Magazin: Innovációk kortyokban
Nem engednek a kiváló minőségből a hazai sörgyártók, annak ellenére sem, hogy 2019-ben az időjárás nem igazán támogatta a sörfogyasztást. A nagy gyártók mellett egyre több kisüzemi sörfőzde jelenik meg a szektorban, amelyek különleges termékeikkel, újszerű megoldásaikkal hívják fel magukra a figyelmet. Ebben a szegmensben elkerülhetetlenül szükséges a megújulás, a változó fogyasztói igények figyelemmel kísérése és a gyors reagálás.
A Magyar Sörgyártók Szövetsége arról számol be, hogy 2019-ben a szokatlanul hűvös május jelentős forgalomkiesést okozott a magyar sörgyártók piacán, amit a későbbi nyár sem tudott eltüntetni, mert hiányoztak a hosszan tartó, rendkívül meleg időszakok, amelyek 2018-ban a sörfogyasztást fellendítették. Így várhatóan a magyar sörfogyasztás 1-3 százalékkal csökkent
tavaly.

Dr. Kántor Sándor
igazgató
Magyar Sörgyártók
Szövetsége
– Az erősödő import tovább nehezítette a magyar sörgyártók helyzetét. Az import piaci információk szerint 25% feletti mértékben nőtt, ami a magyar termelésre a forgalomcsökkenésből adódó mértéknél nagyobb visszaesést, 3–5% közötti termeléscsökkenést eredményezett – fejti ki dr. Kántor Sándor, igazgató.

Spiegel György
marketingvezető
Borsodi Sörgyár
– A mi esetünkben az erősebb évkezdést követően a május az előző évinél gyengébben alakult, azonban a nyár kifejezetten eredményes volt. Összességében azt mondhatjuk, hogy egy stagnáló sörpiacon sikerült növelnünk az eladásainkat – avat be Spiegel György, a Borsodi Sörgyár Kft. marketingvezetője.
A totál sörpiacon belül a Pécsi Sörfőzde eladásai a bázishoz képest mennyiségben 3%-os, értékben pedig 8%-os növekedést mutattak.
– Különösen jó hír számunkra, hogy a szervezett kereskedelem területén kimagasló, egyes partnereknél két számjegyű növekedést értünk el – ismerteti Putics András, a vállalat kereskedelmi igazgatója.
A Borsodinál úgy látják, kiszerelés tekintetében továbbra is a dobozos termékek a legkeresettebbek, több mint 60%-át adják a magyarországi értékesítésnek.
– Többek között ezt az igényt tudjuk még hatékonyabban kielégíteni az új doboztöltő gépsorunknak köszönhetően. Emellett az is megfigyelhető, hogy az elmúlt évekhez képest a KEG-kiszerelés népszerűsége stabilizálódni látszik – jegyzi meg Spiegel György.
– A fogyasztók és a kereskedelem egyre kisebb mértékben igényli az újratölthető csomagolást, aminek következtében tovább csökken ennek a csomagolási formának a részaránya. A csapolt sör forgalmának csökkenése 2018-ban megállt, de a szegmens növekedéséhez jól képzett felszolgálók és igényes vendéglátóhelyek szükségesek – egészíti ki az elhangzottakat dr. Kántor Sándor.
Nem kukoricáznak
Szabó Ibolya, a Dreher Sörgyárak vállalati kapcsolatok vezetője a trendekre vonatkozóan azt tapasztalja, hogy a magyar sörfogyasztók elsődlegesen a minőséget és az élményt keresik, amit barátaikkal, társaságukkal oszthatnak meg, élhetnek át. A vendéglátóhelyeken is egyre nagyobb szerepet kapnak a prémium és szuper prémium termékek, emellett a csapolt sör iránt is nő a nyitottság.

Szabó Ibolya
vállalati kapcsolatok
vezetője
Dreher Sörgyárak
– A Dreher Sörgyáraknál azzal indítottuk 2019-et, hogy megújult és prémium kategóriába lépett a Kozel cseh sörmárkánk. Ezt követően jelentettük be, hogy több mint egy évtized után megváltozott zászlóshajó termékünk, a Dreher Classic receptje, megjelenése és neve: a Dreher Gold már kukoricagríz nélkül készül, és kizárólag csak a 3 klasszikus összetevőt (árpamalátát, komlót és kristálytiszta vizet) tartalmazza. Tavasszal bevezettük a Dreher Red Ale-t is, majd szeptemberben új tagként érkezett a Félbarna Hidegkomlós, amely a már ismert citrusos, friss aromát párosítja egy pörkölt malátás ízvilággal. A teljes Dreher termékportfólióra igaz a logóban szereplő háromszög szimbolikája: kizárólag árpamaláta, komló és kristálytiszta víz felhasználásával készülnek a variánsok. Mindez jól mutatja, hogy a Dreher név 165 év után is egyet jelent a hagyományokra épülő innovációval – hangsúlyozza Szabó Ibolya.
