Javuló fizetési morál

Szerző: trademagazin Dátum: 2009. 11. 06. 00:02

A gazdasági válság új trendet hozott a fizetési szokásokban: alacsony mértékben, de javult a magyar fizetési morál 2008 októberéhez képest – ez derül ki a Dun & Bradstreet legfrissebb jelentéséből.

Bár a hazai vállalkozások számláinak mindössze 48%-át fizetik ki határidőre, ez a tavalyi időszakhoz képest közel 4 százalékos javulást jelent, és az átlagos fizetési határidő is csökkent 1 nappal.
A Dun & Bradstreet DunTrade® (Fizetési tapasztalatok) programjának adatai alapján megállapítható, hogy az elmúlt negyedévben kibocsátott számlák esetén az átlagos fizetési határidő 31 nap, míg 2008 végén ez még a 34 napot is megközelítette. A legalább egy napos késedelemmel kifizetett számlák aránya 4%-kal csökkent 52%-ra. Az átlagos késedelem mértéke egy jelentősebb megugrás után lassan visszaáll a tavaly októberi szintre, ami 15 napos átlagot jelent, így az átlagos fizetési határidővel számolva késvefizetés esetén számláinkra, ha már nem határidőben kaptuk meg azok ellenértékét, 46 napot kell várnunk.
Keleti József, a D&B ügyvezető igazgatója szerint a csökkenő határidők a csökkenő bizalmat is jelzik. A gazdasági válság kezdete óta az eladók szigorúbban figyelnek a fizetési feltételekre és határidőkre, míg a válság előtt mindenki a növekedésre, az üzletek minden áron történő megszerzésére koncentrált.
A D&B tapasztalatai szerint az eladók leginkább az előrefizetés eszközét alkalmazzák a nemfizetések kivédésére. Pedig a jelenlegi helyzetben középtávon jelentős előnyre tehet szert az, aki megfelelő kockázatkezelési eszközökkel, jó tájékozódás alapján mer hitelezni a vevőknek, és így akár a versenytársaitól is tud üzleteket szerezni.

Kapcsolódó cikkeink