Magazin: Innovációk kortyokban

Szerző: Tisza Andrea Dátum: 2020. 03. 06. 07:15

Nem engednek a kiváló minőségből a hazai sörgyártók, annak ellenére sem, hogy 2019-ben az időjárás nem igazán támogatta a sörfogyasztást. A nagy gyártók mellett egyre több kisüzemi sörfőzde jelenik meg a szektorban, amelyek különleges termékeikkel, újszerű megoldásaikkal hívják fel magukra a figyelmet. Ebben a szegmensben elkerülhetetlenül szükséges a megújulás, a változó fogyasztói igények figyelemmel kísérése és a gyors reagálás.

A Magyar Sörgyártók Szövetsége arról számol be, hogy 2019-ben a szokatlanul hűvös május jelentős forgalomkiesést okozott a magyar sörgyártók piacán, amit a későbbi nyár sem tudott eltüntetni, mert hiányoztak a hosszan tartó, rendkívül meleg időszakok, amelyek 2018-ban a sörfogyasztást fellendítették. Így várhatóan a magyar sörfogyasztás 1-3 százalékkal csökkent
tavaly.

Dr. Kántor Sándor
igazgató
Magyar Sörgyártók
Szövetsége

– Az erősödő import tovább nehezítette a magyar sörgyártók helyzetét. Az import piaci információk szerint 25% feletti mértékben nőtt, ami a magyar termelésre a forgalomcsökkenésből adódó mértéknél nagyobb visszaesést, 3–5% közötti termeléscsökkenést eredményezett – fejti ki dr. Kántor Sándor, igazgató.

Spiegel György
marketingvezető
Borsodi Sörgyár

– A mi esetünkben az erősebb évkezdést követően a május az előző évinél gyengébben alakult, azonban a nyár kifejezetten eredményes volt. Összességében azt mondhatjuk, hogy egy stagnáló sörpiacon sikerült növelnünk az eladásainkat – avat be Spiegel György, a Borsodi Sörgyár Kft. marketingvezetője.

A totál sörpiacon belül a Pécsi Sörfőzde eladásai a bázishoz képest mennyiségben 3%-os, értékben pedig 8%-os növekedést mutattak.

– Különösen jó hír számunkra, hogy a szervezett kereskedelem területén kimagasló, egyes partnereknél két számjegyű növekedést értünk el – ismerteti Putics András, a vállalat kereskedelmi igazgatója.

A Borsodinál úgy látják, kiszerelés tekintetében továbbra is a dobozos termékek a legkeresettebbek, több mint 60%-át adják a magyarországi értékesítésnek.

– Többek között ezt az igényt tudjuk még hatékonyabban kielégíteni az új doboztöltő gépsorunknak köszönhetően. Emellett az is megfigyelhető, hogy az elmúlt évekhez képest a KEG-kiszerelés népszerűsége stabilizálódni látszik – jegyzi meg Spiegel György.

– A fogyasztók és a kereskedelem egyre kisebb mértékben igényli az újratölthető csomagolást, aminek következtében tovább csökken ennek a csomagolási formának a részaránya. A csapolt sör forgalmának csökkenése 2018-ban megállt, de a szegmens növekedéséhez jól képzett felszolgálók és igényes vendéglátóhelyek szükségesek – egészíti ki az elhangzottakat dr. Kántor Sándor.

Nem kukoricáznak

Szabó Ibolya, a Dreher Sörgyárak vállalati kapcsolatok vezetője a trendekre vonatkozóan azt tapasztalja, hogy a magyar sörfogyasztók elsődlegesen a minőséget és az élményt keresik, amit barátaikkal, társaságukkal oszthatnak meg, élhetnek át. A vendéglátóhelyeken is egyre nagyobb szerepet kapnak a prémium és szuper prémium termékek, emellett a csapolt sör iránt is nő a nyitottság.

