HoReCa: minden második üveg 0,33-as
A vendéglátásban, a bolti kiskereskedelemhez hasonlóan egyre több ásványvizet adnak el. Mennyiségben a Nielsen által mért forgalom túllépett a 25 millió literen tavaly, és 5 százalékkal haladja meg az előző évit. Értékben 10 milliárd forinthoz közelít a forgalom, a növekedés üteme pedig 8 százalékos.A mennyiségi növekedést a szénsavmentes vizek generálják, amelyek forgalma 2006-ban 25 százalékkal bővült. A fogyasztás helye szerint az éttermek értékesítése csak stagnált, míg például a szálláshelyek 8 százalékkal bővítették azt.
A kiszerelésméretek közül továbbra is a 0,33 literes a sláger; mennyiségben 49, értékben 58 százalék jut rá az eladásokból, és a mutatók szinte változatlanok maradtak egyik évről a másikra. További egynegyedet visz el a 0,5 literes kiszerelés, és mennyiségben két számjegyű még az 1,5 literes részesedése is.
Az árak is stabilak. Egy liter szénsavas ásványvíz a vendéglátásban átlagosan 361 forintba került tavaly decemberben, míg egy évvel korábban 363-ba. A 0,33 literes üveges kiszerelések átlagos árszínvonala 137-ről 144-re emelkedett az elmúlt évben. Ugyanakkor a félliteres, PET-palackos vízért 155 forintot kellett fizetni 2006-ban, amely 7 forintos emelkedés az előző évhez képest.
A kiszereléstípusok megoszlása szerint továbbra is fölényben van az üveg. Az eladások több mint fele jut rá mennyiségben is, értékben is. A nem visszaváltható műanyag palackok mennyiségben 46, értékben 33 százalékkal részesedtek a vendéglátó-ipari eladásokból a múlt évben. A visszaváltható műanyag palackok alacsony, 1 százalékos mutatóval sereghajtók ebből a szempontból.
Vendéglátás piaca – Szegmensek részesedése
Teljes Magyarország
Mennyiségi Értékbeni
részesedés % részesedés %
2005. 2006. 2005. 2006.
I.-XII. I.–XII.
0,25 l 4 4 7 7
0,33 l 50 49 58 58
0,50 l 25 27 21 22
0,70 l 0 0 0 1
0,75 l 0 1 0 0
1,00 l 0 0 0 0
1,50 l 15 15 7 7
2,00 l 3 3 1 1
Egyéb 3 2 5 3
Forrás: Nielsen
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A csodálatos mandarin – A nap videója
Yoshihiro Okada „műveit” már ismerik olvasóink: néhány vágást ejt mandarinok héján,…
Tovább olvasom >Mit meg nem tesznek a frissességért! – A nap képe
A skandináv országokban kultusza van a friss élelmiszereknek – íme…
Tovább olvasom >