Magazin: Jó idők, rossz idők
Nemcsak innovációban, értékesítésben, hanem – a szélsőséges időjárás miatt – már beszerzésben és termelésben is a maximumot kell nyújtaniuk a gyorsfagyasztott zöldségek-gyümölcsök gyártóinak. Ugyanakkor (csakúgy, mint a többi gyorsfagyasztott kategóriában) a sikerhez a piaci körülmények – a fogyasztói divatok, a vásárlóerő emelkedése – számukra is kedvezően alakulnak. Ehhez persze a kereskedelmi márkákkal szemben kézzelfogható termékelőnyökre is szükség van.
Jó és rossz hír is a gyorsfagyasztott zöldségek-gyümölcsök piacának az idei kedvezőtlen, száraz és szélsőséges időjárás. Jó, hiszen a friss termékek alacsonyabb terméshozamai is belejátszhattak abba, hogy élénkült a kereslet a termékkör iránt. Ugyanakkor épp az alacsony terméshozamok miatt, nehezebb és drágább beszerezni az alapanyagot.
Kifogyó zöldségek
– Talán az egyik legfontosabb növény, a zöldborsó idén jelentkező rendkívül rossz termése nemcsak belföldön, hanem egész Európában komoly gondokat jelentett, hiszen nagyon nagy mennyiségi és minőségi hiányok keletkeztek – ecseteli a kialakult helyzetet dr. Losó Adrienn, a MIRELITE MIRSA Zrt. igazgatója. – A helyzetet tovább nehezítette a szezonális gyümölcsök körül kialakult hiány, hiszen szinte valamennyi gyümölcsfélénél nemcsak mennyiségi, hanem például a magozott meggynél minőségi problémák is jelentkeztek, mivel a rengeteg eső miatt a gyümölcshús fellazult, ami a magozásnál okozott nehézségeket a jó minőség előállításában.
A zöldborsón kívül nagyon rossz lett a termés zöldbabból, csemegekukoricából, az összes gyökérféleségből: sárgarépából, zellerből, paszternákból stb., de a karfiol és a hagyma is érintett, tudjuk meg Fülöp Csillától, az Agrosprint Zrt. marketing- és PR-menedzserétől, aki hozzáteszi:
– A kialakult hiányhelyzet jövő tavasszal fog csúcsosodni, és éreztetni a hatását, amikor még az új termések megérkezése előtt kiürülnek a raktárak, és átmenetileg akár az üzletek polcai is. A keresleti helyzetben emelkedik majd a termékek ára is, de viszonylag kis mennyiség mozdul, mozdítható. A 2019-es szezon, a piaci árak alakulása értékesítési szempontból kedvezően fog alakulni. Az alapanyagárak is emelkedni fognak valamelyest, hiszen a termelők azok, akik mindig a legkorábban és a legjobban informáltak, történjen bármi akár a gyorsfagyasztott, akár a konzervipari piacokon.
Fülöp Csilla elmondja még, hogy a vásárlók egyre inkább a több ízt tartalmazó keverékeket keresik, vásárolják. A kis létszámú háztartások miatt a töltősúlyok Európa-szerte csökkennek, a korábbi 1 kg standard kiszereléssel szemben, főleg a skandináv országokban, a családi méret már csak 600-650 g.
– Árakciókkal komoly forgalomemelkedést lehet elérni ezen a piacon, a közeljövőben viszont, a hiányhelyzet miatt, várhatóan nem fognak az áruházláncok a gyorsfagyasztott zöldségekkel jelentős mértékben akciózni – jósolja a marketing- és PR-menedzser.
Divatosabb lett a hal
Egy fokkal jobb a helyzet a gyorsfagyasztott haltermékek szegmensében, mivel az időjárás annyira nem volt szélsőséges, hogy az élővizek kiszáradjanak.
– Ez a kategória az átlagosnál is nagyobb mértékben nőtt, egyrészt a reálbér emelkedése, másrészt a fogyasztók egészségtudatosságának erősödése miatt – mondja Sárközi Attila, a FRoSTA Hungary Kft. kereskedelmi igazgatója. – Ugyanakkor az alapanyagárak fokozatosan emelkednek minden termékkörben, aminek érvényesítése időnként nehézséget okoz. A kényelmi szempont előretöréséből a fagyasztott termékek piaca nagymértékben profitálhat. Továbbra is hisszük, hogy a fagyasztott készételek értékesítése robbanás előtt áll!
