszendvicsek vagy klasszikus szendvicsek készítéséhez: tömlős, tégelyes vagy éppen a lapka. A laktózmentes Camping sajtok iránti kereslet folyamatosan erős, hiszen egyre jobban beivódik a köztudatba az ételintolerancia problémája. Több változatban és ízben is elérhetők e termékeink, így nem érzik kényszerpályán magukat az ezzel az érzékenységgel élők. A pandémia alatt a korábban megszokott csomagolós-szendvicses megoldás helyett előtérbe került az otthoni fogyasztás, hiszen a hideg reggeli vagy vacsora mellett főzéshez is rendkívül praktikus, sokoldalú és finom hozzávaló egy natúr, tejszínes vagy ízesített sajtkrém.
Újdonságokkal, új termékekkel is készülünk, addig is árakciókkal, online marketing támogatással erősítjük termékeinket, hiszen az ősz kiemelt időszak számunkra.
Gasztronómiai kínálatunkban szerepelnek 1 kg-os és 15 g-os (egyadagos) holland sajtok különleges ízekben az éttermek, szállodák konyháinak, valamint a reggeli svédasztalhoz. //
Tradicionális reggeli termékek
A tejtermékek tradicionálisan fontos részét képezik a reggeliknek, amihez a Sole-Mizo Zrt. széles termékkínálattal rendelkezik: általában a tej, vaj, vajkrém, sajt, joghurt, kefir, kakaós tej és jegeskávé termékeink kerülnek a fogyasztók asztalára. Ezeknél a kategóriáknál is egyre fontosabb az egészségtudatosság, hogy a termék laktózmentes, csökkentett cukortartalmú legyen. Növekszik az azonnali fogyaszthatóság, valamint az on the go és más kényelmi kiszerelések iránti igény is.
A pandémia alapvetően változtatta meg a reggelizési szokásainkat. A rugalmasabb, otthoni munkavégzésnek, illetve az óvodák, iskolák bezárása miatt a reggelit is otthon fogyasztottuk el ahelyett, hogy a munkába menet tettük volna meg. Emiatt a klasszikus reggeli kategóriákra dupla számjegyű növekedés, míg az on the go kategóriákra enyhe csökkenés volt jellemző. 2021 már egyfajta normalizálódást hozott, a vendéglátóipari egységek újranyitásával e szektor is ismét életre kelt. Attól függően, hogy egy szállodáról, pékségről vagy épp kávézóról beszélünk, eltérőek a termékportfólióink, mivel nem mindegy, hogy a partnerünk például azonnal fogyasztható élelmiszerként vagy alapanyagként tart igényt termékünkre. //
Bővülő reggeliválaszték
Tapasztalataink szerint az autósok és a közelben lakók is szívesen térnek be a Shell-töltőállomásokra a reggeli órákban kávézni és reggelizni is. Friss péksüteményeket kínálunk reggeliként, sőt a hot dog már a korai órákban is népszerű vásárlóink körében, ahogy a nemrégiben bevezetett Shell Café márka egyedi kávékínálata is. A pékáruk közül hagyományosan a pogácsa, a croissant és a töltött péksütemények a legkeresettebbek.
A változó étkezési szokásoknak megfelelve a Shell kínálata is frissül. Étrendjükhöz igazodó élelmiszerek közül válogathatnak a vegetáriusok és a vegánok is, a kávézáshoz pedig növényi alapú italokat is kínálunk. A világjárvány megváltoztatta a mi vásárlóink szokásait is. A pandémia miatt visszaesett az autósok száma, így kevesebben tértek be hozzánk reggelizni. A lezárások megszűnésével azonban egyre többen vannak újra az utakon, vevőink számának folyamatos emelkedésére számítunk. //
Több hús, kevesebb zsír
Ma már egyre nagyobb mértékben nő azoknak a vásárlóknak az aránya, akik előnyben részesítik, és tudatosan keresik az alacsony zsír- és magas hústartalmú termékeket. Sokan utazás, munkába járás, ingázás miatt nem minden esetben tudnak napközben főtt ételt fogyasztani. Ezért is koncentráltunk termékfejlesztéseink során a jó minőségű, magas pulykahústartalmú, sok vitamint, fehérjét tartalmazó készítményekre. Ha sokszor szükségmegoldás is, de praktikus is a szendvicsek fogyasztása, amelyekhez 4-féle ízben ajánljuk szalámi és sonka termékeinket. Reggeliként elsősorban az új GALLIO termékcsaládunkban szereplő 97%-os pulykamellsonkát, a hagyományos érlelésű pulykaszalámit, pulykavirslit, pulykamájast, és a magyar piacon egyedülálló pulykabacont ajánljuk.
