HR-trendek 2025: kevesebb HO, több AI, darabokra hulló ESG
Az SAP SuccessFactors HR kutatói összefoglalták és rendszerezték a HR területén 2024-ben bekövetkezett hangsúlyeltolódásokat, és az ez alapján várható 2025-ös trendeket. Az AI mindent visz, és várhatóan továbbra is listavezető lesz, de a digitális transzformáció más tényezőkben is hangsúlyos a HR szerepének és menedzselésének átalakulásában.
100 üzleti sajtótermék éves trendelemzése, és több mint 270 HR szakembertől gyűjtött adatok, valamint a SuccessFactors 16 különböző rendezvényén 2024 áprilisa és októbere között szerzett információk alapján kilenc pontból álló prioritáslistát állított fel az SAP HR-kutatási csapata.
„Néhány évvel ezelőtt már lezajlott egy változás, mikor a HR kiszolgáló funkcióból stratégiai területté lépett elő. Ez a trend várhatóan tovább fokozódik, a vállalatok jelenbeni működésének biztosításán túl a jövőbeni sikereiket is meghatározza az, hogy a HR-területén milyen változásokat képesek időben kezdeményezni”
– kommentálta a felmérés következtetéseit Pintér Szabolcs, az SAP Hungary ügyvezető igazgatója.
Munkában a mesterséges intelligencia
A prioritási lista élén – ugyanúgy, mint egy évvel korábban – a mesterséges intelligencia áll, ami az élet minden területén egyre nagyobb szerepet követel magának. A vállalatok számára az AI gyakorlati alkalmazása a következő év egyik legnagyobb kihívása, most kezdik számszerűsíteni a várható hatásait, elvárásként megfogalmazva az AI-befektetések megtérülését. A feltartóztathatatlan digitalizációhoz a munkavállalóknak is alkalmazkodniuk kell, várhatóan egyre többüknek kell a mesterséges intelligenciával kapcsolatos készségeket is elsajátítaniuk, és a mindennapi munkavégzésükbe integrálniuk.
Nem lesz minden virtuális
A hibrid és a távmunka iránti érdeklődés viszont jelentős mértékben, a harmadik helyről a nyolcadikra esett vissza. A munkáltatók az eltelt év során többségében kikristályosították és kommunikálták is az álláspontjukat ebben a kérdésben, most a munkavállalóknak kell eldönteniük, hogy alkalmazkodnak-e a munkáltatójuk által választott modellhez, vagy új helyet keresnek maguknak. Mindenesetre, ha a munka konkrét helyét illetően visszarendeződés megy is végbe, a munka elvégzéséhez fontos készségek és képzettségek versenyképességének biztosítása továbbra is az AI-felkészülés utáni második legfontosabb tényező a munkaerő-menedzsment területén.
Külön utat jár az E, az S és a G?
Egy éve még a prioritási lista negyedik helyén szerepeltek a sokszínűséget, egyenlőséget, befogadást és összetartozást magába foglaló (az angol rövidítésekből összefoglaló néven DEI&B-nek – diversity, equity, inclusion and belonging – hívott) aktivitások, mostanra viszont két hellyel is visszaesett a listán. Számos cégnél újragondolták az ezzel kapcsolatos stratégiákat, és kevésbé konkrét vagy ambíciózus célokat tűznek ki, de voltak cégek is, amelyek konkrétan hátraarcot jelentettek be ezen a téren, feladva egyenlőségi elveiket. Okkal feltételezhető, hogy ez a trend – nem függetlenül az aktuális politikai hatásoktól – egy ideig nem nyeri vissza korábbi fontosságát. Meglepő módon az üvegplafonok elleni harc is csitulni látszik, némiképp hátrébb sorolódott a fizetések átláthatóságának ügye is.
Ugyanakkor a környezeti szempontokat is magába foglaló fenntarthatóság a 9. helyről a 6-ra kúszott a prioritáslistán, és az év során fontosabbá vált a munkavállalói jólét és a vezetők iránti bizalom ügye is. A HR átalakulása, szerepének változása a prioritási sorrendben elfoglalt pozícióját is jelentős mértékben megváltoztatta, a hetedik helyről a harmadikra jött fel.
A vezetés iránti bizalom tovább csökken
Az SAP SuccessFactors 2024-es kutatási eredménye arra figyelmeztetett, hogy a vezetőkbe vetett bizalom mélypontra kerül, és jelentős beavatkozásra lesz szükség. 2025-re azonban várhatóan a HR kevesebb figyelmet fordít erre, ami nem a javulást jelzi, hanem épp ellenkezőleg: a kutatások szerint az alkalmazottak továbbra is elidegenedve érzik magukat a vezetéstől, sőt, egyesek ellenérzést is táplálnak. A HR közvetítő szerepben van a vezetők és a munkavállalók között, de úgy tűnik, egyre kevésbé hisznek abban, hogy meg tudják oldani ezt a problémát.
Kapcsolódó cikkeink
Az AI és a saját márkák révén nőtt az Eroski nyeresége
A spanyol Eroski kiskereskedelmi lánc a 2025-ös pénzügyi év első…
Tovább olvasom >Az NVIDIÁ-val összefogva forradalmasítaná a szépségipart a L’Oréal
Stratégiai együttműködésre lépett a L’Oréal Groupe az NVIDIÁ-val, hogy mesterséges…
Tovább olvasom >Nem a piac vezérli elsősorban a zöld vállalati döntéseket itthon
A hazai vállalatok fenntarthatósági stratégiáit és beruházásait legerősebben nem piaci…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >