Hullámvölgyből kifelé
Idén az extrém meleg időjárásnak köszönhetően a megszokottnál jóval korábban kezdődött a szüret, kevesebb, de jó borra számítanak idén az általunk megkérdezett borászatok. Többségük aktívan készült az éghajlati változások kapcsán várható kihívásokra. A szakma szereplői érzékelik a hazai borfogyasztás csökkenését, amelynek fő okát az új életmód- és egészségtrendek terjedésében látják, de nem egyformán képzelik el az így felmerült igényekre adható válaszokat.
A cikk a Trade magazin 2024/11. lapszámában olvasható.
Az IWSR adatai alapján 2023-ban a kereskedelemben 2,57 millió hektoliter bor és 150 ezer hektoliter pezsgő és gyöngyözőbor fogyott, ami 2022-höz képest 1,8, illetve 7,4% visszaesést jelent. Ugyanakkor a következő fél évtizedet illetően bizakodók a szakemberek, a két italfajta forgalmának éves növekedését 2028-ig átlag 0,3%, illetve 1,7%-ra teszik. A borok ára a tavalyi évben számottevően nőtt, ennek ellenére a prémium szegmens jól teljesített, és az import borok forgalma is kevésbé csökkent, mint a hazaiaké. A forgalomcsökkenés persze a hazai borászatok nem mindegyikét érintette.
– Az idei, rendkívül meleg évjárat eredményeként boraink beltartalmi értékei gazdagabbak lettek – fejti ki Pap-Szőnyi Barbara, a Csányi Pincészet Zrt. brand managere –, és néhány fajtánál az alkoholtartalom is növekedett. Az éghajlatváltozás nem újkeletű a szőlőtermesztésben; a Pincészet már közel egy évtizede készül az új kihívásokra. Olyan melegebb éghajlatot kedvelő szőlőfajtákat is telepítettünk, mint a Petit Verdot vagy a Malbec. Ezek a fajták nem változtatják meg jelentősen a villányi borok jellegét, viszont biztosítják a stabil szüreti időpontokat, és segítenek fenntartani a boraink megszokott stílusát és minőségét.
A Pincészet diverzifikált szőlőfajtákra és eltérő klimatikus adottságokkal rendelkező termőterületekre támaszkodik, ami lehetőséget ad arra, hogy az extrém időjárási viszonyokhoz rugalmasan alkalmazkodjunk.
Az elmúlt másfél év során kiemelkedő, két számjegyű forgalomnövekedést sikerült elérnünk, minden szegmensben a piaci átlag felett teljesítettünk. Célunk a forgalom további növelése.
Júliusban piacra vezettük a megújult TELEKI márkát. Az inkluzivitás, az új utak keresése és a minőség jegyében végrehajtott fejlesztések célja, hogy a fogyasztók megtapasztalhassanak valami teljesen más, teljesen új borélményt. A szortimentben a klasszikus, prémium és szuperprémium kategóriájú borok mellett pezsgő is megtalálható.
Az éghajlatváltozásra fel lehet készülni
– A Szekszárdi Borvidéken 70-75%-ban kékszőlőket, vörösborokat termelnek – mondja el Eszterbauer János, az Eszterbauer Borászat tulajdonosa. – Az éghajlatváltozással együtt jelentkező felmelegedés és szélsőséges csapadékeloszlás nem okozott jelentős problémát, bizonyos mértékben még minőségnövekedést is tapasztalhattunk. A szekszárdi talajösszetétel, a lösz alatti jelentős vastagságú szürke- és vörösagyag eltárolja az őszi, téli, tavaszi csapadékot, melyből a szőlő nyáron is gazdálkodik. A felmelegedés részben előnyös is lehet a kékszőlők számára.
Az egész világon borpiaci válság tapasztalható. A felerősödő egészséges életmódra nevelés nem kedvez az alkoholfogyasztásnak. Ez a szemlélet a hasznossága mellett jelentős károkat okoz a bortermelőknek, holott tudományos tény, hogy a bor mértékletes fogyasztásának vannak egészségre gyakorolt pozitív hatásai. Mindeközben a borászat mint szakma rendkívül népszerűvé vált, több a versenyző, mint évtizedekkel ezelőtt. Főként e kettős hatás okozza, hogy a kereslet és kínálat egyensúlya felborult. Az értékesítési csatornákat illetően a mostani piaci helyzetben nem lehet válogatni áruházlánc, borszaküzlet, borbár, gasztronómia között: egy borászatnak minden kereskedelmi egységgel keresnie kell a kapcsolatot, ha fenn kívánja tartani tevékenységét.
