Innováció a kereskedelemben, 2020
A kiskereskedelmi innováció fejlődése feltartóztathatatlan: a bejáratott márkák újfajta vásárlói élményeket tesztelnek, a házhozszállítás formálódása állandó. A kereskedelmi vállalatok méretüktől függetlenül próbálgatják, meddig mehetnek el annak érdekében, hogy az általuk kínált vásárlói élménnyel kitűnjenek a mezőnyből.
Liz Alton a smartercx.com-on megjelent, A Preview of Retail Innovation in 2020 cikke alapján készült alábbi összefoglalóban az elkövetkező hónapok konferenciáin és eseményein témaként felbukkanó, a kereskedelmet 2020-ban feltehetően alakító innovációkat tekintjük át.
Élményalapú értékesítés és emberarcú csúcstechnológia
Az egyik leginnovatívabb kereskedelmi konferencia, a ShopTalk kiemelt figyelmet szentel az élményalapú értékesítés témájának. A fogyasztók márkakötődést eredményező események iránti elvárásainak fokozódásával a fizikai üzletek újra lehetőséghez jutnak: teret adhatnak ilyen élményeknek.
Új technológiákkal, mint a vásárlási élményt „megfűszerező” mesterséges intelligencia alkalmazásával, vagy a luxustermékek piaci bevezetését támogató események szervezésével ma már a kereskedők is az élményeket fejlesztő márkák közé álltak. Gondoljunk csak Kínára, ahol a nagy brandek, ahogy azt a South China Morning Post nemrégiben citálta – már „retailtainment”-ről, azaz a vásárlás, a szórakozás, valamint a fogyasztó elkötelezésének – történjen az online vagy éppen offline – összeolvadásáról beszélnek.
A technológia felbolygatta a kiskereskedelmet, aminek okán a márkák szakadatlanul igyekeznek a fogyasztók elvárásainak megfelelni: a csúcstechnológiai innovációk és a személyes ügyfélkezelés közötti egyensúlyt megteremteni. A Future Stores 2020 ennek az egyensúlynak a megteremtését kívánja támogatni – az egyik nyitó szekció a jövő boltját idézi meg „a kristálygömbben”.
A digitális transzformáció kapcsán azonban felvetődik: vajon mibe érdemes ma fektetni, és hogyan lehet „megágyazni” a jövőnek. Az egyik legfontosabb kérdés, hogy melyek azok a technológiák, melyek képesek lesznek fennmaradni és az ügyfélélményt, valamint a működést befolyásolni. Az sem látszik tisztán, hogy a feladatok automatizálásával és az üzletek digitalizációjával milyen irányba változik a bolti személyzet szerepe.
A folyton fejlődő „last mile” és adatalapúság
A konferenciákon sokhelyütt felbukkanó másik téma az „utolsó kilométer” (last mile) problematikája. A fulfillment az online kereskedelem térhódításával egyre fontosabb: a kiszállítás, az áruvisszaküldés és a fogyasztókkal való megfelelő kommunikáció az ügyfélélményt alapvetően befolyásolja – a kapcsolódó feladatok végrehajtását pedig számos új technológia és szolgáltatás könnyítheti. Ilyen a Narvarral és más hasonló platformokkal való összefogás lehetősége, amely módot ad az automatikus csomagkövetésre, a megrendelés feldolgozásáról, illetve a szállításról valós idejű adatok szolgáltatására és a gyorsaság érdekében a háttérfolyamatok hatékonyságának maximalizálására.
A PSFK Future of Retail konferenciája az iparágat formáló – így különösen a kereskedelmi adatokat és analitikát övező, újabban felbukkanó – trendekbe ígér alámerülni. Azzal, hogy a kereskedők egyre többet invesztálnak az ügyfélélményt támogató technológiákba és stratégiai megfontolások mentén adatrétegeket választanak le elszigetelt rendszerekről, képessé válnak az adatokat új, innovatív módokon használni.
Adatok birtokában okosabb operatív döntések születhetnek, ezért az innováció ma már az adatokra épülő egyre jobb ügyfélélményre fókuszál. Hovatovább, a vásárlók és az általuk vágyott kapcsolatfajták adatokból kirajzolódó közös vonásainak megismerésével a kereskedők saját közösséget építhetnek.
Szolgáltatásnyújtás – mindig másképp
A vásárlóknak kínált kereskedelmi szolgáltatások rohamos tempóban változnak, és immár a nagy üzletektől az ikonikus luxusmárkákig mindenki egyéni és egyedi utakat keres. Az állandó változás közepette kérdés ugyanakkor, hogy vajon az új modellek képesek-e teljes mértékben felváltani a jól bejáratott boltokat, illetve tudnak-e az online és a hagyományos offline vásárlási élményt javító új utat kínálni; vajon a fejlődés hoz-e változást a márkák és a kereskedők kapcsolatában; és melyek azok a kiaknázatlan piaci rések, amelyek betöltésével a kereskedő kitűnhet az igencsak hangos „kereskedelmi zajból”.
A kiskereskedelmi innováció napjainkban gyors és látványos, középpontjában a holnap üzletéről folytatott párbeszéd áll. A meglévő modellek újszerű alkalmazásaitól egészen az ügyfélélmény köré építendő vásárlási folyamatra összpontosító stratégiák kialakításáig számos kísérlet, fejlesztés folyik, és rengeteg további lehetőség lebeg a kereskedők szemei előtt.
T. A.
Kapcsolódó cikkeink
Ma kezdődik a World Science Forum Budapesten
Ma kezdődik Budapesten a World Science Forum (WSF – Tudomány…
Tovább olvasom >Országos szintre lép a PENNY és a foodora együttműködése
November közepétől a PENNY vásárlói már országos szinten intézhetik akár…
Tovább olvasom >Bekuckózós élmény a novemberi hűvös napokra!
Megérkezett a limitált kiadású Mizo narancsos-csoki ízű tejital! Nincs is melengetőbb…
Tovább olvasom >További cikkeink
Aprópénztől csörgő zsebek
A tavalyi évhez képest, amikor az életünk a feje tetejére…
Tovább olvasom >Van okunk óvatos optimizmusra
Hogyan alakul a magyar gazdaság a következő években? Milyen kihívásokkal…
Tovább olvasom >A beszállítói és beszerzői célok ugyanazok, de csatornánként mások a kihívások és tervek – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
Keddtől a kiskereskedelem tudományában mélyedhettek el az FMCG-szabadegyetem hallgatói a…
Tovább olvasom >