2019 áprilisában gránátalma, pomelo-grapefruit és citrom ízesítésű, 0,0%-os alkoholtartalmú sörök kerültek a boltok polcaira. Az eddig D24 néven ismert termékcsaládot leváltották az új, ízesített, Dreher 24 alkoholmentes sörök. A márka többi variánsához hasonlóan a Dreher 24 is kukorica felhasználása nélkül készül.
– Elkötelezettek vagyunk a felelős alkoholfogyasztás mellett, amelyet a 2019-ben 10 éves Ésszel iszom programunkkal támogatunk – emlékeztet a vállalati kapcsolatok vezető.
Többirányú termékfejlesztések
A magyar sörpiacon az elmúlt években, így 2019-ben is a prémium sörök, a sörkülönlegességek és az alkoholmentes termékek nőttek jelentősen.

Balogh Barbara
marketing- és trade
marketing vezető
Heineken Hungária
– A Heineken Hungária mindhárom szegmensben erős piaci szereplő, és mivel az egyik leginnovatívabb a hazai sörgyártók közül, így ezen dinamikák egy részének mi vagyunk a mozgatórugói. Itt említhetem akár a legutóbbi Óvatos Duhaj sörkülönlegességeket, mint a Porter vagy a Meggy, de akár a Heineken 0,0% alkoholmentes terméket is, amely a legnépszerűbb alkoholmentes lager a hazai piacon – fűzi hozzá Balogh Barbara, a Heineken Hungária marketing- és trade marketing vezetője.
A Pécsi Sörfőzdénél is azt látják, hogy a fogyasztók jobb minőségű terméket várnak el a pénzükért, amire a gyártók igyekeznek lehetőségeikhez képest a legjobb választ adni.
– Mi sikeres termékfejlesztésekkel tudtunk erre reagálni, mint például a gluténmentes Pécsi Prémium Lager sörünk. Ugyanakkor az is látszik, hogy inkább a megszokott alapsörök jól megfőzött változataira van igény, mintsem az elrugaszkodottan különleges ízű, nehezen értelmezhető sörökre. A fogyasztó elvárása, hogy olyan sört szeretne a kezébe venni, amely minőségét tekintve kifogástalan sörélményt nyújt számára, de legyen napi szinten megfizethető áron. A Pécsi Sörfőzde kisüzemi sörfőzdeként az egyik legbiztosabb alternatívát tudja jelenleg adni a fogyasztók ezen igényére – mondja Putics András.
Bővül a kisüzemi sörpiac

Starcsevics Péter
kereskedelmi igazgató
Stari-Ker
Ahogy Starcsevics Pétertől, a Stari-Ker Kereskedelmi Kft. kereskedelmi igazgatójától megtudjuk, a sörpiacot továbbra is a nagy sörgyárak uralják.
– Sajnos egyáltalán nem érezhető, hogy a GVH döntése értelmében 30 százalékponttal kellett volna csökkenteniük a kizárólagos szerződéseik számát. A kis sörfőzdék bevezetett termékújításaikat jól meglovagolva újabb és újabb piacokat fednek le – hangsúlyozza Starcsevics Péter. – Ha nem történik érdemi változás a kizárólagos szerződések visszaszorítása érdekében, sok sörfőzde be fog zárni. Saját eladásaink nagyságrendileg nem változtak, hasonló eladást produkáltunk, mint az előző évben, bár a májusi rossz idő nem tett jót az eladásoknak, azt mindenki megérezte.

Hermán Norbert
János
vezető
Hedon Kézműves
Sörfőzde
Hermán Norbert János, a Hedon Kézműves Sörfőzde Kft. vezetője arra hívja fel a figyelmet, hogy 2019-ben is jelentek meg új szereplők a kisüzemi sörpiacon, ami töretlen fejlődést mutat és jelzi a piaci szereplőknek, hogy már nem elég „csak” sört készíteni, nagyon jó sört kell főzni, illetve meg kell találni a megfelelő csatornákat, hogy az egyre tájékozottabb sörfogyasztókat kielégítsék.