A fagyasztott haltermékek iránti kereslet élénkülését tapasztalta az elmúlt időszakban Kovács Gergely, a Hortobágyi Halgazdaság Zrt. kereskedelmi igazgatója is, aki az értékesítést befolyásoló tényezőkkel kapcsolatban elmondja:
– Leginkább az abraktakarmány-árak és a bérköltségek befolyásolják az élő hal mint alapanyag piaci árát. Emellett a hazai halkészlet rendelkezésre állása is változott, a külföldi piacok növekvő igényei miatt. A pontyból készült halászlé hungarikummá nyilvánításával egyre divatosabbá válik ismét a halfogyasztás. Mi is azt tapasztaljuk, hogy a nyári baráti összejövetelek alkalmával egyre többen készítenek halászlevet és sült halat, ami fokozott keresletet indukál. A szezonalitás a hazai halfogyasztásban azonban még mindig meghatározó. Sok háztartásban a karácsonyi időszakra korlátozódik az éves halfogyasztás, ezért az értékesítésben a december hónap kiemelkedően fontos, annak zökkenőmentes lebonyolítása kulcsfontosságú.
A magasabb feldolgozottság felé mozdul a kereslet
A Mar-Ne-Váll Kft. a fagyasztott termékek piacán a kényelmi élelmiszerek, azon belül is elsősorban a baromfikészítmények területén ért el jelentős sikereket.
– Értékesítésünket enyhén befolyásolják az alapanyagár-változások, az utóbbi években a csirkemell és a sajt árának mozgása volt hatással az eladásainkra – informálja lapunkat Markovits László, a Mar-Ne-Váll Kft. ügyvezető igazgatója. – Mérsékelten jellemző iparágunkban a szezonalitás. Az egyik leginkább észrevehető jelenség a nyári időszakban van, amikor a készre sütött húskészítmények polchelyeinek egy részét a fagyasztókban átveszik a fagylaltok, így a fogyasztás enyhén csökken.
Sokféle fagyasztott terméket forgalmaz a BA-HA-MA’S Kft., amely a cégcsoportba tartozó PASSNER Kft.-n keresztül gyártóként is jelen van a piacon. A PASSNER gyorsfagyasztott zöldség– és gyümölcs-termékeket csomagol, és elősütött, félkész húskészítményeket gyárt, ezeket a termékeket kizárólag a dunakeszi nagykereskedés forgalmazza, tehát a saját gyártású termékek értékesítése során szerzett tapasztalatok is ott jelennek meg.
– Az alapanyagárak változása időszaki átrendeződéseket generál a piacon, ami jellemzően kimerül abban, hogy egy-egy alaptermék beszerzésiár-változása esetén átmeneti előnyt szerezhetnek azok a piaci szereplők, akik növekvő árakra számítva nagyobb mennyiségeket készleteztek adott cikkekből, s ezek piacra helyezésével képesek tompítani, de legalábbis időben eltolni az áremelkedések hatását – mondja Vas Mónika, a BA-HA-MA’S Kft. marketingmunkatársa. – Ezek azonban átmeneti jelenségek, az árváltozásoktól középtávon egy nagykereskedő piaci szereplő sem tudja magát függetleníteni, az alaptermékek új árszínvonalát általában gyorsan elfogadja a piac. Az áremelés hatására bekövetkező mennyiségcsökkenést csak olyan termékeknél lehet megfigyelni, melyek nem alapcikkek és/vagy van helyettesítő termékük változatlan árszinten.
A BA-HA-MA’S nagykereskedőként egyaránt értékesít a független boltok, a vendéglátás és a közétkeztetés felé.
– Bővülő igényt tapasztalunk a fagyasztott zöldség és gyümölcsfélék, valamint a magasabb feldolgozottságú, kényelmi termékek iránt. A kisebb kiszerelések, az alacsonyabb töltősúlyok felé tolódás is jól látszik az eladási adatokból – említ meg néhány trendet Vas Mónika. – A független kisboltok száma tovább csökken, így a szektor piaci helyzete tovább vékonyodik. A közétkeztetés minimálisan növekszik, az éttermi vendéglátás, a büfék, a pizzériák, cukrászdák forgalma örvendetesen bővül, adataink szerint a makrogazdasági háztartási fogyasztási mutatók növekedését meghaladó ütemű az ágazat bővülése. A csatornák közül is ez utóbbi, azaz a kereskedelmi vendéglátás reagál élénken a promóciókra, ár- és egyéb akciókra.
