Inspiráló, nemzetközi és személyes – ilyen volt a 36. Anuga
Idén október 9. és 13. között 36. alkalommal került megrendezésre a világ legnagyobb élelmiszeripari kiállítása és vására, az Anuga. A 169 országból több mint 70 000 látogatót és 4600 kiállítót Kölnbe vonzó esemény mottója az Átalakulás volt. A rendezvény idén első alkalommal hibrid formában zajlott, ami igen népszerűnek bizonyult.
Szerző: Tisza Andrea
Noha az idei év sokban más a korábbiakhoz képest, az Anuga idei küldetése egyértelmű és világos volt: újra összehozni az élelmiszer- és italgyártó szereplőket, és fórumot biztosítani a személyes találkozókhoz, a kapcsolatok ápolásához, valamint fenntartható üzleti kapcsolatok építéséhez. Az Anuga egyedülálló koncepciója immár 36. alkalommal állt e célok megvalósítása szolgálatában.
Mint azt Anne Schumacher, Food & Food Technology, Koelnmesse alelnöke elmondta, „az Anuga és a hozzá hasonló szakvásárok ideális platformot kínálnak a kiállítók és látogatók üzleti életbe való visszatérésének felgyorsítására. A járvány komoly változásokat hozott az iparág életében, és felpörgette a rendezvények digitalizációját. Mindazonáltal a szereplők egyértelműen tudtunkra adták, hogy igenis szívesen visszatérnének a vásárcsarnokokba, szeretnének személyesen találkozni, új termékeket felfedezni és újdonságokat kipróbálni.”
Úgy tűnik, a küldetést siker koronázta. A rendezvény 169 országból több mint 70 000 látogatót és 4600 kiállítót vonzott. Nemzetköziségét tekintve az Anuga idén új mércét állított fel: a kiállítók 97 százaléka, míg a látogatók 76 százaléka érkezett külföldről. Az eddigi értékelések alapján a kiállítókat elsősorban az eseményre ellátogató vevői kör felkészültsége és összetétele, valamint a határozott üzletkötési szándék győzte meg.
A mottó: Átalakulás
Az esemény idén az „Átalakulás”-t választotta mottójául, ami a járvány kitörése óta az élelmiszeriparban is egyre nyilvánvalóbb. Ám a változások – így az élelmiszer-ökoszisztéma volatilitása és a globális változás szükségessége – már a pandémia előtt láthatók voltak, azokat a járványhelyzet pusztán felnagyította. Ma már nem csupán arról van szó, hogyan biztosítsunk élelmiszert a jövőben mintegy 10 milliárd ember számára, inkább arról, hogyan lehet az átalakulást a digitalizációra, a technológiai vívmányokra támaszkodva és a klímahelyzet kihívásaira figyelemmel fenntarthatóvá tenni. Ezzel együtt pedig kézenfekvő arról is elgondolkodni, hogyan lehet az élelmiszeripar egy ilyen jövőben sikeres.
A táplálkozás terén zajló átalakulást olyan megatrendek jellemzik, mint a fenntarthatóság, az egészség, a kényelem és a digitalizáció. Ezek továbbra is erőteljes hatással bírnak, és a jövőben központi szerepet játszanak majd. Az idei Anugán az olyan trendek kerültek a figyelem homlokterébe, mint a húshelyettesítők, a tiszta címkék, a növényi alapú fehérjék és élelmiszerek, valamint a fenntarthatóan előállított és csomagolt termékek, de a sejtalapú fehérjék témája is megkerülhetetlennek bizonyult, így helyet kapott az esemény programjában – elsősorban az új élelmiszerekről szóló, idén debütált New Food Conference keretében.
A fenntarthatóság kihívásainak – úgymint klímaválság, csomagolás, élelmiszer-pazarlás és emberi jogok az ellátási láncban – összetettségét, komplexitását a Centre for Sustainable Corporate Management (ZNU) „Fenntarthatósági Konferenciája” világította meg. A Newtrition X innovációs csúcstalálkozó pedig bepillantást engedett a személyre szabott táplálkozás új felfedezéseibe, meglátásaiba.
Anuga@home
Az Anuga az idei évben első alkalommal hibrid formában zajlott. Anne Schumacher rávilágított: „az átalakulás egyszerűen változást jelez, és a változás kezdetben soha nem jó vagy rossz. A döntő mindig az, hogy mi mit hozunk ki egy ilyen helyzetből, és hogyan használjuk a változást bizonyos fejlesztések jobbá tételére. Mindeközben egyik szemünket folyamatosan az élelmiszeripar aktuális fejlesztésein tartjuk.”
