Egyre több borravaló egyre kevesebb szolgáltatásért: terjedő jelenség ez az Egyesült Államokban. A Square pénzügyi tanácsadó cég adatai szerint az amerikaiak 2022 utolsó negyedévében 17%-kal több borravalót adtak az éttermekben, mint az előző év azonos időszakában – még a különösebb kiszolgálást nem nyújtó gyorséttermekben is.

…és megjelenik a felszólítás
A cikk a Trade magazin 2023/8-9. lapszámában olvasható.
Amikor kártyával fizetsz, szinte mindenhol megjelenik a kijelzőn a felszólítás, hogy adj borravalót az összeghez. Az elemzők szerint mindez a COVID-járvánnyal kezdődött. Az amerikaiak (is) szerették volna egy kis plusz bónusszal támogatni az éttermekben vagy a futárszolgálatoknál dolgozókat, majd, amikor a helyzet visszatért a normális kerékvágásba, sokan azt gondolták, mindez majd megszűnik. Nos, nem így történt.
Az átlagos összeg az évek során a számla körülbelül 20%–ára nőtt – ezt a folyamatot nevezik tipflationnek, azaz a borravaló inflációjának. Sok alkalmazott a borravalóból él, mert az USA nagy részén alacsonyabb bért kapnak, mint más alkalmazottak: abban kell reménykedniük, hogy a vendégek továbbra is bőkezűen jattolnak. Erre épül a – már nálunk is több helyen alkalmazott – a kártyás fizetéskor javasolt összegekkel működő borravalórendszer is. Az amerikaiaknak viszont lassan elege lesz abból, hogy egyre többen követelnek egyre nagyobb borravalót.
Gond az is, hogy az alkalmazottak a borravalót az Államokban nem a jó kiszolgálás jutalmaként, hanem a vendég jellemének és egzisztenciális helyzetének kifejeződéseként fogják fel – legalábbis ezt állítják a gazdaságkutatók, akik attól félnek, hogy mindez a vendégek negatív megkülönböztetéséhez vezethet. A mélyinterjúkon elhangzottak alapján azt feltételezik, hogy a vendéglátóhelyen dolgozó alkalmazottak megnézik az asztalnál ülő vendégeket, és felbecsülik, mekkora lesz a számla és a várható borravaló. Ez azonban oda vezethet, hogy például a fiatalokat vagy a láthatóan szerényebb pénztárcájúakat rosszabbul szolgálják ki, és kevésbé segítik, mint másokat. //
Kapcsolódó cikkeink
Új energiaitalokkal bővíti kínálatát a Starbucks az USA-ban
A világ legnagyobb kávézólánca, a Starbucks új energiaital-termékcsaláddal erősít az…
Tovább olvasom >A brazil kávéra kivetett vámok ellenére is terjeszkedni tervez Amerikában a Lavazza
Az olasz Lavazza továbbra is terjeszkedni kíván az amerikai piacon,…
Tovább olvasom >10%-os alapvámot és országspecifikus tarifákat vezet be Trump
Donald Trump bejelentette, hogy az Egyesült Államok április 5-től 10%-os…
Tovább olvasom >További cikkeink
A Magyar Pékszövetség XIV. Szent István napi Kenyérverseny felhívása
A Magyar Pékszövetség 2025-ben is meghirdette az ország egyik legrangosabb…
Tovább olvasom >Szallas.hu: a hazai vendégek többnyire 1-2 éjszakás foglalással utaztak belföldön az első negyedévben
Hosszú hétvége híján főként rövid, 1-2 éjszakás belföldi utazásokat választottak…
Tovább olvasom >21. századi csúcshűtőtáska – A nap képe
A Rugged Road hűtőtáskái nagyon könnyűek, nagyon tartósak , strapabírók,…
Tovább olvasom >