Az alapigényeken túl
Dr. Losó Adrienn a fogyasztókat mozgató szempontok közül a kényelmet, a gyorsaságot és az egészségtudatosságot
emeli ki:
– Egyre nagyobb a hangsúly azon, hogy egészséges élelmiszereket fogyasszunk, s az ételek elkészítésére ugyanakkor ne kelljen sok időt fordítanunk. Éppen ezért az idei évben vezettük be a „Parasztreggeli gazdagon” termékünket, mely készétel különlegességét a gombával való kiegészítés adja – emeli ki a MIRELITE MIRSA igazgatója. – Ez a termékfejlesztés szintén fogyasztói igény alapján jött létre, hiszen a „Parasztreggeli” termékünk a készételeink kategóriájában a legnépszerűbb termékünk.
A termékkörben igen magas a kereskedelmi márkák aránya, jelzi Sárközi Attila. A FRoSTA kereskedelmi igazgatója szerint fontos, hogy a márkatermékek ne csak az alaptermékek körében legyenek jelen, hanem a speciálisabb – akár még csak latens – fogyasztói igényekre is választ kell kínálniuk.
– Ennek szellemében jelentünk meg a panírozott halak szegmensében olyan specialitásokkal, mint például a kaporral, illetve medvehagymával finoman ízesített, valamint a tésztabundás hal – mondja. – Panírozott termékeink esetében kiemelt szempont, hogy sütőben is elkészíthetőek legyenek, erre ugyanis nagyobb igény mutatkozik. Emellett a fogyasztók felé a halfogyasztás előnyeit kommunikáljuk, illetve az MSC-sztenderdeknek megfelelő alapanyagot használunk, melynek értelmében kizárólag csak fenntartható halászatoktól szerezzük be a halainkat. Tudatos vásárlóink elvárásainak megfelelve pedig a gyártás már régóta a 100% természetes íz program keretében folyik: a FRoSTA termékek nem tartalmaznak ízfokozót, színezéket, aromát. Innovációink közé tartozik még, hogy a Tepsis halfilé termékeknél az alumíniumot kicseréltük egy speciális környezetbarát papírtálcára, melyet a termékkel együtt lehet behelyezni a sütőbe, illetve mikrohullámú sütőbe.
A cég a hagyományos marketingeszközökön túl keresi az új lehetőségeket, hisz az Y-generáció tagjai a még mindig megkerülhetetlen TV-kampány mellett igénylik a személyre szabott és online tájékoztatást. Ezért is jelennek meg kétszer egy évben a legismertebb TV-csatornákon reklámfilmjeikkel. Ezzel párhuzamosan online kampányuk is fut, illetve Facebook-oldalukon igyekeznek minél közelebb kerülni a vásárlóikhoz érdekes posztokkal, hasznos információkkal.
Lehetőségek a trade marketingben
A Mar-Ne-Váll jelentős hangsúlyt fektet az újdonságokra.
– Innovációs tevékenységünk termék- és csomagolásfejlesztés területére is kiterjed, hiszünk abban, hogy a jövőbeni eladásainkat az újdonságokkal generált vákuum fogja erősíteni – hangsúlyozza Markovits László. – Termékfejlesztéseink során a kényelem és a tradíciók mint fő hívószavak vannak jelen, de vannak olyan fejlesztési irányvonalaink, amely a különleges, egzotikus termékek piacra juttatását célozzák. Már ebben az évben több olyan terméket is bevezetünk a piacra, amely az elmúlt időszak innovációs eredményeit mutatja be.
A vállalkozás az elmúlt években jelentősen erősítette marketingtevékenységét, megújította márkái arculatát, pozicionálta termékcsaládjait és PR-kampányokkal erősítette gyártói márkáját.
– A trade marketing eszközök használatában jelentős potenciált látunk. Gyártó cégként számunkra legalább olyan fontos a B2B partnerkapcsolatok erősítése és növelése, mint a fogyasztók irányába történő kommunikáció. Az utóbbi időszakban több olyan lépést is tettünk, amely a trade marketing tevékenységünket hivatott erősíteni – jelzi az ügyvezető igazgató.
Levesbetéttől a desszertekig
A Nádudvari Élelmiszer Kft. eddig is változatos termékszortimenttel képviseltette magát a fagyasztópultokban: panírozott húsok, hamburger, csevapcsicsa, levesbetétek, panírozott sajtok és panírozott zöldségek. 2017 végén azonban egy új termékcsaládot is bevezetett: a Nádudvari gombócokat.