A hagyományos kiállítási és vásárelemeket a szervezők idén az Anuga@home digitális formátummal egészítették ki, ami lehetővé tette, hogy a látogatók a világ bármely pontján élvezhessék a vonzó standok és termékek látványát, és kapcsolattartóikkal innovatív csatornán keresztül léphessenek kapcsolatba. Ugyanakkor a digitális formátumok hozzáadott értéket jelentettek a kiállítóknak is, akik a fizikai standon kívül egy digitális bemutatóteremben is bemutatkozhattak az eseménytől bármilyen okból távol maradóknak.
Anuga taste Innovation Show, a trendbarométer
Az Anuga taste Innovation Show-ra idén több mint 418 vállalat 1332-nél is több termékinnovációt nyújtott be, melyek közös jellemzője, hogy fenntarthatók, az egészséget és a kényelmet szolgálják. A nemzetközi kereskedelmi újságírókból és piackutató elemzőkből álló zsűri 67 terméket választott ki az ötlet, az innováció ereje, a fenntarthatóság és a kreatív bevezetés szempontok mérlegelése után.
Tíz termék részesült a „különösen innovatív” elismerésben, melyek között szerepel – egyebek mellett – szárított lazac-jerky chips Lettországból, vegán zöldségsnack a német Frostkronétól, azték sör az IMAG Organicstől, komposztálható kávékapszulák Franciaországból. A listában egy magyar termék is feltűnt: a vegán, tartósítószer-, GMO-, glutén- és hozzáadott cukortól mentes zöldségszelet, a Happy Veggies – Beetroobee a Finest Selection Kft.-től.
Állati növényi élelmiszer
A bemutatott innovációk egy része a növényi alapú fehérjék iránti igény terén 2020-ban bekövetkezett áttörésre épít. Számos élelmiszeripari cég használja a növényi proteineket legalább kiegészítőként, vagy éppen új termékötleteik fő attrakciójaként. Nem véletlenül, hiszen a fogyasztók fenntarthatóság iránt fokozódó érzékenysége okán egyre népszerűbbek a növényi – így a szója-, borsó-, tökmag- és napraforgómag- – alapú fehérjék.
A növényi alapú élelmiszereket kiállítók által jellemzően követett marketingstratégia lényege: dobd piacra egy hagyományos formula klasszikus, eredeti vagy natúr változatát, aztán adj hozzá természetes szín- és ízanyagokat, és máris nemzetközivé vált a terméked. Ily módon születhetett meg a currys olíva vagy a kivis avokádó, de az olasz Lofrese által fejlesztett „We Cup” mikrohullámú sütőben elkészíthető bögrés zöldségétel is. Ez utóbbi ötféle változatban kapható: az eredeti fekete beluga lencse paradicsommal és bazsalikommal, a másik négy amerikai, fűszeres és csípős, indiai és mediterrán ízvilágú. A gyártó természetesen külön kiemeli, hogy e kényelmi termék 100%-ban növényi alapú fehérjét tartalmaz.
Egy másik figyelemreméltó trend a húsalternatívák térnyerése, és itt már nemcsak zöldségburgerekről és vegetáriánus húshelyettesítőkről van szó. Az új alternatívák között megjelent a laboratóriumban növesztett és a sejtalapú hús, valamint a rovarok.
Egészséget támogató és természetes
Komoly érdeklődés övezi az egészségre jótékony hatású és mesterséges színezékektől mentes, természetes hozzávalókból készült termékeket, ami elvezet az egyre több fogyasztó által követett, a termékcsomagoláson szereplő tiszta címkék trendjéhez. A kiállított termékek között szerepelt kollagénes török kávé, amely a kávé klasszikus hatásaival – így az érösszehúzódással és ráncokkal – veszi fel a harcot. A bemutatott kombucha termékek széles skálája – így limonádé, tea, röviditalok – pedig a bélflóra egészségét támogatják.
A fenntarthatóság témáját jól példázták a komposztálható kávékapszulák, a szinte ehetetlenül savanyú szőlőből készült limonádék és papírpoharak.
