Idén is szépek a számok

Dátum: 2019. 05. 15. 14:39

A Trade magazin immár hagyományosan június első munkanapján publikálja az FMCG-kereskedők toplistáját. Az adatok alapján igazolódni látszik, hogy a tavalyi év kimagaslóan jó volt az FMCG-kereskedők számára, és a toplistán minden lánc növelni tudta bevételét az előző évhez képest. A diszkontok sikere megingathatatlannak tűnik, olyannyira, hogy a Lidl a 4. helyre jutott fel, helyet cserélve így a CBA-val. Bár a dobogón sorrendbeli változás nem történt az egy évvel korábbihoz képest, és ugyanaz a 11 lánc jelent meg a listában, minden korábbinál többen nyilatkoztak – büszkén – önbevallással.

Hermann Zsuzsanna
ügyvezető-főszerkesztő
Trade magazin

Minden korábbinál sikeresebb évet tudhatunk magunk mögött, ami az FMCG-piac kereskedelmi láncainak tevékenységét illeti – ezt mutatja az idei toplista is. Nem hiába, egész évben csupa pozitívumról adhattunk hírt a Trade magazin hasábjain is az ágazatról, a kategóriákról, a gyártókról és kereskedőkről. Ezt summázza most a toplista eredménye is. Majd újabb 12 hónapon át az szerepelt a kommunikációban, hogy a fogyasztás bővül, a bizalmi index egy pontos csökkenéssel még mindig nagyon jól áll, a jövő tekintetében pedig a tavalyihoz képest talán kisebb mértékben, de optimisták vagyunk…

Természetesen az – akár év közben több alkalommal is – növekvő bérek sokban hozzájárultak ezekhez a számokhoz. Ugyanakkor azt is jól mutatják az adatok, hogy a boltszám nagyon erősen csökken. Sajnos, a munkaerőhiány és az egyre emelkedő munkabérek mellett nagyon sok kisbolt volt kénytelen feladni tevékenységét az elmúlt évben.

Igaz, hogy az adatszolgáltatók jobbára a saját boltszámaikról tudnak biztos számot mondani, a lazább kapcsolódásra nem, de az évről évre kitisztuló adatok azt a tendenciát mutatják, hogy az alacsony hatékonyságú, profitelérésre képtelen, kis alapterületű boltokat nagy számban zárnak be. Ez történt tavaly is, és a trend nehezen lenne megállítható. Ugyanakkor ezzel együttjár, hogy a hatékonyság nő, és mivel mindenki pozitívan nyilatkozott az eredményeiről, így a kis mértékű eredményváltozás is nagyobb hatékonyságra utal.

Nyert a diszkont, és helyet lépett a Lidl

A számok jól mutatják, hogy a csatornák tekintetében a diszkontok vitték el idén is a pálmát. Az idei Toplista helyezéseit illető egyetlen, de elég komoly változás, amely a diszkontok további erősödését még inkább összegzi: a Lidl felkerült a 4. helyre, maga mögé utasítva ezzel a CBA-t. Szintén az idei évben először, a Lidl után a Penny is önbevallással adta meg forgalmi adatát – bízunk benne, hogy jövőre már az Aldi is csatlakozik a sorhoz.

Ahogy tavalyelőtt, úgy tavaly is szépen erősödtek a drogériák. Összességében a dm eggyel, míg a Rossmann tízzel bővítette üzleteinek számát, de ennél jóval nagyobb mértékben forgalmát, igaz, több üzlet újításon, fejlesztésen, további választékbővítésen esett át. És mivel a listába kerülés alsó határa a bruttó 50 milliárd forintos forgalomhatár, jövőre egészen biztos, hogy a Müller is felkerül a listára majd harmadik drogérialáncként, bővítve e csatorna számát a toplistában.

Örvendetes, hogy a Tesco a tavalyelőtti évre a térségi négyországos adatból tényadatokat tudott szolgáltatni, így a tavalyi eredmények a piac alakulása szerint szakértők bevonásával könnyebben volt becsülhető. Sajnos a hiperek szárnyalása alábbhagyott az elmúlt időben, de méretükből adódóan a forgalom szépen tartja magát. Ugyanakkor nagyon sok hipermarket modernizálásra, átépítésre került, ami a forgalomban gyorsan visszaköszön. Ezt igazolja a SPAR és Auchan is. A SPAR bővülését egyéb csatornatípusokból is, leginkább a franchise bővüléséből tudta nagyon sikeresen támogatni. Az Auchan pedig tovább bővítette csatornatípusát nagyszupermarketekkel, a forgalmát pedig még további benzinkutakkal is.

A magyar láncok között sajnos a boltvesztés nagyon erősen tetten érhető, ugyanakkor ez kevésbé érinti a saját boltokat, mint inkább a lazábban kötötteket. A Reál láncnál a korábbi évekhez képest is pont ebben a szegmensben tisztult jobban a boltszám (nem is feltétlen szigorú egy év alatt). Ezeknek az elvesztett boltoknak a többsége kisforgalmú, nem profitábilis üzlet volt. Ugyanakkor mind a COOP, mind a CBA esetében láthatók hasonló, bár kisebb számú boltszámcsökkenések a kis alapterületű üzleteknél.

A lényeg, hogy pozitív legyen

Őszintén szeretném hinni, hogy az idei év is hasonlóan szép eredményeket hoz majd, és tartani fogja magát a fogyasztásbővülés, hiszen a béremelkedések adnak erre lehetőséget. Ugyanakkor hinnünk kell az egyre többször hallható gazdasági lassulás elméletében is, legalább annyira, hogy ne legyenek túlzó elvárásaink, és örüljünk annak, ha bármi lesz, csak pozitív legyen a végeredménye. Egy év múlva ilyenkor már az idei számokat fogom „magyarázni” – remélhetőleg hasonló optimizmus mellett. //