– Fagyasztott termékeink forgalma évről évre folyamatosan nő, új mirelit desszertjeink pedig hamar közkedveltek lettek a fogyasztók körében – mondja Volosinovszki János, a Nádudvari Élelmiszer Kft. ügyvezető igazgatója. – Mirelit termékeink fejlesztése során fontos számunkra a házias, vidéki ízvilág megőrzése, ugyanakkor kiemelt figyelmet fordítunk az egészségtudatosságra, a felgyorsult életmód miatti fogyasztói igényekre. A Nádudvari fagyasztott termékek a kényelmi kategóriába tartoznak, könnyen és gyorsan elkészíthetőek. Igaz ez az idei évben bevezetett rántott csirkemáj, rántott csirkecombfilé és rántott ementáli sajt termékeinkre is.
A panírozott zöldségtermékek gyártástechnológiájának kifejlesztésénél fontos szempont volt, hogy az alapanyagként használt zöldségeket csak a minimális, élelmiszer-biztonsági szempontokat figyelembe vevő kezelésnek vessék alá, árulja el. Panírozott termékeik ráadásul olaj hozzáadása nélkül is kisüthetők, megfelelve ezzel a mai kor egészségtudatos elvárásainak.
– Legújabb termékcsaládunk, a gombócok kifejlesztésénél is fontos szempont volt a magas minőség és a változatosság, ennek megfelelően kínálunk túrógombócot, túró- és szilvatöltelékes, valamint mogyorókrémes gombócot, így mindenki megtalálhatja közöttük a számára megfelelőt – sorolja Volosinovszki János. – Az új termékcsaláddal az is célunk volt, hogy a jól ismert és közkedvelt Nádudvari túróból egyéb, prémium kategóriájú tovább feldolgozott termékeket is kínáljunk a fogyasztóknak. Új desszert termékeinket széles körű ATL- és BTL-kampánnyal is megtámogatjuk, print, kültéri, online megjelenésekkel, Facebook-oldalunkon is.
Célcsoportra szabva
A BA-HA-MA’S Kft. nagykereskedelmi tevékenysége során beszállítóin keresztül az innovációk mindegyikével találkozik.
– Elmondható, hogy e szempontból a fagyasztott termékkör semmiben sem különbözik más termékcsoportoktól – mondja Vas Mónika. – Az az adott beszállító üzletpolitikájától függ, hogy mely területre helyez nagyobb hangsúlyt, akad, aki az egészség megőrzését, akad, aki a tradíciókat hangsúlyozza fejlesztéseiben erősebben. A leggyakoribb innováció azonban a kényelmi területen figyelhető meg, a termékek előkészítettségében.
A termelőtevékenységet végző PASSNER Kft. esetében a fejlesztés során két irány dominál: a lakossági felhasználásra szánt cikkeknél a tradíció, a hagyomány hívószavak szellemében folynak fejlesztések, a közétkeztetés számára fejlesztett cikkeknél a gyors és könnyű felhasználhatóság és a standardizálás (egalizálás) játssza a főszerepet.
A cég gyarapodó eszköztárral építi márkájának ismertségét.
– Ezen a területen komoly lehetőségeket látunk az online felületetek markánsabb használatában, annál is inkább, mert itt B2B értékesítésről van szó, még nagyobb a szerepe a pontos targetálásnak – emeli ki Vas Mónika. – A tömegkommunikációs eszközök meddőszórása hatalmas, így ezeket nem alkalmazzuk. Szakkiállításokon való megjelenések, alacsony példányszámú szaksajtókiadványokban elhelyezett PR-anyagok, hirdetések és direktmarketing-megoldások jellemzik aktivitásainkat. Eladótéri ösztönző eszközök vonalán folyamatosan figyeljük a piacot, monitorozzuk a felbukkanó megoldásokat. Ennek eredményeként kijelenthetjük, hogy átütő erejű trade marketing aktivitást eddig egy márkatulajdonostól sem láttunk, úgy tűnik, hogy a terület vagy egy kissé elhanyagolt, vagy a fagyasztóládákban elhelyezett – és így a fogyasztóval közvetlen kapcsolatban nem lévő – termékek értékesítési pontokon történő eladástámogatása feladja a leckét a trade marketinges szakembereknek.
Egészségeset, gyorsan
Az Agrosprint gyorsfagyasztott termékei az „Egészségeset, gyorsan!” szlogent viselik, amely magában hordozza az egészségtudatosság, természetesség és a kényelem hívószavait.
– A fogyasztói trendeket tekintve elmondható, hogy a magyar lakosság körében az egészséges életmód iránti igény folyamatosan nő – jelzi Fülöp Csilla. – Élelmiszer-vásárlásnál fontos szempont, hogy a termék csomagolásáról könnyen és részletesen tájékozódni lehessen a termék összetevőiről, azok tápanyagtartalmáról.