– A 2024-es szüreten mennyiségi szempontból közepes termést szedtünk – számol be Frittmann János, a Frittmann Borászat társtulajdonosa –, mivel a borvidékünkön csak a környékünkön volt valamennyire elfogadható csapadékmennyiség. A minőség nagyon jó, egyes fajtáknál magasabb lesz a szokásosnál az alkoholtartalom. Az elmúlt másfél év eredménye jól alakult, szerencsére egyre népszerűbbek azok a gyümölcsös borok és fajták, amelyek nálunk készülnek. A kiskereskedelmi láncokkal elég jól együtt tudunk működni, a vendéglátásban viszont szomorúan érzékeljük, hogy sokan bezártak.
– A 2024-es szüret igazán rendhagyó volt – értékel Kovács Gergely, a Grand Tokaj marketingvezetője –, a száraz borhoz való szőlő válogatása már augusztus közepén elindult a borvidéken. Rendkívül hálásak vagyunk a velünk együttműködő szőlőtermelőknek, hiszen minden, megállapodott érettségi és minőségi kategóriának megfelelő, egészséges termést szállítottak be, ami a borászati munkához stabil alapot biztosít. Az éghajlati kihívások, a globális felmelegedés kérdése nem csak Tokajban, de a teljes szőlő- és borágazatban stratégiai újratervezést igényel. Az elmúlt évek tapasztalatai alapján kulcsszerepet kap a gyakran egy tömbben, nagy tömegben érkező, ritka csapadék megtartása a dűlőinkben, illetve a termőtalaj védelme takarónövényekkel, a sorközök élő rétté alakításával, a biodiverzitás folyamatos növelésével. Stratégiai kérdés lehet – borvidékünkön még vita tárgyát képezi – a jelenleg uralkodó szőlőfajták megfelelően ellenálló klónjainak kiválasztása és az új, ellenálló fajták telepítésének lehetősége.
Több jó bor, kevesebb fogyasztó
– Az idei szüret minden eddiginél korábban kezdődött – mutat rá Szittnyai Zalán, a Zwack Izabella Borkereskedés borszakértője –, sokan már július utolsó napjaiban elkezdték, ami jól mutatja a szőlő érettségének állapotát. Az elmúlt száz évben nem sokszor volt erre példa. A tavaszi, nyáreleji csapadékos időjárás után két hónap forróság következett, gyakorlatilag számottevő csapadék nélkül. A bogyók koncentrálódtak, létartalmuk csökkent. Így bár a minőség remek, a lékinyerés jóval kevesebb lett.
A felmelegedés nyertesei a mediterrán fajták lesznek, de a cabernet is biztosan beérik, míg vesztese a pinot noir lehet. Mivel a Zwack Izabella Borkereskedés elsősorban a gasztronómiába szállít, így a vendéglátás helyzetétől függ az értékesítésünk is. A tavalyi év utolsó néhány hónapja jól sikerült, utána a szokásos év eleji csend következett. A tavasz sem hozta meg a várt forgalomnövekedést, látszódott, hogy bár rengeteg a turista, sajnos, visszafogottan költenek. Aztán persze kiegyenlítődik az év, reméljük az utolsó néhány hónap ismét erősödést hoz.
– Az elmúlt években kiemelkedő eredményeket értünk el a diszkont csatornákban – hangsúlyozza Pap-Szőnyi Barbara –, ahol jelentős forgalomnövekedést tapasztaltunk. Ezt elsősorban a sikeres saját márkás együttműködéseknek, boraink optimális ár-érték arányának, valamint a partnerspecifikus termékfejlesztéseknek köszönhetjük. A hiper- és szupermarketek, valamint a hazai kiskereskedelmi láncok is fontos szerepet játszanak stratégiánkban – itt a bővülés valamivel mérsékeltebb ütemű volt.
A HoReCa-területen nem sikerült növekedést elérnünk. Ugyanakkor a TELEKI márka újrabevezetésével párhuzamosan célunk a vendéglátóipari csatorna újraaktiválása.
Egy-egy borvidék identitását az ott készített borok, az emberek, akik ezeket megalkotják, valamint a helyi történelem és kultúra határozza meg. A globális trendek átgondolatlan követése éppen ezt a sajátságos karaktert képes deformálni – ami akár a lojális fogyasztók elvesztéséhez is vezethet. A teljes vagy részleges alkoholmentesített borok, boralapú kevert italok és speciális kiszerelések valóban érdekes irányok – akkor, ha nem veszélyeztetik a borászat sajátosságait, hanem kiegészítik azokat.
– A borfogyasztás csökkenésének okait – magyarázza Eszterbauer János – az egészséges életmódra nevelésben, az alkoholellenességben látom, valamint abban, hogy a bort sok helyen más alkoholokkal egy nevezőn szerepeltetik. Tudomásom szerint minden típusú alkohol fogyasztása csökkenőben van. Nem hittem az alkoholmentes borban, aztán egy baráti ebéd alkalmával – amikor én voltam a sofőr – mindenki bort rendelt, én fogyaszthattam volna kólát, gyümölcslevet vagy amit akarok, de a vendéglátó-egységnek volt alkoholmentes bora. Kipróbáltam, nem hódította meg az ízlésemet, de rájöttem, sofőrként ez a legjobb kompromisszum egy borfogyasztó társaságban.
Közelebb a fogyasztóhoz
– Igazából minden korosztályt célcsoportnak tekintünk – vallja Frittmann János. – Kezdjük azt érzékelni, hogy a fiatal kezdő borfogyasztókat a boralapú italokkal lehet jól megismertetni a bor ízével, 2,5 dl-es kiszereléssel. Az új trendekhez alkalmazkodva készül NEXTGEN aludobozos borkoktélunk is. A borfogyasztás csökkenésének fő okait Magyarországon a zéró toleranciában látom, és abban, hogy az egyéb bódító szerek ellen sokkal kisebb reklám folyik, mint a bor ellen. A konkurens alkoholos termékeket a nagyipari gyártó cégek sokkal jelentősebb, célirányos marketinget kifejtve tudják népszerűsíteni, mint a sok kis borászat a sok különféle termékét.
– Az elmúlt másfél évben – mondja Kovács Gergely – a Grand Tokaj Borászat márkaismertségének növekedése, a boraink minőségének megítélése óriási változáson ment át. A kiskereskedelmi láncok többségével zavartalan és gyümölcsöző az együttműködésünk. Ennek egyik szép példája kooperációnk az idén 20 éves hazai Lidl-áruházlánccal, ahol a hazai és nemzetközi piacon is megelégedéssel működünk együtt mind a saját márkás (Amethyst), mind a Grand Tokaj borok kapcsán. A borok fogyasztásának átmeneti vagy talán tartós csökkenése egyértelmű trend, akárcsak a fogyasztás átrendeződése a különböző korcsoportokban. Egyrészt a borok stílusának finomra hangolásával igyekszünk a lehető legtöbb fogyasztónak örömöt szerezni könnyedebb, gyümölcsösebb tokaji borok készítésével, másrészt új borcsaládot vezettünk be a fiatalabb korosztály borfogyasztásának ösztönzésére. A borfogyasztás csökkenése számos okra vezethető vissza. Egyértelműen szerepet kap ebben a folyamatban a helyettesítő italok választékának és a piacon megjelenő új márkáknak ugrásszerű növekedése, az alkoholmentesített italok térnyerése az egészségtudatosság jól-rosszul értelmezett térhódításával párhuzamosan, illetve az olyan divathullámok, mint például a gin-toniké vagy a tequiláé.
– A kiskereskedelmi láncok egyértelműen árfókuszúak – véli Szittnyai Zalán –, náluk minden ezen múlik. A vendéglátásban is fontos persze az ár, ám a mellé tett minőség, a különlegesség, a sztori legalább olyan fontos. Igyekszünk mindkét irányzatnak megfelelni.
Borkereskedésünk számára célcsoport mindenki, aki szereti a jó borokat! Nyilván a fiatalabbak az illatosabb, könnyedebb borokat keresik, és nagyon sokan szeretik ezt a könnyedséget az idősebb generáció tagjai közül is. A komolyabb, testesebb tételek pedig egyértelműen a harminc fölötti és az idősebb korosztály területe, akiknek már számít a név és a borvidék is. Az persze látható, hogy a nagyon vastag, magas alkoholtartalmú borok kevésbé divatosak már, így a borászatoknak érdemes a korábbi szüreti időpontokra, alacsonyabb alkoholfokra, rövidebb érlelésre figyelniük.
A bornak egyre több a konkurense. A bárkultúra terjedésével egyre kíváncsibbak az emberek a színes italokra, de a klasszikus long drinkekre és koktélokra is. A gin-tonik olyan divat lett, mint tíz éve az Aperol Spritz. A sör pedig az árával, az elérhetőségével, a mindenhol hasonló minőségével és nem utolsósorban a különböző ízesített változataival tud sikereket elérni. //
Mondd, hogy 33!
Szeptemberben került megrendezésre – immár 33. alkalommal – az idei Budapest Borfesztivál, ezúttal is a Budavári Palota teraszán. Kiemelt figyelmet kapott a borfogyasztók borkulturális ismereteinek bővítése, ami különböző, új interaktív programok keretében valósult meg a VinAgora Interaktív Bortér sátorban.
A díszvendég idén Grúzia volt – nemcsak a borokkal, de a grúz kultúrával és gasztronómiával ismerkedhettek az érdeklődők.
A fesztivál látogatói idén is próbára tehették összes érzéküket, és tesztelhették bortudásukat a VinAgora Interaktív Bortéren. Közép-Európa boriránytűje szlogennel zajlott az idei VinAgora Nemzetközi Borverseny, ugyanakkor a VinAgora Felfedezettek standnál ritka kincsekre bukkanhattak a borínyencek, jellemzően még kevésbé ismert, de nagyon izgalmas pincészetek termékeire.
Az All Stars program az idei év válogatott nemzetközi borversenyein eredményesen szerepelt magyar és külföldi borokat ismertetett a nagyközönséggel, az úgynevezett Pop-up borkóstolókon pedig 18 borász kalauzolta végig a vendégeket az ízek és aromák rengetegén. //
Elkötelezettség
Magyarország elkötelezett a szőlészeti és borászati örökségének megőrzésében – jelentette ki Nagy István agrárminiszter a Nemzetközi Szőlészeti és Borászati Szervezet (OIV) alapításának 100. évfordulója alkalmából októberben tartott konferencián Dijonban. Magyarország büszke arra, hogy 100 évvel ezelőtt ott lehetett Párizsban azon 8 ország egyikeként, amelyek a szervezetet megalapították. Ezt a közös, immár globálissá fejlődött munkát kívánjuk a magyar tradíciókra, szaktudásra alapozva folytatni. A szőlő-bor ágazat jelenlegi kihívásainak leküzdésében az OIV-re kiemelkedő szerep hárul. Ehhez a feladathoz az elfogadás előtt álló 2025–2029-es időszakra vonatkozó Stratégiai Terv jó alapot teremthet – tette hozzá.
A tárcavezető kitért arra is, hogy a szélsőséges időjárás negatív hatásait az elmúlt 3-4 év során mindannyian a saját bőrünkön tapasztalhattuk: extrém szárazság, magas hőmérséklet, hirtelen lezúduló nagymennyiségű csapadék, tavaszi fagyok. Ezért a klímaváltozáshoz való alkalmazkodás keretében fokozni kell a kutatás-fejlesztési tevékenységet és annak támogatását. A cél új fajták, alanyfajták termesztésbe vonása, a vegyszerhasználat csökkentése az időjárási szélsőségekhez való jobb alkalmazkodás érdekében. //
Van néhány ajánlatunk!
Megkérdeztük beszélgetőpartnereinket, mely boraikat ajánlanák olvasóinknak a 2000 Ft alatti és az 5000 Ft feletti kategóriában, és azt kértük, nevezzék meg az elmúlt időszakban megvalósult kreatív innovációikat.
Fiatal borászok érdekképviselete
A már határon túli tagokkal is rendelkező Junibort a 2022-ben az egyesület elnökévé választott Tiffán Zsolt mutatja be olvasóinknak.
A Junibort – Fiatal Borászok Egyesületét 2008-ban azzal a céllal alapítottuk, hogy egy olyan közösséget hozzunk létre, amely a jövő borászgenerációjának szakmai fejlődését biztosítja. A legfontosabb számunkra, hogy egymást segítsük, és ezáltal egyre jobb és a fogyasztók által szerethető borokat készítsünk. A saját tanulásunk és továbbfejlődésünk mellett nem titkoltan azt is szeretnénk, ha a saját generációnkat meg tudnánk szólítani a kulturált borfogyasztás és borkultúra ügyében, így nagy hangsúlyt fordítunk az ifjú borivókkal való kapcsolattartásra.
Saját tapasztalatainkat, illetve a több generációs borászok esetében a családi útmutatást követve szigorú elvek betartásával készítjük borainkat. A tagok törekednek olyan, a legmagasabb minőségi kategóriájú bor készítésére, amely a termőtájra jellemző karakterrel rendelkezik, és amely alkalmas arra, hogy a magyar borok hírnevét öregbítse.
A 2024-ben immár 49 főt tömörítő egyesület tagjaivá olyan 35 év alatti fiatal borászok válhatnak, akik elkötelezettek a minőségi bortermelés iránt, és saját bort, családi tulajdonú pincészetben készítenek. Évente egyszer tartunk egy közös „Zöldszüret” kóstolót, ahol az aspiránsok bemutatkozhatnak, és ahol alkalmunk van rá, hogy tartalmas, szakmailag is gyümölcsöző beszélgetéseken, előadásokon és kirándulásokon vegyünk részt. Jelentkezéseket egész évben elfogadunk az info@junibor.hu e-mail-címen. Az Egyesület emellett tagjainak évente számos kirándulást, szakmai programot, illetve PR-megjelenést is biztosít.
//
Pezsgő 2024
Intenzív szüreti időszakot tudhatunk magunk mögött, minden eddiginél rövidebb idő alatt, pontosan 32 nap alatt végeztünk a szürettel (átlagosan 50 napos szokott lenni egy szüreti időszak). Pezsgő alapborok szempontjából kiváló évjárat lesz a 2024-es, élénk, intenzív, szép savakkal.
Az elmúlt másfél évben jellemzően volumenben csökken, értékben növekszik a pezsgőpiac, és egyre nagyobb az igény a magasabb értékű termékek iránt. A prosecco kategória határozott növekedést mutat a piacon. A tendenciák azt mutatják, hogy egyre nagyobb az igény az alkoholmentes alternatívákra.
Nagy hangsúlyt helyezünk a trade marketingre is, fontos, hogy az áruházakban látványos, egyedi megjelenésekkel szerepeljünk. A vendéglátásban is számos eseménnyel vagyunk jelen.
Széles termékpalettánknak köszönhetően számos célcsoportot tekinthetünk fogyasztónknak. A hazai piacon a korábbi évekhez hasonlóan, még mindig jelentős az édes pezsgők aránya, de továbbra is dinamikus elmozdulás fedezhető fel a száraz pezsgők irányába. Az idei év első felében érdekes jelenség alakult ki, a pezsgőpiac polarizációját figyelhettük meg. A kereslet a skála két végére összpontosult, az alacsonyabb árú és a magas értékű pezsgőket keresték a fogyasztók, a közép árkategória iránt csökkent az érdeklődés. Az év második felére aztán visszarendeződött a piac.
Mindig törekszünk az újításokra, és folyamatosan figyeljük a nemzetközi piaci trendeket is. Számunkra is egyértelműen látható, hogy a piacon nagyon megnőtt az igény minden alkoholmentes italra. Töretlenül népszerű az Alkoholmentes Törley Fehér és Rosé változata, de portfóliónk része a Freixenet 0.0 és a Mionetto Alkoholmentes is.
A pezsgőzés alapvetően a pozitív pillanatok itala, amivel szívesen koccintunk egy jól sikerült nap végén, egy sikeres meeting vagy egy baráti összejövetel alkalmával is, de természetesen a nagyobb ünnepekről sem hiányozhat – nem helyettesíthető más itallal. //
Kevesebb bort vásárolnak a háztartások
A 2024 augusztusához mért 12 hónapos időszakban jelentősen (majdnem 10%-kal) kevesebb bort vettek a fogyasztók volumen tekintetében, mint az előző év azonos időszakában. Az alkoholos italok közül itt történt a legnagyobb volumencsökkenés.
Ez a visszaesés elsősorban intenzitásból, nem pedig vásárlói bázis zsugorodásból adódik, ugyanis a tavalyi időszakhoz képest nem történt változás penetráció tekintetében. A magyar háztartások 60%-a vásárol bort legalább egyszer egy évben, az átlagos vásárlási gyakoriság pedig 13 alkalom az utóbbi 12 hónapos időszakot tekintve, ez 6%-os csökkenést jelent 2023 MAT augusztusához képest. A borokon kívül csak a pezsgőknél történt az alkoholos italok terén csökkenés, viszont csak harmad akkora mértékben, mint a borok esetében, a többi kategória nőtt, sörből például idén 13%-kal több fogyott, mint korábban.
Ár tekintetében a bornál a többi alkoholos kategóriához képest jelentős, 14%-os emelkedés volt. Ezt csak a pezsgő 15%-os és a cider közel 20%-os áremelkedése előzi meg. Átlagosan egy liter bor ma 1100 Ft-ba kerül, míg egy liter cider 1200 Ft-ba, azonban a cider mégis növekedni tudott 4%-kal a volumenben. Az elmúlt 12 hónap alatt egy átlagos háztartás kicsivel több, mint 20 liter bort vásárolt, ami 22-23 000 Ft-ot jelent 12 hónapos költésben.
Típusát tekintve a száraz bor a legnépszerűbb, a magyar háztartások 40%-a vásárol ilyet, illetve volumenben is ez teszi ki a kategória legnagyobb részét, közel felét. Ezt követi az édes (amely a háztartások egyharmadát éri el), illetve a félédes (amely a háztartások egynegyedét). A félédes borok mennyisége előző 12 hónapos időszakhoz képest szignifkánsan, 20%-kal csökkent, és a legnagyobb, 18%-os átlagos áremelkedés is itt tapasztalható. Színben a vörösbor fogy leginkább, ez a piac közel felét kiteszi volumenben és forgalomban egyaránt, ez utóbbi tekintetében még növekedett is 5%-ot. A második legnépszerűbb a fehér közel 40%-os piaci részesedéssel, majd a rozé 15%-kal, de ilyet csak a háztartások mindössze egyötöde fogyaszt.
A kiszerelés méretét vizsgálva még mindig a 750 ml-es borok teszik ki a piac legnagyobb részét: a forgalom háromnegyedét, míg a volumen kicsivel több, mint felét adják. A 2 l-es borok állnak továbbra is második helyen, azonban a másfél literes kiszerelések kezdenek feljönni, egyharmaddal megnőtt a vásárolt mennyiség, már egy igen jelentős részét kiteszik a piacnak. Forgalomban a félliteres desszertborok rengeteget növekedtek, 23%-kal többet hozott a szegmens 16%-os áremelkedés mellett. Kiszerelés típus tekintetében az üveges bor határozza meg nagyrészt a piacot, részesedésben itt nem történt jelentősebb változás. A háztartásoknak csak mindössze 6%-a vesz PET palackos bort.
Minőség szempontjából a magasabb minőségű borok a legnépszerűbbek a háztartások között, összesen kétharmadát kiteszik a piacnak és átlagosan 1800 Ft-ot költenek alkalmanként ilyen borokra, literenkénti átlagáruk 1400 Ft. A középkategóriás borok literára 1000 Ft, az asztali boroké pedig 650 Ft, de ez utóbbi 2 csupán a háztartások 20%-át érinti.
Csatornák közül a diszkontok a legnépszerűbbek, a háztartások majdnem fele vásárol itt bort, míg a második helyen lévő hipermarketbe csupán a háztartások egynegyede. A diszkontok részesedése a borpiacon egyre növeknő, 10%-kal nőtt itt a bor forgalma amellett, hogy a mennyiségi visszaesés ezt a csatornát sem kerülte el, így mára majdnem ez adja a kategória forgalmának a felét, míg a szupermarketek és hipermarketek jelentősen kevesebbet.
A bort vásárló háztartások elsősorban a márkázott borokat választják, több mint kétharmadát a kategóriának ez adja annak ellenére, hogy a kereskedelmi márkás termékek ára átlagosan majdnem 23%-kal alacsonyabb. A borfogyasztók többsége még mindig előtérbe helyezi mind a minőséget és a márkát, valamint hajlandó is többet fizetni értük. Ezt az is alátámasztja, hogy a magasabb minőségű borok forgalma kiemelkedően vezet a többivel szemben. //
Kapcsolódó cikkeink
Az Élelmiszermentő Központ adventi jótékonysági akciója
Az Élelmiszermentő Központ Nonprofit Kft. (ÉMK) az Agrárminisztérium támogatásával az…
Tovább olvasom >A beszállítói és beszerzői célok ugyanazok, de csatornánként mások a kihívások és tervek – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
Keddtől a kiskereskedelem tudományában mélyedhettek el az FMCG-szabadegyetem hallgatói a…
Tovább olvasom >A karbontudatosság útján: a SPAR több száz őshonos gyümölcsfa ültetésével kompenzálja rendezvényeit
Ebben az évben is folytatódott a SPAR Magyarország környezettudatosságra törekvő…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >Fenntartható csomagolás: fókuszban az újrahasznosítás és a körforgásos gazdaság
A csomagolás az ellátási lánc egyik kulcseleme, ahol a fenntarthatóság…
Tovább olvasom >