Szabó Ibolya
vállalati kapcsolatok
vezetője
Dreher Sörgyárak

– A Dreher Sörgyáraknál azzal indítottuk 2019-et, hogy megújult és prémium kategóriába lépett a Kozel cseh sörmárkánk. Ezt követően jelentettük be, hogy több mint egy évtized után megváltozott zászlóshajó termékünk, a Dreher Classic receptje, megjelenése és neve: a Dreher Gold már kukoricagríz nélkül készül, és kizárólag csak a 3 klasszikus összetevőt (árpamalátát, komlót és kristálytiszta vizet) tartalmazza. Tavasszal bevezettük a Dreher Red Ale-t is, majd szeptemberben új tagként érkezett a Félbarna Hidegkomlós, amely a már ismert citrusos, friss aromát párosítja egy pörkölt malátás ízvilággal. A teljes Dreher termékportfólióra igaz a logóban szereplő háromszög szimbolikája: kizárólag árpamaláta, komló és kristálytiszta víz felhasználásával készülnek a variánsok. Mindez jól mutatja, hogy a Dreher név 165 év után is egyet jelent a hagyományokra épülő innovációval – hangsúlyozza Szabó Ibolya.

2019 áprilisában gránátalma, pomelo-grapefruit és citrom ízesítésű, 0,0%-os alkoholtartalmú sörök kerültek a boltok polcaira. Az eddig D24 néven ismert termékcsaládot leváltották az új, ízesített, Dreher 24 alkoholmentes sörök. A márka többi variánsához hasonlóan a Dreher 24 is kukorica felhasználása nélkül készül.

– Elkötelezettek vagyunk a felelős alkoholfogyasztás mellett, amelyet a 2019-ben 10 éves Ésszel iszom programunkkal támogatunk – emlékeztet a vállalati kapcsolatok vezető.

Többirányú termékfejlesztések

A magyar sörpiacon az elmúlt években, így 2019-ben is a prémium sörök, a sörkülönlegességek és az alkoholmentes termékek nőttek jelentősen.

Balogh Barbara
marketing- és trade
marketing vezető
Heineken Hungária

– A Heineken Hungária mindhárom szegmensben erős piaci szereplő, és mivel az egyik leginnovatívabb a hazai sörgyártók közül, így ezen dinamikák egy részének mi vagyunk a mozgatórugói. Itt említhetem akár a legutóbbi Óvatos Duhaj sörkülönlegességeket, mint a Porter vagy a Meggy, de akár a Heineken 0,0% alkoholmentes terméket is, amely a legnépszerűbb alkoholmentes lager a hazai piacon – fűzi hozzá Balogh Barbara, a Heineken Hungária marketing- és trade marketing vezetője.

A Pécsi Sörfőzdénél is azt látják, hogy a fogyasztók jobb minőségű terméket várnak el a pénzükért, amire a gyártók igyekeznek lehetőségeikhez képest a legjobb választ adni.

– Mi sikeres termékfejlesztésekkel tudtunk erre reagálni, mint például a gluténmentes Pécsi Prémium Lager sörünk. Ugyanakkor az is látszik, hogy inkább a megszokott alapsörök jól megfőzött változataira van igény, mintsem az elrugaszkodottan különleges ízű, nehezen értelmezhető sörökre. A fogyasztó elvárása, hogy olyan sört szeretne a kezébe venni, amely minőségét tekintve kifogástalan sörélményt nyújt számára, de legyen napi szinten megfizethető áron. A Pécsi Sörfőzde kisüzemi sörfőzdeként az egyik legbiztosabb alternatívát tudja jelenleg adni a fogyasztók ezen igényére – mondja Putics András.

Bővül a kisüzemi sörpiac

Starcsevics Péter
kereskedelmi igazgató
Stari-Ker

Ahogy Starcsevics Pétertől, a Stari-Ker Kereskedelmi Kft. kereskedelmi igazgatójától megtudjuk, a sörpiacot továbbra is a nagy sörgyárak uralják.

– Sajnos egyáltalán nem érezhető, hogy a GVH döntése értelmében 30 százalékponttal kellett volna csökkenteniük a kizárólagos szerződéseik számát. A kis sörfőzdék bevezetett termékújításaikat jól meglovagolva újabb és újabb piacokat fednek le – hangsúlyozza Starcsevics Péter. – Ha nem történik érdemi változás a kizárólagos szerződések visszaszorítása érdekében, sok sörfőzde be fog zárni. Saját eladásaink nagyságrendileg nem változtak, hasonló eladást produkáltunk, mint az előző évben, bár a májusi rossz idő nem tett jót az eladásoknak, azt mindenki megérezte.

Hermán Norbert
János
vezető
Hedon Kézműves
Sörfőzde

Hermán Norbert János, a Hedon Kézműves Sörfőzde Kft. vezetője arra hívja fel a figyelmet, hogy 2019-ben is jelentek meg új szereplők a kisüzemi sörpiacon, ami töretlen fejlődést mutat és jelzi a piaci szereplőknek, hogy már nem elég „csak” sört készíteni, nagyon jó sört kell főzni, illetve meg kell találni a megfelelő csatornákat, hogy az egyre tájékozottabb sörfogyasztókat kielégítsék.

Starcsevics Péter szerint a kisüzemben készült söröktől a fogyasztók azt várják el, hogy ízben, illatban többet nyújtsanak nagyüzemi társaiknál.

– Ezért mi kizárólag magas minőségű söröket készítünk. Ebből a minőségből nem szabad engedni. Sajnos ez az áraknak nem kedvez.

A Stari Sörfőzdénél tavaly év elején fejeződött be az üveges sörök grafikájának fejlesztése. Az új design egyértelműen tükrözi a tradíciót, pl. az üvegeken a nagypapától, az alapítón át, az unokáig megjelenik a 3 generáció. A gyümölcssöröknél kiemelve a magas 30%-os gyümölcstartalmat a meggysör neve Nagyon Meggy lett. A narancsos grapefruit búzasör esetében a Keserű Csók is elnyerte a fogyasztók tetszését, vagy a fekete ribizli sör esetében, a Feketeribi elnevezés kifejezi a magyar nyelv szépségét és játékosságát a „hagyományos” sör elfajzásával kapcsolatban. Balaton IPA sörüket pedig a fogyasztói visszajelzések alapján még izgalmasabban komlózzák az idei évtől.

Rendezvények, élmények

A nyári szezon a Dreher márka esetében egyet jelent az erős fesztiváljelenléttel. A 2019-es fesztiválszezon nagy újítása az volt, hogy tavaly először a Dreher lett a Balaton Sound hivatalos söre.

A Hedon Kft. is nagyon készül a nyárra, jelentős fejlesztést hajtottak végre sörfőzdéjük területén, szeretnék a lehető legjobban kiaknázni előnyös földrajzi elhelyezkedésüket a Balaton partján.

– Az akciók helyett, ami „csak” a számok háborúja, mi szeretnénk többet adni egy jó sörnél. Meghatározó élményközponttá kívánunk válni a régióban, ami nem csak a sör köré rendeződik. A 2019-ben elindítottuk, „Full Moon Brewing” rendezvénysorozatunkat, amely során minden teliholdkor sört főzünk éjszaka, játékos vetélkedőket szervezünk a család minden tagjának. Izgalmas ötletekkel készülünk idén is, érdemes lesz figyelni a Hedonra – ismerteti Hermán Norbert János.

A Heineken is számos újdonságot tervez az idei évre, többek között a II. Soproni Sörverseny győztese is piacra kerül az év utolsó felében, amely egy Óvatos Duhaj HopLáger lesz.

– Egyéb új Óvatos Duhajról egyelőre nem beszélhetek, de annyit elárulok, hogy nem kell már sokat várniuk a fogyasztóknak. Emellett rengeteg különleges megjelenésünk lesz, mint például a Desperados, amely bulik és fesztiválok szereplője lesz, vagy akár a Heineken, amely feltűnik majd James Bond kezében is, illetve az Európa-bajnokság hivatalos szponzora is lesz – tudjuk meg Balogh Barbarától.

A Pécsi Sörfőzde Zrt. is tervez új termékeket bevezetni a piacra.

– Tavaly engedélyt kaptunk egy biosör-termékvonal fejlesztésére. Ebben a termékcsaládban Pale Ale-t és búzasört is fejlesztettünk, illetve bővítjük a gluténmentes Pécsi Prémium Lager sörünket is biotermékkel. Ezek piaci bevezetése az idei év egyik fontos célja lesz számunkra. Ezenkívül a napi fogyasztási igényre is adni fogunk további alternatívát a fogyasztóinknak – tájékoztat Putics András.

Nem maradhatnak el az innovációk

A foci és a darts 2020-ban is kiemelt szerepet játszik a Borsodi életében, valamint a fesztiválok sem maradnak ki az aktivitásaik közül: találkozhatunk velük többet között az Eastfesten, a SZIN-en, a Strand Fesztiválon és a Be My Lake-en is.