Mindezek szellemében vezették be a piacra 2018 januárjában Sprint Smoothie mix termékeiket. A gyorsfagyasztott Smoothie mixek megalkotásával olyan termékcsaládot kívántak létrehozni, amelynek gyorsfagyasztott zöldség-gyümölcs mixei egyenként pozitív élettani hatással párosítva magasabb hozzáadott értékkel bírnak a fogyasztók számára.
– A bababarát gyorsfagyasztott zöldségekből álló Sprint Natura, a BIO Sprint Natura, valamint a Sprint menedzseléséhez, erősítéséhez mind az ATL-, mind a BTL-eszközöket alkalmazzuk – mondja Fülöp Csilla. – Kiemelt szerepet kapnak a trade eszközök – kimondottan a termékek megjelenésére (például promóciós ajándékok), fogyasztót és kereskedőt ösztönző módszerekre (ajándékok, engedmények) fókuszálva.
A minőség évszázados hagyománya
A Hortobágyi Halgazdaság Zrt. több mint százéves múlttal rendelkező vállalat, amely a Világörökség részeként számon tartott Hortobágyi Nemzeti Park területén gazdálkodik.
– Ebben a természetközeli környezetben a tradíciók és a minőség megőrzése elsődleges szempontok – hangsúlyozza Kovács Gergely. – Vállalatunk szlogenje is erről tanúskodik: „A minőség nálunk évszázados hagyomány!” Megújult csomagolású mirelit biohal termékeink (Gyorsfagyasztott Bio Busa szelet 600 g, Gyorsfagyasztott Bio Amur szelet 600 g) gyártása során nem használunk glazúrt és semmilyen hozzáadott anyagot, így a vásárlóink 100%-os tisztaságú, kiváló minőségű előkészített halhúshoz juthatnak hozzá ellenőrzött vegyszermentes magyar ökológiai gazdálkodásból.
A vállalatunk üzletpolitikája és szerepvállalása szerint minél több értékesítési ponton kell biztosítani a lehetőséget a vásárlóknak, hogy normál piaci áron juthassanak hozzá a Hortobágyi Haltermékekhez, gyakorlatilag az ökológiai gazdálkodáshoz párosuló felárak érvényesítése nélkül, tudjuk meg a kereskedelmi igazgatótól. Ezzel az üzletpolitikával szeretnék elnyerni fogyasztóik bizalmát és megbecsülését, hozzájárulva ezzel az egészséges táplálkozás és a halfogyasztás népszerűsítéséhez.
A cég kizárólag saját termelésből származó, kiváló és állandó minőségű termékeivel erősíti márkáját. Néhány éve már minden karácsonyi szezonban kiemelt figyelmet fordítanak az országos reklámkampányok szervezésére, annak érdekében, hogy a termékeik széles fogyasztói rétegben ismertek maradjanak. BTL-vonalon a vállalat folyamatosan jelen van a jelentősebb hazai kiállításokon és vásárokon, valamint szponzorációkkal is erősíti ismertségét.
– Halgazdaságunk a nagyobb partnereivel közösen már több mint két éve szervez rendszeresen trade marketing aktivitásokat, amelynek keretében évente több alkalommal bonyolít promóciókkal egybekötött kóstoltatásokat országszerte, ezzel ösztönözve a halfogyasztást és növelve a haltermékek értékesítésének volumenét – mondja Kovács Gergely.
Szalai L.
Kapcsolódó cikkeink
Gyerekrajzok a természetvédelemről a Nádudvari joghurtok csomagolásán
Több százezer Nádudvari joghurt csomagolására kerülnek rá a #mitehetünktöbbet rajzpályázat…
Tovább olvasom >Fenntartható nem kell, de bio legyen?
Németországban jelentősen visszaesett a fenntartható termékek iránti kereslet, ami új…
Tovább olvasom >Felveszik a kesztyűt a fagyasztott márkák
Bár alaposan lehagyták a kereskedelmi márkák a gyártóiakat a fagyasztott…
Tovább olvasom >További cikkeink
Íz és minőség nélkül nem maradnak versenyben a növényi alapú márkák
Ian Hepburn, a Flora Food Group marketingigazgatója figyelmeztetett: a növényi…
Tovább olvasom >Elmarad a Kroger és az Albertsons egyesülése
Az Albertsons bejelentette, hogy felbontja a Krogerrel kötött, 25 milliárd…
Tovább olvasom >Felvásárolja a Zalando az About You-t
A Zalando bejelentette, hogy megvásárolja német versenytársát, az About You-t.…
Tovább olvasom >