Iroda és otthon is: ki hogyan kezeli a home office-t?
HO, Home Office – 2020 óta ez a fogalom az egyik leggyakrabban használt szó, rövidítés a szakmában – nemcsak az FMCG -ben, de valamennyi gazdálkodó szerv életében. Lehet szeretni, kedvelni, elfogadni vagy éppen kritizálni, de a téma, a módszer kikerülhetetlen. Hol tartunk most, 2022-ben, amikor a home office már szinte megszokottá vált? E témát járom körbe, melyik cég hogyan kezeli, csinálja.

Csík Klára
Ahány szervezet, annyi kultúra, szokás, mondhatjuk, kicsi-nagy ,magyar vagy nemzetközi , fővárosi vagy éppen vidéki, minden tényező befolyásolja a cégek működését.
Újvári Beát, aki a Szentkirályi cég HR vezetője. Az egyszerűség kedvéért – rövidítve – ÚB-ként írom le véleményét. Másik beszélgető társam, Kovács Gábor a Hame cég – Ügyvezető Igazgatója – monogramját használom a válaszoknál – KG .
Te kedveled a HO módszert?

Újvári Beáta
ÚB – Igen, kedvelem a HO módszert – de legalább ennyire kedvelem az irodai munkavégzést is – mondja Bea – Mindkettőnek megvan a maga előnye és a kettő rugalmas ötvözése rendkívül hatékony, ha jól csináljuk. Cégünknél, mely magyar és nemzetközi gyökereken alapul, a Pepsivel való együttműködés során a nemzetközi cégkultúrát is magáénak vallja, eleve jelentőséggel bír az otthoni és az irodai munka elegye.
KG – a HAME ,mely egy norvég tulajdonú, tőzsdén jegyzett cég, cseh régiós központtal működik, a magyar szervezet hozzájuk képest kicsi, szinte családias méretű, mely a működést is meghatározza.
Már covid előtt hallottunk a HO módszerről, de inkább az irodai munkát részesítettük előnyben. Megfelelő keretek, szabályok között a rendszer jól működhet, vannak előnyei. Fontos, hogy az irodai és a HO munka módszer között egészséges kombináció alakuljon ki.
Működött e cégeteknél HO a pandémia előtt, és ha igen, hogyan ?
ÚB – Már a COVID előtt is működött, volt HO-ra lehetőség a cégnél. A mostani helyzethez képest talán az a különbség, hogy akkor még nem volt intézményesítve, szabályzatba foglalva. Korábban csak alkalmanként fordult elő a HO és aki így akart dolgozni, indokolnia kellett, miért nem jön be az irodába. Például, mesterembert kellett otthon fogadnia vagy beteg lett a gyerek. Nem volt akadálya, de az irodában végzett munka volt az elfogadott. Egy-egy komplex stratégiai projekt esetén is volt, aki otthon, elvonultan dolgozott, amikor nem volt szükség az irodai infrastruktúrára. A pandémia kezdetekor nem igazán örültek a kollegák, az otthoni munkavégzésnek, de később, amikor már otthon berendezkedtek a kényszerűség hatására, megbarátkoztak vele és élvezték előnyeit.
Egy évvel később már inkább az volt a kérdés, miért kell visszamenni az irodába , ha otthonról is kiválóan működik a munkavégzés.

