Inspiráló, nemzetközi és személyes – ilyen volt a 36. Anuga

Szerző: Tisza Andrea Dátum: 2021. 12. 06. 09:40

Idén október 9. és 13. között 36. alkalommal került megrendezésre a világ legnagyobb élelmiszeripari kiállítása és vására, az Anuga. A 169 országból több mint 70 000 látogatót és 4600 kiállítót Kölnbe vonzó esemény mottója az Átalakulás volt. A rendezvény idén első alkalommal hibrid formában zajlott, ami igen népszerűnek bizonyult.

Szerző: Tisza Andrea

Noha az idei év sokban más a korábbiakhoz képest, az Anuga idei küldetése egyértelmű és világos volt: újra összehozni az élelmiszer- és italgyártó szereplőket, és fórumot biztosítani a személyes találkozókhoz, a kapcsolatok ápolásához, valamint fenntartható üzleti kapcsolatok építéséhez. Az Anuga egyedülálló koncepciója immár 36. alkalommal állt e célok megvalósítása szolgálatában.

Mint azt Anne Schumacher, Food & Food Technology, Koelnmesse alelnöke elmondta, „az Anuga és a hozzá hasonló szakvásárok ideális platformot kínálnak a kiállítók és látogatók üzleti életbe való visszatérésének felgyorsítására. A járvány komoly változásokat hozott az iparág életében, és felpörgette a rendezvények digitalizációját. Mindazonáltal a szereplők egyértelműen tudtunkra adták, hogy igenis szívesen visszatérnének a vásárcsarnokokba, szeretnének személyesen találkozni, új termékeket felfedezni és újdonságokat kipróbálni.

Úgy tűnik, a küldetést siker koronázta. A rendezvény 169 országból több mint 70 000 látogatót és 4600 kiállítót vonzott. Nemzetköziségét tekintve az Anuga idén új mércét állított fel: a kiállítók 97 százaléka, míg a látogatók 76 százaléka érkezett külföldről. Az eddigi értékelések alapján a kiállítókat elsősorban az eseményre ellátogató vevői kör felkészültsége és összetétele, valamint a határozott üzletkötési szándék győzte meg.

Az idei Anuga mottója az Átalakulás volt – ennek szükségességét a pandémia még nyilvánvalóbbá tette

A mottó: Átalakulás

Az esemény idén az „Átalakulás”-t választotta mottójául, ami a járvány kitörése óta az élelmiszeriparban is egyre nyilvánvalóbb. Ám a változások – így az élelmiszer-ökoszisztéma volatilitása és a globális változás szükségessége – már a pandémia előtt láthatók voltak, azokat a járványhelyzet pusztán felnagyította. Ma már nem csupán arról van szó, hogyan biztosítsunk élelmiszert a jövőben mintegy 10 milliárd ember számára, inkább arról, hogyan lehet az átalakulást a digitalizációra, a technológiai vívmányokra támaszkodva és a klímahelyzet kihívásaira figyelemmel fenntarthatóvá tenni. Ezzel együtt pedig kézenfekvő arról is elgondolkodni, hogyan lehet az élelmiszeripar egy ilyen jövőben sikeres.

A táplálkozás terén zajló átalakulást olyan megatrendek jellemzik, mint a fenntarthatóság, az egészség, a kényelem és a digitalizáció. Ezek továbbra is erőteljes hatással bírnak, és a jövőben központi szerepet játszanak majd. Az idei Anugán az olyan trendek kerültek a figyelem homlokterébe, mint a húshelyettesítők, a tiszta címkék, a növényi alapú fehérjék és élelmiszerek, valamint a fenntarthatóan előállított és csomagolt termékek, de a sejtalapú fehérjék témája is megkerülhetetlennek bizonyult, így helyet kapott az esemény programjában – elsősorban az új élelmiszerekről szóló, idén debütált New Food Conference keretében.

A fenntarthatóság kihívásainak – úgymint klímaválság, csomagolás, élelmiszer-pazarlás és emberi jogok az ellátási láncban – összetettségét, komplexitását a Centre for Sustainable Corporate Management (ZNU) „Fenntarthatósági Konferenciája” világította meg. A Newtrition X innovációs csúcstalálkozó pedig bepillantást engedett a személyre szabott táplálkozás új felfedezéseibe, meglátásaiba.

