Izgalmas Y férfiak
A 20. század végének gyermekei, az Y generáció első zsengéje mára az egyik legkívánatosabb vásárlói szegmens. Nagyfokú lojalitás, befolyásosság jellemzi őket, ráadásul szeretik hallatni a hangjukat, megosztani véleményüket. Az egyetlen hátulütőjük, hogy nagyon összetett vásárlói magatartást tanúsítanak. A POPAI mélyére ásott ennek az igazán trendi jelenségnek, amelyről több publikációban, például a design:retail hasábjain is beszámolt.
2014 forradalmasította a férfiaknak szóló reklámokat, gondoljunk csak a Hyundai „Apa hatodik érzéke” (Dad’s Sixth Sense) hirdetésére, amely az apáknak a gyermeknevelésben betöltött szerepét hangsúlyozza. A kampány nagy sikere elgondolkoztatta a marketingszakembereket és az ügynökségeket, hogy több férfiakra szabott üzenettel kellene megjelenniük.
A Mintel piackutató (USA) adatai szerint a 18–64 éves férfi korosztály több mint fele elsődleges bevásárlónak vallja magát a háztartásban. A hagyományos nemi szerepekben is elmozdulás tapasztalható, így az Y generáció férfi tagjai különösen megérdemlik a figyelmet.
A POPAI Vásárlói Kutatások (Shopper Study) sorozatában 2014-ben a tömegáru-kereskedelem – nálunk hipermarket csatorna – került sorra, amiből 4 érdekes tény derült ki erre a 18–34 éves, ezredfordulós férfi korcsoportra vonatkozóan.
Madarat tolláról
Először is nagyon fontosak számukra a külsőségek: a termék csomagolása legalább annyira, mint a termék minősége. A 2014-es POPAI-kérdőívek szerint sokan közülük eredeti elképzelésükhöz képest másik terméket választottak, olyat, amely megragadta őket. Hogy mit találtak vonzónak? Más tanulmányokból az derül ki, hogy a felhasznált anyagok, képek, színek, formák egyaránt számítanak.
A SymphonyIRI Csoport (USA) kutatásai szerint például a levesforgalom 10 éves hanyatlás után azért indult növekedésnek, mert a hagyományos konzervformátum helyett zacskós és dobozos kiszereléssel rukkoltak elő a gyártók. A Brand Amplitude (USA) vizsgálatai pedig alátámasztják, hogy ez a korosztály a kartonos kiszereléseket egészségesebbnek, a bennük lévő terméket ízletesebbnek tartja, és az újrahasznosíthatóságot is értékeli.
Akcióérzéketlenek
Nem is olyan takarékosak, mint amilyeneknek a média bemutatja őket. Bár az átlagnál kevesebb hitelkártyájuk és több megtakarításuk van, így mértékletesebbnek tűnnek, mégsem csak a spórolás motiválja őket.
A POPAI kutatása szerint nem igazán tájékozódnak a vásárlás előtt. Az Y férfiak 69 százaléka nem olvassa a hálózatok akciós újságjait, hírleveleit, nem tölt le kuponokat vagy más elektronikus ajánlatokat, és a tv-hirdetéseket sem figyeli a vásárlás megtervezésekor.
Impulzívak
A takarékoskodási előítélet ellen szól az is, hogy hajlanak az impulz vásárlásra. A POPAI 2012-es tanulmánya szerint az Y férfiak 50 százaléka nem tervezi előre a napi cikkek beszerzését. A 2014-es kutatás szerint ez az érték már 53%.
Az in-store marketing szakembereik hiszik, hogy mindez az egyre jobb, tudatosabban tervezett és kivitelezett POS, POP hatása is, hiszen a nem tervezett vásárlásokat a bolti jelenlét befolyásolja leginkább.
Mobilak
A vásárlások közben általánosságban egyre többen és többet használják okostelefonjukat. Ez tény, mégis a 2 év alatt megduplázódó arány – 17 százalékról 35-re való emelkedés – ékesen bizonyítja a mobilplatform kulcsfontosságát. Még beszédesebb adat, hogy az Y férfi vásárlók 35 százaléka tette ezt, negyedük konkrétan az adott vásárláshoz kötődően, például ár-összehasonlítás céljából.
Örök gyerekek?
Mivel ez a korcsoport annyi meglepő tulajdonsággal bír, még egy érdekesség kiemelhető a friss POPAI-kutatásból. A szegmensben (18–34 éves férfi) megkérdezettek többsége egyedülálló volt, és leggyakrabban a Disneyt említették mint konkrétan vásárolandó és megbízható márkát.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Gyümölcslékoncentrátum-gyártót vásárolt az Eckes-Granini Németországban
Európa egyik vezető gyümölcslégyártója, az Eckes-Granini megvásárolta Németországban a gyümölcsital-koncentrátumok…
Tovább olvasom >Megjelent a Trade magazin 2024/12-2025/1. száma
A digitális verzió ezúttal is bővített formában, 192 oldalon jelent meg. Alább, a levél alján…
Tovább olvasom >Visszafogott év után erős az ünnepi szezon
Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az…
Tovább olvasom >