– Az idei év kapcsán annyit elárulhatok, hogy készülünk újdonságokkal is, úgy véljük, hogy a mai piaci helyzetben és fogyasztói szokások gyors változásával egyetemben nem is tehetnénk meg, hogy ne járjunk a sörfogyasztók kedvében – emeli ki Spiegel György.

Szabó Ibolya elmondása szerint a fogyasztók minden szezonban várják az újdonságokat. Éppen ezért a Drehernél 2020-ban is kínálnak meglepetéseket, emellett idén is céljuk, hogy tovább építsék a dreheri hagyományt és innovációt.

A Magyar Sörgyártók Szövetsége 2020-ban a fenntarthatóság területén szeretné megismertetni azokat az eredményeket, amelyeket a magyar sörgyártók elértek és bemutatni azokat a terveket, amelyek a körforgásos gazdaság területén történő fejlesztésekre vonatkoznak.

– Az Európai Unió zöldgazdasági forradalmában a magyar söripar is részt kíván venni a versenyképességének megtartása és a fogyasztók elvárásainak megfelelése érdekében – mondja dr. Kántor Sándor.

Népszerűek a különleges ízek is

A Magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatója azt tapasztalja, hogy a fogyasztók kifejezetten keresik és értékelik az újdonságokat, de a minőségi termékek területén hűek is a jól megszokott márkáikhoz.

– Azt gondolom, a hazai sörfogyasztók többsége egyre nyitottabb, ami szabadabbá teszi a sörfőzőt, bátrabb ízprofilokkal is kísérletezhetünk – jelzi Hermán Norbert János, a Hedon Kézműves Sörfőzde részéről. – Hiszek benne, hogy sikerül többet adnunk „csak” egy sörnél. A budapesti sörözőnkben 30 db önkiszolgáló sörcsap várja a maláta és komló rajongóit, ahol mindenki akár centiliterenként maga is megismerkedhet a sörcsapolással.

Balogh Barbara arra hívja fel a figyelmet, hogy a söripar árérzékeny szektor, a fogyasztók a kiváló termékeknél hajlandóak csak a megszokott összegeknél többet fizetni.

– Ezért is fektetünk nagy hangsúlyt a minőségre, az izgalmas receptekre és a hibátlan alapanyagokra. A fogyasztók keresik az újdonságokat, sörkülönlegességeket, ezért tartjuk fontosnak, hogy az Óvatos Duhaj családdal mindig olyan innovációkat hozzunk a piacra, melyeket szeretnek az emberek – fejti ki a Heineken Hungária marketing- és trade marketing vezetője.

Spiegel György is úgy látja, hogy a fogyasztók szeretnek felfedezni, újdonságokat kipróbálni, és ha találnak olyat, ami tetszik nekik, akkor beveszik a „portfóliójukba”. Ugyanakkor fontos számukra az is, hogy szem előtt tartsák a fő értékeket, mint a megbízhatóság, a bizalom és a magas minőségű megszokott termékek.

A Borsodi, Staro­pramen, Miller, Stella Artois stb. továbbra is nagyon népszerűek a fogyasztók körében.

– Mi tartjuk magunkat a 3 évvel ezelőtt kimondottakhoz, miszerint olyan termékfejlesztéseket szeretnénk megvalósítani, amelyekkel az egyediségünket tudjuk bizonyítani. A fiatal fogyasztóink igényeire válaszul tervezzük bővíteni a Pécsi Craft Beer termékcsaládunkat, több hasonlóan magas minőségű termékkel – jelzi Putics András.

A Dreher Sörgyárak stratégiájában fontos szerepet kap, hogy kiemelt vendéglátó partnerek bevonásával, újfajta márkaélményeken keresztül erősítsék a fogyasztók és a márkáik közötti kapcsolatot.

– Ennek szellemében hoztuk létre a Dreher Concept Pub koncepciót: amely olyan márkasöröző, amely hűen reprezentálja a Dreher márka értékeit és a sörgyár identitását. 2019 nyarán nyitottuk meg az első márkasörözőnket, amellyel célunk a minőségi vendéglátás támogatása, a fogyasztói élmények színvonalának emelésével – tájékoztat Szabó Ibolya.

A Stari Sörfőzde 2019 júniusában készült el a StariMobil utánfutóval, amely azonnal SuperStore díjat nyert PopUp Store kategóriában.

Budai Klára

Kapcsolódó cikkeink