Az éttermi, munkahelyi és az iskolai étkezési lehetőségek csökkenésével a napi élelmiszer-vásárlás a kis kiszerelésű, csomagolt húskészítmények felé tolódott el. A horeca egységek bezárásával a kiskereskedelmi láncok forgalma jelentősen növekedett, így természetesen mi is átalakítottuk gyártásunkat, és növeltük a kisebb, otthon könnyebben felhasználható termékkiszerelési módokat. //
Profi kávékészítés barista nélkül
A Nespresso nemrég bemutatott Vertuo kapszulás kávéfőző rendszere művészi szintre emeli a barista nélküli kávézást, és lehetővé teszi a kávérajongók számára, hogy bármikor kiválaszthassák az éppen kedvükre való kávéfajtát, stílust és csészeméretet – méghozzá úgy, hogy minden egyes csésze italt a Vertuo jellegzetes crema rétege koronázzon meg. Az intelligens, lézeres leolvasóval felszerelt Vertuo kávégép felismeri a kapszulák peremén található vonalkódot, és azonosítja a bennük található kávé típusát. A Centrifusion technológiára épülő rendszer minden paramétert (vízmennyiség, hőfok, kapszula forgatási sebessége, előáztatási idő) úgy állít be, hogy automatikusan a legjobb, kávémesterek által finomhangolt kávét készítse el.
Mostantól nagyobb társaságban is megoszthatók lesznek ezek a különleges kávéélmények, hála a Nespresso egyedi újdonságának, a Carafe Pour-Over Style kapszulának, mellyel egyetlen gombnyomással 535 ml kávé készíthető. A csepegtetett kávék inspirálták ezt a könnyen fogyasztható, új receptet, a gazdag crema réteg alatt pedig pörkölt és füstös ízjegyek rejtőznek. Olyan alkalmakra ajánlott, amikor egy csésze kávénál többre van szükség – családi reggelikhez, baráti beszélgetésekhez. //
Reggelente igyunk gyümölcsöt!
A kiadós reggeli sokak számára elengedhetetlen része a gyümölcslé, így a reggeli gyümölcslevek terén széles termékportfóliót kínálunk. Az idei évben bővítettük Happy Day portfóliónkat a Fruit & Veggie almárkával azok számára, akik a gyümölcslé és értékes zöldséglé kombinációját részesítik előnyben akár reggelinél vagy napközben, hozzáadott cukor nélkül, extra vitaminokkal. Akik a frissen préselt gyümölcslé élményét keresik, számukra a Rauch Juice Bar direkt préselésű gyümölcsleveink teljesítik be ígéretüket.
2021 telén a fogyasztók immunrendszerének támogatására három új direkt préselésű, hűtött termék bevezetésével készülünk Rauch Juice Bar Plus márkanév alatt, amelyek hozzáadott vitaminokat és ásványi anyagokat tartalmaznak.
A vendéglátásban a svédasztalos reggelik zökkenőmentes és egyszerű folyamatának támogatása érdekében a RAUCH többféle, egy gombnyomással működő italadagoló megoldásokat nyújt, a vendéglátó egység igényétől függően. A praktikus Premix gyümölcsadagoló például a HACPP-szabványnak megfelelően kínál higiénikus kiszolgálást, a Postmix rendszer pedig nagyobb igénybevétel esetén nyújt tökéletes megoldást. //
Tudatos fogyasztói döntések
Arra törekszünk, hogy minden fogyasztási alkalomra a megfelelő terméket kínáljuk, ezért portfóliónkban több termék is remekül illeszthető az egészséges és kiegyensúlyozott reggelibe. A magas gyümölcstartalmú, vitaminokban gazdag Cappy gyümölcslevek többféle kiszerelésben is jól kiegészítik az otthoni, de akár az útközbeni reggeliket is. Növényi alapú italaink is részei lehetnek a tápláló reggelinek: AdeZ márkánk mandula, kókusz, rizs, vagy granola termékei ideálisak müzli elkészítéséhez, a kávék ízesítéséhez.
