Idényzöldségek szezonja: a termésnél mennyiség és minőség is fontos
Meggy, barack, ribizli, paradicsom, paprika – lassan beérnek a termelőknél a gyümölcsök és a zöldségek hazánkban is, így most még fontosabb, hogy mikor, melyiket választjuk. Az idényzöldségek és idénygyümölcsök fogyasztásának fontosságára hívta fel a figyelmet az Agrármarketing Centrum (AMC) és a FruitVeB Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács a VOLT fesztiválon. A közönség a rendezvényen meggyet kóstolhat, valamint megismerkedhet a meggy jótékony hatásaival. A promóció célja, hogy minél többen termelőktől vásároljanak friss termékeket, ezzel is segítve az ágazatot. A nyári szezonban az AMC az idénygyümölcsök fogyasztásának fontosságára több fesztiválon is felhívja a figyelmet.

Ez most nagyon meggy
Kelemen Péter, a FruitVeB Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács ügyvezető igazgatója elmondta, a gyümölcsöket tekintve hazánkban az idei évben sokkal jobb a termés, mint az elmúlt két esztendőben. A meggy ágazat helyzetét nehezíti, hogy a Tiszántúlon, illetve a Duna-Tisza közén – ahol meggytermelésünk körülbelül 75%-a folyik – a gazdák aszállyal küzdenek. Ettől függetlenül a konzervmeggyet tekintve méltán büszkék lehetünk elért eredményeinkre, hiszen a konzervfeldolgozásban mi rendelkezünk a legjobb fajtákkal: mind méretüket, mind beltartalmukat illetően a világ legjobb fajtái.
Kajszibarackból nagyon jó termés van, cseresznyéből túl vagyunk a szezon felén és jól halad a betakarítás, amelyet a Dunántúli csapadékos időjárás hátráltatott, keleten pedig az aszály. Őszibarackot szintén lehet kapni 1-2 hete a boltokban, illetve a szilvának is elérkezik hamarosan a szezonja.
A paprikánál – annak ellenére, hogy a paradicsom mellett éves piaca van – mutatkozik némi szezonalitás. A legfontosabb magyar zöldség betakarítása szintén néhány héttel ezelőtt kezdődött el. Mára például Szentesen a termelők 55-60 tonna paprikát szállítanak napi szinten a szövetkezetbe. Görögdinnyéből – meleg időjárás miatt – a legkorábbi tételek már szintén elérhetők Dél-Baranyából, és fóliás termelésből.
Ondré Péter, az Agrármarketing Centrum ügyvezetője kiemelte, fontos arra ösztönözni a fogyasztókat, hogy minél többen válasszák a piacokon és termelőktől vásárolt hazai idényzöldségeket és idénygyümölcsöket, hiszen a jelenlegi háborús helyzetben felértékelődik az, hogy Magyarország élelmiszergazdasága képes az önellátásra. A magyar gazdák tudása és szorgalma megadja nekünk az ellátásbiztonságot, amit mi azzal hálálhatunk meg, hogy a nyári szezonban is hazai termesztésű idénygyümölcsöket választunk.
Magyarország Európa meggybefőtt-termelésében meghatározó export-szereplő, az évi 60-65 millió üveges befőtt gyártásával mintegy 60 százalékos piaci részesedést ér el az európai piacon, azonban az egy főre jutó hazai meggyfogyasztás még mindig alacsony. Az őshonos gyümölcs minden fajtája gazdag vitaminokban, ásványi anyagokban és antioxidánsokban. Vasat, kálciumot, káliumot és magnéziumot is tartalmaz. Erősíti az immunrendszer és az idegek működését, segíti az emésztést és kiváló regeneráló hatással is rendelkezik. Az ügyvezető felhívta a figyelmet arra is, hogy érdemes rendszeresen figyelni az idénykínálatot. Bár a növekvő energiaköltségek és a termelési költségek az ágazatot is érintik, így drágábbak tavalyhoz képest, a piacokon és a termelőknél friss, minőségi, változatos zöldségek és gyümölcsök érhetőek el ebben a szezonban, valamint az egészséges táplálkozáshoz is elengedhetetlenek.
Kapcsolódó cikkeink
DélKerTÉSZ: házhoz jönnek a magyar zöldségek
Magyarország legnagyobb termelő és értékesítő szövetkezete új fejezetet nyit a…
Tovább olvasom >Árnyomás és túlkínálat a kaliforniai paprika globális piacán
A kaliforniai paprika világszinten nehéz piaci környezetbe került: túlkínálat, eltérő…
Tovább olvasom >Most akár 20%-kal olcsóbban szerezhetők be a magyar lecsó alapanyagai a PENNY-ben
A nyári szezon kihagyhatatlan kedvence a friss, házias lecsó, amelyhez…
Tovább olvasom >További cikkeink
45 millió fontos beruházást indít a Müller brit tejüzemében
A német Theo Müller csoporthoz tartozó Müller 45 millió fontot…
Tovább olvasom >NewPrinces Group veszi meg a Carrefour olaszországi üzletei
Megállapodást kötött a Carrefour a NewPrinces Group-pal olaszországi tevékenységeinek értékesítéséről.…
Tovább olvasom >Tovább nőtt a fair trade Németországban
A németországi fair trade forgalom 2024-ben 11%-kal, 2,6 milliárd euróra…
Tovább olvasom >