Magazin: Jegestea, télen-nyáron

Szerző: Budai Klára Dátum: 2020. 10. 19. 07:27

A jegesteák piacát korábban erősen jellemezte a szezonalitás, azonban az utóbbi időben, egyrészt a fogyasztói szokások változásának, másrészt az innovációknak köszönhetően egész évre kiterjedt a népszerűségük. Továbbra is a hagyományos citrom- és barackízek a legkedveltebbek, de az újdonságokat igénylő fogyasztók szívesen próbálnak ki új, izgalmas ízeket, ízkombinációkat is.

Szerző: Budai Klára

Mint Kovács Barnabástól, a Szentkirályi Magyarország senior regional brand managerétől megtudjuk, a jegesteapiac az előző évekhez képest lassuló ütemben, de évről évre növekszik. 2019-ben az értékesítés meghaladta az előző évit és jelentős értékbeni forgalmat generált.

Kovács Barnabás-Szentkirályi

Kovács Barnabás
senior regional brand
manager
Szentkirályi Magyarország

– A Lipton Ice Tea tavalyi eladásai gyorsabb ütemben emelkedtek, mint a piac. Az előző évhez képest két számjegyű növekedést értünk el az eladásaink értékében. 2019-ben a Lipton Ice Tea növekedésének motorjai a fekete jegesteák és a zero termékeink voltak – mondja Kovács Barnabás.

Eladási csatornák tekintetében meglátása szerint izgalmas folyamatoknak lehetünk szemtanúi. Míg más kiskereskedelmi csatornák nem, vagy csupán alig tudták emelni az eredményeiket jegestea-kategóriában, addig a diszkont csatorna dinamikus fejlődést mutatott a tavalyi évben. – Ez a mindmáig töretlen növekedés több tényezőnek is köszönhető, köztük például a diszkontoknál elérhető, kedvező árú, kisebb, úgynevezett B-márkák és saját márkás termékek iránt növekvő keresletnek. Azonban azt elmondhatjuk, hogy továbbra is a gyártói márkák dominálják a jegesteapiacot. Emellett látványosan szárnyra kapott az online kereskedelem, amely mind a kiskereskedelemben, mind a home delivery csatornában új lehetőségeket kínált a jegestea-kategória számára a járványidőszak következtében kieső forgalom pótlására – emeli ki a senior regional brand manager.

Palkó András- Coca-Cola

Palkó András
marketingüzemeltetési vezető
Coca-Cola HBC
Magyarország

A Coca-Cola HBC Magyarország számára fontos mérföldkő volt a tavalyi év a jegesteapiac tekintetében is.

– 2018 végén sikeresen bevezettük a Fuzetea márkát, és három hónap után már piacvezetők is voltunk ezzel a termékkel. 2019-ben is megőriztük piacvezető pozíciónkat – az előző év azonos időszakához képest 4 százalékkal megnövekedett jegestea-kategóriában – amellett, hogy ebben az időszakban kivezettük termékportfóliónkból a Nestea-t. Mindemellett nagy büszkeség számunkra, hogy 2019-ben a Fuzetea nyerte az Év Terméke Díjat jegestea-kategóriában – adja hírül Palkó András, marketing-üzemeltetési vezető.

Cholnoky Anna-Maspex

Cholnoky Anna
brand manager
Maspex Olympos

Tavaly nyár óta a Maspex Olympos Kft. kínálatában újra kaphatók a Nestea ice tea-k Magyarországon.

– Az újrabevezetés során elsőként az alapízeknek számító citrom-, illetve barackízű fekete teák kerültek az üzletek polcaira, majd ezeket a citrusos zöld tea követte. A fogyasztói trendeknek megfelelően az idei év újdonsága a Nestea Zero. A felelős gazdálkodás jegyében a Nestea termékekben felhasznált tealevelek 100%-a India egy meghatározott, szigorúan ellenőrzött termőterületéről származik – tudjuk meg Cholnoky Anna, brand managertől.