Starcsevics Péter szerint a kisüzemben készült söröktől a fogyasztók azt várják el, hogy ízben, illatban többet nyújtsanak nagyüzemi társaiknál.
– Ezért mi kizárólag magas minőségű söröket készítünk. Ebből a minőségből nem szabad engedni. Sajnos ez az áraknak nem kedvez.
A Stari Sörfőzdénél tavaly év elején fejeződött be az üveges sörök grafikájának fejlesztése. Az új design egyértelműen tükrözi a tradíciót, pl. az üvegeken a nagypapától, az alapítón át, az unokáig megjelenik a 3 generáció. A gyümölcssöröknél kiemelve a magas 30%-os gyümölcstartalmat a meggysör neve Nagyon Meggy lett. A narancsos grapefruit búzasör esetében a Keserű Csók is elnyerte a fogyasztók tetszését, vagy a fekete ribizli sör esetében, a Feketeribi elnevezés kifejezi a magyar nyelv szépségét és játékosságát a „hagyományos” sör elfajzásával kapcsolatban. Balaton IPA sörüket pedig a fogyasztói visszajelzések alapján még izgalmasabban komlózzák az idei évtől.
Rendezvények, élmények
A nyári szezon a Dreher márka esetében egyet jelent az erős fesztiváljelenléttel. A 2019-es fesztiválszezon nagy újítása az volt, hogy tavaly először a Dreher lett a Balaton Sound hivatalos söre.
A Hedon Kft. is nagyon készül a nyárra, jelentős fejlesztést hajtottak végre sörfőzdéjük területén, szeretnék a lehető legjobban kiaknázni előnyös földrajzi elhelyezkedésüket a Balaton partján.
– Az akciók helyett, ami „csak” a számok háborúja, mi szeretnénk többet adni egy jó sörnél. Meghatározó élményközponttá kívánunk válni a régióban, ami nem csak a sör köré rendeződik. A 2019-ben elindítottuk, „Full Moon Brewing” rendezvénysorozatunkat, amely során minden teliholdkor sört főzünk éjszaka, játékos vetélkedőket szervezünk a család minden tagjának. Izgalmas ötletekkel készülünk idén is, érdemes lesz figyelni a Hedonra – ismerteti Hermán Norbert János.
A Heineken is számos újdonságot tervez az idei évre, többek között a II. Soproni Sörverseny győztese is piacra kerül az év utolsó felében, amely egy Óvatos Duhaj HopLáger lesz.
– Egyéb új Óvatos Duhajról egyelőre nem beszélhetek, de annyit elárulok, hogy nem kell már sokat várniuk a fogyasztóknak. Emellett rengeteg különleges megjelenésünk lesz, mint például a Desperados, amely bulik és fesztiválok szereplője lesz, vagy akár a Heineken, amely feltűnik majd James Bond kezében is, illetve az Európa-bajnokság hivatalos szponzora is lesz – tudjuk meg Balogh Barbarától.
A Pécsi Sörfőzde Zrt. is tervez új termékeket bevezetni a piacra.
– Tavaly engedélyt kaptunk egy biosör-termékvonal fejlesztésére. Ebben a termékcsaládban Pale Ale-t és búzasört is fejlesztettünk, illetve bővítjük a gluténmentes Pécsi Prémium Lager sörünket is biotermékkel. Ezek piaci bevezetése az idei év egyik fontos célja lesz számunkra. Ezenkívül a napi fogyasztási igényre is adni fogunk további alternatívát a fogyasztóinknak – tájékoztat Putics András.
Nem maradhatnak el az innovációk
A foci és a darts 2020-ban is kiemelt szerepet játszik a Borsodi életében, valamint a fesztiválok sem maradnak ki az aktivitásaik közül: találkozhatunk velük többet között az Eastfesten, a SZIN-en, a Strand Fesztiválon és a Be My Lake-en is.
– Az idei év kapcsán annyit elárulhatok, hogy készülünk újdonságokkal is, úgy véljük, hogy a mai piaci helyzetben és fogyasztói szokások gyors változásával egyetemben nem is tehetnénk meg, hogy ne járjunk a sörfogyasztók kedvében – emeli ki Spiegel György.
Szabó Ibolya elmondása szerint a fogyasztók minden szezonban várják az újdonságokat. Éppen ezért a Drehernél 2020-ban is kínálnak meglepetéseket, emellett idén is céljuk, hogy tovább építsék a dreheri hagyományt és innovációt.