Anuga@home

Az Anuga az idei évben első alkalommal hibrid formában zajlott. Anne Schumacher rávilágított: „az átalakulás egyszerűen változást jelez, és a változás kezdetben soha nem jó vagy rossz. A döntő mindig az, hogy mi mit hozunk ki egy ilyen helyzetből, és hogyan használjuk a változást bizonyos fejlesztések jobbá tételére. Mindeközben egyik szemünket folyamatosan az élelmiszeripar aktuális fejlesztésein tartjuk.

A hagyományos kiállítási és vásárelemeket a szervezők idén az Anuga@home digitális formátummal egészítették ki, ami lehetővé tette, hogy a látogatók a világ bármely pontján élvezhessék a vonzó standok és termékek látványát, és kapcsolattartóikkal innovatív csatornán keresztül léphessenek kapcsolatba. Ugyanakkor a digitális formátumok hozzáadott értéket jelentettek a kiállítóknak is, akik a fizikai standon kívül egy digitális bemutatóteremben is bemutatkozhattak az eseménytől bármilyen okból távol maradóknak.

Anuga taste Innovation Show, a trendbarométer

Az Anuga taste Innovation Show-ra idén több mint 418 vállalat 1332-nél is több termékinnovációt nyújtott be, melyek közös jellemzője, hogy fenntarthatók, az egészséget és a kényelmet szolgálják. A nemzetközi kereskedelmi újságírókból és piackutató elemzőkből álló zsűri 67 terméket választott ki az ötlet, az innováció ereje, a fenntarthatóság és a kreatív bevezetés szempontok mérlegelése után.

Az Anuga taste Innovation Show-n szereplő termékinnovációk közös jellemzője, hogy fenntarthatók, az egészséget és a kényelmet szolgálják

Tíz termék részesült a „különösen innovatív” elismerésben, melyek között szerepel – egyebek mellett – szárított lazac-jerky chips Lettországból, vegán zöldségsnack a német Frostkronétól, azték sör az IMAG Organicstől, komposztálható kávékapszulák Franciaországból. A listában egy magyar termék is feltűnt: a vegán, tartósítószer-, GMO-, glutén- és hozzáadott cukortól mentes zöldségszelet, a Happy Veggies – Beetroobee a Finest Selection Kft.-től.

Állati növényi élelmiszer

A bemutatott innovációk egy része a növényi alapú fehérjék iránti igény terén 2020-ban bekövetkezett áttörésre épít. Számos élelmiszeripari cég használja a növényi proteineket legalább kiegészítőként, vagy éppen új termékötleteik fő attrakciójaként. Nem véletlenül, hiszen a fogyasztók fenntarthatóság iránt fokozódó érzékenysége okán egyre népszerűbbek a növényi – így a szója-, borsó-, tökmag- és napraforgómag- – alapú fehérjék.

A növényi alapú élelmiszereket kiállítók által jellemzően követett marketingstratégia lényege: dobd piacra egy hagyományos formula klasszikus, eredeti vagy natúr változatát, aztán adj hozzá természetes szín- és ízanyagokat, és már­is nemzetközivé vált a terméked. Ily módon születhetett meg a currys olíva vagy a kivis avokádó, de az olasz Lofrese által fejlesztett „We Cup” mikrohullámú sütőben elkészíthető bögrés zöldségétel is. Ez utóbbi ötféle változatban kapható: az eredeti fekete beluga lencse paradicsommal és bazsalikommal, a másik négy amerikai, fűszeres és csípős, indiai és mediterrán ízvilágú. A gyártó természetesen külön kiemeli, hogy e kényelmi termék 100%-ban növényi alapú fehérjét tartalmaz.

Egy másik figyelemreméltó trend a húsalternatívák térnyerése, és itt már nemcsak zöldségburgerekről és vegetáriánus húshelyettesítőkről van szó. Az új alternatívák között megjelent a laboratóriumban növesztett és a sejtalapú hús, valamint a rovarok.

Egészséget támogató és természetes

Komoly érdeklődés övezi az egészségre jótékony hatású és mesterséges színezékektől mentes, természetes hozzávalókból készült termékeket, ami elvezet az egyre több fogyasztó által követett, a termékcsomagoláson szereplő tiszta címkék trendjéhez. A kiállított termékek között szerepelt kollagénes török kávé, amely a kávé klasszikus hatásaival – így az érösszehúzódással és ráncokkal – veszi fel a harcot. A bemutatott kombucha termékek széles skálája – így limonádé, tea, röviditalok – pedig a bélflóra egészségét támogatják.

Népszerűek a kombuchát tartalmazó termékek

A fenntarthatóság témáját jól példázták a komposztálható kávékapszulák, a szinte ehetetlenül savanyú szőlőből készült limonádék és papírpoharak.

