Irtó kellemetlen helyzet
Kevés olyan szegmens van, amelyik annyira kitett az időjárásnak, mint a rovarirtó szerek piaca. Míg a csapadékos idő a szúnyogok elszaporodásának kedvez, szárazságban a hangyák, a legyek és a darazsak inváziójával kell számolnunk.
A cikk a Trade magazin digitális kiadásának 2023/6-7. számában olvasható.
A tavalyi évben a rovarirtó és rovarriasztó szerek összforgalma az NIQ (korábban NielsenIQ) által mért csatornákon több mint 6,28 milliárd Ft volt, ami nagyjából 3%-os értékbeni növekedést jelentett a 2021. évi forgalmi adatokhoz képest. Az eladott mennyiségi értékek viszont csökkentek, csaknem 18% volt a visszaesés az előző évhez viszonyítva.
Az egyik legfontosabb tényező, ami befolyásolja a piacot, az az időjárás. A szélsőséges hőmérsékleti és csapadékértékek sok esetben kedvezőtlenül hatnak a rovarok fejlődésére és ezáltal a piacra. A tavalyi rekord meleg és aszály nemcsak a mezőgazdaságra mért nagy csapást, hanem néhány rovarszegmensre is. Az előző évi extrém csapadékhiány miatt több tó, illetve patak is kiszáradt, és ezek mellett gyakorlatilag a pangó vizek is eltűntek a térségben.
Ennek hatására a szúnyoglárvák élettere is jelentősen csökkent, így a tavalyi szúnyogszezon még a 2021-es évet is alulmúlta.
– A forgalmi számok azt mutatják, hogy a testre fújható termékek több mint 25%-kal, az elektromos szegmens pedig csaknem 14%-kal maradt el az előző évi értékektől – avat be Zámbó Attila, a Bábolna Bio Zrt. kategória managere.
Míg a csapadékhiány a szúnyogokra kedvezőtlenül hat, vannak olyan rovarok, amelyekre a száraz, meleg időszak kifejezetten előnyös. Ilyenek például a mászórovarok (főként a hangyák), legyek és darazsak. Ennek köszönhetően a mászórovar szegmens forgalma 14%-kal, a repülőrovaroké pedig 6%-kal nőtt az előző évhez képest. A molyirtó termékek forgalma is nőtt, itt több mint 13% volt a fejlődés.
A mért csatornákon nem történt jelentős elmozdulás. A drogéria továbbra is a legnépszerűbb csatorna a rovarirtás terén. Emellett a független és kisformátumú boltok piacrésze emelkedett, ami annak köszönhető, hogy a vásárlási szokások visszaálltak a COVID-járvány előtti szintre.
Új szer hangyák ellen
Az NIQ (korábban NielsenIQ) kimutatása szerint 2022-ben is a Bábolna Bio Zrt. lett a piacvezető cég a rovar kategóriában.
– Darazsas év volt a tavalyi, így ehhez az eredményhez nagymértékben hozzájárult Protect darázsirtó aeroszolunk forgalma is. Az előző évben ennek a terméknek egy nagyobb, 750 ml-es változatát is elkezdtük forgalmazni a hipermarket vonalon, és már az első évben a csatorna 3. legnépszerűbb terméke lett. Kiemelkedő forgalma volt még a Protect légy- és szúnyogriasztó aeroszolunknak és az összes hangyairtó termékünknek – tájékoztat Zámbó Attila.
Az egyre nagyobb problémát jelentő hangyák ellen egy prémium kategóriás hangyairtó szerrel jelentek meg a piacon.
– Idén is lesz országos média kampányunk, főként a social mediában szeretnénk aktívabbak lenni. A „Sokk a rovar” nevű Facebook-oldalunkon a hasznos információk mellett rendszeres nyereményjátékokkal próbáljuk népszerűsíteni a termékeinket – mondja a kategória manager.
A nagyobb olcsóbb, a kisebb praktikusabb
A válság kevésbé hat erre a kategóriára, hiszen a darazsakat szúnyogokat, hangyákat el kell űzni, mert a mindennapi életünket nagyon megnehezíti a jelenlétük. A ZigZag márka forgalma tavaly a gyenge időjárási szezon ellenére is nagyot nőtt, mivel kiemelt hangsúlyt fektetünk arra, hogy a legjobb innovációkat hozzuk be. Idén ezt a növekedést a hangya- és a darázsirtás terén láttuk a legintenzívebbnek: háromféle magas hatótávolságú, fészekirtó darázsirtóinknak köszönhetően – állapítja meg Tremmel Nóra, a Brands and More Hungary Kft. cégvezetője.
A testre fújható szúnyogriasztó szerekből a kisebb kiszerelésű, kényelmes megoldást nyújtó termékek válnak egyre népszerűbbé, ugyanis ezek beleférnek a táskába, könnyen magukkal vihetik az emberek kirándulásokra, fesztiválokra, és nem utolsósorban az áruk is kedvezőbb.
Szintén megfigyelhető, hogy a webshopok piaca erőteljesen növekszik, az emberek szeretnek otthonról vásárolni. Többnyire nagy mennyiségben vagy nagy értékben rendelnek a szállítási költségek optimalizálása érdekében.
Erős médiajelenlét
A Brands and More Hungary Kft. az új, kis kiszerelésű ZigZag szúnyog- és kullancsriasztó permet eladásaiban ért el jelentős sikereket a tavalyi évben.
– Azt látjuk, hogy a gyártók többsége felhagyott a TV-kommunikációval, mi azonban hiszünk benne továbbra is. Így már a második szezonban futtattuk 30 csatornán a ZigZag TV-spotot, és ezzel, valamint innovatív termékeinkkel igen jelentős növekedést tudtunk elérni mind a forgalom, mind pedig a márkaismertség területén – nyilatkozza Tremmel Nóra.
A cég 2022-ben újdonságokkal is megjelent, többek között bevezette a BIOTOX márkanév alatt a professzionális területről átvett, előretöltött hangyairtó fecskendőt, amelyet kimagasló hatékonyságának és praktikusságának köszönhetően a vásárlók örömmel fogadtak. Új, 50 ml kiszerelésű szúnyogriasztókat is forgalomba hoztak szemet csalogató csomagolással és finom illattal, egyrészt a gyerekeket, másrészt a trendi fiatalokat megcélozva.
//
Kapcsolódó cikkeink
Az árakba, a technológiai fejlesztésekbe, az üzlethálózatba invesztált a dm
A drogéria forgalma 17%-kal nőtt az elmúlt gazdasági évben A…
Tovább olvasom >Sminkek és illatok – Újdonságok a szépségiparban
Az utóbbi években a dekorkozmetika piacán tapasztalható dinamizmus és folyamatos…
Tovább olvasom >Vaj- és margarinmárkák: az erő velük van
Bár versenytársak, mégis sok közös vonása van a vaj- és…
Tovább olvasom >További cikkeink
Adni Öröm! – nehéz sorsú embereknek gyűjtenek tartós élelmiszereket a SPAR-üzletekben
Elindult mától a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország…
Tovább olvasom >A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >K&H: ajándékot, de mit és melyik boltból?
A karácsonyi ajándékozás során a fiatalok körében a ruhák vannak…
Tovább olvasom >