Ez a helyzet most a mélyhűtött zöldség- és gyümölcstermékek piacán
Az elmúlt éveket meghatározó trendek mellett külső tényezők is erősen befolyásolják a mélyhűtött zöldség- és gyümölcstermékek hazai HoReCa-kereskedelmét. A piac két meghatározó képviselőjét tapasztalataikról, jövőképükről kérdeztük.
Az elmúlt 2-3 évet jellemzően a COVID-járvány uralta, mely különösképpen a HoReCa szektorra mért jelentős károkat – elemez dr. Losó Adrienn a MIRELITE MIRSA Zrt. igazgatója. – Ez a mélyhűtött termékek keresletében is meglátszott, hiszen a szektor forgalmában visszaesés jelentkezett. Azt tapasztaltuk, hogy a drágább gyümölcsök iránti kereslet nagyon jelentősen lecsökkent, és inkább a standard zöldségek felé terelődött a meglévő igény. Az idei év rendkívüli gazdasági nehézségei, amelyek folyamatosan jelentkeztek az év során, és máig tartanak, sajnos ismételten a HoReCá-ra tette rá a nagy terhet. Míg az év elején, a pandémia után a vendéglátásban kezdett fellendülni a mélyhűtött termékek iránti igény, és dinamikusan növekedett, szeptembertől azonban érezhető megtorpanás jelentkezett, a költségek az energiaárak elszabadulása miatti emelkedésének, valamint az egész gazdaságot sújtó infláció növekedésének köszönhetően.
A MIRELITE MIRSA Zrt. hazai alapanyagból gyárt zöldségeket, így teljes körű, széles termékpalettát kínálunk partnereink számára, nemcsak monozöldségeket, de számos zöldségkeveréket is gyártunk.
– A mélyhűtött zöldség- és gyümölcstermékek HoReCa-forgalma a pandémia időszakában ugyan értelemszerűen visszaesett – értékel Gosztola Tímea, a METRO húskészítmény és fagyasztott áru beszerzési vezetője –, ezt azonban határozott felfutás követte a pandémia lecsengésével, így a 2022-es évben már két számjegyű növekedésről tudunk beszámolni.
A fagyasztott termékek kínálata áruházainkban kifejezetten erős: nagykereskedőként forgalmazzuk az ismert gyártók termékeit, emellett saját márkás fagyasztott termékeket is kínálunk, közte a vendéglátóipar számára, annak igényeit figyelembe vevő METRO Chef fagyasztott termékeket. Mindezekből stabil árukészlettel rendelkezünk, kiszállító üzletágunk pedig a szárazjeges hűtve szállítási rendszernek köszönhetően sértetlen hűtőláncban szállítja címre ezeket a termékeket kiskereskedő vagy HoReCa-partnereinknek.
– Sajnos az áremelkedési hullám minden partnerünket érintette – emeli ki dr. Losó Adrienn –, ezért nagy meglepetést nem okozott számukra termékeink árának emelkedése. Sajnos a zöldségek esetében az idei rendkívüli száraz, csapadékmentes időjárás miatt óriási károk és óriási terméskiesések jelentkeztek a betakarítás során, ez ugyancsak az árak emelkedését hozta magával. A kérdés inkább az volt, hogy milyen hatékony módszereket tudunk kitalálni annak érdekében, hogy a jelentős költségnövekedést valamilyen szinten enyhítsük. Így például a logisztikában és a csomagolási egységek változtatásában találtunk közös megoldásokat.
Általánosságban elmondható, hogy az egészségtudatosság, a fenntarthatóság napról napra egyre élénkebben foglalkoztatja az embereket, így ezek a trendek, tendenciák napjainkban sokkal élénkebben, erőteljesebben jelentkeznek ebben a kategóriában is.
– A nyári szezon a legtöbb HoReCa-partnerünk számára kifejezetten sikeres volt – hangsúlyozza Gosztola Tímea –, így ekkor még nem éreztük az infláció negatív hatását. Ősztől viszont már számítunk arra, hogy kevesebb prémium termék kerül eladásra, míg az alaptermékek forgalma várhatóan növekedni fog.
Ami a HoReCa-kosarak tartalmát illeti, állandó kedvenc a zöldborsó, a karfiol, a brokkoli, illetve a különböző mixek. Gyümölcsben az erdei mixek és a különböző bogyós gyümölcsök a legnépszerűbbek, de a mangókocka is nagyon kedvelt. A termékekből a 2,5 kg-os, valamint az 1 kg-os kiszerelés a leginkább népszerű.
A vendéglátós szektor számára ebben a termékcsoportban kiemelten fontos az ún. kényelmi termékkínálat – bár a fagyasztott zöldség és gyümölcs már önmagában „kényelmi” termék, a különböző módon vágott, formázott, kockázott termékek könnyítést jelentenek a felhasználó számára. A munkaerőpiacon kialakult hiány miatt a konyhakész termékek egyre keresettebbek.
A kényelmi termékekből különösen kelendő a 2,5 kg-os csomagolás, de az alapcikkekből nagyon népszerű a 10 kg-os kiszerelés is. //
Kapcsolódó cikkeink
Hideg konyha
A funkcionalitás igénye, a digitalizáció folyamatának felgyorsulása, a fogyasztói trendek…
Tovább olvasom >Új logisztikai központot nyitott a Metro Szerbiában
A német Metro Cash and Carry új, 15000 négyzetméteres logisztikai…
Tovább olvasom >A beszállítói és beszerzői célok ugyanazok, de csatornánként mások a kihívások és tervek – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
Keddtől a kiskereskedelem tudományában mélyedhettek el az FMCG-szabadegyetem hallgatói a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Új zseb nyílik a SZÉP-kártyán Aktív magyarok névvel
Mindenki a saját egészségének a kovácsa, az Aktív Magyarország program…
Tovább olvasom >MTÜ: tovább erősítik a hazai vendéglátás versenyképességét a kormány javaslatai
Tovább erősítik a hazai vendéglátás versenyképességét a kormány javaslatai a…
Tovább olvasom >A 2024-es év bejglijei: Karl Cukrászda és Még1kiflit Pékség a dobogón
A Magyar Cukrász Ipartestület idén is meghirdette az Év bejglije…
Tovább olvasom >