Ízekre szedve
Ma már nem elég a jegeskávé-portfóliókat erősség vagy kávétípus szerint építeni: az ízvariánsok, szezonális különlegességek iránti igény olyannyira erősödik, hogy tavaly ezek a változatok voltak – a funkcionális termékek mellett – a piaci fejlődés motorjai. A legsikeresebbek közülük a termékvonal állandó részévé válnak,
a piaci szereplők pedig idén is folytatják ízkísérleteiket a fogyasztók meghódítására.
A cikk a Trade magazin 2025/6-7. lapszámában olvasható.
Értékben és volumenben is közel 20%-os éves növekedés – ezzel bármelyik élelmiszer-kategória boldogan kiegyezne. Ezt a nagyszerű teljesítményt tavaly a jegeskávé produkálta. A 2023-as jelentős, két számjegyű áremelkedés után 2024-re árszínvonala lényegében stabilizálódott, és ez az innovációs aktivitásokkal együtt meghozta gyümölcsét.
Dominál az UHT

Farsang Luca
brand manager
Sole-Mizo
– A kávéitalok értékesítésének legfontosabb csatornái a diszkontáruházak, a szupermarketek (ideértve a drogériákat is), valamint a helyi láncok és hagyományos élelmiszerboltok, amelyek az elmúlt évben a piaci átlag feletti növekedést értek el értékben és mennyiségben egyaránt – informálja lapunkat Farsang Luca, a Sole-Mizo Zrt. brand managere. – Emellett a dohányboltokban is növekedett a forgalom, ami azt jelzi, hogy a fogyasztók egyre szélesebb körben keresik ezeket a termékeket.
A termékkategóriák közül továbbra is az UHT, vagyis a hűtést nem igénylő termékek dominálnak, míg a friss kávéitalok részesedése csökkenő tendenciát mutat, ismerteti tovább az NIQ Kiskereskedelmi Indexének adatait Farsang Luca. A teljes piac kétharmadát még mindig az ízesítetlen italok teszik ki, az olyan klasszikus variánsokkal, mint a cappuccino, latte és espresso, ugyanakkor a fogyasztók egyre nyitottabbak az újdonságokra, amit jól mutat az ízesített kávéitalok dinamikus, 41%-os volumenbeli növekedése.
A piaci növekedés fő haszonélvezői továbbra is az ismert, nagy márkák, míg a saját márkás termékek térnyerése a korábbi évhez képest kevésbé volt meghatározó. (Forrás: NIQ Kiskereskedelmi Index)
– A vásárlási gyakoriság stabil, de az impulzusvásárlások szerepe erősödik, ami kiemeli a jól megtervezett promóciók és látványos bolti megjelenések fontosságát – hangsúlyozza Szekeres Dóra, a HELL ENERGY Magyarország Kft. márkavezetője. – A „mentes” és funkcionális italok iránti kereslet fokozatosan nő, és az ízpreferenciák is bővülnek, ezért a választék folyamatos fejlesztése kulcsfontosságú része a stratégiánknak.

A tavalyi év sikerei a stabilizálódó árszínvonalnak és az innovációs aktivitásoknak köszönhetőek
Laktózmentes a toplista élén

Gódor Andrea
senior trade marketing
manager
Foodnet
Kutatások szerint a fogyasztók keresik az újdonságokat, közel háromnegyedük mikor először, vagy hosszú idő után újra kóstol meg egy kávéitalt, akkor egy szezonálisan elérhető új ízt választ, hívja fel a figyelmet Gódor Andrea, a Foodnet Zrt. senior trade marketing managere, aki hozzáteszi:
– Érthető tehát, hogy nagy hangsúlyt fektetünk a folyamatos innovációra, minden évben újabb és újabb különleges variánsokkal jelenünk meg a piacon, ami komoly sikereket hoz értékesítésünkben. 2025 édes újdonsága, a Starbucks Frappuccino Sunshine toffee&méz, áprilistól lesz elérhető a boltok polcain, de ezen felül megjelenünk a Tripleshot aludobozos espressóval is, mely 300 ml-es kiszerelésével eltér az átlagos kategória mérettől. Ez a termék három különleges, kiváló minőségű, 100% arabica espresso kávé erejét egyesíti egyetlen dobozban. A karácsonyi szezonban újra találkozhatnak a Starbucks kedvelői az ünnepi, pirosba öltöztetett, poharas verzióval is.
Megtudjuk tőle azt is, hogy tavaly a termékeik közül a Starbucks Skinny Latte laktózmentes kávés ital növekedett legjelentősebb mértékben. Sikere bizonyítja, hogy a fogyasztók egyre tudatosabban keresik az érzékenységeiknek megfelelő speciális termékeket.
– Egyértelmű, hogy a minőség és az ízélmény mellett az egészségtudatosság is egyre fontosabb szempont a fogyasztók körében – szögezi le Gódor Andrea. – Ez a termékünk nem tartalmaz hozzáadott cukrot sem, így minden igénynek megfelel.
A Starbucks ismertségét a cég kóstoltatások szervezésével, egyre szélesebb listázottsággal és a boltokban növekvő számban kihelyezett, dekoratív márkázott hűtőkkel erősíti tovább.

