Magazin: Jelentés a Board roomból (2. rész) – Interjú Christopher Mattheisennel, a Microsoft Magyarország ügyvezető igazgatójával
Cikksorozatunkban Szalóky Tóth Judit a Boyden Executive Search partnere felső vezetőkkel beszélget olyan széles körben érdeklődésre számot tartó témákról, amelyek nemcsak aktualitásuk, de az üzleti döntéshozatalra gyakorolt hatásuk révén is kiemelt jelentőséggel bírnak.
Ez alkalommal beszélgetőpartnerem Christopher Mattheisen, a Microsoft Magyarország ügyvezető igazgatója.
Christopher 2019 márciusa óta vezeti a Microsoft magyarországi leányvállalatát, ezt megelőzően több, mint tíz évig a Magyar Telekom Nyrt. vezérigazgatója volt. Beszélgetésünk aktualitását a digitális transzformáció elmúlt időszakra jellemző elképesztő felgyorsulása adja. Első kézből szerettem volna információt és véleményt kapni a világ egyik legmeghatározóbb digitális technológiai cégének magyarországi vezetőjétől azokról a trendekről és lehetőségekről, amelyek a vállalatok versenyképességét vélhetően hosszú távon is meghatározzák.
SZ. T. J: A Microsoft CEO-ja, Satya Nadella mondta még 2020 áprilisában, hogy két hónap alatt két év digitális fejlődésén vagyunk túl. Azóta közel egy év telt el. Milyennek látod a jelenlegi helyzetet, hol tartunk most, 2021 tavaszán?
Ami Satya kijelentését illeti, egy év elteltével elmondhatjuk, messze nem volt túlzás. Sőt. Ha a globális számokat nézzük a kereskedelemben, akkor azt láthatjuk, hogy a mögöttünk álló időszak visszavonhatatlanul átrendezte a kereskedelmet mint gazdasági szektort – a vásárlók az első pillanattól kezdve reagáltak a változásokra, így 90 nap alatt az elektronikus kereskedelem kilencévnyi növekedésre tett szert. Ez rengeteg további változást hoz, véleményem szerint elsősorban új üzleti lehetőségeket.
SZ. T. J: Láttok eltérő trendeket a kkv-k és a nagyvállalatok digitális transzformációja kapcsán?
A kisvállalkozások és a nagyvállalatok közti különbséget kiegyenlítődnek. Természetesen nem a méretet illetően, hanem a rendelkezésre álló lehetőségek közti távolság csökkent jelentősen, a technológiának köszönhetően.
Csak egy példa: megoldásainkon keresztül az adatalapú, valós idejű, gépi tanulásra épülő elemzési és döntéstámogatási képességek ma már nem csak a legnagyobb vállalatok kiváltságai. Ma már a legkisebb vállalkozásnak is lehet chatbotja vagy automatizált ügyfélszolgálati ügyintézője. Sem sok pénz, sem sok mérnök nem kell hozzá. Az egész a felhőben fut, és a tulajdonos tinédzser gyermekei is fel tudják tölteni tartalommal.
Ugyanígy nem rakétatudomány, hanem néhány klikkelés egy webshop elindítása – tehát egy új kiskereskedelmi vállalkozás elindítása a digitális térben technikailag akár egy hét alatt is megvalósulhat. Sőt, a kisvállalkozások digitalizációja terén erőteljesebbnek tűnik a változás, hiszen azok is a digitális utat választották, akik számára korábban ez nem volt prioritás.
SZ. T. J: Nemrég olvastam a Microsoft egy riportját a digitalizációt meghatározó technológiai trendről. Röviden és közérthetően véleményed szerint melyek azok a meghatározó elemek, amelyeket a cégeknek figyelembe kell venniük digitális stratégiájuk kialakításakor?
Ma már nem üzleti ABC, hanem ABCD stratégia mentén kell gondolkodniuk a cégvezetőknek, hiszen adatalapú világban működünk. Hogy mit jelent az ABCD? AI, Big Data, Cloud, Devices. Úgy vélem, hogy ma már a fizikai térben történő kereskedelemben is ez a négyes segíti az üzleti gondolkodást, az új üzleti stratégiák kialakítását és magát az értékesítést is.
A kereskedők elsősorban a vásárlók és saját munkatársaik biztonsága, másodsorban a járványhullámokhoz való alkalmazkodás jegyében az adatvezérelt döntéshozatalra kezdtek koncentrálni. De a járvány közepette a vásárlók is változtak: személyre szabott szolgáltatást várnak el, és hajlandók hozzáférést biztosítani az adataikhoz a kereskedőknek. Mindez komoly üzleti lehetőséget teremt a vállalkozásoknak, és eddig soha nem látott kényelmet a vásárlóknak.