Halal: vonzó piaci rés
Külön szekciót kapott az Anugán a halal élelmiszerek köre. Az iszlám törvények szerint fogyasztható termékek mára túlmutatnak a hagyományos húsokon és húskészítményeken, és már nem csupán a muszlim közösség fogyasztja őket, de Európában is egyre szélesebb körben jelennek meg a hagyományos élelmiszer-kereskedelemben. Ahogy Ashraf el Tanbouly, a halal-tanúsító ICHS igazgatója megjegyezte: „az iparági szereplőknek – hitvallásuktól függetlenül – érdemes tisztában lenniük e piac fontosságával. A halal-tanúsítvány útlevél lehet a világ népességének több mint 24 százalékát jelentő, azaz 1,9 milliárd muszlim fogyasztó alkotta masszív bázishoz.”
A szegmens az előtte álló komoly lehetőségek mellett kihívásokkal is szembe kell, hogy nézzen. Az ipari előállítás és a piaci transzparencia előmozdítása már jó ideje esedékes volt, de olyan tanúsító rendszer felállítására lenne szükség, amely kielégíti a muszlim közösség minőségi és élelmiszer-biztonsági igényeit.
New Food Conference: sejtalapú lesz az „új élelmiszer”?
Az idén először megrendezett New Food Conference az Anuga ismeretbővítő küldetését szolgálta, és középpontjában a növényi és a sejtalapú technológiák álltak.
Mint arra az esemény házigazdája, az élelmiszer- és italgyártókkal egyeztető fenntarthatósági szakértő, Denise Loga rámutatott „a valaha volt leggyorsabb és legnagyobb fordulatot hozó átalakulás küszöbén állunk, amióta az ember növénytermesztésbe és állattenyésztésbe fogott. A növényi alapú termékek értékesítése berobbant, míg a sejtalapú mezőgazdaság és a precíziós fermentáció örökre megváltoztathatja az élelmiszer-termelést.”
Robert Jones, a húsnövesztési módszereket fejlesztő holland élelmiszer-technológiai vállalat, a Mosa Meat vezetője elmondta, hogy „a sejtalapú technológiára kiegészítő elemként és nem alternatívaként tekintünk”. A szakember részt vett a Cellular Agriculture Europe létrehozásában is, mely szövetség célja még rugalmasabb és fenntarthatóbb jövőt építeni állattenyésztés nélkül, pusztán állati sejtekből történő hús- és halnövesztés révén.
A résztvevők között volt az izraeli MeaTech 3D és belgiumi részlege, a Peace of Meat is, akiknek új terméke a tenyésztett csirkezsír. A csirke zsírsejtekből készült biomassza növényi alapú húsgolyók hozzávalójaként kerül felhasználásra, így biztosítva azok húshoz hasonlatos ízét és textúráját. A MeaTech szerint a növényi alapú hozzávalók tenyésztett állati zsírral kombinálása útján a vásárlóknak „húsosabb” élményben lehet része, mint a teljes mértékben növényi alapú húshelyettesítők esetében, ami jelentős előrelépés a húsalternatívák piacán jelenleg megtalálható termékekhez képest.
Jól szerepeltek a magyar termékek az Anugán
Az idei Anugán több mint 60 magyar cég vett részt, melyből 36 közösségi kiállító az Agrármarketing Centrum szervezésében 312 négyzetméteren, 6 tematikus pavilonban mutatkozott be, többek között biotermékek, italok, pékáruk, édes-, hús- és konzervipari, valamint fagyasztott termékek.
A Termékinnovációs Show-n a 2021. év legjobb piacképes élelmiszeripari újdonságait díjazták. Két magyar cég terméke is az élvonalba került: a Dor-Fru Kft. rizs alapú gyümölcs-smoothie-ja és a Finest Selection Kft. céklás zöldségszelete. A rizsalapú smoothie a hagyományos rizstejekkel szemben sokkal sűrűbb, krémesebb állagú, 8 százalékban rizst és 20 százalékban gyümölcsöt tartalmaz. A termék élelmiszeripari adalékanyagot nem tartalmaz, mégis eltartható hűtés nélkül 1 évig. A Happy Veggies-Beetroobee céklás zöldségszelet pedig, amely a világ tíz leginnovatívabb terméke közé is bekerült, kizárólag természetes összetevőkből készül, csak zöldséget és gyümölcsöt tartalmaz, hozzáadott cukor, szirup vagy bármilyen más adalékanyag nélkül.
