Innováció és hagyomány kéz a kézben
Fenntartható fejlődés, technológiai újítások, tudatos márkaépítés – ezek mentén alakítja jövőképét a Ceres Zrt., amely immár több mint hetven éve meghatározó szereplője a hazai sütőiparnak. Mikos István vállalati igazgatót a cég idei fejlesztéseiről, exportterveiről kérdeztük, valamint arról, hogyan kapcsolódik össze a hagyománytisztelet az innovációval – és miként válik maga a termék is a tudatos márkaépítés eszközévé.
– A tavalyi győri napelem-beruházás mérföldkő volt a Ceres fenntarthatósági törekvéseiben. Milyen további fejlesztések várhatók idén ezen a téren, és ezek hogyan illeszkednek a hosszú távú vállalati stratégiájukhoz?
– A tavalyi évben megvalósult győri napelemes beruházásunk révén teljes energiaigényünk 20–25%-át már megújuló forrásból tudjuk fedezni. Ezzel párhuzamosan megszereztük az EcoVadis tanúsításunkat is. Célunk a további fejlődés: szeretnénk az EcoVadis minősítésben is egyre magasabb szintet elérni. Fenntarthatósági célkitűzéseink mentén idén is következetesen haladunk előre. Termékcsaládjaink hosszabb minőségmegőrzési idővel rendelkeznek, így hozzájárulnak az élelmiszer-pazarlás csökkentéséhez – kenyereink több napig frissek maradnak, és nem kerülnek idő előtt kidobásra. Azt tapasztaljuk, hogy ez a szempont egyre fontosabbá válik.

Mikos István vállalati igazgató, Ceres
– A Napicipó és a Csigusz termékcsalád bevezetése jól tükrözte a fogyasztói elvárások iránti érzékenységet. Terveznek hasonló újdonságokat bevezetni a közeljövőben?
– Mindkét termékcsalád fejlesztésénél kulcsfontosságú szempont volt a minőségmegőrzési idő és a praktikus kiszerelés – nem véletlen, hogy gyorsan népszerűvé váltak. A kedvező fogadtatás megerősített bennünket abban, hogy érdemes tovább bővíteni a választékot: dolgozunk azon, hogy új ízekkel és innovatív összetételekkel még szélesebb vásárlói kör igényeit elégíthessük ki.
– Egyszerre építenek a több évtizedes sütőipari hagyományra és az innovációra. Hogyan tudják elérni, hogy az új fejlesztések hitelesen képviseljék mindkét értéket?
– A Ceres a nemzetközi Penam-Agrofert csoport tagjaként olyan alapokra építhet, amely komoly tudásbázist biztosít számunkra. Ugyanakkor ezt a nemzetközi hátteret mindig a hazai piac sajátosságaihoz kell igazítanunk – figyelembe véve a magyar vásárlók szokásait és elvárásait. Talán éppen ebben rejlik a sikerünk titka: a globális tapasztalatokat ötvözzük mindazzal az ismerettel és szakértelemmel, amelyet több mint 70 éves hazai működésünk során szereztünk meg.
– Tervezik 2025-ben új exportpiacok megnyitását, esetleg új kategóriákban való megjelenést?
– Jelenleg Szlovénia, Ausztria és Csehország számít fő célpiacunknak, de Horvátország, Románia és akár Szerbia irányába is nyitni szeretnénk. Azonban csak akkor tudunk ezekben a régiókban eredményesen megjelenni, ha tovább növeljük a termékek eltarthatóságát, mivel a logisztika jelentős kihívást jelent. Éppen ezért kiemelt figyelmet fordítunk a minőségüket tovább megőrző kenyerek fejlesztésére. Nemrégiben egy új termékkategóriával bővítettük palettánkat, a Szívbarát korpás toastkenyérrel, amely kiváló rostforrás, és csökkentett sótartalmának köszönhetően támogathatja az egészségtudatos táplálkozást.
– Az elmúlt évek gazdasági nehézségei – költségnövekedés, infláció, változó fogyasztói szokások – jelentős kihívásokat hoztak a sütőipar számára. Milyen stratégiával tudtak alkalmazkodni ezekhez a körülményekhez?
– Úgy gondolom, a gazdasági kihívásokra csak a folyamatos hatékonyságnövelés jelenthet megoldást. Ennek érdekében új technológiákat vezetünk be, és robotizált rendszereket alkalmazunk a gyártás során, hogy növeljük vállalatunk termelési kapacitását és rugalmasságát.

„Úgy gondolom, a gazdasági kihívásokra csak a folyamatos hatékonyságnövelés jelenthet megoldást” – Mikos István
– A sütőipar előtt álló évtized technológiai, fenntarthatósági és fogyasztói trendjei alapjaiban alakíthatják át az iparágat. Hogyan látják a Ceres szerepét ebben a változásban, és milyen irányokat tartanak meghatározónak a 2030-ig tartó időszakban?
– Közép- és hosszú távú piackutatási elemzéseken alapuló előrejelzéseink szerint az általunk képviselt szegmens jelentős növekedésen megy keresztül. Három jól elkülöníthető irány rajzolódik ki: az egyik a hosszabb ideig eltartható, csomagolt termékek köre; a másik a fagyasztott áruk csoportja; a harmadik pedig a kézműves pékségekhez és szakboltokhoz kapcsolódó kínálat, amely a teljes piac mintegy 15%-át fedi le. Meggyőződésünk, hogy mindhárom irányzat jogosan van jelen, és hosszú távon is egymás mellett létezik majd, hiszen mindegyik más-más vásárlói igényre nyújt megoldást. Ahogy gyakran mondani szoktam: lehet, hogy egy kézműves kovászos kenyérért elmegyünk a szakboltba, de ugyanakkor megtalálható a háztartásokban egy csomagolt kenyér is – a kettő nem kizárja, hanem kiegészíti egymást.
– Milyen lépésekkel formálják a vállalat munkáltatói arculatát, és milyen szakmai visszajelzéseket kaptak a közelmúltban?
– Mint a régió egyik meghatározó munkáltatója, kiemelt figyelmet fordítunk a munkáltatói márkaépítésre is. Ezt vállalaton belüli tréningekkel és tudatos belső kommunikációval támogatjuk. Tavaly két rangos elismerésben is részesültünk: elnyertük a MagyarBrands díjat, valamint számomra különösen kedves szakmai visszajelzést kaptunk, amikor a Napicipó termékcsaládunk az Érték és Minőség Nagydíjat is kiérdemelte – az ünnepélyes díjátadóra a Parlamentben került sor, ami valódi mérföldkövet jelentett számunkra.
– Milyen terveik vannak a jövőre vonatkozóan?
– Célunk a hatékonyság fokozása és piaci pozíciónk erősítése. Ezt szolgálja az a tervezett nagyszabású beruházás is, amelynek előkészítő szakaszán már túl vagyunk, de többet erről még nem árulhatok el. (x)
Kapcsolódó cikkeink
Akciók, árak, alternatívák – promóciós helyzetkép a magyar háztartásokban
Turcsán Tünde, a YouGov ügyvezető igazgatója a Promóciók Napja konferencián…
Tovább olvasom >Promóció 2025: egyszerűség, adat, élmény
A Promóciók napjának nyitóelőadását Barna Tamás, a Republic Group tulajdonos-ügyvezetője…
Tovább olvasom >A kereskedelem tartotta magát a munkáltatói vonzerő terén – A bizonytalan gazdasági helyzet ártott az FMCG megítélésének
A kihívásokkal teli időszakból a Coca-Cola és a MediaMarkt jött…
Tovább olvasom >További cikkeink
A kiberbűnözés kora 2025 – Új gazdasági realitás
A kiberbűnözés éves globális kára 2028-ra elérheti a 14 ezer…
Tovább olvasom >Sweet Palermo® – a tökéletes paprika nyomában
A Sweet Palermo® paprikák története nem csupán egy sikeres fajtanemesítésé,…
Tovább olvasom >Stratégiai építkezés, fenntarthatóság és közösségi jelenlét a Reálnál
2024-ben a Reál-csoporton belül tovább folytatódott az előző években megkezdett…
Tovább olvasom >