SZ. T. J: Beszéljünk kicsit a Microsoft saját belső tapasztalatairól. Hogyan használjátok Ti a digitális technológiát a hatékony munkafolyamatok, valamint a dolgozói elégedettség és elkötelezettség fenntartása érdekében?
Rugalmasabbak, hatékonyabbak és kreatívabbak lehetünk – a technológiáink segítségével azt gondolom, hogy minden ember jobban tudja végezni a munkáját, térben és időben függetlenül. A mobil munkakörnyezet elképesztő hatékonyságot biztosít mind a cégnek, mind a munkatársainknak.
Teljesen újragondoltuk a belső kommunikáció, a HR és a munkahelyi kollaboráció eszközrendszerét. Hatékonyabb munkafolyamatokat szolgáló új platformot indítottunk nemrégiben útjára, amelynek célja a dolgozókkal való jobb kommunikáció és munkahelyi közérzet megteremtése, valamint a tanulás és a felfedezés becsatornázása a mindennapi munkafolyamatokba. Egyetlen platformon belül egyesítjük a szakmai továbbfejlődést és önkiteljesedést támogató megoldásokat a Microsoft 365 és a Microsoft Teams produktivitási és kollaborációs megoldásaival.
SZ. T. J: A digitális stratégiák kapcsán beszéljünk picit bővebben a kereskedelemről. Milyen lehetőségek rejlenek a digitális technológiákban, az AI-ban vagy a big data alapú elemzésekben ebben az iparágban?
Minden évben tízmilliárd olyan eszköz csatlakozik az internetre, amelyben van valamilyen érzékelő. Legyen az egy raklapon, egy adott gyártási tételen, vagy éppen egy logisztikai központ targoncáján. Satya szerint a világ egy gigantikus nagy számítógép. A mai rendszerek már előre jelzik a vásárlói viselkedést, ma már nem az az intellektuális teljesítmény, hogy megértsük a piaci folyamatokat, megteszi helyettünk a technológia. Az intellektuális teljesítmény a digitális stratégia kialakítása.
Az amerikai Walgreens három hónap alatt állt át egy kognitív vásárlói igény előrejelzési és ehhez kapcsolódó termékútrendszerre, amely egy hatalmas adattárházban működött, és a rendszer folyamatosan és valós időben tanult a fogyási adatokból. Radikálisan tudták csökkenteni a raktározási költségeket, és a pontos megrendelések révén jelentős mennyiségű lekötött pénzeszközt tudtak felszabadítani – ezek csak az első, rövid távú hasznai voltak egy ilyen befektetésnek.
SZ. T. J: Chris, zárásként beszélnél a saját vezetői tapasztalataidról? Mi volt számodra vezetőként a legfontosabb tanulság visszatekintve az elmúlt 12 hónapra?
Úgy vélem, hogy ma már minden vállalat digitális vállalat. A legfontosabb kihívás a megfelelő tudás biztosítása a munkavállalóknak, illetve a megfelelően képzett munkavállalók megtalálása.
Tavaly nagyszabású programot indítottunk, amely világszerte 25 millió ember átképzését tűzte ki célul. Az elmúlt három hónapban 231 országban és térségben több mint 10 millió tanulni vágyó embert vontak be az oktatási programba. Magyarországon is több mint 33 ezer ember csatlakozott az ingyenes online továbbképzésekhez.
A magyar vállalatok közel negyede tekinthető érett mesterségesintelligencia-felhasználónak a Microsoft friss felmérése szerint. A technológiát érett szinten használó vállalatok kétharmada szerint már rövid távon jelentős előnyük származik a mesterséges intelligencia használatából, míg dolgozóik szerint értékesebb és örömtelibb munkalehetőséget kínál nekik. //
Kapcsolódó cikkeink
Digitális formában is elérhetővé válik a SZÉP-kártya 2025-től
2025. szeptember 1-jétől jelentős változás lép életbe a SZÉP-kártya felhasználásában:…
Tovább olvasom >Ital webshoppal terjeszkedik a belga Colruyt
A belga Colruyt csoport új italokra specializált webáruházat indított Boir…
Tovább olvasom >Saját webshop vagy online piactér?
Egyre több országban megfigyelhető trend a különböző kiskereskedelmi márkák kínálatát egy…
Tovább olvasom >További cikkeink
Adni Öröm! – nehéz sorsú embereknek gyűjtenek tartós élelmiszereket a SPAR-üzletekben
Elindult mától a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország…
Tovább olvasom >A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >K&H: ajándékot, de mit és melyik boltból?
A karácsonyi ajándékozás során a fiatalok körében a ruhák vannak…
Tovább olvasom >