Halal: vonzó piaci rés

Külön szekciót kapott az Anugán a halal élelmiszerek köre. Az iszlám törvények szerint fogyasztható termékek mára túlmutatnak a hagyományos húsokon és húskészítményeken, és már nem csupán a muszlim közösség fogyasztja őket, de Európában is egyre szélesebb körben jelennek meg a hagyományos élelmiszer-kereskedelemben. Ahogy Ashraf el Tanbouly, a halal-tanúsító ICHS igazgatója megjegyezte: „az iparági szereplőknek – hitvallásuktól függetlenül – érdemes tisztában lenniük e piac fontosságával. A halal-tanúsítvány útlevél lehet a világ népességének több mint 24 százalékát jelentő, azaz 1,9 milliárd muszlim fogyasztó alkotta masszív bázishoz.

A szegmens az előtte álló komoly lehetőségek mellett kihívásokkal is szembe kell, hogy nézzen. Az ipari előállítás és a piaci transzparencia előmozdítása már jó ideje esedékes volt, de olyan tanúsító rendszer felállítására lenne szükség, amely kielégíti a muszlim közösség minőségi és élelmiszer-biztonsági igényeit.

Idén külön figyelmet kapott a halal termékek köre

New Food Conference: sejtalapú lesz az „új élelmiszer”?

Az idén először megrendezett New Food Conference az Anuga ismeretbővítő küldetését szolgálta, és középpontjában a növényi és a sejtalapú technológiák álltak.

Mint arra az esemény házigazdája, az élelmiszer- és italgyártókkal egyeztető fenntarthatósági szakértő, Denise Loga rámutatott „a valaha volt leggyorsabb és legnagyobb fordulatot hozó átalakulás küszöbén állunk, amióta az ember növénytermesztésbe és állattenyésztésbe fogott. A növényi alapú termékek értékesítése berobbant, míg a sejtalapú mezőgazdaság és a precíziós fermentáció örökre megváltoztathatja az élelmiszer-termelést.

Robert Jones, a húsnövesztési módszereket fejlesztő holland élelmiszer-technológiai vállalat, a Mosa Meat vezetője elmondta, hogy „a sejtalapú technológiára kiegészítő elemként és nem alternatívaként tekintünk”. A szakember részt vett a Cellular Agriculture Europe létrehozásában is, mely szövetség célja még rugalmasabb és fenntarthatóbb jövőt építeni állattenyésztés nélkül, pusztán állati sejtekből történő hús- és halnövesztés révén.

A résztvevők között volt az izraeli MeaTech 3D és belgiumi részlege, a Peace of Meat is, akiknek új terméke a tenyésztett csirkezsír. A csirke zsírsejtekből készült biomassza növényi alapú húsgolyók hozzávalójaként kerül felhasználásra, így biztosítva azok húshoz hasonlatos ízét és textúráját. A MeaTech szerint a növényi alapú hozzávalók tenyésztett állati zsírral kombinálása útján a vásárlóknak „húsosabb” élményben lehet része, mint a teljes mértékben növényi alapú húshelyettesítők esetében, ami jelentős előrelépés a húsalternatívák piacán jelenleg megtalálható termékekhez képest.

Az „organikus” témakör az elmúlt években kiemelten fontossá vált

Jól szerepeltek a magyar termékek az Anugán

Az idei Anugán több mint 60 magyar cég vett részt, melyből 36 közösségi kiállító az Agrármarketing Centrum szervezésében 312 négyzetméteren, 6 tematikus pavilonban mutatkozott be, többek között biotermékek, italok, pékáruk, édes-, hús- és konzervipari, valamint fagyasztott termékek.

A Termékinnovációs Show-n a 2021. év legjobb piacképes élelmiszeripari újdonságait díjazták. Két magyar cég terméke is az élvonalba került: a Dor-Fru Kft. rizs alapú gyümölcs-smoothie-ja és a Finest Selection Kft. céklás zöldségszelete. A rizs­alapú smoothie a hagyományos rizstejekkel szemben sokkal sűrűbb, krémesebb állagú, 8 százalékban rizst és 20 százalékban gyümölcsöt tartalmaz. A termék élelmiszeripari adalékanyagot nem tartalmaz, mégis eltartható hűtés nélkül 1 évig. A Happy Veggies-Beetroobee céklás zöldségszelet pedig, amely a világ tíz leginnovatívabb terméke közé is bekerült, kizárólag természetes összetevőkből készül, csak zöldséget és gyümölcsöt tartalmaz, hozzáadott cukor, szirup vagy bármilyen más adalékanyag nélkül.

Az Innovációs Show-n aratott sikerek mellett a magyar élelmiszeripari kínálatot valós időben bemutató szoftver, az Agrármarketing Centrum Hungarian Food Business Catalogue-ja is az Anugán debütált nemzetközi színtéren. A közvetlen kapcsolatfelvételre is lehetőséget biztosító katalógus a disztribútorok és importőrök körében eddig nagy sikert aratott.

Az Anuga legközelebb 2023. október 7–11. között nyitja meg kapuját. //

 

Anuga 2021 – Újra együtt a nemzetközi élelmiszeripar

Kakuk Márta MON-ART

Kakuk Márta
ügyvezető
MON-ART Reklámiroda

A 169 országból érkezett mintegy 70 000 látogató és a 98 ország képviseletében megjelent 4643 kiállító jól jelzi, mennyire szüksége van a nemzetközi élelmiszeriparnak a kereskedelmi vásárokra és ezzel együtt arra, hogy személyesen lehessen üzletet kötni – mondta el Kakuk Márta, a MON-ART Reklámiroda Kft. ügyvezetője, aki 18 éve látja el a Koelnmesse magyarországi vásárképviseletét.

A vásár rendezvényei kiváló tájékozódási lehetőséget biztosítottak az élelmiszerek jövőjét illetően. Azok számára, akik erről lemaradtak, az Anuga @home digitális platformja továbbra is biztosítja az információk utólagos begyűjtésének lehetőségét – hívta fel a figyelmet Kakuk Márta.

A szakember arról is tájékoztatta a Trade magazint, hogy az Anuga magyar kiállítói közül többen a 2022. január végén kezdődő ISM-en, a világ legnagyobb édesipari kiállításán is részt vesznek, mely rendezvény inspirációt és innovációt, perspektivikus és intenzív kapcsolatépítési lehetőséget, első osztályú kiállítókat, továbbá kompetens látogatókat jelent az iparági érdeklődök számára. //

Egy szelet természet!

Balla Balázs, Finest Selection

Balla Balázs
ügyvezető
Finest Selection

A Bio Happy Veggies Zöldségszeletek–Beetroobee elnyerte az Anuga Taste Innovation Show – TOP 10 INNOVÁCIÓS 2021 díjat.

Az idei Anuga Taste Innovation Show zsűrije által kiválogatott 67 termék közül került a Bio Happy Veggies Beetroobee a nyertes legjobb tíz közé. A Beetroobee párfalatnyi bio céklából és almából álló tökéletes és praktikus snack bármely korosztály számára.

A 100%-ban kizárólag természetes összetevőkből készülő Happy Veggies szeletek csak zöldséget és gyümölcsöt tartalmaznak. Ennek köszönhetően természetesen édesek, hozzáadott cukor, szirup vagy bármilyen más adalékanyag nélkül. Természetes zamatuk a zöldségből és gyümölcsből származik, ízesítőt, aromát vagy ízfokozót a gyártó nem ad hozzá. A speciális gyártási technológiának és a gondos csomagolásnak köszönhetően tartósítószer nélkül is eltartható.

Ráadásul minden szelet gluténmentes, tejmentes és vegánbarát! //

 

Hatékony megbeszéléseket folytattunk az Anugán

„1999 óta minden alkalommal részt veszünk a kölni Anuga kiállításon, és idén ötödik alkalommal saját standunkon fogadtuk meglévő exportpartnereinket és a potenciális vevőket.

A látogatók száma ugyan kevesebb volt, mint a korábbi években, ugyanakkor effektívebb megbeszéléseket tudtunk folytatni a főleg Európából és Közel-Keletről érkező beszerzőkkel.

Idén a 0,25 l-es PET, sportkupakos, vitaminozott üdítőitalainkat mutattuk be a közönségnek. Ezektől a sportkupakos licenszes italoktól komoly eladásokat várunk jövő tavasztól.

A Disney, Warner, Nickelodeon, valamint Vitapress-licenszes, sleeve fóliás gyermekpezsgőink hagyományosan népszerűek és figyelemfelkeltőek az Anuga látogatói körében, immár 51 országba exportáljuk őket” – mondta Tóth Tamás, a Vitapess Kft. exportigazgatója.

Szponzorált illusztráció

//

A fenti cikk a Trade magazin 2021/12-01. számában is megjelent.

Kapcsolódó cikkeink