A piac kétharmadát még mindig az ízesítetlen italok teszik ki, de az ízesített kávéitalok részesedése dinamikusan növekszik
Vonzerőnövelés világsztárral
A HELL Ice Coffee termékek 2024-ben kiemelkedően teljesítettek. A márka széles termékpalettával van jelen a piacon, ahol a Latte a zászlóshajója.

Szekeres Dóra
márkavezető
HELL ENERGY
– A tavalyi évben két limitált kiadású ízt is bevezettünk: tavasszal a Pink Lattét, amely óriási sikert aratott, és mindössze három hónap alatt a kategória második legkeresettebb termékévé vált (az NIQ magyarországi kiskereskedelmi adatai alapján, a fogyasztásra kész jegeskávé kategóriában, 2024) – újságolja Szekeres Dóra. – A termék rendkívüli népszerűsége és a pozitív fogyasztói visszajelzések alapján úgy döntöttünk, hogy 2025 februárjától visszahozzuk a Pink Lattét a portfóliónkba, és mostantól állandó tagként lesz elérhető. Az őszi/téli szezonban debütáló Gingerbread szintén rendkívül népszerű volt a fogyasztók körében, és tökéletes kiegészítője volt a karácsonyi készülődésnek.
A márka idén is izgalmas újdonságokkal készül, amelyekkel a változatos ízvilágot és a szezonális trendeket kedvelő vásárlók igényeire reagál.
– A HELL Ice Coffee számára 2025 egy igazán különleges év, mivel márkánk nagykövetévé vált a világszerte ismert és elismert színésznő, Megan Fox. Az ő személye és vonzereje tökéletesen illeszkedik márkánk dinamikus, fiatalos és innovatív imázsához, és segít abban, hogy még szélesebb közönséghez eljussunk mind Magyarországon, mind nemzetközi szinten – ismerteti a HELL ENERGY Magyarország Kft. márkavezetője. – A kampány elemeit 2025. március 3-tól láthatják a fogyasztók különböző online felületeken, televíziós csatornákon, kültéri reklámfelületeken és POS-eszközökön. Ez a különleges együttműködés lehetőséget ad arra, hogy még erősebben építsük márkánk pozícióját, és elérjük a célcsoportunkat, akik számára a minőség és az innováció kiemelten fontos érték.

A hűtést nem igénylő termékek dominálnak, míg a friss kávéitalok részesedése csökkenő tendenciát mutat
Pörkölt pisztáciától a karamellig
A Mizo esetében is az ízesített variánsok voltak a tavalyi év sztárjai: a Pörkölt Pisztácia és Mogyorós-Toffee ízű latték robbantak be a piacra. Emellett a szezonális, limitált kiadású ízek is egyre népszerűbbek voltak: ilyen volt például az őszi Pumpkin Spice Latte, illetve a karácsonyi időszak kedvence, a Diós bejgli ízű latte. Újdonságokat 2025-re is tartogatnak, első körben a májusban debütáló Caramel Cappuccino érkezik a polcokra.
– A másik fontos trend az ízesített kávéitalok népszerűvé válása mellett a cukormentes és laktózmentes termékek iránti kereslet folyamatos növekedése. Ezeket a fogyasztói igényeket a Mizo termékinnovációk fejlesztésekor is figyelembe vesszük, így a portfóliónkban egyre több laktózmentes, illetve 0% hozzáadott cukorral készült terméket találhatnak a vásárlók – teszi teljessé a képet Farsang Luca.
A kategória támogatásában továbbra is kiemelt szerepet játszik a televízió, míg a termékek on-the-go jellegéből adódóan az out-of-home kampányok is a marketingmix meghatározó elemei. Emellett a digitális eszközök, mint a social media és a PPC-hirdetések, szintén elengedhetetlenek a hatékony kommunikációhoz és a fogyasztók eléréséhez.

A cukormentes és laktózmentes jegeskávék egyre keresettebbek
Értékben és mennyiségben is jelentősen nőttek a jegeskávé-eladások
Magyarországon a jegeskávé értékesítése 2024-ben 18%-kal nőtt 2023-hoz képest. Míg két évvel ezelőtt a kategória 20 milliárd forint értékű volt, addig tavaly ez az összeg már közel 24 milliárdot jelentett.

Vendégszerző:
Hegedüs Judit
senior analytic insight
associate
NIQ
A két számjegyű növekedés az eladott mennyiségekre is jellemző volt, darabszámok tekintetében 2024-ben 61 millió darab fogyott, amely 20%-os bővülést jelent az előző évhez képest. Hasonlóképpen, a volumeneladások is növekedést mutattak. A kategória 2023-ról 2024-re 19%-kal bővült, 14 millió literről 17 millió literre emelkedve. Az átlagos árszínvonal 1420 forintról 1405 forintra csökkent 2024-ben.
A gyártói márkák a piac 88%-át tették ki értékbeli eladás alapján 2024-ben, stagnálást figyelhetünk meg az előző évhez viszonyítva. Eladott mennyiségben és darabszámban is stabilan tartották tavaly 85%-os piaci részesedésüket 2023-hoz képest. Ezek alapján elmondhatjuk, hogy a gyártói termékek dominanciája nem szűnik a saját márkákkal szemben.
Mind a saját márkás, mind a gyártói termékek tekintetében árszínvonal-csökkenés volt megfigyelhető. A saját márkás termékek ára 4%-kal esett vissza, míg a márkázott termékek esetében ez az arány 1% volt.
A darabszámbeli forgalom több mint fele a fémdobozos, és több mint ötöde a papíralapú dobozos kiszerelések eladásából származik. A fennmaradó részesedésen pedig hozzávetőlegesen egyenlő arányban osztoznak a poharas és a palackos termékek. Kiszerelésméretet tekintve a darabszámos eladást szinte teljes egészében a 201–400 milliliteres termékek teszik ki.
Bővült a laktózmentes változatok piaca. 2024-ben jegeskávé forgalmának már 20%-át ezek a termékek adták értékben és mennyiségben is, ami közel 1 százalékpontos bővülést jelent az előző évhez viszonyítva. //
Kapcsolódó cikkeink
Akciók, árak, alternatívák – promóciós helyzetkép a magyar háztartásokban
Turcsán Tünde, a YouGov ügyvezető igazgatója a Promóciók Napja konferencián…
Tovább olvasom >Promóció 2025: egyszerűség, adat, élmény
A Promóciók napjának nyitóelőadását Barna Tamás, a Republic Group tulajdonos-ügyvezetője…
Tovább olvasom >A kereskedelem tartotta magát a munkáltatói vonzerő terén – A bizonytalan gazdasági helyzet ártott az FMCG megítélésének
A kihívásokkal teli időszakból a Coca-Cola és a MediaMarkt jött…
Tovább olvasom >További cikkeink
KSH: áprilisban a kiskereskedelmi forgalom az előző év azonos időszakit 5,0, az előző havit 2,0 százalékkal haladta meg
2025. áprilisban a kiskereskedelem forgalmának volumene a nyers adat szerint…
Tovább olvasom >Csökkent a FAO élelmiszerár-indexe májusban
Csökkent az élelmiszertermékek világpiaci árának referenciaértéke májusban az előző hónaphoz…
Tovább olvasom >Az euróövezetben nőtt a kiskereskedelmi forgalom áprilisban
Havi és éves összehasonlításban egyaránt nőtt a kiskereskedelmi forgalom az…
Tovább olvasom >