A Magyar Sörgyártók Szövetsége 2020-ban a fenntarthatóság területén szeretné megismertetni azokat az eredményeket, amelyeket a magyar sörgyártók elértek és bemutatni azokat a terveket, amelyek a körforgásos gazdaság területén történő fejlesztésekre vonatkoznak.
– Az Európai Unió zöldgazdasági forradalmában a magyar söripar is részt kíván venni a versenyképességének megtartása és a fogyasztók elvárásainak megfelelése érdekében – mondja dr. Kántor Sándor.
Népszerűek a különleges ízek is
A Magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatója azt tapasztalja, hogy a fogyasztók kifejezetten keresik és értékelik az újdonságokat, de a minőségi termékek területén hűek is a jól megszokott márkáikhoz.
– Azt gondolom, a hazai sörfogyasztók többsége egyre nyitottabb, ami szabadabbá teszi a sörfőzőt, bátrabb ízprofilokkal is kísérletezhetünk – jelzi Hermán Norbert János, a Hedon Kézműves Sörfőzde részéről. – Hiszek benne, hogy sikerül többet adnunk „csak” egy sörnél. A budapesti sörözőnkben 30 db önkiszolgáló sörcsap várja a maláta és komló rajongóit, ahol mindenki akár centiliterenként maga is megismerkedhet a sörcsapolással.
Balogh Barbara arra hívja fel a figyelmet, hogy a söripar árérzékeny szektor, a fogyasztók a kiváló termékeknél hajlandóak csak a megszokott összegeknél többet fizetni.
– Ezért is fektetünk nagy hangsúlyt a minőségre, az izgalmas receptekre és a hibátlan alapanyagokra. A fogyasztók keresik az újdonságokat, sörkülönlegességeket, ezért tartjuk fontosnak, hogy az Óvatos Duhaj családdal mindig olyan innovációkat hozzunk a piacra, melyeket szeretnek az emberek – fejti ki a Heineken Hungária marketing- és trade marketing vezetője.
Spiegel György is úgy látja, hogy a fogyasztók szeretnek felfedezni, újdonságokat kipróbálni, és ha találnak olyat, ami tetszik nekik, akkor beveszik a „portfóliójukba”. Ugyanakkor fontos számukra az is, hogy szem előtt tartsák a fő értékeket, mint a megbízhatóság, a bizalom és a magas minőségű megszokott termékek.
A Borsodi, Staropramen, Miller, Stella Artois stb. továbbra is nagyon népszerűek a fogyasztók körében.
– Mi tartjuk magunkat a 3 évvel ezelőtt kimondottakhoz, miszerint olyan termékfejlesztéseket szeretnénk megvalósítani, amelyekkel az egyediségünket tudjuk bizonyítani. A fiatal fogyasztóink igényeire válaszul tervezzük bővíteni a Pécsi Craft Beer termékcsaládunkat, több hasonlóan magas minőségű termékkel – jelzi Putics András.
A Dreher Sörgyárak stratégiájában fontos szerepet kap, hogy kiemelt vendéglátó partnerek bevonásával, újfajta márkaélményeken keresztül erősítsék a fogyasztók és a márkáik közötti kapcsolatot.
– Ennek szellemében hoztuk létre a Dreher Concept Pub koncepciót: amely olyan márkasöröző, amely hűen reprezentálja a Dreher márka értékeit és a sörgyár identitását. 2019 nyarán nyitottuk meg az első márkasörözőnket, amellyel célunk a minőségi vendéglátás támogatása, a fogyasztói élmények színvonalának emelésével – tájékoztat Szabó Ibolya.
A Stari Sörfőzde 2019 júniusában készült el a StariMobil utánfutóval, amely azonnal SuperStore díjat nyert PopUp Store kategóriában.
Budai Klára
Kapcsolódó cikkeink
Nem a piac vezérli elsősorban a zöld vállalati döntéseket itthon
A hazai vállalatok fenntarthatósági stratégiáit és beruházásait legerősebben nem piaci…
Tovább olvasom >Két korsóval a túlélésért – így zárták a 2024-es évet a hazai kisüzemi sörfőzdék
A hazai kisüzemi sörpiac szereplői 2024-ben többnyire növekvő árbevételről számolhattak…
Tovább olvasom >Európa éléskamrája sivataggá válhat
Spanyolország mára Európa vezető zöldség- és gyümölcstermelője lett, de agrársikereit…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >