Húsvét lesz – sonka is

Szerző: Szalai László Dátum: 2021. 03. 11. 10:31

Bizakodnak a sonkagyártók az idei húsvét előtt. A lassan normalizálódó piacon a márkatermékek pozíciója erős, a termékvonalak bővítése folyamatos. A vásárlók díjazzák a magasabb hústartalmat, a különlegesebb ízeket, a kényelmesebb kiszereléseket, a praktikusabb csomagolásokat.

Szerző: Szalai László

 

A sertéspestis és a COVID-19 meghatározó szerepet játszottak tavaly a húsiparban. A kettős hatás jelentős árcsökkenést okozott az élősertések piaci árainál, ami nehéz helyzetbe hozta az élőállat-tartókat, a feldolgozóknak viszont input oldalon előnyösebb helyzetet generált.

Mostisch Martina-Hússzövetség

Mostisch Martina
ügyvezető titkár
Magyar Húsiparosok
Szövetsége

– A sertéspestis fizikai jelenléte némileg csökkent az országban, viszont a gazdasági hatásai még most is érezhetőek – mondja Mostisch Martina, a Magyar Húsiparosok Szövetségének ügyvezető titkára. – A COVID hatása a volumenek visszaesésében volt tapasztalható. Márciusban hisztérikus vásárlás volt jellemző, majd körülbelül 20%-kal csökkentek az eladások, amit az év végére kb. 10%-ra sikerült lefaragni.

 

Új tapasztalatok

A pandémia sok tekintetben „merészen új” kereskedelmi tapasztalatokat hozott a piaci szereplőknek, így a gyártóknak is, fogalmaz. A kötések és az előrejelzések már az év elején egyeztetve lettek, így húsvétkor a COVID-19 árnyékában a gyártóknak szinte már csak a legyártott tételek megfelelő kiszállításán kellett aggódniuk.

A gyártásban a járványhelyzet nem okozott fennakadást, hiszen erre járványmentes időkben is szigorú higiéniai szabályok vonatkoznak. Az egyes szakaszokra vonatkozó megfelelő higiéniai gyakorlatok (GHP) kiterjednek az üzemek, gépek, berendezések tisztítására, fertőtlenítésére, a személyi higiéniára. Ugyanakkor a fűszer-, fólia- és tasakellátás kérdésessé vált a határzár, illetve több nyugati üzem leállása miatt.

– A fogyasztást illetően a vevők óvatosak, ezért vagy a tavalyihoz hasonló mennyiségre, vagy annál kicsit alacsonyabbra számítunk – tekint előre az ügyvezető titkár. – Az ipar bizakodó, reméljük, hogy húsvétkor már „normálisan” tudunk ünnepelni.

 

Változások közben

Az árszínvonal tavalyi emelkedése látható a Pick Szeged Zrt. által rendelkezésünkre bocsátott piackutatási adatokban. Szántó Zoltán, a cég senior termékmenedzsere ismerteti lapunkkal a legfontosabb számokat:

Szántó Zoltán - Pick Szeged

Szántó Zoltán
senior termékmenedzser
Pick Szeged

– A főtt sonka kategória esetében mennyiségben 0,6%-os, értékben 11,7% növekedést látunk, míg a húsvéti termékek jelentős részét adó nyers sonka kategóriában +16,2%-os értékbeni növekedés mellett 0,8%-os volumencsökkenést tapasztalunk a 2019-20-as évek összehasonlításában.

A Pápai Húsnál kimondottan a COVID-19 miatt nem éreznek egyelőre piaci átrendeződést, a versenytársak részesedésváltozása véleményük szerint más okokra vezethető vissza.

Szappanos Péter - Pápai Hús

Szappanos Péter
ügyvezető
Pápai Hús

– A helyzetfelismerés és válságkezelés átlendítette cégünket a tavaszi nehéz időszakon, területi képviselőinket „újraosztva” a megrohamozott kereskedelmi csatornákban nem hagytuk pihenni a termékeinket az áruházak raktáraiban, segítettünk és együtt dolgoztunk az áruházakkal, polcfeltöltőkkel – jelzi Szappanos Péter, a Pápai Hús Kft. ügyvezetője, aki hozzáteszi: – Úgy gondolom, hogy a pandémia, valamint a kialakulóban lévő szokások még jócskán alakíthatják a fogyasztói trendeket.

Ruck-János-Gallicoop

Ruck János
kereskedelmi igazgató
Gallicoop

A Gallicoop tapasztalatai szerint a piaci kereslet két irányba mozdul a pulykahúsból készült termékek szegmensében.

– Az egyik a tudatos vásárlás, amely elsősorban a minél magasabb hústartalmú, egészséges, prémium kategóriába sorolható termékek pozícióit erősíti, a másik az otthon töltött idő és az otthoni étkezések számának növekedésével a nagyobb kiszerelésű, alacsonyabb árfekvésű termékek iránti érdeklődés a diszkontokban – határozza meg Ruck János, a Gallicoop kereskedelmi igazgatója.

 

Újdonságok és régiségek

A Pick Szeged Zrt. a főtt sonka kategóriában számos új fejlesztésű terméket vezetett be a tavalyi évben.

2020 első negyedévében jelentek meg a polcokon a magas minőségű, a hazai piacon is kimagaslónak számító 95, illetve 97%-os hústartalmú HERZ XXL 150 g-os kiszerelésű szeletelt sonkák. A vörös húsok kedvelőinek sertéscomb-színhús alapanyagból kifejlesztett HERZ füstölt-főtt sonka és HERZ főtt sonka termékekkel, míg a baromfihús-fogyasztóknak a csirkemell színhúsból készült HERZ füstölt-főtt csirkemell sonkával bővül a HERZ termékvonala.

– Tavaly ősszel tovább bővítettük az önkiszolgáló termékek választékát a HERZ Delko paprikás pulykamell szeletelt 100 g-os kiszerelésével – folytatja az újdonságok ismertetését Szántó Zoltán. – Az idei év új bevezetése a HERZ Bársonysonka, amely natúr és paprikás ízesítésben, 100 g-os szeletelt, védőgázas kiszerelésben érhető el.

Tavaly októberben jelent meg a Família formázott pulykaszelet, valamint a csirkehús alapanyagból előállított, hasáb alakúra préselt Família Baromfi Toast sonkás szelet a választékukban.

A Pick Szeged az idei húsvéti szezonban is változatlanul kínálja a tradicionális ízek kedvelőinek és a minőség iránt elkötelezett vásárlóinak a száraz sózással és hagyományosan bükkfa füstöléssel készülő PICK Békebeli termékeit (kötözött sertéslapocka, sertéstarja, sertésfrikandó). A kínálatot színesíti a szezonálisan kapható Békebeli sertés hátsócsülök, valamint a comb legnemesebb részéből készülő, Békebeli dió comb is. A füstölt-főtt húsok iránti keresletnek megfelelve a PICK szortimentjét a PICK frikandó sonka, PICK bajai sertéslapocka és a PICK kötözött sertéslapocka teszi teljessé.

– A húsvéti termékek gyártása januárban, azok értékesítése február végén indul – mondja Szántó Zoltán. – Az idei szezonban is a tavalyival megegyező forgalomra számítunk ezekből a termékekből.

 

Csemegék nem csak a csemegében

A Pápai Hús jelmondata „Mi minden falatot szeretünk, csak Pápai legyen.

– Nem szakítunk a hagyományainkkal és a tradíciókkal: a Pápai márka garancia az ízletes sonkákra, a finom virslikre, a szaftos hurkákra, a szépen sülő baconre, a zamatos grillkolbászokra. Ugyanakkor a jövőbe tekintve bővítjük vegán termékszortimentünket is – hangsúlyozza Szappanos Péter.

A cég eddigi húzótermékeivel készül a 2021-es húsvétra is. Nemcsak a csemegepulti kínálat a fontos számukra, hanem egyre erősödő arányban az önkiszolgáló felületek előrecsomagolt cikkeire is fókuszálnak, kisebb kiszerelésű felezett, negyedelt, darabolt és szelet méretű vákuumfóliás vagy védőgázas, készre csomagolt termékek formájában.

Az idei húsvétra mind ATL-, mind BTL-eszközökkel készülnek.

– A digitális jelenlét sajnos nem tudja helyettesíteni az eladáshelyi reklámot, a kétfajta csatorna teljesen más célt szolgál – jegyzi meg ennek kapcsán az ügyvezető igazgató.

 

Igazolt eredet, extra hústartalom

A Húsüzem Kft. – a kereskedelemnek gyártott saját márkás termékeken túl – egyre nagyobb hangsúlyt helyez az AHIDA márkanév alatt forgalmazott, prémium minőségű szárnyas- és sertéssonkákra, valamint felvágottakra, így erősítve piaci pozícióit.

Németh Zsolt-Húsüzem

Németh Zsolt
kereskedelmi igazgató
Húsüzem

– A 2021-es év látens tendenciái vonatkozásában megállapítható, hogy a Húsüzem volumene stabilizálódott, ha még jelenleg nem is a 2019-es és az azt megelőző évekre visszamenőleges szintre. A stabilizálódás eredménye az innovatív vállalkozáspolitikának köszönhető, amely a prémium, extra hústartalommal rendelkező, jó minőségű termékekre, elsősorban csirke és pulyka mellfiléből készülő sonkákra és húskészítményekre koncentrál – mondja Németh Zsolt, a Húsüzem Kft. kereskedelmi igazgatója.

Az új termékek fejlesztése mellett elmozdultak az egalizált, fél és 1 kg-os, valamint szeletelt termékpreferencia irányába, ami egyben egy magasabb gyártáskultúra és képességszinten működő rendszert indukált.

– A piacon jelenleg is észlelhető a fogyasztók újdonságok és különlegességek iránti vágya – érzékeli Németh Zsolt. – A 2020-as időszakot mérlegelve megállapíthattuk, hogy a legnagyobb 80% és az afölött rendelkező hústartalmat elérő, versenyképes árszintű termékek a cég kulcsfontosságú elemei. Azonban a Húsüzem Kft. sikerének titka két sarkalatos pillérre helyeződik. Egyrészt baromfitermékeinknél csak az eredetigazolt, nyomon követett integrációból vásárolt alapanyagok jöhetnek szóba. Másrészt a válságtól függetlenül kardinális szerepet tölt be a cég életében a humánerőforrás, mely a válság alatt is stabilan megmaradt, és évtizedes szaktudásuk és tapasztalatuk által a cég minőségének elengedhetetlen alapköve.

Marketing tekintetében nagy hangsúlyt szeretnének fektetni a jövőben a Húsüzem Kft. online közösségi médiájának kialakítására, Facebook- és Instagram-­megjelenésekre, árulja el. Kihívásként értékelik az eladáshelyi ösztönzést, ezt idéntől célirányos promóciókkal, kóstoltatásokkal, szeletelt kényelmi termékek bevezetésével szeretnék megvalósítani.

 

Tradicionális ízek egészségesebbre hangszerelve

A Gallicoop belföldi kiskereskedelmi forgalma erősödött az elmúlt egy év során, és a 2021-es szezonban szinte valamennyi kereskedelmi üzletlánc polcain megtalálhatók lesznek húsvéti termékei: az egész évben folyamatosan értékesített főtt, füstölt pulykaalsó-, felsőcomb és pulykamell mellett a pulykafelsőcomb-filéből készült főtt, füstölt húsvéti kötözött sonkából is jelentős mennyiségű eladást terveznek.

– Húsvéti sikertermékeink 2020-ban a főtt, füstölt kötözött sonka és a pulykaalsócomb voltak. Az egész év tekintetében kiemelkedő mennyiséget értékesítettünk a „Nagyi májas” termékünkből is, amely ősszel elnyerte az Érték és Minőség Nagydíjat – idézi vissza Ruck János.

– A tavaly lezajlott tulajdonosváltás és a megváltozott piaci környezet új lendületet adtak a termékfejlesztéseinknek. Terveink között szerepel a minél magasabb hústartalmú készítmények gyártása, valamint érezzük azt a fogyasztói igényt, amely az egészséges, megbízható kényelmi termékek irányába mozgatja a piacot. Húsvéti kínálatunkkal igyekszünk megszólítani azokat a vásárlókat, akik a sertéshúsból készült ünnepi ételek helyett egy egészségesebb, de a tradicionális ízeket nyújtó sonkafélére vágynak. //

 

A sonkák piacán is tovább nő a diszkontok szerepe

Tízből kilenc háztartás vásárolt valamilyen főtt, füstölt, sült vagy szárított sonkaféleséget legalább egy alkalommal az elmúlt év során. Bár a vásárlói bázis nagysága és a háztartásonként átlagosan sonkára költött összeg nem csökkent 2020 során az előző évhez képest, az emelkedő átlagárak miatt kisebb mennyiség került a bevásárlókosarakba.

GfK-Growth from Knowledge

Bakonyi-Kovács Kriszta - GfK

Bakonyi-Kovács
Krisztina
senior product consultant
GfK Consumer Panel

A sonkák vásárlói bázisa széles, a magyar háztartások 91%-a vásárolt valamilyen főtt, füstölt, sült vagy szárított sonkaféleséget legalább egy alkalommal az elmúlt év során. Az elmúlt 12 hónapban a háztartások átlagosan 12,4 alkalommal vettek sonkát, egy-egy vásárlás során átlagosan 1015 forint értékben, vagyis egy-egy háztartás összesen 12 565 Ft-ot adott ki a termékkategóriára 2020-ban (4%-kal többet, mint az előző évben).

A COVID-19 járvány időszaka alatt sem esett vissza a sonkavásárlási kedv, legalábbis ami a vásárlói bázis nagyságát és a háztartásonként átlagosan sonkára költött összeget illeti, másrészt viszont az emelkedő átlagárak miatt kisebb mennyiség került a bevásárlókosarakba. Míg 2019-ben átlagosan 6,1 kg sonkát vásárolt meg egy-egy háztartás, addig 2020-ban ez a mennyiség 5,2 kg-ra csökkent. Átlagosan 22%-kal fizettünk többet a sonka kilójáért (2020-ban 2401 Ft-ot, míg egy évvel korábban 1975 Ft-ot), de például a parasztsonka esetében ennél valamivel nagyobb, 27% volt az áremelkedés mértéke.

A sonkapiacon a húsvét kiemelkedő fontosságú, március–április hónapokban kerül a bevásárlókosarakba az éves mennyiség 40%-a. 2020-ban a húsvéti időszakban is érezhető volt a háztartások vásárlási intenzitásának csökkenése, míg 2019 húsvéti időszaka (március–április) során egy-egy háztartás átlagosan 2,9 kg sonkát vásárolt, ez a mennyiség 2,5 kg-ra csökkent 2020. március és április hónapokban.

gfk-húsvéti sonka ábra

A diszkontok szerepe – a teljes élelmiszer-kereskedelemben tapasztalt trendekkel összhangban – a sonkapiacon is növekedett 2020 során. A háztartások által megvásárolt sonka mennyiségének 21%-a származott a diszkont csatornából a tavalyi év során, míg 2019-ben ez az arány valamivel alacsonyabb, 15% volt. //

Kapcsolódó cikkeink