Inspiráló, nemzetközi és személyes – ilyen volt a 36. Anuga
Idén október 9. és 13. között 36. alkalommal került megrendezésre a világ legnagyobb élelmiszeripari kiállítása és vására, az Anuga. A 169 országból több mint 70 000 látogatót és 4600 kiállítót Kölnbe vonzó esemény mottója az Átalakulás volt. A rendezvény idén első alkalommal hibrid formában zajlott, ami igen népszerűnek bizonyult.
Szerző: Tisza Andrea
Noha az idei év sokban más a korábbiakhoz képest, az Anuga idei küldetése egyértelmű és világos volt: újra összehozni az élelmiszer- és italgyártó szereplőket, és fórumot biztosítani a személyes találkozókhoz, a kapcsolatok ápolásához, valamint fenntartható üzleti kapcsolatok építéséhez. Az Anuga egyedülálló koncepciója immár 36. alkalommal állt e célok megvalósítása szolgálatában.
Mint azt Anne Schumacher, Food & Food Technology, Koelnmesse alelnöke elmondta, „az Anuga és a hozzá hasonló szakvásárok ideális platformot kínálnak a kiállítók és látogatók üzleti életbe való visszatérésének felgyorsítására. A járvány komoly változásokat hozott az iparág életében, és felpörgette a rendezvények digitalizációját. Mindazonáltal a szereplők egyértelműen tudtunkra adták, hogy igenis szívesen visszatérnének a vásárcsarnokokba, szeretnének személyesen találkozni, új termékeket felfedezni és újdonságokat kipróbálni.”
Úgy tűnik, a küldetést siker koronázta. A rendezvény 169 országból több mint 70 000 látogatót és 4600 kiállítót vonzott. Nemzetköziségét tekintve az Anuga idén új mércét állított fel: a kiállítók 97 százaléka, míg a látogatók 76 százaléka érkezett külföldről. Az eddigi értékelések alapján a kiállítókat elsősorban az eseményre ellátogató vevői kör felkészültsége és összetétele, valamint a határozott üzletkötési szándék győzte meg.

Az idei Anuga mottója az Átalakulás volt – ennek szükségességét a pandémia még nyilvánvalóbbá tette
A mottó: Átalakulás
Az esemény idén az „Átalakulás”-t választotta mottójául, ami a járvány kitörése óta az élelmiszeriparban is egyre nyilvánvalóbb. Ám a változások – így az élelmiszer-ökoszisztéma volatilitása és a globális változás szükségessége – már a pandémia előtt láthatók voltak, azokat a járványhelyzet pusztán felnagyította. Ma már nem csupán arról van szó, hogyan biztosítsunk élelmiszert a jövőben mintegy 10 milliárd ember számára, inkább arról, hogyan lehet az átalakulást a digitalizációra, a technológiai vívmányokra támaszkodva és a klímahelyzet kihívásaira figyelemmel fenntarthatóvá tenni. Ezzel együtt pedig kézenfekvő arról is elgondolkodni, hogyan lehet az élelmiszeripar egy ilyen jövőben sikeres.
A táplálkozás terén zajló átalakulást olyan megatrendek jellemzik, mint a fenntarthatóság, az egészség, a kényelem és a digitalizáció. Ezek továbbra is erőteljes hatással bírnak, és a jövőben központi szerepet játszanak majd. Az idei Anugán az olyan trendek kerültek a figyelem homlokterébe, mint a húshelyettesítők, a tiszta címkék, a növényi alapú fehérjék és élelmiszerek, valamint a fenntarthatóan előállított és csomagolt termékek, de a sejtalapú fehérjék témája is megkerülhetetlennek bizonyult, így helyet kapott az esemény programjában – elsősorban az új élelmiszerekről szóló, idén debütált New Food Conference keretében.
A fenntarthatóság kihívásainak – úgymint klímaválság, csomagolás, élelmiszer-pazarlás és emberi jogok az ellátási láncban – összetettségét, komplexitását a Centre for Sustainable Corporate Management (ZNU) „Fenntarthatósági Konferenciája” világította meg. A Newtrition X innovációs csúcstalálkozó pedig bepillantást engedett a személyre szabott táplálkozás új felfedezéseibe, meglátásaiba.
Anuga@home
Az Anuga az idei évben első alkalommal hibrid formában zajlott. Anne Schumacher rávilágított: „az átalakulás egyszerűen változást jelez, és a változás kezdetben soha nem jó vagy rossz. A döntő mindig az, hogy mi mit hozunk ki egy ilyen helyzetből, és hogyan használjuk a változást bizonyos fejlesztések jobbá tételére. Mindeközben egyik szemünket folyamatosan az élelmiszeripar aktuális fejlesztésein tartjuk.”
A hagyományos kiállítási és vásárelemeket a szervezők idén az Anuga@home digitális formátummal egészítették ki, ami lehetővé tette, hogy a látogatók a világ bármely pontján élvezhessék a vonzó standok és termékek látványát, és kapcsolattartóikkal innovatív csatornán keresztül léphessenek kapcsolatba. Ugyanakkor a digitális formátumok hozzáadott értéket jelentettek a kiállítóknak is, akik a fizikai standon kívül egy digitális bemutatóteremben is bemutatkozhattak az eseménytől bármilyen okból távol maradóknak.
Anuga taste Innovation Show, a trendbarométer
Az Anuga taste Innovation Show-ra idén több mint 418 vállalat 1332-nél is több termékinnovációt nyújtott be, melyek közös jellemzője, hogy fenntarthatók, az egészséget és a kényelmet szolgálják. A nemzetközi kereskedelmi újságírókból és piackutató elemzőkből álló zsűri 67 terméket választott ki az ötlet, az innováció ereje, a fenntarthatóság és a kreatív bevezetés szempontok mérlegelése után.