Az Innovációs Show-n aratott sikerek mellett a magyar élelmiszeripari kínálatot valós időben bemutató szoftver, az Agrármarketing Centrum Hungarian Food Business Catalogue-ja is az Anugán debütált nemzetközi színtéren. A közvetlen kapcsolatfelvételre is lehetőséget biztosító katalógus a disztribútorok és importőrök körében eddig nagy sikert aratott.
Az Anuga legközelebb 2023. október 7–11. között nyitja meg kapuját. //
Anuga 2021 – Újra együtt a nemzetközi élelmiszeripar
A 169 országból érkezett mintegy 70 000 látogató és a 98 ország képviseletében megjelent 4643 kiállító jól jelzi, mennyire szüksége van a nemzetközi élelmiszeriparnak a kereskedelmi vásárokra és ezzel együtt arra, hogy személyesen lehessen üzletet kötni – mondta el Kakuk Márta, a MON-ART Reklámiroda Kft. ügyvezetője, aki 18 éve látja el a Koelnmesse magyarországi vásárképviseletét.
A vásár rendezvényei kiváló tájékozódási lehetőséget biztosítottak az élelmiszerek jövőjét illetően. Azok számára, akik erről lemaradtak, az Anuga @home digitális platformja továbbra is biztosítja az információk utólagos begyűjtésének lehetőségét – hívta fel a figyelmet Kakuk Márta.
A szakember arról is tájékoztatta a Trade magazint, hogy az Anuga magyar kiállítói közül többen a 2022. január végén kezdődő ISM-en, a világ legnagyobb édesipari kiállításán is részt vesznek, mely rendezvény inspirációt és innovációt, perspektivikus és intenzív kapcsolatépítési lehetőséget, első osztályú kiállítókat, továbbá kompetens látogatókat jelent az iparági érdeklődök számára. //
Egy szelet természet!
A Bio Happy Veggies Zöldségszeletek–Beetroobee elnyerte az Anuga Taste Innovation Show – TOP 10 INNOVÁCIÓS 2021 díjat.
Az idei Anuga Taste Innovation Show zsűrije által kiválogatott 67 termék közül került a Bio Happy Veggies Beetroobee a nyertes legjobb tíz közé. A Beetroobee párfalatnyi bio céklából és almából álló tökéletes és praktikus snack bármely korosztály számára.
A 100%-ban kizárólag természetes összetevőkből készülő Happy Veggies szeletek csak zöldséget és gyümölcsöt tartalmaznak. Ennek köszönhetően természetesen édesek, hozzáadott cukor, szirup vagy bármilyen más adalékanyag nélkül. Természetes zamatuk a zöldségből és gyümölcsből származik, ízesítőt, aromát vagy ízfokozót a gyártó nem ad hozzá. A speciális gyártási technológiának és a gondos csomagolásnak köszönhetően tartósítószer nélkül is eltartható.
Ráadásul minden szelet gluténmentes, tejmentes és vegánbarát! //
Hatékony megbeszéléseket folytattunk az Anugán
„1999 óta minden alkalommal részt veszünk a kölni Anuga kiállításon, és idén ötödik alkalommal saját standunkon fogadtuk meglévő exportpartnereinket és a potenciális vevőket.
A látogatók száma ugyan kevesebb volt, mint a korábbi években, ugyanakkor effektívebb megbeszéléseket tudtunk folytatni a főleg Európából és Közel-Keletről érkező beszerzőkkel.
Idén a 0,25 l-es PET, sportkupakos, vitaminozott üdítőitalainkat mutattuk be a közönségnek. Ezektől a sportkupakos licenszes italoktól komoly eladásokat várunk jövő tavasztól.
A Disney, Warner, Nickelodeon, valamint Vitapress-licenszes, sleeve fóliás gyermekpezsgőink hagyományosan népszerűek és figyelemfelkeltőek az Anuga látogatói körében, immár 51 országba exportáljuk őket” – mondta Tóth Tamás, a Vitapess Kft. exportigazgatója.
//
A fenti cikk a Trade magazin 2021/12-01. számában is megjelent.
Kapcsolódó cikkeink
A beszállítói és beszerzői célok ugyanazok, de csatornánként mások a kihívások és tervek – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
Keddtől a kiskereskedelem tudományában mélyedhettek el az FMCG-szabadegyetem hallgatói a…
Tovább olvasom >A vártakon túl
A cikk a Trade magazin 2024/11. lapszámában olvasható. Minden évben…
Tovább olvasom >Egy, két, hárs – hársmézet népszerűsítő kampány indult
A téli időszak kedvelt immunerősítője, a hársméz áll az idei…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >