ITM: ritkábban gyűlik meg a kereskedők baja a használati útmutatókkal, mint a jótállási jeggyel
Nyár óta törvényi előírás rögzíti a vásárlók jogos elvárását, hogy a Magyarországon értékesített termékekhez magyar nyelvű használati és kezelési útmutatót kapjanak. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) a rendelkezés júliusi hatályba lépése után ellenőriztette, hogy a vállalkozások eleget tesznek-e immár szélesebb körben érvényes kötelezettségüknek – tájékoztatott a minisztérium.

A jótállási előírások terén van még javítanivalója az üzleteknek
A fogyasztóvédelmi vizsgálat tapasztalatai szerint a kereskedők könnyebben alkalmazkodtak a változáshoz, mint amennyire ez a jótállás-szavatosság megújult szabályai esetén sikerült nekik.
A piacfelügyeleti törvény módosítása alapján a biztonságos használat érdekében 2021. július 16-tól a termékekhez magyar nyelvű, közérthető és egyértelmű használati és kezelési útmutatót kell mellékelni. Korábban ez csak külön jogszabályban vagy biztonsági szabványban meghatározott árucikkeknél, például játékoknál, villamossági vagy építési termékeknél volt kötelező. A rendkívüli ellenőrzés főként olyan termékcsoportokat érintett, amelyekhez előzőleg nem kellett használati útmutató. A vizsgálat a többi között bútorokra (pl. lapra szerelt szekrényekre, emeletes ágyakra), sporteszközökre, sátrakra, szerelést igénylő fürdőszobai polcokra, tárolókra és egyebekre terjedt ki.
A kormányhivatalok fogyasztóvédelmi munkatársai összesen több mint 1300 terméket ellenőriztek, mindössze 158 mellől hiányzott a magyar nyelvű használati és kezelési útmutató. Változatlanul megesik, hogy egy árucikkhez több nyelven adnak akár az összeszerelésben vagy karbantartásban is eligazító leírást, csak éppen magyarul nem. A leginkább problémás termékcsoportnak a fürdőszobai kiegészítőké bizonyult.
Az ITM emlékeztet: a külön jogszabályban vagy szabványban nem nevesített termékkörökre online formában is kiadható a magyar nyelvű használati-kezelési útmutató. Ha a honlapcím nem helyezhető el a csomagoláson, célszerű lehet az üzlet polcain, akár QR-kóddal jelezni az elérési helyet.
Számos vállalkozás saját weboldalán biztosít letöltési lehetőséget, több esetben rövid, gyakorlatias videókkal is segítve vevői tájékozódását.
Keszthelyi Nikoletta fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár elmondta: „Magyarország az unió harmadik legaktívabb piacfelügyeletével rendelkezik. A hazai szabályozás megelőzte a folyamatban lévő közösségi jogalkotást, a termékbiztonsági szabályok felülvizsgálatát is. Az Európai Unió az egyeztetés alatt álló javaslat szerint legkorábban 2024-től írná elő az adott tagállam nyelvén mellékelendő használati útmutatót. A hazai vállalkozások döntő többsége már most megfelelő tartalmú magyar nyelvű tájékoztatást ad a termékekhez, ezzel támogatva rendeltetésszerű, biztonságos használatukat.”
A közlemény felidézte: 2021 januárjától a vásárlók jogainak erősítése érdekében átfogóan megújultak a jótállás-szavatosság szabályai. A hatósági ellenőrzések e téren azt mutatták, hogy tízből hat üzletnek nem sikerült hiánytalanul lekövetnie a megváltozott előírásokat. Sokan még a korábbi rendelkezésekhez képest is mulasztanak. Az ITM a szakmai szervezetekkel egyeztetve jótállási jegy minta elkészítésével és közzétételével könnyítette meg a jogalkalmazók dolgát. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Agrárkamara: nem kérünk az ukrán importból
Az Európai Bizottság határozatlan idejű kedvezményeket javasol Ukrajnának a lejárt…
Tovább olvasom >NKFH: élelmiszer-biztonsági razzia a nyári szezonban, elsősorban a fagylaltozókban és strandbüfékben
A fogyasztók biztonságának védelme érdekében országos ellenőrzést végez a Nemzeti…
Tovább olvasom >Fogyasztóvédelem új alapokon
A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) 2025. január 1-jén…
Tovább olvasom >További cikkeink
Szárazság, technológiai verseny és összefogás: beindult a hazai dinnyeszezon
Komoly kihívások közepette indul a 2025-ös magyar dinnyeszezon: a csapadékhiány,…
Tovább olvasom >Romló, de a nemzetgazdasági átlagnál jobb konjunktúra a turizmusban
2025. júniusban a turisztikai cégek 70%-a szolgáltatási árainak növekedéséről számolt…
Tovább olvasom >Áremelkedés, exportcsökkenés, új fogyasztói szokások – így alakult a baromfi- és tojáspiac 2025 első felében
Látványos változások jellemezték 2025 első félévét a hazai baromfi- és…
Tovább olvasom >