Az Anuga taste Innovation Show-n szereplő termékinnovációk közös jellemzője, hogy fenntarthatók, az egészséget és a kényelmet szolgálják
Tíz termék részesült a „különösen innovatív” elismerésben, melyek között szerepel – egyebek mellett – szárított lazac-jerky chips Lettországból, vegán zöldségsnack a német Frostkronétól, azték sör az IMAG Organicstől, komposztálható kávékapszulák Franciaországból. A listában egy magyar termék is feltűnt: a vegán, tartósítószer-, GMO-, glutén- és hozzáadott cukortól mentes zöldségszelet, a Happy Veggies – Beetroobee a Finest Selection Kft.-től.
Állati növényi élelmiszer
A bemutatott innovációk egy része a növényi alapú fehérjék iránti igény terén 2020-ban bekövetkezett áttörésre épít. Számos élelmiszeripari cég használja a növényi proteineket legalább kiegészítőként, vagy éppen új termékötleteik fő attrakciójaként. Nem véletlenül, hiszen a fogyasztók fenntarthatóság iránt fokozódó érzékenysége okán egyre népszerűbbek a növényi – így a szója-, borsó-, tökmag- és napraforgómag- – alapú fehérjék.
A növényi alapú élelmiszereket kiállítók által jellemzően követett marketingstratégia lényege: dobd piacra egy hagyományos formula klasszikus, eredeti vagy natúr változatát, aztán adj hozzá természetes szín- és ízanyagokat, és máris nemzetközivé vált a terméked. Ily módon születhetett meg a currys olíva vagy a kivis avokádó, de az olasz Lofrese által fejlesztett „We Cup” mikrohullámú sütőben elkészíthető bögrés zöldségétel is. Ez utóbbi ötféle változatban kapható: az eredeti fekete beluga lencse paradicsommal és bazsalikommal, a másik négy amerikai, fűszeres és csípős, indiai és mediterrán ízvilágú. A gyártó természetesen külön kiemeli, hogy e kényelmi termék 100%-ban növényi alapú fehérjét tartalmaz.
Egy másik figyelemreméltó trend a húsalternatívák térnyerése, és itt már nemcsak zöldségburgerekről és vegetáriánus húshelyettesítőkről van szó. Az új alternatívák között megjelent a laboratóriumban növesztett és a sejtalapú hús, valamint a rovarok.
Egészséget támogató és természetes
Komoly érdeklődés övezi az egészségre jótékony hatású és mesterséges színezékektől mentes, természetes hozzávalókból készült termékeket, ami elvezet az egyre több fogyasztó által követett, a termékcsomagoláson szereplő tiszta címkék trendjéhez. A kiállított termékek között szerepelt kollagénes török kávé, amely a kávé klasszikus hatásaival – így az érösszehúzódással és ráncokkal – veszi fel a harcot. A bemutatott kombucha termékek széles skálája – így limonádé, tea, röviditalok – pedig a bélflóra egészségét támogatják.