A magyar piacon végzett felméréseink is bizonyítják, hogy a fogyasztók tudatos életmóddöntései a reggelizés terén is megjelennek. Az egészségesebbnek ítélt és a hozzáadott funkcionalitással rendelkező magas gyümölcstartalmú levek, valamint a tej alternatívájaként alkalmazható növényi alapú italok népszerűsége töretlenül nő, az utóbbi piaca minden évben két számjegyű bővülést mutat. Termékeink között megjelentek az alacsony kalóriatartalmú és a kalóriamentes változatok, illetve a hozzáadott vitaminok, nyomelemek.
A termékek kiszerelését tekintve az elmúlt egy évben egyértelműen az otthoni fogyasztásra alkalmas, nagyobb űrtartalmú italok vásárlása került előtérbe. //
Friss őrlés
A Pannon Kávé Kft. szolgáltatási szortimentjének része többek között, hogy partnereinknek reggeliztető kávégépeket biztosítsunk. Ezek a berendezések frissen őrölt kávéból készítik a széles választékkal rendelkező kávéitalokat is.
Mivel a gépek beállításait nem korlátozzuk csak a reggeli italokra, ezért a teljes kínálatunkat ajánljuk a partnereiknek, és a választást az adott hely vendégeire bízzuk. Tapasztalataink szerint reggelente az eszpresszó, a hosszú kávé és a tejeskávé a legkedveltebbek. Minden kávéitalunkat ajánljuk bármilyen napszakban, késő délután vagy kora este a koffeinmentes kávét vagy a ristrettót.
A vírusválság minket is érzékenyen érintett, hiszen a vendéglátóhelyek bezárása és a szálláshelyek jelentős korlátozása drasztikus mértékben csökkentette a partnereink forgalmát, így persze a miénket is. Az újranyitás után természetesen a frissen őrölt kávéból készült italok teljes választékát bátran ajánljuk a vendéglátásnak, a ristrettótól a latte macchiatóig, akár 15-20 különféle variációban. //
Egészségtudatos vásárlók
Az Auchan széles kínálatának köszönhetően minden vásárlónk megtalálja az általa kedvelt édes, sós vagy egészséges reggelinek való élelmiszereket, italokat, legyen szó a lekvárokról, mézekről, sajtokról, felvágottakról vagy az egészségesebb változatokról, a müzlikről, zabkásákról, akár a tejtermékekről. Az italok terén különböző kiszerelésű és típusú kávékat, kakaókat, teákat, tejeket kínálunk. Természetesen fontos szerepet tölt be az egészség, kiemelt figyelmet fordítunk a termékek összetételére, annak cukor- és gyümölcstartalmára, hogy az egészségtudatosabb vásárlóink igényeit is ki tudjuk szolgálni.
A világjárvány hatása a fogyasztói trendekben is megmutatkozott. A pandémia egyik következménye volt az otthoni kávéfogyasztás erősödése, és ezen a területen az is egyre inkább megfigyelhető, hogy a minőségi termékeket választják vásárlóink. Az ízesített tejitalok (kakaó) piaca egy kissé csökkent, valószínűleg azért, mert a home office időszaka alatt inkább elkészítették ezeket otthon. A tojás szerepe jelentősen megnőtt, az egyik alapélelmiszer volt a járvány alatt. //
Kapcsolódó cikkeink
Nagynevű borszakértő a SPAR-nál
A SPAR Magyarország termékpalettáján kiemelt helyet kapnak a hazai pincészetek,…
Tovább olvasom >Csúcsmodern péküzemet létesített a SPAR Felső-Ausztriában
Új, korszerű péküzemet nyitott a SPAR Austria az INTERSPAR hipermarketek…
Tovább olvasom >Az Országos Kereskedelmi Szövetség élelmiszerkiskereskedői karácsonykor is a rászorulók mellett állnak
A Szövetség 7 élelmiszerkereskedő tagja (Aldi, Auchan, Lidl, Penny, SPAR,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Az ételárus nehéz kenyere – A nap videója
A film információi szerint 10 dollárcent egy adag ebből az…
Tovább olvasom >„Kényelmi” tálca – A nap képe
A hirtelen mozdulatok sem okozhatnak kárt a Couch Drink +…
Tovább olvasom >