Kovács Gábor
KG – Pandémia előtt nálunk nem volt gyakorlat a HO, nem működött, a többi magyar céghez hasonlóan az irodai, benti munka volt az elfogadott, mindennapos. A személyes jelenlétre fókuszáltunk, mely igazodott a régiós rendszerhez. Sajnos a karantén, a vírus elterjedése jelentette a HO módszer bevezetését a mi cégünknél is. Nem volt mit tenni, alkalmazkodni kellett a megváltozott körülményekhez és az iroda helyett az otthon is a munka terepe lett, a modern technika eszközeit használva tartottuk a kapcsolatot. Teams, SKYPE, megannyi technikai vívmány alkalmazása segítette munkánkat.
Kérlek, soroljatok fel 3 előnyt, melyek a Home Office-t jellemzik !
ÚB – 1. Egyes feladatok, melyekhez elvonultság, mélyebb gondolkodás, agyalás szükséges hatékonyabban végezhető,
2. Takarékosság az idővel- nem kell közlekedni minden nap,
3. A dolgozói elégedettség növekedett általa.
KG – 1. Rugalmasabb időbeosztás
2. Kellemes ,otthoni környezet, nagyobb koncentrációt igénylő feladatok elvégzéséhez, elmélyülten lehet dolgozni, nem zavar semmilyen külső körülmény,
3. Több családi interakcióra van lehetőség – közös ebéd, többet látom a gyereket – még akkor is ha többet dolgozom.
Szerintetek melyek a fejlesztendő területek a HO-t tekintve ?
ÚB – Vállalatunknál minden adott és rendelkezésre áll a hatékony HO munkavégzéshez. Kevésbé a fejlesztésre, inkább az üzletileg egészséges egyensúly fenntartására koncentrálunk. Fontos, hogy a heti 1-2 nap otthoni munkavégzés mellett megmaradjon az irodai személyes jelenlét, minimum egy héten egy nap legyen, amikor mindenki elérhető az irodában. A személyes megbeszéléseket erre a napra időzítjük.
KG – Véleményem szerint az otthoni munkakörülmények javítása céges támogatással fontos fejlesztendő terület. Hatékonyabb közös naptárhasználat, ki mikor érhető el, segítené a jobb időbeosztást.
Jelenlétet igénylő adminisztratív feladatok harmonizálása, hatékonyabb kezelése segítené a HO munkát is pld. aláírások kezelése, futár beosztás.
Hogyan látod a 2022-2023 -at HO szempontjából?
ÚB – Most már , amikor jórészt túl vagyunk a pandémián, heti 3 nap irodai jelenlétet várunk el a munkatársaktól és heti 2 nap otthoni munka engedélyezett. Választható a HO, nem elvárás, mindenki maga és a munkája dönti el, melyik módszert választja, persze a többiekkel való együttműködést figyelembe véve.
KG – Nálunk kettős a helyzet, mivel két irodánk van. Az adminisztratív központunkban – a „ back office” – ban nagyrészt az irodában dolgoznak a kollégák, mert ez a hatékonyabb, így e területen a HO alkalmi, ad-hoc jelleggel működik. A sales és a marketing tevékenység a budapesti „front office”-ban zajlik , itt 2 napot töltünk ben , a többi nap HO.
A jövőt illetően egyetértettünk beszélgetőpartnereimmel, hogy a HO módszer mára elfogadott, gyakori, az irodai munkát kiegészítő vagy akár önállóan is működő lehetőség, mely könnyíti, rugalmassá teszi a mindennapi munkát – és nem utolsósorban növeli a hatékonyságot és a dolgozói elégedettséget is.
Nevezhetjük divatosan hibrid megoldásnak, HO és irodai munka együttese, mely megfelelő szabályok kialakítása és betartatása mellett, melyekre szükség van, növeli a cégek eredményességét.
Csík Klára
Kapcsolódó cikkeink
A cégek közel fele emeli a cafeteria összegét a fizikai dolgozók körében idén
2025-ben jelentős változások történtek a béren kívüli juttatások terén Magyarországon:…
Tovább olvasom >Változó szabályok az idénymunka és az alkalmi foglalkoztatás terén
Február 1-jén új szabályok léptek életbe az idénymunka, az alkalmi…
Tovább olvasom >Változások februártól az egyszerűsített foglalkoztatásban
2025. február 1-jétől módosulnak az egyszerűsített foglalkoztatás szabályai, s ezzel…
Tovább olvasom >További cikkeink
Mérsékelt optimizmus és javuló kilátások a közép-európai ingatlanszektorban
A közép-európai ingatlanpiaci szereplők többsége arra számít, hogy idén a…
Tovább olvasom >MBH Bank: javuló gazdasági kilátások, bővülő beruházások, ugyanakkor átmenetileg növekvő infláció várható 2025-ben
Reálbér-emelkedés, stabilizálódó beruházások és a fogyasztás további élénkülése várható 2025-ben,…
Tovább olvasom >A cégek közel fele emeli a cafeteria összegét a fizikai dolgozók körében idén
2025-ben jelentős változások történtek a béren kívüli juttatások terén Magyarországon:…
Tovább olvasom >