Jelentősen romlott a fogyasztói hangulat az Egyesült Államokban áprilisban

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2020. 04. 27. 11:04

Soha nem látott mértékben romlott a fogyasztók hangulata az Egyesült Államokban áprilisban az új koronavírus-járvány hatására a Michigan egyetem szokásos havi felmérésének tanúsága szerint.

A pénteken közölt előzetes adatok szerint a fogyasztói hangulatindex értéke 17,3 ponttal, 71,8 pontra süllyedt a márciusi 89,1 pontról, ami kedvezőbb az előzetes, 71,0 pontos értéknél, illetve az elemzők által várt 68 pontnál. Ezzel együtt is ilyen erős havi visszaesést még soha nem jegyeztek fel a felmérés történetében.
Az alindexek közül a jelenlegi helyzetet tükröző almutató értéke 103,7 pontról 74,3 pontra zuhant. A 29,4 pontos különbség majdnem duplája a korábbi 16,6 pontos rekordnak, amely 2008 októberéből származik.
A következő hat hónapra vonatkozó fogyasztói várakozások mutatója 79,7 pontról 70,1 pontra esett, ami ugyancsak jelentős csökkenés, de messze nem olyan rossz, mint az 1980 decemberében feljegyzett 16,5 pontos zuhanás.
Az egyéves időtávú inflációs várakozás 2,1 százalékra süllyedt márciusban az előző havi 2,2 százalékról, míg az ötéves inflációs várakozás 2,3 százalékról 2,5 százalékra emelkedett.
Richard Curtin, a felmérés vezetője az adatokhoz fűzött értékelésében kiemelte: az alindexek azt mutatják, hogy recesszióba került a gazdaság. A következő hetekben több állam újraindítja a gazdaságot, és ekkor derül ki, hogy újra fellángol-e a járvány. Kulcsfontosságú tényező lesz, hogy a fogyasztók miként reagálnak a korlátozások lazítására. Ha esetleg vissza kell állítani a mozgást szigorúan korlátozó intézkedéseket, mélyebb és hosszabb időre elhúzódó borúlátás uralhatja el a fogyasztókat – figyelmeztetett Curtin.
A Michigan Egyetem hangulatindexe a Conference Board gazdaságkutató intézet fogyasztói bizalmi indexe mellett a legfontosabb mérőszáma az amerikai GDP mintegy 70 százalékát adó fogyasztás alakulásának becslésére.
A Michigan Egyetem kutatói a havi rendszerességgel végzett reprezentatív felmérés keretében legalább ötszáz személyt kérdeznek meg telefonos interjú keretében. (MTI)

Kapcsolódó cikkeink