Népszerűek a kombuchát tartalmazó termékek
A fenntarthatóság témáját jól példázták a komposztálható kávékapszulák, a szinte ehetetlenül savanyú szőlőből készült limonádék és papírpoharak.
Halal: vonzó piaci rés
Külön szekciót kapott az Anugán a halal élelmiszerek köre. Az iszlám törvények szerint fogyasztható termékek mára túlmutatnak a hagyományos húsokon és húskészítményeken, és már nem csupán a muszlim közösség fogyasztja őket, de Európában is egyre szélesebb körben jelennek meg a hagyományos élelmiszer-kereskedelemben. Ahogy Ashraf el Tanbouly, a halal-tanúsító ICHS igazgatója megjegyezte: „az iparági szereplőknek – hitvallásuktól függetlenül – érdemes tisztában lenniük e piac fontosságával. A halal-tanúsítvány útlevél lehet a világ népességének több mint 24 százalékát jelentő, azaz 1,9 milliárd muszlim fogyasztó alkotta masszív bázishoz.”
A szegmens az előtte álló komoly lehetőségek mellett kihívásokkal is szembe kell, hogy nézzen. Az ipari előállítás és a piaci transzparencia előmozdítása már jó ideje esedékes volt, de olyan tanúsító rendszer felállítására lenne szükség, amely kielégíti a muszlim közösség minőségi és élelmiszer-biztonsági igényeit.

Idén külön figyelmet kapott a halal termékek köre
New Food Conference: sejtalapú lesz az „új élelmiszer”?
Az idén először megrendezett New Food Conference az Anuga ismeretbővítő küldetését szolgálta, és középpontjában a növényi és a sejtalapú technológiák álltak.
Mint arra az esemény házigazdája, az élelmiszer- és italgyártókkal egyeztető fenntarthatósági szakértő, Denise Loga rámutatott „a valaha volt leggyorsabb és legnagyobb fordulatot hozó átalakulás küszöbén állunk, amióta az ember növénytermesztésbe és állattenyésztésbe fogott. A növényi alapú termékek értékesítése berobbant, míg a sejtalapú mezőgazdaság és a precíziós fermentáció örökre megváltoztathatja az élelmiszer-termelést.”
Robert Jones, a húsnövesztési módszereket fejlesztő holland élelmiszer-technológiai vállalat, a Mosa Meat vezetője elmondta, hogy „a sejtalapú technológiára kiegészítő elemként és nem alternatívaként tekintünk”. A szakember részt vett a Cellular Agriculture Europe létrehozásában is, mely szövetség célja még rugalmasabb és fenntarthatóbb jövőt építeni állattenyésztés nélkül, pusztán állati sejtekből történő hús- és halnövesztés révén.
A résztvevők között volt az izraeli MeaTech 3D és belgiumi részlege, a Peace of Meat is, akiknek új terméke a tenyésztett csirkezsír. A csirke zsírsejtekből készült biomassza növényi alapú húsgolyók hozzávalójaként kerül felhasználásra, így biztosítva azok húshoz hasonlatos ízét és textúráját. A MeaTech szerint a növényi alapú hozzávalók tenyésztett állati zsírral kombinálása útján a vásárlóknak „húsosabb” élményben lehet része, mint a teljes mértékben növényi alapú húshelyettesítők esetében, ami jelentős előrelépés a húsalternatívák piacán jelenleg megtalálható termékekhez képest.

Az „organikus” témakör az elmúlt években kiemelten fontossá vált
Jól szerepeltek a magyar termékek az Anugán
Az idei Anugán több mint 60 magyar cég vett részt, melyből 36 közösségi kiállító az Agrármarketing Centrum szervezésében 312 négyzetméteren, 6 tematikus pavilonban mutatkozott be, többek között biotermékek, italok, pékáruk, édes-, hús- és konzervipari, valamint fagyasztott termékek.
A Termékinnovációs Show-n a 2021. év legjobb piacképes élelmiszeripari újdonságait díjazták. Két magyar cég terméke is az élvonalba került: a Dor-Fru Kft. rizs alapú gyümölcs-smoothie-ja és a Finest Selection Kft. céklás zöldségszelete. A rizsalapú smoothie a hagyományos rizstejekkel szemben sokkal sűrűbb, krémesebb állagú, 8 százalékban rizst és 20 százalékban gyümölcsöt tartalmaz. A termék élelmiszeripari adalékanyagot nem tartalmaz, mégis eltartható hűtés nélkül 1 évig. A Happy Veggies-Beetroobee céklás zöldségszelet pedig, amely a világ tíz leginnovatívabb terméke közé is bekerült, kizárólag természetes összetevőkből készül, csak zöldséget és gyümölcsöt tartalmaz, hozzáadott cukor, szirup vagy bármilyen más adalékanyag nélkül.
Az Innovációs Show-n aratott sikerek mellett a magyar élelmiszeripari kínálatot valós időben bemutató szoftver, az Agrármarketing Centrum Hungarian Food Business Catalogue-ja is az Anugán debütált nemzetközi színtéren. A közvetlen kapcsolatfelvételre is lehetőséget biztosító katalógus a disztribútorok és importőrök körében eddig nagy sikert aratott.
Az Anuga legközelebb 2023. október 7–11. között nyitja meg kapuját. //
Anuga 2021 – Újra együtt a nemzetközi élelmiszeripar