A növekvő piacot is megrázta a vírus

A Rauch Hungária Kft. a jegesteapiacon idén most már 3 márkával van jelen, a MyTea-vel, ami egy szélesebb fogyasztói rétegnek szól, az egészségtudatosokat célzó Juice bar tea-vel, valamint a Yippy jegesteával, amely idén került a boltok polcaira.

A vállalat szakemberei szerint a jegesteapiac az egyik olyan élelmiszer-kategória, amelyre kedvezőtlen hatással volt a járványhelyzet.

Kun Melinda-Rauch Hungária

Kun Melinda
brand manager
Rauch Hungária

– A 2020. január–júniusi eladási adatokat összehasonlítva az előző év hasonló időszakával, azt látjuk, hogy a piac értékben 8,5%-ot csökkent. Ha a május és júniusi hónapokat hasonlítjuk össze a korábbi év ugyanazon hónapjaival, a csökkenés még nagyobb mértékű – avat be Kun Melinda, brand manager.

A jegesteák 2019-ben jubiláltak a Márka Üdítőgyártó Kft. Márka-családjában.

Horváth Adrienn - MárkaÜdítőgyártó

Horváth Adrienn
marketingigazgató
Márka Üdítőgyártó

– Az elmúlt 10 évben a piaci trendeket követve természetesen változott valamelyest a receptúra, a csomagolás, a fogyasztói igényeknek megfelelően folyamatosan bővül(t) az ízpaletta és a disztribúció is – nemcsak belföldön, hanem már az exportpiacokon is. Mindezeknek köszönhetően 2019-ben több mint 60%-os növekedést értünk el ebben a termékkategóriában előző évhez képest. Amennyiben 2019 és 2020 első félévét tekintjük át, növekedésük továbbra is intenzív, főleg az exportaktivitásunk erősödésének köszönhetően, így összességében máig 23%-os növekedést értünk el idén júniussal bezárólag – tájékoztat Horváth Adrienn.

– A hazai láncoknál és a belföldi független piacon sikerült a 2019-es, első féléves bázisszámokat hozni, ami már csak azért is örvendetes tény számunkra, mivel a kis kiszerelés hangsúlyos szerepet játszik, ami ráadásul leginkább automatás partnereinknek köszönhető, és mint mindenki számára ismeretes, az iskolák és egyéb, nagy egységek „üzemen kívül” kerültek márciustól kezdődően, meghatározó időre és időszakban. Azonban a Márka ismertségének, keresleti növekedésének, valamint új, multinacionális listázottságoknak is köszönhetően még így is növekedést tudtunk elérni mind mennyiségben, mind értékben – teszi hozzá a marketingigazgató.

Két vezéríz

Palkó András meglátása szerint a jegesteapiacon leginkább a 0,5 literes és 1,5 literes PET-palackos kiszerelések a népszerűek. A piac legnagyobb részét továbbra is a két alapíz – a citrom és a barack – tölti ki, melyek mellett a gyártók folyamatosan új, különleges ízekkel, szezonális újdonságokkal jelennek meg, illetve egyre népszerűbbek az alacsony kalóriatartalmú és kalóriamentes termékek is.

– Azok a fogyasztók, akik ez utóbbi kategóriát részesítik előnyben, ma már egyre több innovatív termékkel és ízzel, ízkombinációval találkozhatnak a boltok polcain. A piac átalakulását szezonalitás tekintetében is szerencsésnek látjuk, ugyanis a téli, szezonális teánk, a szilvaízű fekete tea például az egyik legnépszerűbb termékünk. Ennek a terméktípusnak az előnye, hogy melegen is fogyasztható, így kellemes élvezeti élményt nyújt a fogyasztóknak a hűvösebb és hideg időszakban is – fejti ki a Coca-Cola HBC Magyarország marketing-üzemeltetési vezetője.

Horváth Adrienn is megerősíti, hogy belföldön továbbra is a két, klasszikusnak mondható citrom- és őszibarackíz a zászlóshajó, amelyek fej-fej mellett haladva, mondhatni darabra pontosan ugyanazt a mennyiséget produkálják.

– A növekedés mértékét tekintve, azonban közel ugyanazt tudja felmutatni az eperízünk, és csak kicsivel maradtak le további teáink, úgymint a fekete ribizli vagy a szilva.

Kiszerelést tekintve eladási mennyiségben a nagyobb, 1,5 literes verziók a hangsúlyosabbak, azonban a növekedési arányokat nézve a 0,5 literesek is felvették már ezen űrméretek dinamikáját.

Erősödik a zero szegmens

Kovács Barnabás kollégái megállapításait azzal egészíti ki, hogy a teafajták közül a mennyiségi forgalom több mint kétharmadát még mindig a fekete teák adják, a fennmaradó egyharmad nagyobb részét a zöld teák, kisebb hányadát pedig az egyéb ízek. Ugyanakkor fontosnak tartja kiemelni, hogy a jegestea-kategória növekedésének egyik mozgatórugója a zöld tea, amely évről évre nő, míg a fekete tea stagnál.

– A magyar fogyasztók körében tapasztalható egészség- és környezettudatos trend nemcsak a zöld teáknak kedvez, de az elmúlt években megjelent kalóriamentes, úgynevezett zero termékeknek is, amelyek ma már a teljes jegestea-forgalom közel ötödét teszik ki. A következő években feltehetőleg még több kalóriamentes termékkel, különleges ízzel, ízmix-szel, funkcionális és szezonális termékkel fogunk találkozni a jegestea-piacon. Mindemellett egyre nő a fogyasztói igény a fenntarthatóbb csomagolási megoldások iránt – vázolja a Szentkirályi Magyarország senior regional brand managere.

Mint mondja, ebben a szegmensben a májustól augusztusig tartó nyári időszak az éves forgalom felét teszi ki.

Az elmúlt hónapok tapasztalatai alapján kijelenthető, hogy sokat változtak a vásárlói szokások. Jelentősen nőttek a vásárlói kosárméretek, és eltolódott a kereslet a nagyobb kiszerelések irányába.

A járványidőszakban az volt megfigyelhető, hogy a fogyasztók lojálisak a megbízható minőségű, ismertebb termékekhez, és azokat gyakrabban vásárolják újra. Azonban ezeket a termékeket kedvező áron keresik, ami tovább támogatja az alacsonyabb literárú kiszerelések vásárlását.

A Rauch Hungária Kft. Rauch Juice bar tea márkája az egészségtudatos célközönségnek szól, akik odafigyelnek a kiegyensúlyozott táplálkozásra, akiknek fontos a jó és természetes íz, ugyanakkor az alacsony kalóriabevitel is lényeges szempont.

– Ezek a termékek a valódi tea ízélményét nyújtják, mert semmi mást nem tartalmaznak csak teát és gyümölcslevet – nyilatkozza Kun Melinda.

Gyerekeknek koffein nélkül

– 2019-ben a gyerekeknek kínált Kubu márkán belül is bevezettünk jegesteákat. A Kubu Play Ice Teák barackos és epres ízben kaphatóak, különlegességük, hogy koffeinmentes fekete tea kivonattal készülnek, így este is bátran fogyaszthatják a gyerekek – avat be Várkonyi Vilmos, a Maspex Olympos Kft. senior brand managere.

A Rauch Hungária Kft. 2020-ban vezette be szintén kifejezetten gyereknek szóló jegesteájukat, Yippy gyümölcsitalok mellé. Jelenleg 2 ízben kapható, őszibarack és piros bogyós gyümölcsös ízekben, koffeinmentes változatban.

A Rauchnál, gyártó vállalatként, a környezetünk védelmére és a fenntartható világ építésére törekednek. Az osztrák PET2PET kezdeményezés alapítójaként jóval az uniós előírás felett teljesítenek a plasztik-újrahasznosításában.

– Már most 50%-ban újrahasznosított alapanyagot használunk műanyagflakonjaink elkészítéséhez, a Rauch Juice Bar teák, a Yippy teák palackjai pedig 100%-ban újrahasznosított, rePET palackokból készülnek. Az innováció idén sem marad el. Idén egy új ízzel jelenünk meg a piacon, ez pedig a zöld tea mangóízesítéssel, 1,5 literes és 0,5 literes kiszerelésben – jelzi Kun Melinda.

Szomjaznak az izgalmas ízekre

A Coca-Cola HBC Magyarország a Zero termékek körében kiemelkedően erős portfólióval rendelkezik, idén tavasszal például bevezettek egy új, alma-kiwi Zero ízt, amely reményeik szerint nagyon jól fog teljesíteni a piacon. Ezenkívül bevezettek két új, különleges ízű teát antioxidánsokkal dúsítva: zöld teát áfonya- és jázminízesítéssel, valamint fehér teát homoktövis- és gyömbérízesítéssel.

– A megszokottól eltérő, egyedi teákkal szeretnénk kedveskedni azoknak a fogyasztóinknak, akik nem feltétlenül ragaszkodnak a tradicionális ízekhez, hanem nyitottak új ízkombinációk kipróbálására – ismerteti Palkó András.

A Szentkirályi Magyarország jegesteái a zöldtea-szegmensben a legerősebbek.

– Zászlóshajó termékünk a Lipton Green Ice Tea. A cukormentes termékeink közül szintén a zöld variáns, a Lipton Green Lemon Zero Ice Tea a legeredményesebb. Jelenleg a 1,5 literes a legkeresettebb kiszerelés – mondja Kovács Barnabás.

Horváth Adrienn szerint a jegesteák ma már minden szezonban kedveltek a fogyasztók körében.

– Ezen a jelenségen felbátorodva nem vártuk meg a legújabb, fehér tea alapú, birsalmaízű termékünk piacra dobásával a 2020-as tavaszt vagy nyarat – amint összeállt minden hozzá, 2019 októberében rukkoltunk elő vele, és a vártnál is jobb eredményt hozott, már a téli hónapok alatt. Véleményünk szerint, a változatosság, az újdonság mára elsődleges szempont, nagyobb súlyú tényező, mint az évszak vagy a hőmérséklet – hangsúlyozza a Márka Üdítőgyártó Kft. marketingigazgatója. //

Még mindig nő a light szegmens

nielsen logo

VörösmartyHorváth Zsófia - Nielsen-nielsen

Vörösmarty Horváth Zsófia
kutatási tanácsadó
Nielsen Research

A Nielsen kiskereskedelmi indexe szerint a jegestea a 2019. április–2020. márciusi időszakban közel 23 milliárd forintos forgalmat generált. Ez 2%-kal magasabb érték, mint az előző év azonos periódusában. Mennyiségben több mint 120 millió liternyi jeges teát vásároltunk az említett időszakban.

Az értékbeli összforgalom 16 százalékát adták a saját márkás termékek, eladásuk az előző év azonos időszakához képest forintban közel 9%-kal nőtt.

A kategóriában figyelemre méltó a light/diabetikus termékek két számjegyű növekedése: értékbeli eladásuk 13 százalékkal növekedett az előző periódushoz viszonyítva. Így már a jegestea forgalmának egynegyedét adják ezek a termékek forintban kifejezve.

Ha a teafajtákat szemléljük, a Nielsen kiskereskedelmi indexéből látható, hogy a kategórián belül a legnagyobb forgalma a fekete teáknak volt: az értékbeli eladások több mint kétharmadát adták. Ezt a zöld tea követi, ami csaknem 30 százalékot hasít ki az eladásból.

Ízek tekintetében a citrom vezeti a listát, a forintban mért forgalom 28 százalékát adja, míg az őszibarack 23 százalékot jelent.

A csatornák méret szerinti csoportosításából az olvasható ki, hogy az értékbeli eladás 37 százalékát a 401–2500 négyzetméteres üzletek bonyolították le. A maximum 200 négyzetméteres boltokban koncentrálódott a forgalom közel egyharmada, csaknem egynegyede pedig a 2500 négyzetméternél nagyobb csatornában.

A kategória értékbeli eladásának majdnem négyötöd része az 1,1–1,5 literes teákból generálódott. A félliteres és ennél kisebb űrtartalmú termékek adták a forgalom több mint egyötödét. A többi kiszerelés osztozik a maradék részen, kevesebb mint egy százalékon. //

Kapcsolódó cikkeink