interpack 2023: a gépek és berendezések beruházásait serkenti a csomagolt élelmiszerek növekvő kereslete
A világ népességének tartós növekedése, a terjedő városiasodás, a magasabb szintű foglalkoztatás és az emelkedő jövedelmek világszerte növelik a csomagolt élelmiszerek keresletét. A VDMA Német Gép- és Berendezésgyártók Szövetsége élelmiszer- és csomagolóipari gépek tagozatának adataiból kiindulva a brit Euromonitor International piackutatási előrejelzése szerint 2021 és 2026 között a csomagolt élelmiszerek világpiaci értékesítési volumene összesen 14 százalékkal, 932 millió tonnára emelkedik.
A kereslet azonban eltérően változik a világ egyes régióiban. A fejlődő és az alacsonyabb egy főre jutó fogyasztással jellemezhető országokban a kereslet az előrejelzések szerint átlagon felüli mértékben emelkedik. Ez mindenekelőtt Ázsia, a Közel-Kelet és Afrika esetében van így. Ezekben a régiókban, de Latin-Amerikában és Kelet-Európában is egyre több fogyasztó választja a magas minőségű és a higiéniai követelményeknek megfelelően előállított és csomagolt termékeket. A már magas egy főre vetített fogyasztással rendelkező, telített piacokon is magas szinten stabilizálódik a csomagolt élelmiszerek kereslete. Változik a fogyasztók tudatossága és változnak a fogyasztási szokások is: egyre inkább ügyelnek arra, hogy mit és mennyit esznek, és tudatosan vásárolnak kevesebbet, hogy kevesebbet is kelljen kidobniuk.
Kelet-Európa (a balti államok nélkül) a csomagolt élelmiszerek világpiacának közel 8 százalékát képviseli
Európán belül a csomagolt élelmiszerek piacának körülbelül 28 százalékát jelenti Kelet-Európa. A várakozások szerint a kelet-európai országok kereslete 2021 és 2026 között összesen 7 százalékkal emelkedik 66 millió tonnára. A legnagyobb kelet-európai felvevőpiacot Oroszország jelenti 47 százalékos részesedéssel, majd Lengyelország és Ukrajna következik a ranglistán 14, illetve 7 százalékkal. Románia és a Cseh Köztársaság piaca 6 illetve 3 százalékot képvisel Európán belül.
A legnagyobb termékcsoportot a tejtermékek jelentik
Ezen a részpiacon az értékesítési volumen közel 9 százalékos mértékű bővülésére számítanak, így 2026-ban 22 millió tonnával számolnak. A második legnagyobb termékcsoportot a sütőipari termékek jelentik, ezek kereslete a várakozások szerint évente 3 százalékkal bővül, és 2026-ra eléri a 19 millió tonnát. A harmadik helyen a hús, a tenger gyümölcsei és a húst kiváltó termékek szerepelnek, ezek kereslete összesen 15 százalékkal bővül 2026-ig 4 millió tonnára. A negyedik helyen a rizs és a tésztafélék szerepelnek közel 9 százalékos várt növekedéssel és 3 millió tonnával 2026-ban, majd a szószok, öntetek és fűszerek következnek 2026-ra összesen 10 százalékkal 3 millió tonnára bővülő értékesítéssel.
Nagy a keletje a feldolgozó- és csomagológépeknek
A Német Gép- és Berendezésgyártók Szövetségének várakozásai szerint a csomagolt élelmiszerek keresletének növekedése a régióban további beruházásokat jelent az élelmiszer-feldolgozó és csomagológépek területén a megfelelő termelési kapacitások telepítése és fejlesztése miatt. Az előzetes adatok szerint a kelet-európai országok 4.852 millió euró értékben importáltak élelmiszer-feldolgozó és csomagológépeket, ami közel 1 százalékos növekedést jelent az előző évhez viszonyítva. Az élelmiszer-feldolgozó és csomagológépek három legfontosabb gyártó országa Német- és Olaszország, illetve Hollandia volt. A térségbe behozott gépek és berendezések harmadát (1.460 millió euró értékben, ami 3,3 százalékos növekedést jelent) Németország szállította, Olaszország részaránya 24 százalék (1.162 millió euró, +2,8 százalék), Hollandiáé pedig 7 százalékos (337 millió euró, 14,3 százalékos csökkenés).
Kapcsolódó cikkeink
Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >A laboratóriumban előállított műhús: a fenntartható élelmiszertermelés jövője vagy zsákutca?
Az elmúlt években egyre nagyobb figyelem irányul a laboratóriumban előállított…
Tovább olvasom >Indul az Európai Unió Innovációs Alapjának újabb pályázati köre
Novemberben várhatóan több mint 3 milliárd eurós kerettel nyílik meg…
Tovább olvasom >További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Digitális formában is elérhetővé válik a SZÉP-kártya 2025-től
2025. szeptember 1-jétől jelentős változás lép életbe a SZÉP-kártya felhasználásában:…
Tovább olvasom >Megnyílt a SHEIN első magyarországi üzlete
2024. december 10-én délben megnyílt a SHEIN első magyarországi üzlete…
Tovább olvasom >