Kakuk Márta
ügyvezető
MON-ART Reklámiroda
A 169 országból érkezett mintegy 70 000 látogató és a 98 ország képviseletében megjelent 4643 kiállító jól jelzi, mennyire szüksége van a nemzetközi élelmiszeriparnak a kereskedelmi vásárokra és ezzel együtt arra, hogy személyesen lehessen üzletet kötni – mondta el Kakuk Márta, a MON-ART Reklámiroda Kft. ügyvezetője, aki 18 éve látja el a Koelnmesse magyarországi vásárképviseletét.
A vásár rendezvényei kiváló tájékozódási lehetőséget biztosítottak az élelmiszerek jövőjét illetően. Azok számára, akik erről lemaradtak, az Anuga @home digitális platformja továbbra is biztosítja az információk utólagos begyűjtésének lehetőségét – hívta fel a figyelmet Kakuk Márta.
A szakember arról is tájékoztatta a Trade magazint, hogy az Anuga magyar kiállítói közül többen a 2022. január végén kezdődő ISM-en, a világ legnagyobb édesipari kiállításán is részt vesznek, mely rendezvény inspirációt és innovációt, perspektivikus és intenzív kapcsolatépítési lehetőséget, első osztályú kiállítókat, továbbá kompetens látogatókat jelent az iparági érdeklődök számára. //
Egy szelet természet!

Balla Balázs
ügyvezető
Finest Selection
A Bio Happy Veggies Zöldségszeletek–Beetroobee elnyerte az Anuga Taste Innovation Show – TOP 10 INNOVÁCIÓS 2021 díjat.
Az idei Anuga Taste Innovation Show zsűrije által kiválogatott 67 termék közül került a Bio Happy Veggies Beetroobee a nyertes legjobb tíz közé. A Beetroobee párfalatnyi bio céklából és almából álló tökéletes és praktikus snack bármely korosztály számára.
A 100%-ban kizárólag természetes összetevőkből készülő Happy Veggies szeletek csak zöldséget és gyümölcsöt tartalmaznak. Ennek köszönhetően természetesen édesek, hozzáadott cukor, szirup vagy bármilyen más adalékanyag nélkül. Természetes zamatuk a zöldségből és gyümölcsből származik, ízesítőt, aromát vagy ízfokozót a gyártó nem ad hozzá. A speciális gyártási technológiának és a gondos csomagolásnak köszönhetően tartósítószer nélkül is eltartható.
Ráadásul minden szelet gluténmentes, tejmentes és vegánbarát! //
Hatékony megbeszéléseket folytattunk az Anugán
„1999 óta minden alkalommal részt veszünk a kölni Anuga kiállításon, és idén ötödik alkalommal saját standunkon fogadtuk meglévő exportpartnereinket és a potenciális vevőket.
A látogatók száma ugyan kevesebb volt, mint a korábbi években, ugyanakkor effektívebb megbeszéléseket tudtunk folytatni a főleg Európából és Közel-Keletről érkező beszerzőkkel.
Idén a 0,25 l-es PET, sportkupakos, vitaminozott üdítőitalainkat mutattuk be a közönségnek. Ezektől a sportkupakos licenszes italoktól komoly eladásokat várunk jövő tavasztól.
A Disney, Warner, Nickelodeon, valamint Vitapress-licenszes, sleeve fóliás gyermekpezsgőink hagyományosan népszerűek és figyelemfelkeltőek az Anuga látogatói körében, immár 51 országba exportáljuk őket” – mondta Tóth Tamás, a Vitapess Kft. exportigazgatója.

Szponzorált illusztráció
//
A fenti cikk a Trade magazin 2021/12-01. számában is megjelent.
Kapcsolódó cikkeink
Rekord részvétel a magyar standon a mentes termékek kiállításán Bécsben
Az Agrármarketing Centrum először vett részt a Free From elnevezésű,…
Tovább olvasom >A Hungarian Food Business Program 25. eseményén 24 magyar gyártó mutatkozott be Prágában
Rekordszámú résztvevővel zajlott le a Hungarian Food Business Program jubileumi,…
Tovább olvasom >Megnyílt a PLMA, 20 kiállító a magyar közösségi standon
A több mint 37 éves múltra visszatekintő PLMA World of…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >