Így mosnak és mosogatnak a magyarok
Az új mosógépek vásárlásakor a magyar fogyasztók számára sokkal fontosabb, hogy energiatakarékos modellt válasszanak, mint a mosogatógépek esetében, de a meglévő készülékek között így is többségben vannak a takarékos készülékek. Egy friss, országos felmérés alapján a gépek használata környezettudatossági szempontból felemás képet mutat: a mosógépeknél például az alacsonyabb hőfokú programok használatával, a mosogatógépek esetében pedig a felesleges kézi előöblítés elhagyásával lehetne zöldíteni a háztartásokon.

Hetente átlagosan 3,3 adag ruhát mosnak ki egy magyar háztartásban
Szinte minden magyar háztartásban van mosógép, kétharmaduk ráadásul energiatakarékos modell, de ennél is nagyobb arányban vannak jelen az energiatakarékos készülékek a mosogatógépek között: 4-ből 3 ilyennek számít – egyebek közt ez derül ki az LG Magyarország megrendelésére elvégzett országos, reprezentatív kutatás, az LG EcoLogic[1] eredményeiből. Igaz, a mosógépekkel szemben a mosogatógépek – bár használatukkal rengeteg víz és idő takarítható meg – még mindig kevésbé elterjedtek Magyarországon, csupán a háztartások harmadában lelhetőek fel. Úgy tűnik ráadásul, hogy alapvetően inkább a gyártóknak és az előírásoknak köszönhetően vannak többségben az energiatakarékos mosogatógépek a hazai háztartásokban, hiszen csupán a vásárlók harmada számára fontos, hogy új gép beszerzésekor energiatakarékos modellt válasszon. A mosógépekre ebből a szempontból jóval nagyobb figyelem irányul, a megkérdezettek háromnegyede figyel az új készülék kedvező energetikai besorolására.
Az energia- és víztakarékos mosogatógép-használat terén vegyes a kép. A mosogatógéppel rendelkezők többsége – közel kétharmada – heti 1-4 alkalommal indítja be a készüléket, fél töltettel pedig soha vagy csak ritkán használják a gépet. Az érem másik oldala, hogy a háztartások harmadában azzal növelik – nem ritkán feleslegesen – a vízfogyasztást és ezzel a rezsiköltséget, hogy a gépbe helyezés előtt elöblítik az edényeket.
10-ből 9 mosogatógéppel felszerelt háztartásban több-kevesebb gyakorisággal kézzel is mosogatnak. A legtöbbször a mosogatógépbe nem tehető vagy be nem férő edényeket tisztítják meg ilyen módon, de sokszor akkor is a hagyományos módszert alkalmazzák, ha kevés mosatlan jött össze, esetleg gyorsan szükség van az elmosandó eszközre.
A kutatás eredményei alapján hetente átlagosan 3,3 adag ruhát mosnak ki egy magyar háztartásban. Nem meglepő, hogy a mosás gyakorisága elsősorban a háztartás nagyságán múlik – ezt tükrözi a kor szerinti bontás is. Ez azt jelenti, hogy minél nagyobb a háztartás, annál több adagot mosnak, a legfiatalabbak és a legidősebbek pedig jellemzően az átlagnál kevesebb alkalommal indítják be a mosógépüket.
A magyar háztartások a leggyakrabban a vegyes és az energiatakarékos (eco), a legritkábban a gyapjú/kézi mosás programokat használják, a mosási hőfok tekintetében pedig a 40 fok számít a legkedveltebb beállításnak. Az ennél magasabb hőfokra főként a 30-39 éves, gyereket nevelő felnőttek esküsznek, míg jobbára csak a legfiatalabbak, vagyis a 18-29 éves korosztály fogadja el azt, hogy akár 30 fokon is megfelelő eredményt nyújt a készülékük.
„Nem csak azzal zöldíthetünk mosási szokásainkon, ha alacsonyabb hőfokot választunk, hanem azzal is, ha nem használunk öblítőszereket. Az öblítők ugyanis kockázatosak lehetnek mind egészségügyi, mind környezetvédelmi szempontból, ráadásul – elnevezésükkel ellentétben – a ruha öblítésében, vagyis a mosószermaradékok eltávolításában nem játszanak szerepet[2]. Ha olyan gépet választunk, amely rendelkezik az ún. Steam funkcióval, akkor a ruháink a természetes tiszta gőz erejének köszönhetően lesznek puhák és lágy tapintásúak anélkül, hogy vegyszeres öblítőket vetnénk be”
– mondta Bogáth Zita, az LG háztartási elektronikáért felelős marketingmenedzsere.
Kapcsolódó cikkeink
Különféle vállalati szektorok számára fejlesztett speciális digitális kijelzőket az LG
Az LG Electronics (LG) február 4. és 7. között, a…
Tovább olvasom >Google Cast kompatibilis szállodai tévéket mutat be az LG az ISE szakkiállításon
Az LG Electronics (LG) a 2025-ös Integrated Systems Europe (ISE)…
Tovább olvasom >A nemünk, az életkorunk és a viselkedésünk alapján optimalizálhatja a reklámokat az LG digitáliskijelző-szoftvere
Az LG Electronics (LG) február 4. és 7. között Barcelonában,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Egyre nagyobb a kereslet a mentes termékek iránt – változnak a vásárlói szokások
Folyamatosan nő a speciális étrendet követők száma, de a tudatos…
Tovább olvasom >Lendületesen nyitotta az évet a budapesti tőzsde
Lendületesen nyitotta az évet a budapesti tőzsde irányadó mutatója: a…
Tovább olvasom >Job Tindereznek a Műegyetemen
Az ország legnagyobb és legrégebbi állásbörzéjén, március 11-12-én élesedik a Job…
Tovább olvasom >